Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. september 2008 #21 Skrevet 6. september 2008 God håndregel er vel at så lenge barnet selv ikke har problem med å være naken i "feil" garderobe, så bør det ikke være noe problem uansett om dem er eldre (dog ikke kommet i puberteten)....
Gjest ts Skrevet 7. september 2008 #22 Skrevet 7. september 2008 God håndregel er vel at så lenge barnet selv ikke har problem med å være naken i "feil" garderobe, så bør det ikke være noe problem uansett om dem er eldre (dog ikke kommet i puberteten).... Men det kan jo tenkes at eldre menn liker å se på nakne småjenter... Og barn gjør som de blir fortalt. For en logikk.....gjelder den på alle andre områder også, at hvis barn liker det så er det greit? Skjønner ikke at ikke garderobevaktene og badevaktene ikke følger bedre med, og at det er lov er for meg ubegrepelig.
CeeCee Skrevet 7. september 2008 #23 Skrevet 7. september 2008 Var jentene barberte og 7-8 år? O_o Det logiske for meg hadde vært at når de er gamle nok til å kunne dusje selv og slik så kan de vel klare seg i jentegarderoben alene? Du må lese innlegget en gang til. Det måtte jeg... Hehe! Det var jentene som kommenterte at noen av mennene var barberte.... At barn ser på andre er jo naturlig. Barn er nysgjerrige. Store barn (skolealder og oppover) som glor og kommenterer andres kropp, derimot, er uforskammede. Selv synes jeg det er ubehagelig å bli beglodd og kommentert, enten det er av voksne eller barn. Jeg har lært mitt barn at det ikke er fint å glo på andre og å kommentere andre, uansett hvor nysgjerrig man er.
estrella Skrevet 12. september 2008 #24 Skrevet 12. september 2008 Du må lese innlegget en gang til. Det måtte jeg... Hehe! Det var jentene som kommenterte at noen av mennene var barberte.... Litt mer logisk.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #26 Skrevet 12. september 2008 God håndregel er vel at så lenge barnet selv ikke har problem med å være naken i "feil" garderobe, så bør det ikke være noe problem uansett om dem er eldre (dog ikke kommet i puberteten).... Det er da ikke bare barnet som skal tas hensyn til, men også de andre i garderoben?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. september 2008 #27 Skrevet 13. september 2008 Det er da ikke bare barnet som skal tas hensyn til, men også de andre i garderoben? Det vil alltid være andre i garderoben, og man kan ikke gå rundt å sjekke hver enkelt hva som er deres grenser. Eldre barn er ganske ofte så sjenerte når det gjelder nakenhet at dem nesten ikke viser seg naken for samme kjønn en gang. Skal alle gå ut fordi en tenåring skal skifte da? Et mindre barn som er i "feil" garderobe og som ikke viser interesse for å se på det andre kjønn kan vel ikke være så ille. Hvis man er så følsom bør man ikke komme i situasjoner der man må bruke garderobe i det hele tatt. Sjakk er jo ganske grei sånn
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2008 #28 Skrevet 14. september 2008 Det vil alltid være andre i garderoben, og man kan ikke gå rundt å sjekke hver enkelt hva som er deres grenser. Eldre barn er ganske ofte så sjenerte når det gjelder nakenhet at dem nesten ikke viser seg naken for samme kjønn en gang. Skal alle gå ut fordi en tenåring skal skifte da? Et mindre barn som er i "feil" garderobe og som ikke viser interesse for å se på det andre kjønn kan vel ikke være så ille. Hvis man er så følsom bør man ikke komme i situasjoner der man må bruke garderobe i det hele tatt. Sjakk er jo ganske grei sånn Dette har du ikke tenkt mye nøye gjennom... La oss si at en 7 år gammel gutt blir med moren sin inn i jentegarderoben og støter på sin klassevenninne der inne. Det er ikke mye moro, og det er selvfølgelig helt uaktuelt for enhver normal voksen med sosiale antenner å sette seg selv i en slik situasjon. Så jeg vil vel heller si at hvis barnet er i skolealder, ikke klarer å skifte alene og en voksen av samme kjønn ikke er tilgjengelig, så får man holde seg hjemme.
Gjest "Kulturforsker" Skrevet 5. oktober 2008 #29 Skrevet 5. oktober 2008 Normal regel for de fleste offentlige bad er at man kan være med forelderen av det motsatte kjønn inntil man begynner på skolen. Denne regelen har blitt praktisert slik ved de fleste offentlige bad i Norge i lang tid. Jeg ser noen argumenterer med at noen menn liker å se på små jenter og at jentene dermed ikke bør være i herregarderoben. Men nå er det også slik at noen menn liker å se på små gutter: Skal vi dermed også nekte små gutter adgang? Det er faktisk også slik at enkelte menn liker å se på andre menn og at enkelte kvinner liker å se på andre kvinner. Jeg synes det at noen har fantasier om andre som vi ikke liker ikke skal være nok til å nekte noen adgang. Det gjelder hverken den som fantaserer og spesielt ikke den det blir fantasert om. Hvis noen skal nektes adgang på dette grunnlaget må det være den som ser og da kun hvis vedkommende oppfører seg på en ubehagelig eller krittverdig måte. Hvis en mann voldtar kvinner han møter tilfeldig på offentlig sted så er det han som skal stenges inne og ikke kvinner som skal nektes adgang til offentlig sted. Jeg mener derfor ikke at dette kan være at argument for hvem som skal ha eller ikke ha adgang i herregarderoben. Barn har det med å kommentere alt de synes ar merkelig. At en 6 år gammel gutt kommenterer at en dame har store pupper er bare et tegn på at han ikke har sett det før tilstrekkelig mange nok ganger til at han ikke synes det er merkelig. At damen som blir kommentert synes det er ubehagelig fordi hun er kvinne og han er av motsatt kjønn har kun med hennes seksualitet å gjøre. Det har ikke noe med hans seksualitet å gjøre ennå. En jente som heller ikke var vant med å se store pupper ville selvfølgelig kunne gi den samme reaksjonen. Vi er alle en del av det "materialet" barn bruker for å danne seg en oppfatning av hva som er normalt og hva som er normal variasjon fra denne normalen. Dette vil de dele med oss og det er da selvfølgelig viktig at vi lærer opp barna til å ikke kommentere andre mennesker som er tilstede (påkledd eller ikke) og heller vente med å snakke om dette til vi kommer hjem. Regler om nakenhet er i meget stor grad kulturelt betinget. Hva vi mener er riktig bestemmes av hva vi er vandt med. Og hva vi er vandt med endres fra sted til sted og fra tid til tid. Det er gjort mange undersøkelser på dette både ved studier av andre og "primitive" kulturer og ved undersøkelser av f.eks. vestlige naturistkulturer. Når jeg skriver dette så er det ikke fordi vi skal fjerne alle regler fordi de er "kunstige" e.l. Våre sosiale regler er viktige og en del av vår trygghet. Men samtidig bør vi innse at de er "kun" det og ha respekt for andre som er oppvokst med andre kulturer. Når en del barn kommer i puberteten så blir de sjenerte i forhold til sin egen kropp. Men de blir sjenerte i forhold til alle både av eget og motsatt kjønn. Det som skjer i vår kultur er at vi "overstyrer" dette og forteller barnet at å være sjenert i forhold eget kjønn er feil mens det å være sjenert i forhold til motsatt kjønn er riktig. Dermed vil barnet etter hvert adoptere våre regler også følsesmessig. Men som sagt: i kulturer hvor felles nakenhet er vanlig så gjør i utgangspunktet de som går gjennom en sjenert periode ikke forskjell. Sjenanse er derfor ikke noe argument for å gjøre noen forskjell på om barnet skal være i herre eller damegarderoben. Det er heller at argument for å bruke individuelle avlukker også innen herre og damegarderobene. Man da er det et spørsmål igjen om ikke dette medfører mere kroppskomplekser og om det ikke er bedre å "tvinge" barna til å være sammen under holdingen "det er greit at vi er forskjellige".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå