Gå til innhold

Konfirmasjonspengene har blitt stjålet

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvila
Skrevet

Vi hadde konfirmasjon her i huset forige søndag. Konfirmanten fikk en del penger som jeg la i en Konvolutt og puttet i skuff.

Da gjestene hadde gått hjem så var pengene i konvolutten borte, bare konvolutten var i gjen. Jeg har nå dratt hele skuffen ut og sett i gjennom alt, ingen penger der, kun en tom konvolutt.

Vi hadde 32 gjester på besøk, alle nære familiemedlemmer jeg og min barn har kjent så lenge vi har vært sammen og mine barn har kjent de hele livet.

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre, virker som en av gjestene har tatt pengene konfirmanten fikk og jeg vet ikke hvem som har tatt det. Jeg kjenner gjestene (trodde jeg jeg) så godt at jeg klarer ikke en gang å mistenke noen av de en gang.

Burde kanskje politianmelde dette for det var veldig mye penger, men kan politiet gjøre noe?

Jeg er også redd for å bli uvenner med hele familien.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Har tenkt litt på å ringe rundt å fortelle hva som har kjedd, men jeg vet jo ikke hvor god idè det er heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det andre ungdommer til stede?

Selvom de egentlig er veldig snille og alt det der, så kan de ha blitt så fristet at de ikke klarte å la vär...ungdommer spesiellt, men selvfölgelig kan dette ha blitt gjort av godt voksne mennesker også.

Politianmeld det, for da har du iallefall gjort noe, hva de gjör avhenger av hvor god tid de har desverre.

Lönner seg nok å ta en ringerunde også ja, kanskje samvittigheten stikker litt ekstra i noen og plutselig en dag er pengene på plass igjen.

Skrevet

Er det vanlig å ha konfirmasjon på høsten?

Anmeld det.

Gjest kjerringa
Skrevet

Hvem av gjestene kan tenkes å vite at du la pengene i akkurat den skuffen?

Var det noe alle fikk med seg?

Har du sagt det til noen?

Noen som så at du gjorde det?

Pengene er stjålet, anmeld det, absolutt.

Ring gjerne rundt til familien og forklar hvor vanskelig du synes dette er. Poengter at du ikke misstenker noen av dem. Fortell at du ringer rundt til alle så ingen føler seg mer utsatt

Skrevet
Er det vanlig å ha konfirmasjon på høsten?

Mhm, fettern min komfimert seg i september, nesten oktober når han komfirmerte seg.

Skrevet
Mhm, fettern min komfimert seg i september, nesten oktober når han komfirmerte seg.

Oj, nå sporer jeg av, men hvorfor? Beklager!! Men jeg er for nysgjerrig til å la være og.. :sjenert:

Skrevet

Dersom du anmelder det er det vel kanskje mulig at du kan få noe av dette igjen på forsikringa di. Det kommer vel uansett aldri til å skje noe annet enn at politiet henlegger saken...

Skrevet

Det er ikke sikkert politiet henlegger saken, alt avhengig av hvilket distrikt dette er i og arbeidsmengden pr politiarbeider, om det er mye annet som skjer etc.

Men uansett hvordan omstendighetene er, så vil det alltid bli opprettet en sak og vil bli etterforsket til en viss grad.

Skrevet
Dersom du anmelder det er det vel kanskje mulig at du kan få noe av dette igjen på forsikringa di. Det kommer vel uansett aldri til å skje noe annet enn at politiet henlegger saken...

Eller at noen som sitter der og kjenner det på samvittigheten velger å komme fraqm med sannheten. Det er jo lov å håpe.

Skrevet

Hvor mye penger er det snakk om?

Visste alle at du la pengene i skuffen?

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Du har ikke fått lagt feil konvolutt i skuffen da, og kastet den med pengene?

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det kommer ikke frem om du har snakket med konfirmanten om dette eller ikke. Sikker på at ikke han/hun har lagt pengene et annet sted?

Har noen av gjestene dårlig råd?

Noen du vet om som driver med narkotika?

Noen som har stjålet tidligere?

Generellt ville jeg ha sjekket om noen av gjestene var ustabile på noen måte. Et oppegående menneske ville aldri ha stjålet fra en konfirmant på denne måten.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg tror jeg hadde valgt å fortelle det til konfirmantens besteforeldre i første omgang, og fortalt at både dere og konfirmanten er veldig fortvilet. Det er kanskje lurt at du sier at du ikke kan skjønne at noen av gjestene har tatt pengene, og du spør rett og slett om råd til å håndtere saken.

Jeg hadde nok ikke valgt å politianmelde saken i første omgang, men heller sett om synderen melder seg... Mest i håp om at saken kan løses uten full krig i familien.

Dette må være både vanskelig og vondt til både deg og konfirmanten - jeg håper saken løser seg raskt, og at konfirmanten får igjen alle pengene :)

Skrevet

Det er snakk om ca. 27.000 kroner. Jeg vet jeg la det i konvolutten og har ikke kastet noen konvolutt.

Heldigvis så la jeg og min mann pengene hun fikk av oss in på konto så hun har i hvertfall noe om hun ikke får i gjen pengene hun fikk av gjestene.

Jeg har snakket med konfirmanten, som er min datter, om dette.

Så vidt jeg vet så er det ingen narkomane i våres familie. Om noen har stjålet før vet jeg ikke, men ingen har i hvertfall blitt tatt for det. Og er det noen ustabile så skjuler de det i hvertfall godt for jeg klarer ikke å se det på utsiden at vi har noen ustabile i våres familie. Alle jobber og ingen har det jeg vil kalle dårlig lønn.

En gjest hadde med seg sine barn på snart 2 og 4 år, resten av gjestene var fra 28 år og opp til 83 år.

Takk for svarene. Tror jeg tar å ringer foreldrene mine i kveld og hører med de først. De vet jeg i hvertfall at jeg kan stole på.

Blir nesten litt paranoid i et slikt tilfelle. Håper bare på at saken løser seg uten problemer.

Skrevet

Åh, så fælt. Men la for all del familien deres få vite om dette - ved å ringe rundt. Det er fælt, men slikt må bare oppklares så fort som mulig. Kanskje en av de to smårollingene har tatt pengene - og foreldrene finner det hvis de leter litt?

Det skal litt til at slikt ikke oppklares, tenker jeg. Noen MÅ vite noe, ha sett noe, eller ettellerannet. Jo før du gjør dem (gjestene) oppmerksom på det, jo bedre.

Kanskje er det en eller annen forsiktig og påpasselig tante som har flyttet pengene til et annet sted i huset der hun mente de var tryggere? og glemte å si fra?

Skrevet

Pengene kan ikke ha kommet mellom noe annet; gavepapir, emballasje eller lignende? Det skjer ustanselig i min familie.

Skrevet
Oj, nå sporer jeg av, men hvorfor? Beklager!! Men jeg er for nysgjerrig til å la være og.. :sjenert:

Det har blitt mer og mer vanlig med konfirmasjon på høsten. Her jeg bor har de gått helt bort fra konfirmasjon i mai/juni. Hvorfor er jeg ikke helt sikke på, men har kanskje noe med at det er lagt opp til en ukes konfirmasjonsleir i sommerferien?

Skrevet
Vi hadde konfirmasjon her i huset forige søndag. Konfirmanten fikk en del penger som jeg la i en Konvolutt og puttet i skuff.

Da gjestene hadde gått hjem så var pengene i konvolutten borte, bare konvolutten var i gjen. Jeg har nå dratt hele skuffen ut og sett i gjennom alt, ingen penger der, kun en tom konvolutt.

Vi hadde 32 gjester på besøk, alle nære familiemedlemmer jeg og min barn har kjent så lenge vi har vært sammen og mine barn har kjent de hele livet.

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre, virker som en av gjestene har tatt pengene konfirmanten fikk og jeg vet ikke hvem som har tatt det. Jeg kjenner gjestene (trodde jeg jeg) så godt at jeg klarer ikke en gang å mistenke noen av de en gang.

Burde kanskje politianmelde dette for det var veldig mye penger, men kan politiet gjøre noe?

Jeg er også redd for å bli uvenner med hele familien.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Har tenkt litt på å ringe rundt å fortelle hva som har kjedd, men jeg vet jo ikke hvor god idè det er heller.

Følg med barna som var der....kan hende det vil vises om de beg å bruker penger. Er det noen av de voksne som du vet har dårlig råd?

ta en tlf til alle, de som ikke spør hvakonfirmanten har brukt pengene til hadde fått min første mistanke.

politiet burde vert varslet med en gang det ble oppdaget. tvilsom sak, så jeg tviler på at de bruker tid på den.

irriterende også i forhold til forsikringsselskap. man får ikke dekket mer enn 2000 kr som man har liggende i hius.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det er jo bare to alternativer her. Enten har pengene forsvunnet mellom noe papirer, eller blitt flyttet så de ligger et sted, men dere må lete bedre. Ellers har en av gjestene tatt de. Jeg ville gått igjennom gjest for gjest og skrevet ned alt dere visste om personen som kunne være av betydning. Deretter ringt hver enkelt gjest, fortalt at dere ikke mistenkte de for noe, men spurt om de kunne ha hørt/sett noe anngående saken. Det er jo en hvis sjanse for at noen har sett noe mistenkelig, eller plutseligg oppdagen at en av gjestene plutselig har veldig god råd.

Gjest Fru Mæla
Skrevet

Heisann fortvilet (og jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet)

I en familie er det alltid hemligheter, det har jeg erfart. Og det du ikke viste om noen finner du plutselig ut, det er jo tydeligvis det som har skjedd her.

1. Vet alle at du la pengene der?? Hvem vet om dette? Ville startet der!

2. Jeg ville ringt rundt (gjerne med personlig oppmøte, på den måten finner man FORT ut om personen oppfører seg anderledes) ... Iallfall ville jeg forklart hva som har skjedd, og spør om de vet noe/har sett noe. Si også det at dersom ingen melder seg må du anmelde det, noe du nødig vil...

3. Ta kontakt med forsikringsselskapet

4. Anmeldt det dersom ingen meldes seg.

Jeg har opplevd lingnende av dette før, MEN det var en litt annen story. Min tante arrangerte konfirmasjon for sønnen sin. Det ikke mange viste var at hun hadde et stort problem når det gjelder pengeforbruk. Kjøper alltid unødvendige ting til barna sine, alltid har vi fått dyre julgaver osv. MEN en gang gikk hun for langt... Da hun som sagt holdt konfirmasjon klarte HUN å prestere å stjele pengene sønnen hadde fått. Hvordan i huleste hun klarte det er et mysterium, og jeg har ikke satt meg HELT inn i saken. MEN Iallfall så hadde hun på dette stadiet gått SÅ langt at min far (altså hennes bror) anmeldte henne, for at hun skulle lære. Jeg håper hun lærte av det! MEN det var tøft for pappa å anmelde sin egen søster, MEN han gjorde det for hennes eget beste!

Lykke til med etterforskningen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...