Gå til innhold

Karripasta?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en middagsrett i morgen og i oppskriften står det at det skal være en ingrediens som heter karripasta. Hva er karripasta? Det høres jo ut som noe ferdigposepastagreier, men i oppskriften kan det virke som er et krydder eller noe.... Hvor i butikken kan jeg finne dette? Og i hvilken som helst butikk?

Mulig teit spørsmål, men jeg har aldri hørt om det før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste butikker med godt utvalg har dette. Det selges i små glass eller på tube, og står sammen med indisk/kinesiske sauser. Vil nesten beskrive det som en slags krydder-saus, med pastakonsistens.

Tar jeg ikke helt feil nå, er karripasta den grønne pastaen som serveres med sushi. Den er vanvittig sterk, så man må være veldig forsiktig når man bruker den. Men for eksempel i en kokos-kylling gryte kan det gi veldig god smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste butikker med godt utvalg har dette. Det selges i små glass eller på tube, og står sammen med indisk/kinesiske sauser. Vil nesten beskrive det som en slags krydder-saus, med pastakonsistens.

Tar jeg ikke helt feil nå, er karripasta den grønne pastaen som serveres med sushi. Den er vanvittig sterk, så man må være veldig forsiktig når man bruker den. Men for eksempel i en kokos-kylling gryte kan det gi veldig god smak.

Du tar helt feil. Det er wasabi, japansk pepperrot, som serveres til sushi. Men sterkt er det, det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar helt feil. Det er wasabi, japansk pepperrot, som serveres til sushi. Men sterkt er det, det har du rett i.

Ok=)

Surret litt på grunn av at wasabi ser likt ut som grønn karripasta. Ser jeg har begge deler i kjøkkenskapet... Og jeg har sikkert klart å bruke det om hverandre når jeg lager mat også. Er så sterkt at jeg med mine nordiske smaksløker ikke kjenner smaksforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Karripasta er ganske så vagt. Hvis det her er snakk om det som kalles "curry paste" på engelsk så kommer disse i mange forskjellige varianter og man tilsetter dette til en del indiske retter istedet for å tilsette mange forskjellige krydder. Pataks produserer noe som jeg bruker og man får det f.eks. på Ultra. Sjekk http://www.pataks.co.uk/ og søk på Products=Pastes . Rogan Josh er f.eks. snadder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Karripasta er ganske så vagt. Hvis det her er snakk om det som kalles "curry paste" på engelsk så kommer disse i mange forskjellige varianter og man tilsetter dette til en del indiske retter istedet for å tilsette mange forskjellige krydder.

Viktig å være oppmerksom på at det også finnes thailandsk curry paste, som kan være ganske forskjellig fra de indiske. Men som regel vil jo det gå frem av oppskriften hva slags type det er snakk om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
hvordan bruker man det?

Man kan bruke en dæsj (stor eller liten alt ettersom hvor sterkt man vil ha det) f.eks i wok sammen med kokosmelk eller yoghurt, røre det ut i gryteretter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...