Gjest Følser Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Jeg er følelsesløs. Kjenner ikke en dritt. Hva kan jeg gjøre for å kjenne følelser?
SnuppiLuppi Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Det gamle klassiske; virkelig tenk over det du har, at du har mat, klær og et sted og sove. at du sikkert har en familie og venner som er glad i deg. Gjør noe gøy. Oppsøk psykolog eller lege om det fortsetter, det kan være depresjon.
Frustrert Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Mener du fysisk eller psykisk? Hvis det er fysisk bør du komme deg til en lege og få undersøkt det. Er det psykisk, har du fått gode tips over her. Jeg har slitt litt med det selv, siden jeg bygde opp en mur rundt meg på ungdomskolen. De siste 2-3 årene har jeg åpnet meg og sluppet kjæresten over 4 år inn på meg. Han er vel den eneste som har sett meg gråte i voksen alder... Men prøv å tenk at "det er ikke så farlig å vise følelser". Men vis følelser til en eller flere du stoler på Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Mener du fysisk eller psykisk? Hvis det er fysisk bør du komme deg til en lege og få undersøkt det. Er det psykisk, har du fått gode tips over her. Jeg har slitt litt med det selv, siden jeg bygde opp en mur rundt meg på ungdomskolen. De siste 2-3 årene har jeg åpnet meg og sluppet kjæresten over 4 år inn på meg. Han er vel den eneste som har sett meg gråte i voksen alder... Men prøv å tenk at "det er ikke så farlig å vise følelser". Men vis følelser til en eller flere du stoler på Lykke til Kjenner ikke noe selv om jeg viser følelser. Så hva gjør man for å slippe seg løs og leve som jeg har hørt her? Lege og psykolog har fungert dårlig. Hva kan jeg gjøre selv?
Brunhilde Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 Jeg vet ikke hva du kan gjøre selv, men jeg vet at det er fysioterapeuter som jobber med å få frem følelser. Kanskje det kunne vært noe å prøve?
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #7 Skrevet 5. september 2008 Kjenner ikke noe selv om jeg viser følelser. Så hva gjør man for å slippe seg løs og leve som jeg har hørt her? Lege og psykolog har fungert dårlig. Hva kan jeg gjøre selv? Hvis du er interesert i å prøve annen terapi så kan du prøve rosen metoden eller psykomotorisk trening. Da jobber mann med spenninger i kroppen som har nummet den ned slik at man føler mindre enn man ellers burde og holder vonde følelser stengt inne. Du kan google body armoring og lese litt om temaet på nettet. En ting du kan gjøre selv er å meditere. Når du mediterer så oppover du evnen til å kjenne etter i kroppen hva som er der av fysiske og psykiske følelser og fornemmelser. Det bidrer også til at du "kommer inn i" opplevelsen av dine egne følelser og er til stede "her og nå". Det bidrer også til at du integrerer kropp og sinn. Anntagelig er du et menneske som har for mye av bevistheten i hodet og frakoblet kroppen, slik jeg selv har vært, og trenger å integrere kroppen og hjernen. Den typen meditasjon som er mest egnet for dette formålet er de typene hvor du fokuserer på pusten og på kroppslige fornemmelser slik man gjør i Zen, Vippassana og insikts meditasjon. Men, også meditasjon med mantra vil være svært nyttig for deg. Du kan gå på kurs hos Acem (mantra meditasjon) eller prøve å finne noe annet. Alt arbeid med pusten vil også ha stor betydning for i hvilken grad du slipper opp speninger og integrere kropp og sinn og kjenner følelsene dine. Du kan google litt rundt på breath work og freeing the breath og se hva du finner. Så kan du få hjelp av en yoga lærer. Yoga og pilates vil begge deler strukturere kroppen din på en måte som gjør at du blir mere tilstede i det du opplever og kjenner ting bedre. Yoga vil i tillegg starte en renselsesprosess som gjør at du kommer mye dypere i deg selv og vil kjenne stadig mer og mer. Det kan også tenkes at du kunne gått til psykodrama eller noe lignende for å komme mer i kontakt med det du føler. anntagelig burde du kombinere enn variant av meditasjon og kroppslig arbeid med pust og yoga/pilates med kroppslig terapi og en eller annen annen form for terapi der du direkte søker å jobbe med å kjenne og uttrykke følelser. Jeg ville søkt rundt på nettet på aktuelle søke ord som in tune with emotions etc. og sett hva du kom over. Generelt vil jeg tippe at du er så inne i hodet ditt og så frakoblet kroppen at behandlinger hvor du primært snakker om ting er stort sett meningsløse.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2008 #8 Skrevet 24. september 2008 Takk for mange innlegg til spørsmålet mitt Driver å søker rundt på yoga, meditasjon osv. Noen som vet hvor lang tid det tar før man oppnår resultater?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå