Gå til innhold

Flaut problem


Gjest flau..

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er et flaut og ekkelt problem jeg har slitt med en stund nå... Ca. 70% av gangene jeg er ute og jobber må jeg plutselig så innmari.. krmt.. drite! Det er sånn at jeg må ut bak et tre med en gang lissom. Og da renner det ut. uff, det er skikkelig plagsomt. Får ikke trent ordenlitg når jeg må drive å ta den ekle pausen... Jeg har prøvd alt. Trent uten å ha spist, gått på do før trening etc. Men det funker ikke. Og greia er at det er etter omtrent 3/4 deler av løpeturen at det bl ir sånn.

Noen som vet hva dette kan skyldes, eller som har det sånn som meg? Dette er et stort ogplagsomt problem.. Har ellers ikke noen problemer med avføringen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest yokohama

Huff:s Det hørtes utrolig irriterende ut da! Men kanskje du rett og slett spiser feil mat? Prøv å spis mye grovt og proteinrik mat en time før du skal trene.. Magen holder litt bedre på slik mat. Men sånn ellers, ville jeg kontaktet en lege, selv om det er pinlig! For det hørtes jo ikke helt normalt ut:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om dette før. Vet at maratonløpere kan slite med diaré mens de løper.

Jeg kan også ha litt problemer dersom jeg har spist mye junk-food, hatt et skikkelig usunn helg. Når jeg da begynner å løpe setter det prosesser igang.

Løper du lange eller korte turer?

Løper du ofte eller skjeldent?

Det er ikke usannsynlig at det kan ha noe med feil kosthold å gjøre. Proteinrik mat før trening er ikke det lureste. Proteiner kan gjøre slik at man ikke yter godt nok og gjøre deg "slappere" under utøvelsen. Derfor, og fordi at det er da kroppen trenger ded, bør man vente til etter trening med proteinene.

Du bør ikke spise senere enn 2-3 timer før en løpetur, og du bør få i deg nok fiber jevnlig. Fiber er med på å regulere magen, selv om det kan ta noen dager å bli vant til mere fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med bra svar!

Hm.. Ja kanskje jeg skal prøve på mer fiber..?

Jeg løper gjennomsnittlig 2-3 dager i uken, og da er det i ca. 45 min hver gang. Vanlig, rolig jogging med noen intervaller innimellom.

Men lurer på om jeg må ta en prat med legen og høre hva som er feil med kostholdet mitt.. Spiser liksom "vanlig" mat, lite junkfood, men kanskje litt dårlig sammensatte middager (mye pasta/pizza). Brød til lunsj og brød til frokost. Ca 1-2 frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting som jenter ikke er så flinke til, er å gå på do når de faktisk må. Jeg må bare innrømme at jeg går på dass der jeg er, når jeg må. Men vet at det vanlige nok er å holde seg til man kommer i kjente omgivelser. (har ikke tro på det, tror man skal lytte på kroppen:)

Det kan gjøre slik at når du da setter kroppen i bevegelse, så MÅ naturen gå sin gang..

Du kan jo bytte til fullkornspasta, i allefall. Og så er magen min blitt helt rolig og snill etter at jeg begynte med Silicol gel. Drikker det hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg! Men det inntreffer stort sett etter passerte 8 km. Jeg har faktisk gått til anskaffelse av 3dmølle hjemme så da har jeg kort vei til do. Når jeg skal løpe løp (halvmaraton) tar jeg faktisk avføringstablett dagen før, men det er vel lite heldig i grunn og jeg gjør det jo kun et par ganger pr år. Det jeg har merket er at jeg må oftere på do om jeg har spist middag, spiller nesten ingen rolle hvor mange timer etter. Det beste for meg er derfor å trene enten før frokost (da på tom mage) eller rett etter jobb. Spiser gjerne et grovt knekkebrød ved totiden og løper fra fem- seks og middag etter det. Det har hjulpet meg! Men generelt, prøv å spise mindre karbohydrater og få i deg mer proteiner, kylling er greit for meg å trene på etter middag om jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg har delvis samme opplevelse som deg.

Dvs. jeg har ingen akutt trang for eksplosiv utgjevning av trykket, men etter en halvtimes joggetur, noe jeg stort sett gjør 3-4 ganger i uken, så er det stort sett alltid litt fart i fresen når jeg kommer hjem.

Har egentlig ikke sett på dette som plagsomt, men heller tenkt tanken at det er alle bevegelsene og støtene som får fart på tarmbevegelsen?

Leste kommentar ovenfor om avføringsmedikamenter før trening. Dette er sikkert ikke en uting, men husk å kompensere med rikelige væskemengder.

Avføringsfremkallende medikamenter, sørger også for unaturlig væsketap fra tarmen.

Lykke til!

Hilsen mann 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo å bare la det gå i buksa. Det vil jo egentlig bare være litt varmt og godt, så kan du skifte når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo å bare la det gå i buksa. Det vil jo egentlig bare være litt varmt og godt, så kan du skifte når du kommer hjem.

Mulig det er varmt og godt med en gang, før det blir kaldt og meget ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...