Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Min kone har fått diagnosen astma etter å ha hatt problemer med lunger/luftveier en periode. Hun har tatt spirometri-test på legekontoret, men der var det ikke noe utslag. Hun har nå begynt på forebyggende medisiner, noe som hjelper litt, men ikke mye. Er det ikke normalt å utrede mer da? Enten er jo dette astma, og da bør det vel være mulig å finne medisiner som faktisk hjelper? Alle andre jeg kjenner med astma har vært på sykehuset og blitt utredet, og har fått prøve ulike medisiner dersom den første ikke virker. Og hvis det ikke er astma, hva da? Skal hun bare fortsette å gå på astmamedisiner likevel? Uten å finne ut hva som virkelig er galt? Er det vi som er hysteriske, eller bør astma utredes videre?
Gjest Astmatiker Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Min kone har fått diagnosen astma etter å ha hatt problemer med lunger/luftveier en periode. Hun har tatt spirometri-test på legekontoret, men der var det ikke noe utslag. Hun har nå begynt på forebyggende medisiner, noe som hjelper litt, men ikke mye. Er det ikke normalt å utrede mer da? Enten er jo dette astma, og da bør det vel være mulig å finne medisiner som faktisk hjelper? Alle andre jeg kjenner med astma har vært på sykehuset og blitt utredet, og har fått prøve ulike medisiner dersom den første ikke virker. Og hvis det ikke er astma, hva da? Skal hun bare fortsette å gå på astmamedisiner likevel? Uten å finne ut hva som virkelig er galt? Er det vi som er hysteriske, eller bør astma utredes videre? Nå er det ganske mange år siden jeg ble utredet for astma, og da var jeg 10 år gammel, men jeg var ihvertfall på et astma- og allergisenter hvor de tok ganske mange forskjellige tester. En av testene var fysisk anstrengelse med målt oksygenopptak og en annen liknet på pirkeprøve. Uansett så kom de frem til at jeg hadde anstrengelses- og allergiutløst astma. (I tillegg mener jeg å huske at jeg var på sykehuset for å ta røntgen av lungene) Synes det var litt rart at fastlegen deres utreder astma, trodde egentlig det var spesialister som skulle ta seg av det. Uansett så finnes det mange forskjellige typer astma, og medisiner til å behandle de forskjellige typene. Hva slags type har legen kommet frem til at kona di har? Og hvilke medisiner er hun satt på? Det finnes jo mange andre lidelser som kan gi astma-liknende symptomer. Sure oppstøt er en av dem...
Gjest Huldali Skrevet 5. september 2008 #3 Skrevet 5. september 2008 Søsteren min har fått diagnosen astma av fastlegen, ved en veldig enkel undersøkelse på legekontoret. Litt for lett syns nå jeg... Er jo faktisk mulig at hun bare er veldig allergisk og ikke har astma, siden hun ikke har blitt utredet skikkelig.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #4 Skrevet 5. september 2008 Sønnen min (10) ble henvist til barnelege. Tok spirometri (måler lungefunksjon) før og etter astmamedisin. Tok også allergitester og blodprøver. Han har ikke blitt utredet på sykehuset. Har ikke tatt røntgen eller anstrengelsestester. Han bruker faste astmamedisiner hver kveld og skal følges opp et par ganger i året.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #5 Skrevet 5. september 2008 Datteren min ble utredet hos fastlege. Da hun var hos spesialist til kontroll senere, gjorde spesialisten nøyaktig samme tester som fastlegen: I tillegg til å fastslå symptomer som nattehoste, tett bryst, kvalme osv, tok de prøver. 1: Spirometritest før og etter anfallsmedisin 2: fastslå allergi (fastlegen ved blodprøver, spesialist med prikktest) 3: måle oksygenopptak ved anstrengelse og ved hvile Datteren min har allergiutløst astma, og kuldeastma, noe både fastlege og spesialist er enige om. Så ja, jeg mener at noen fastleger kan utrede astma, men jeg er ikke sikker på om alle kan det. Siden medisinene ikke hjelper så godt som forventet tror jeg nok jeg hadde bedt om å bli henvist videre til spesialist.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå