Gå til innhold

Hvor mange prosent av...?

Gjest BI-studina

Anbefalte innlegg

Gjest Elin, HiO

Jeg går første året ved Høgskolen i Oslo, Bislett, og valgte økonomi og administrasjon, ønsker å bli f.eks. key account manager :) Jeg har også glemt prosentregningen...det er noen år siden jeg gikk på videregående og jeg hadde kun matte i første klasse.

Vi får vel noen oppgaver etterhvert og jeg gruer meg litt til de med prosentvis økning i marginer. Hvordan kan en tenke da? Om bedrift A har økt sin omsetning fra 3 000 000 NOK til 17 000 000 NOK, hvor stor prosentvis økning blir det - hvordan tenke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke utsagnet ditt. Mener du at det å repetere noe betyr at det ikke stilles krav?

I vårt arbeids i det private næringsliv stiller vi spørsmål, er usikre , drøfter med hverandre, går på kurs stadig vekk, lærer mye nytt ofte og ikke minst: vi må repetere ofte. En av mine ansatte kom nettopp hjem fra et studieopphold ved et amerikansk eliteuniversitet som videreutdanning og han kunne ikke få stresset nok hvor viktig det er med stadige spørsmpl til hverandre, repetisjoner, eksemplifiseringer, gode forklaringer og dialog - i hverdagen for gode resultater.

Det å stille hvilke spørsmål man whatsoever vil når som helts, og å repetere så mye man bare orker når man vil, er kjempeflott og helt legitimt. Det utelukker ikke gode resultater. Du bør huske på at folk lærer på ulike måter og noen liker å få gjentatt sin kunnskap om og om igjen. Samtidig leverer de.

Det er sluttresultatene som teller: leverer folk? Hvis så, spiller det ingen rolle for meg om de repeterer barneskolepensumet hver eneste dag. Jeg bryr meg nada om en ansatt ikke vet hva hovedstaden i Iran heter så lenge han leverer det han skal i jobben sin. Jeg bryr meg heller ikke om han har glemt prosentregninge sin, så lenge han kan finne ut av det ved å se i kilder.

Nei, jeg forstår ut fra det du skriver at du ikke forstår utsagnet mitt ;)

Jeg er helt enig med deg. Det jeg mente var at jeg ikke forstår hvorfor man skal legge inn i studieplanen til ALLE som begynner på et høyskolestudium, at man skal repetere grunnleggende ferdigheter som prosentregning, og gjøre denne repetisjonsundervisningen obligatorisk for alle sammen. På universiteter kan man ofte velge å følge et forkurs, som ofte repeterer eller underviser i "videregåendefagspensum" (f.eks. fysikk, kjemi, biologi) for de som ikke har hatt dette på vgs, eller for de som vil repetere. Dette er selvfølgelig helt legitimt. Mitt poeng er at å bruke tid og ressurser på å repetere kunnskap og ferdigheter som man bør kunne forvente at folk husker fra tidligere (og prosentregning bruker man jo faktisk ofte i det daglige liv...i hvert fall de av oss som handler på salg). Det er ikke ment som et angrep på BI, slik noen tolker det, men nå har jo denne diskusjonen uansett beveget seg et stykke unna BI...

Hvorfor ikke sette noen krav til bakgrunnskunnskap for studentene? En liste over ting som man forventer at de kan når de begynner på studiet, eller et tilbud om forkurs til de som ønsker det?

Det var mitt poeng. Selvfølgelig er repetisjon nyttig, men hvis man skal bruke hele forelesningstiden til å repetere gammelt nytt, blir studiet veldig langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går første året ved Høgskolen i Oslo, Bislett, og valgte økonomi og administrasjon, ønsker å bli f.eks. key account manager :) Jeg har også glemt prosentregningen...det er noen år siden jeg gikk på videregående og jeg hadde kun matte i første klasse.

Vi får vel noen oppgaver etterhvert og jeg gruer meg litt til de med prosentvis økning i marginer. Hvordan kan en tenke da? Om bedrift A har økt sin omsetning fra 3 000 000 NOK til 17 000 000 NOK, hvor stor prosentvis økning blir det - hvordan tenke da?

Dette er grunnen til at vi lærte å regne med X som ukjent variabel.

Husker du det, hjelper det deg i denne - og andre - situasjoner.

For vanlig prosentregning - eller hva prosent er - forstår dere vel?

Jeg skjønner godt det er lett å glemme en del av pensumet fra ungdomsskolen. Men dette er jo faktisk kunnskap man virkelig burde inneha for å slippe å bli lurt osv. i dagliglivet. Jeg bruker stadig prosentregning hjemme og på jobb (men har ingen jobb innefor regnskap).

Altfor mange tror f.eks at hvis man legger til 25% til summen 100 og får - ganske riktig - 125, vil man også få 100 hvis man trekker 25% fra 125. Den mest banale forståelsen for prosentregning er altså ikke tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk 1. året på økad/hio i fjor. Da var det 12 år siden jeg hadde hatt matte sist og det var i 1.klasse på vgs. Følg forkurset og forelesningne så går det kjempefint (det gjelder forøvrig de fleste av fagene 1. året).

Regnestykket ditt ser sånn ut:

(ny omsetning - opprinnelig omsetning)/(opprinnelig omsetning)*100

(17 000 000 - 3 000 000)/3 000 000*100= 467%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jørgen_*
Om bedrift A har økt sin omsetning fra 3 000 000 NOK til 17 000 000 NOK, hvor stor prosentvis økning blir det - hvordan tenke da?

Nå foretrekker jeg nødvendigvis Excel til dette, men det lar seg også gjøre med penn og papir - og selv da kan regnestykket helt fint løses uten kalkulator.

Som vi har terpet på de siste to bolkene, så er formelen for prosentvis økning K*(1+p). Hvis vi setter det inn i regnestykket, så får vi:

3*(1+p)=17

3+3p=17

3p=17-3

3p=14

p=14/3

p=4 hele og 2/3 i rest

p=4,67

Ettersom 4 hele er 400% (husk bare hva som skjer når du formaterer en celle som prosent i Excel), så blir svaret at omsetningen steg med 467%.

Betryggende å se at Eliza har stålkontroll, så følg hennes råd om å komme på forelesning - hvilket betyr at vi sees på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange bedrevitere her, og ikke en eneste som kan komme med en SKIKKELIG forklaring på hvordan man regner ut desse regnestykkene???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Ikke for å kaste inn en brannfakkel her, heller ikke for å bidra mer til å fjerne oss fra diskusjonstemaet, men er det ikke litt merkelig hvis man bruker et helt år av et studium på å repetere kunnskap som man vel bør kunne forvente at studentene har inne? )

og ikke minst at noen betaler for det. Kunne likså godt tatt opp matten som privatisk og fulgt kveldsundervisning. Mye billigere.

Ikke rart studenter fra BI ikke blir foretrukket på arbeidsmarkede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
og ikke minst at noen betaler for det. Kunne likså godt tatt opp matten som privatisk og fulgt kveldsundervisning. Mye billigere.

Ikke rart studenter fra BI ikke blir foretrukket på arbeidsmarkede.

Har du lest hele diskusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høgskolestudent
Dette er grunnen til at vi lærte å regne med X som ukjent variabel.

Husker du det, hjelper det deg i denne - og andre - situasjoner.

For vanlig prosentregning - eller hva prosent er - forstår dere vel?

Jeg skjønner godt det er lett å glemme en del av pensumet fra ungdomsskolen. Men dette er jo faktisk kunnskap man virkelig burde inneha for å slippe å bli lurt osv. i dagliglivet. Jeg bruker stadig prosentregning hjemme og på jobb (men har ingen jobb innefor regnskap).

Altfor mange tror f.eks at hvis man legger til 25% til summen 100 og får - ganske riktig - 125, vil man også få 100 hvis man trekker 25% fra 125. Den mest banale forståelsen for prosentregning er altså ikke tilstede.

Ja, er det ikke slik da, at man får 100 ved å trekke fra 25?Kan du ikke forklare hvorfor det ikke blir slik?

Hvordan regner man prosentvis øknin gmed X da? Har glemt alt jeg, det er flere år siden...har ikke praktisert det etter vi lærte en gang for lenge siden i ungdomsskolen.

Når en vare har økt i kostnader fra 28 til 699, hvor stor prosentvis økning er det? hvordan tenker du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk 1. året på økad/hio i fjor. Da var det 12 år siden jeg hadde hatt matte sist og det var i 1.klasse på vgs. Følg forkurset og forelesningne så går det kjempefint (det gjelder forøvrig de fleste av fagene 1. året).

Regnestykket ditt ser sånn ut:

(ny omsetning - opprinnelig omsetning)/(opprinnelig omsetning)*100

(17 000 000 - 3 000 000)/3 000 000*100= 467%

Bra forklart eksempel.Det forteller ikke hvordan man kan tenke og forstå, men hvertfall i det minst framgsmgsteknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke slik da, at man får 100 ved å trekke fra 25?Kan du ikke forklare hvorfor det ikke blir slik?

125 - 25 er 100.

125 - 25% er ikke 100.

Vi får følgende: 125 - (125/100)*25 = 93,75

(Sist jeg hadde matte var i 1997...)

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi 25% av 125 er mer enn 25% av 100.

Hvis det er vrient å forstå, så tenk at en fjerdedel av fem epler er mer enn en fjerdedel av fire epler.

Hvordan regner man prosentvis øknin gmed X da? Har glemt alt jeg, det er flere år siden...har ikke praktisert det etter vi lærte en gang for lenge siden i ungdomsskolen.

Formelen er K * (1 + p), hvor K er startbeløpet og p er prosentsatsen. Du må gjerne bytte ut p med x i formelen hvis du vil, poenget er at verdien den symboliserer er ukjent.

Når en vare har økt i kostnader fra 28 til 699, hvor stor prosentvis økning er det? hvordan tenker du da?

28 * (1 + p) = 699

28 + 28p = 699

28p = 671

p = 671 / 28

p = 23,9642857142857

p = 2396,43 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Student, BI
Nå foretrekker jeg nødvendigvis Excel til dette, men det lar seg også gjøre med penn og papir - og selv da kan regnestykket helt fint løses uten kalkulator.

Som vi har terpet på de siste to bolkene, så er formelen for prosentvis økning K*(1+p). Hvis vi setter det inn i regnestykket, så får vi:

3*(1+p)=17

3+3p=17

3p=17-3

3p=14

p=14/3

p=4 hele og 2/3 i rest

p=4,67

Hvorfor er dette logisk da?

Først kommer formelen med 3 (hvorfor 3 når det er snakk om 3000 000?)

Og hvorfor kommer 3+3p = 17?

Ikke logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke logisk.

Det er så logisk som noe kan bli. Det som ikke er logisk er at du hevder at det ikke er det. Det syns jeg er en dårlig innstilling, og da er det ikke vanskelig å forstå hvorfor du sliter med barneskolematte.

Millionen er strøket, 3-tallet ganget ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Astrid_*

Først nå, 20 år etter ungdomsskolen, forstår jeg hvorfor jeg syntes dette var kjedelig og vanskelig: Vi hadde mattebok, men lærerne vi hadde i matte i ungdomsskolen og i 1. klasse på videregående forklarte lite. De bare skrev på tavlen at slik var det.

Da fikk ikke jeg forståelse.

Men her er det jo forklaringer! Gid alle lærere var like flinke til å forklare hvorfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke logisk.

Med frykt for å ta mann dame og ikke ball: Troller du nå, eller er det virkelig så dårlig stilt?

Greit nok er jeg til dels enig med de som forsvarer at man skal få repetert basiskunnskap, det være seg om det skjer via forkurs eller som en del av pensum, men hvis du ikke har fått med deg så grunnleggende prinsipper, da frykter jeg at du uansett vil mistrives stort i en jobb med økonomi (les: tall).

For ordens skyld... i alle disse likningene vil x nødvendigvis være den samme:

3x = 17

3.000.000x = 17.000.000

3.000.000.000.000.000.000x = 17.000.000.000.000.000.000

Greit nok hoppet jeg i min løsning bukk over å vise at en million ble strøket på begge sider av liktegnet, men jeg forutsatte altså at du behersket likninger på barneskolenivå. På hvilket nivå vil du i så fall at jeg skal starte forklaringen, må jeg forklare at "3" er tallet tre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke spesielt bra forklart tatt i betraktning at det skal være forståelig for studenter som ikke har sett på dette siden barneskolen. Da bør det forklares bedre enn det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke spesielt bra forklart tatt i betraktning at det skal være forståelig for studenter som ikke har sett på dette siden barneskolen. Da bør det forklares bedre enn det der...

Barneskolen? De bør vel strengt tatt ha gymnas. Og de tar en økonomiutdannelse.

Endret av Yihaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange høyskoler/universiteter arrangerer forkurs i matte når studiet starter (i studier der matte er viktig) - NHH gjør f.eks det.

Bi hadde også dette før.

Men fordi de erfarte at veldig mange hadde glemt de helt elementære ting, ble det dratt over et semester, og strykprosenten falt kraftig.

Dessverre er det sånn at de skal gå tilbake til den gamle ordningen, mens foreleserne kjemper som bare det for å ha sånn det er nå.

Husk at det går ikke bare 19-20 åringer rett fra videregående på BI, men også godt voksne som kanskje ikke har hatt matte på 20 år eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...