Gå til innhold

Hvor mange prosent av...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klart det kan bli kronglete om det er lenge siden man har holdt på med matte! Jeg synets matte var kjempeartig,og gikk ut av vidregående med seks både i standpunkt og på eksamen. Men nå begynner det å bli noen år siden jeg satt over mattebøkene,da. Gikk på en kjempeblemme da jeg skulle hjelpe min yngste med matte-leksa for en stund siden, jeg husket rett og slett ikke hvordan man setter opp vanlig delestykker!Regne i hodet, ikke noe problem. Men jenta skulle jo lære seg hvordan hun setter det opp og regner det ut på papiret. Måtte lete i bøkene hennes etter et eksempel, ikke for mitt bare liv kunne jeg huske det!Litt flaut, men sånn er det gjerne med ting man ikke bruker til daglig, det går i glemmeboka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har undervist i diverse tekniske emner med innslag av barne- og ungdomsskolepensum i matematikk, erfaringen derfra er at selv de mest banale oppgavetekster vil bli misforstått så snart det kommer regneoperatører inn i bildet.

Skrevet

Det finnes alltid noen som er bedre enn deg i matematikk! Det å rakke ned på noen fordi de har glemt noe fra ungdomsskolen er jo bare trist. Kjekt å høre at du spør om hjelp bi studina! Mye bedre det enn å gi opp/gå på veggen av frustrasjon.

Skrevet
Svaret er riktig.

((200-50) / 50) * 100% = 300%

Det ble mer forståelig da du kom med metoden først her. Det første ble nokså merkelig.

Skrevet

Bare jeg som fikk følelsen av at dette er lagt ut for å bidra til BIs rykte som skolen som ikke stiller krav til elevenes ferdigheter så lenge du kan kjøpe deg inn?

Det er da virkelig ikke nødvendig å skrive to steder hvilken skole man går på for å få hjelp til et regnestykke.

Skrevet
:sjokk:

Herregud, er dette matteoppgaver på høyskolenivå for økonomistudenter?

Denne prosentregningen er jo ungdomsskolepensum!

Og hvor lave krav er det egentlig til forkunnskaper for de som begynner på BI?

:rope:

Dette må jeg si jeg tenkte også.

Skrevet
Bare jeg som fikk følelsen av at dette er lagt ut for å bidra til BIs rykte som skolen som ikke stiller krav til elevenes ferdigheter så lenge du kan kjøpe deg inn?

Det er da virkelig ikke nødvendig å skrive to steder hvilken skole man går på for å få hjelp til et regnestykke.

Vondt for å tro at dette skal være 2. års matte... Sånn i og med at jeg har eksamen i matematikk fra økonomistudier ved HiO - og det var ærlig talt ganske mye mer avansert enn dette... Hvis dette faktisk er 2. års-matte fra BI, er det jo til å grine av.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Vondt for å tro at dette skal være 2. års matte... Sånn i og med at jeg har eksamen i matematikk fra økonomistudier ved HiO - og det var ærlig talt ganske mye mer avansert enn dette... Hvis dette faktisk er 2. års-matte fra BI, er det jo til å grine av.

Herregud, leser dere ikke hva som står her eller? Første året på BI i matten er REPETISJON! Dette er ikke andreårsmatte, det er førtsteårsmatte, i den delen som skal repetiseres!!! når de kommer til andre halvår, DA starter de med "den skikkelige matten". så slapp litt av her da.

Og den kommentaren om at ikke slike folk skal være i næringslivet er jo helt på trynet!? ALLE glemmer ting, behøver ikke å trampe sånn på de for det.

La hun nå spørre om ting hun er usikker på uten at dere spyr opp slike usaklige og frekke kommentarer.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Oppgaven som ble gitt her en en brøkdel av pensumet første semester på BI - repetisjon. Andre semester består av den delen med lagrange og hele pakka, akkurat som på alle andre høgskoler.

Det er før øvrig ikke noe "2. klassematte" på BI, det er kun matte første året. Hvis man ikke går finans eller sivøk eller noe da..

Skrevet

(Ikke for å kaste inn en brannfakkel her, heller ikke for å bidra mer til å fjerne oss fra diskusjonstemaet, men er det ikke litt merkelig hvis man bruker et helt år av et studium på å repetere kunnskap som man vel bør kunne forvente at studentene har inne? )

Skrevet
Herregud, leser dere ikke hva som står her eller? Første året på BI i matten er REPETISJON! Dette er ikke andreårsmatte, det er førtsteårsmatte, i den delen som skal repetiseres!!! når de kommer til andre halvår, DA starter de med "den skikkelige matten". så slapp litt av her da.

Om du sammenligner med de første par ukene fra høyskolepensumet er det fortsatt helt vanvittig!

btw, 'repetiseres'?

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Kan ikke folk her inne LESE? Det er ikke snakk om et helt forbanna år til repetisjon, men starten av FØRSTE SEMESTER! Kapittel 1 i matteboka er repetisjon, og tar for seg sånn ca ALT man burde kunne før man starter. Etter det er det vanskeligere stoff.

Skrevet
Kan ikke folk her inne LESE? Det er ikke snakk om et helt forbanna år til repetisjon, men starten av FØRSTE SEMESTER! Kapittel 1 i matteboka er repetisjon, og tar for seg sånn ca ALT man burde kunne før man starter. Etter det er det vanskeligere stoff.

Ok, det var da enda godt. Men synes fortsatt det er litt merkelig...man må vel stille litt krav til de som starter på studiet...

Gjest Gl@mB@be
Skrevet (endret)

Klart man må stille krav, men er ikke alle tjent med at studentene gjør det best mulig? Før så var matten på BI bare et semester, noe som er vanlig alle andre steder, men for å få flere trygt gjennom så har de nå begynt med en ny ordning. Det er utrolig mange forskjellige studenter, alt fra personen rett fra vgs til den 50 år gamle dama som omskolerer seg. Noen har fått 2 i matte men 6 i norsk. Det er så utrolig feil å skjære alle gjennom en kam og si at "noen krav bør jo stilles.." De som ikke er gode nok detter av etterhvert, men alle fortjener en sjanse.

Endret av Gl@mB@be
Skrevet
Ok, det var da enda godt. Men synes fortsatt det er litt merkelig...man må vel stille litt krav til de som starter på studiet...

Jeg synes det er genialt jeg. Jeg er selv i prinsippet god i matte, men ting går utrolig fort i glemmeboken etter noen år uten skolegang, og da trenger man repetisjon. Da er det jo like greit at repetisjonen er en del av undervisningen, slik at studentene får det grunnleggende på plass, framfor at en drøss med studenter skal gå rundt og henge etter fordi de ikke har hatt matte på 5 år?

Svært mange høyskoler/universiteter arrangerer forkurs i matte når studiet starter (i studier der matte er viktig) - NHH gjør f.eks det. Syns du det også er teit? Eller er det bare fordi BI har det som en obligatorisk del av studiet du synes det er teit? Hva pokker er egentlig den store forskjellen, ingen tar jo skade av å repetere litt???

Nei for all del, kutt ut alle forkurs og repetisjoner og sleng nytt stoff i trynet på studentene med en gang, da blir vi alle SÅ smarte at... Repeterer man gammelt stoff risikerer man jo å bli dummere... :roll:

Skrevet

Antar at matematikknivået her er rimelig høyt siden alle kritiserer bi etter en studine derifra spurte om hjelp.

Dette var noe jeg lærte på 1. videregående. Burde ikke ta mer enn 1 min, selv om det er lenge siden dere gjorde det.

løs tredjegradsligningen 2x^3-3x^2-3x+2=0 ved regning, gitt at 1 av løsningene er x=2

For meg blir dette som 1+1, og jeg vil påstå at alle som kritiserer bi sitt matematikk nivå (og samtidig har vgs) burde klare denne på minst 3 forskjellige løsningsmetoder

Skrevet
Klart man må stille krav, men er ikke alle tjent med at studentene gjør det best mulig? Før så var matten på BI bare et semester, noe som er vanlig alle andre steder, men for å få flere trygt gjennom så har de nå begynt med en ny ordning. Det er utrolig mange forskjellige studenter, alt fra personen rett fra vgs til den 50 år gamle dama som omskolerer seg. Noen har fått 2 i matte men 6 i norsk. Det er så utrolig feil å skjære alle gjennom en kam og si at "noen krav bør jo stilles.." De som ikke er gode nok detter av etterhvert, men alle fortjener en sjanse.

Joda, jeg skjønner poenget, men på universiteter pleier slike ting å bli løst ved å arrangere forkurs. Men jeg skal ikke gnåle masse om det, det er vel kun en formalitet. Jeg tror for min del jeg hadde blitt demotivert hvis jeg begynte på et nytt studium, og skulle bruke tid på å repetere videregående-pensum i stedet for å få ny kunnskap. Men da får man kanskje til gjengjeld mye fritid i begynnelsen ,)

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Joda, jeg skjønner poenget, men på universiteter pleier slike ting å bli løst ved å arrangere forkurs. Men jeg skal ikke gnåle masse om det, det er vel kun en formalitet. Jeg tror for min del jeg hadde blitt demotivert hvis jeg begynte på et nytt studium, og skulle bruke tid på å repetere videregående-pensum i stedet for å få ny kunnskap. Men da får man kanskje til gjengjeld mye fritid i begynnelsen ,)

Folk må slutte å tro at DE SELV er sentrum i universet, og at alt skal tilrettelegges deres nivå. Greit, DU trenger ikke slik repetisjon, men det er sikkert drøssevis av andre som gjør det. Litt ekstra fri er vel ikke å forakte? :)

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Antar at matematikknivået her er rimelig høyt siden alle kritiserer bi etter en studine derifra spurte om hjelp.

Dette var noe jeg lærte på 1. videregående. Burde ikke ta mer enn 1 min, selv om det er lenge siden dere gjorde det.

løs tredjegradsligningen 2x^3-3x^2-3x+2=0 ved regning, gitt at 1 av løsningene er x=2

For meg blir dette som 1+1, og jeg vil påstå at alle som kritiserer bi sitt matematikk nivå (og samtidig har vgs) burde klare denne på minst 3 forskjellige løsningsmetoder

Polynomdivisjon og "abc-formelen" er vel stikkordet her ;)

Gjest Gjest_Sjef_*
Skrevet

Jeg forstår ikke utsagnet ditt. Mener du at det å repetere noe betyr at det ikke stilles krav?

I vårt arbeids i det private næringsliv stiller vi spørsmål, er usikre , drøfter med hverandre, går på kurs stadig vekk, lærer mye nytt ofte og ikke minst: vi må repetere ofte. En av mine ansatte kom nettopp hjem fra et studieopphold ved et amerikansk eliteuniversitet som videreutdanning og han kunne ikke få stresset nok hvor viktig det er med stadige spørsmpl til hverandre, repetisjoner, eksemplifiseringer, gode forklaringer og dialog - i hverdagen for gode resultater.

Det å stille hvilke spørsmål man whatsoever vil når som helts, og å repetere så mye man bare orker når man vil, er kjempeflott og helt legitimt. Det utelukker ikke gode resultater. Du bør huske på at folk lærer på ulike måter og noen liker å få gjentatt sin kunnskap om og om igjen. Samtidig leverer de.

Det er sluttresultatene som teller: leverer folk? Hvis så, spiller det ingen rolle for meg om de repeterer barneskolepensumet hver eneste dag. Jeg bryr meg nada om en ansatt ikke vet hva hovedstaden i Iran heter så lenge han leverer det han skal i jobben sin. Jeg bryr meg heller ikke om han har glemt prosentregninge sin, så lenge han kan finne ut av det ved å se i kilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...