Irony Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Jeg var nettopp på handletur på Ica Maxi, og jeg fant ut at de har cirka dobbelt så stort utvalg i barnemat på glass sammenlignet med de fleste andre butikker jeg har handlet i (Kiwi, Meny, Coop Mega, Rema, Rimi....) Sønnen min, som foretrekker HIPP sin barnemat, slipper nå å spise det samme omtrent hver dag. Veldig glad for at jeg oppdaget dette!
Gjest *Mim* Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 Fint at han får mer variert mat, da. En liten avsporing: Hvorfor gir dere middagsmat på glass? Jeg har nok ikke gitt mer enn ti glass til mine fire barn, synes bare det er tungvint. Vi har servert den maten resten av familien spiser, i most og mindre krydret form. Prøver ikke å fordømme barnematglassene her altså, lurer bare på hvorfor dere heller gir mat på glass enn vanlig mat.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 I vårt tilfelle så likte ikke barnet den maten jeg prøvde å lage, og mose, da det var på tide med fast føde. Men mat på glass gikk ned på høykant! Etter hvert likte han jo maten vår, men barnematen på glass var veldig god å ha en periode.
MrsC Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Ultra har også bra utvalg, men de store matbutikkene i Sverige har enda mer. Så vi har pleid å hamstre hver gang vi har tatt en "harrytur". Vi har gitt mat på glass for å få et variert kosthold for vesla. Da vi skulle gå over til fast føde fant vi ut at vi faktisk hadde en ganske så krydret og sterk matvane for oss voksne. Noe vi aldri har tenkt over tidligere I tillegg har vi voksne alltid spist middag ganske sent (rundt 19-19.30) noe som medførte at det ble tungvint å lage middag for oss alle kl. 15 når hun spiser middag. Hun sover jo når vår middag starter.
Mamma1 Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Jeg heller har aldri brukt de glassene. Har lagd ekstra mye middag når vi har barnevennlig mat, slik som fisk, kjøttkaker, kjøttboller, kylling osv. Det er bare å ta maten før du krydrer den, mose den og fryse den ned i porsjoner. På den måten vet man hva barnet får i seg. De første mnd moste vi bare potet og grønnsaker.
Chianty Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Jeg heller har aldri brukt de glassene. Har lagd ekstra mye middag når vi har barnevennlig mat, slik som fisk, kjøttkaker, kjøttboller, kylling osv. Det er bare å ta maten før du krydrer den, mose den og fryse den ned i porsjoner. På den måten vet man hva barnet får i seg. De første mnd moste vi bare potet og grønnsaker. samme her.. mye kjekkere egentlig
Mamma1 Skrevet 5. september 2008 #7 Skrevet 5. september 2008 Ja, også så god den maten er:) Fordømmer inegn, men jeg tror ikke de som bruker barnematglass vet hvor mye billigere det er med ordentlig mat.
CeeCee Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 (endret) Mitt barn fikk ganske mye glass i begynnelsen. Det var bare oss to, og jeg spiste ofte middag sent på kvelden (Slik at jeg fikk spist varm mat) og spiste ofte sånn mat som jeg ikke kunne lage barnemat av. (Most hamburger med pommes? Hehe!) Og ofte halvfabrikat, som inneholder mye salt og krydder som gryteretter o.l. Da laget jeg selvsagt ikke to middager pr. dag. Jeg synes selv at barnematen på glass er god, så såg ikke noe problem med å g den til barnet mitt. Hadde jeg ikke likt den selv, hadde jeg heller aldri gitt den til mitt barn. barnet begynte forøvrig å spise hjemmelaget middag da han var ca ti mnd. gammel. Jeg begynte å spise middag til "vanlig tid" og sunnere mat. Folk får gjøre som de selv vil og som er praktisk for dem. Endret 5. september 2008 av CeeCee
Mamma1 Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 Ja, det må de gjøre. Men når man føst lager ordentlig middag så er det lite jobb i å kaste oppi en ti-tolv poteter og gulrøtter for så å mose det.
tingeling Skrevet 6. september 2008 #10 Skrevet 6. september 2008 Sønnen min nektet plent å spise den barnematen jeg lagde. Gikk etterhvert lei av å kokkelere når det bare kom i retur. Barnematen på glass er sunn, variert og praktisk, så det var ikke noe stort tap å gå over til den. Nå spiser gutten alt jeg lager, så det var nok bare en periode.
Caramba Skrevet 6. september 2008 #11 Skrevet 6. september 2008 (endret) Vi brukte en del glass i perioden fra sønnen min var ca 7 til 11 mnd. Han likte ikke maten jeg lagde, men spiste litt glass (ikke så mye av det heller). Tror "middags-smaken var litt kraftig kost for ham i starten. Det som skulle til var bare at han ble noen måneder større og vant til flere smaker. Nå når han er 20 mnd spiser han akkurat det samme som oss. Har ikke prøvd middagsglass på et halvt år, men nå tror jeg ikke han hadde rørt det. Bruk glass med god samvittighet, de er et fint og lettvint alternativ. Endret 6. september 2008 av Caramba
Gjest *Mim* Skrevet 6. september 2008 #12 Skrevet 6. september 2008 Mener absolutt ikke at noen skal ha dårlig samvittighet for å servere middagsmat fra glass! Men at det er lettvint, skjønner jeg ikke. Jeg synes bare det var styrete å varme den maten for seg selv, og det hendte nesten aldri at de spiste opp hele glasset, så vi kastet mye.
qrs Skrevet 6. september 2008 #13 Skrevet 6. september 2008 Minsten (10 mnd) får bare middagsglass. Det er veldig praktisk og han får variert og sunn mat (og ja, jeg vet hva som er i maten - den har innholdsfortegnelse!). Varmer litt i mikroen eller ikke og han spiser stort sett alt. Han spiser alltid middag 1-2 timer før resten av familien fordi det passer best med hans døgnrytme. Da blir dette mest lettvint og praktisk. Eldstemann er den hos oss som fikk mest hjemmelagd mat. Men da hadde jeg mye bedre tid enn nå som det er tre små i huset så det var noe helt annet. Og når det gjelder næringsinnhold i den hjemmelagde maten i forhold til den kjøpte, så stoler jeg faktisk mer på de profesjonelle hvor de nok kontrollerer maten mye bedre enn det jeg har mulgihet til å gjøre. Jeg koker nok ihjel ganske mye vitaminer når jeg koker grønnsaker!
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 25. september 2008 #14 Skrevet 25. september 2008 Ja, HiPP har bra utvalg i de store butikkene. Synd det ikke er mer å velge i på rema, kiwi osv... Prøv den nye "God Natt" grøten på glass. En hit hjemme hos oss!
Henkama Skrevet 25. september 2008 #15 Skrevet 25. september 2008 Finnes sikkert noen gode grunner til at det er greit å lage maten selv, men at det er enklere enn glass kan jeg ikke skjønne. Jeg tar den mengden han pleier å spise fra glasset over i en bolle, varmer det 20 sekunder i mikroen og så er det ferdig. Resten av glasset får han gjerne dagen etter. Vi spiser veldig lite babyvennlig mat, 3-åringen og 5-åringen er vant til godt krydret mat, vi har nesten aldri poteter til middag og vi spiser litt senere enn det som passer lillegutt. Men fra ca 10 mndr har ungene pleid å spise samme mat som oss.
Mamma1 Skrevet 25. september 2008 #16 Skrevet 25. september 2008 Nå skal man vel helst ikke fore babyer med mat varmet i mikroen da..
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #17 Skrevet 25. september 2008 Nå skal man vel helst ikke fore babyer med mat varmet i mikroen da.. Hvorfor ikke? Mikroen gjør ikke maten farlig. Det eneste man skal passe på er at man rører godt rundt og lar maten hvile i minst 30 sekunder etter at man tar den ut av ovnen, for å unngå "hotspots", altså at maten er glovarm enkelte steder mens den er mindre varm andre steder. Når man varmer ting i mikroen mister maten faktisk færre næringsstoffer enn om man koker den på vanlig måte.
Mamma1 Skrevet 25. september 2008 #18 Skrevet 25. september 2008 Det er vel diskuterbart. Fikk beskjeden om å aldri varme melk til babyen i mikroen fordi den ødelegger stoffene i melken som er viktig for babyen. Dette er nok til at ikke jeg gidder å gjøre det: http://www.rolv.no/geobiologi/artikler/mikrobolgeovn.htm
Tropehus Skrevet 25. september 2008 #19 Skrevet 25. september 2008 Det er bare morsmelk dette gjelder så vidt jeg har hørt.. Mat på glass går helt fint. Man kan vel bruke glassene i flaskevarmeren også kanskje?
Donpedro Skrevet 25. september 2008 #20 Skrevet 25. september 2008 Det er vel diskuterbart. Fikk beskjeden om å aldri varme melk til babyen i mikroen fordi den ødelegger stoffene i melken som er viktig for babyen. Dette er nok til at ikke jeg gidder å gjøre det: http://www.rolv.no/geobiologi/artikler/mikrobolgeovn.htm De stoffene finnes kun i morsmelk, ikke i mme eller annen mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå