Gå til innhold

Hvor mye i konfirmasjonsgave?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Forresten, er det virkelig noen som tenker at de skal "ha igjen" utgiften ved et selskap?

Sikkert ikke, men det er nok sikkert ikke uvanlig at man "vil gi en skikkelig gave fordi vertskapet har lagt ned mye både tid og penger i selskapet, og derfor synes man skal gi en gave som står i tråd med det".

Men vi er alle forskjellige. Noen tenker på seg selv og er mest opptatt av å komme billigst unna det de skal delta på, mens andre er opptatt av andre og vil være med på å bidra til det, også i form av å gi en gave som står i forhold til det man skal delta på.

Er forresten så interessant at det gjerne er folk med flere barn som er mest opptatt av å gi så lite som mulig. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vis gavene er for å tjene inn kuvertprisen, vil det da si at mor konfiskerer gaven fra jubilanten for å dekke opp regningen for maten?

Skrevet
Jeg synes igrunn det er mye mer smålig å regne på dette i utgangspunktet.

Men du synes ikke det er smålig å sitte og regne på hvor lite man skal gi, sånn i utgangspunktet? :klø:

Skrevet
Men du synes ikke det er smålig å sitte og regne på hvor lite man skal gi, sånn i utgangspunktet? :klø:

Hvordan mener du man skal kunne gi bort penger uten å tenke gjennom hvor mye man vil gi? Bare se hvor mye man har i lommeboka på den aktuelle dagen, kanskje? Da ville jeg ende opp på 38 kr ;) Siden jeg altså må planlegge å ta ut pengene, er det greit å ha bestemt hvor mye det skal være også :)

Gjest Elastica
Skrevet

Mulig det er smålig å regne på hvor lite man skal gi. Det vet jeg ikke, siden jeg ikke gjør det.

Jeg lurte bare på hva som var vanlig beløp for den type gave.

Gjest Gjest_zellica_*
Skrevet
Sikkert ikke, men det er nok sikkert ikke uvanlig at man "vil gi en skikkelig gave fordi vertskapet har lagt ned mye både tid og penger i selskapet, og derfor synes man skal gi en gave som står i tråd med det".

Men vi er alle forskjellige. Noen tenker på seg selv og er mest opptatt av å komme billigst unna det de skal delta på, mens andre er opptatt av andre og vil være med på å bidra til det, også i form av å gi en gave som står i forhold til det man skal delta på.

Er forresten så interessant at det gjerne er folk med flere barn som er mest opptatt av å gi så lite som mulig. :)

Hva er en skikkelig gave da? Er det 500 kr pr pers? 200? 300?

I mitt hode er det fremdeles nærværet til gjesten som er viktigst. Ikke at man "betaler" for å komme i selskap.

Jeg føler at det har blitt et stort gavekrav fra spesielt konfirmanter idag. Og det er trist. Det burde være dagen og minnene fra dagen som betyr noe, og ikke hvor mye man sitter igjen med på bok.

Det er heller ikke slik at man sitter å regner på hvor lite man kan slippe unna med i gave, men at man gir utfra det lommeboka tåler og det som er innenfor normalen å gi.

At vi med mange barn er ute etter å gi så lite som mulig, er et latterlig utsagn som faller på sin egen dumhet. :klaske:

Gjest Elastica
Skrevet

Er det? :klø:

Skrevet

Synes dette med "kuvertpris" virker helt malplassert mhp konfirmasjon.

I min familie har konfirmasjoner alltid vært rimelig uformelle sammenkomster der 2-3 smårollinger ikke har "kostet 500 kr ekstra hver" i alle fall ;)

Mener å huske at gavene lå på 2-800 kr, relativt uavhening av om de var fra en familie eller en singel tante.

Skrevet

Det handler da ikke om å "komme unna med minst mulig", men om må finne et fornuftig nivå å legge seg på.

Gjest Elastica
Skrevet
Det handler da ikke om å "komme unna med minst mulig", men om må finne et fornuftig nivå å legge seg på.

Nettopp. Jeg synes faktisk ikke det er et mål i seg selv å skulle gi mest mulig - selvom vi hadde hatt råd til å gi langt mer enn tusen kroner. Av og til synes jeg det er greit å finne et beløp som er nøytralt, og det var det som var formålet med tråden min.

Og som kommentar til gjesten lenger opp som bare hadde råd til 300 kroner. Det hadde jeg også syntes vært greit. Har man dårlig råd, så bidrar man med det man synes er greit.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Av og til synes jeg det er greit å finne et beløp som er nøytralt, og det var det som var formålet med tråden min.

"Nøytralt" var et godt ord i denne sammenhengen, synes jeg.

Vi kjøpte nettopp en dåpsgave, og selv om vi hadde hatt råd til å bruke et par tusen på denne ville det ikke falle oss inn. Vi ville bare gi en "passe stor" oppmerksomhet til anledningen.

Skrevet
Mulig det er smålig å regne på hvor lite man skal gi. Det vet jeg ikke, siden jeg ikke gjør det.

Nei, akkurat - du virker jo svært raus. :ler:

:ironi:

Gjest AnneShirley
Skrevet

Ja, nettopp det synes jeg Elastica virker til å være :)

Hvordan har du klart å få inntrykk av noe annet?

Skrevet

:ironi:

Jeg ville likt å se regnestykket ditt. De fleste her i tråden ville gitt mindre en Elastica og ut av dette får du at hun er gnien?

Eller prøver du bare provosere på ditt eget barnslige vis?

Skrevet

Jeg og samboer gav 1000 til mitt tantebarn som ble komfirmert i vår. Har nesten et dusin tantebarn som skal konfirmeres på rekke og rad de neste årene, så oss søsken har lagt oss på den summen siden det blir mest rettferdig.

Skrevet

Mine tanteunger får 500 kr i kontanter og en gave til omtrent samme pris i tillegg. Da får de både penger og noe som er et minne.

Skrevet

Jeg har en stor familie, med 22 nevøer og nieser til sammen. Sist det var konfirmasjon i familien ga vi 700 kroner, etter en kjapp rådslagning med resten av tantene og onklene. Noen ga 500, antagelig fordi det var en mer passende sum i fht deres økonomi.

I vår familie har noen av oss 3 barn, andre 1. Å justere gavesummen etter antall barn virker for meg fullstendig fjernt. Hvem tenker sånn, da? Ingen i vår familie, i hvert fall. Heldigvis.

Skrevet

Dessuten er det faktisk ikke gavene som er hensikten med konfirmasjonen. Seslv om mange synes å mene det. Det er hyggelig med konfirmanter som er takkmenlige for det de får, ikke forventer store beløp.

I min familie gir vi 500 kroner til nieser og nevøer. Det har mine barn fått også. De er lykkelige for det, og det viktigste for dem har vært selskapet, det samle dem man setter pris på og lage selve feiringen til et minne for livet. Jeg synes slett ikke det er gnient å lure på hva som er passende å gi. Derimot synes jeg det er tåpelig å forsøke å være den som gir mest. En form for markeringsbehov, kanskje? Man måler ikke et menneskes verdi etter størrelsen på gaven. Verken når det gjelder giver eller mottaker :)

Skrevet

Min søster ble konfirmert for 3-4 år siden.. og hun fikk 1000 av alle tanter og onkler.. og MER av faddere!

Tror nesten hun fikk mer enn 500 av "vanlige" gjester også.. husker vi ble litt overrasket over det..!!

Men er man bedt i en konfirmasjon er man jo ganske nerme.. så jeg ville nok gitt 1000... Jeg og sambo ga det til lillesøs..eller vi kjøpte en søt diamantring som kostet 999 :)

Men som sagt må man gi etter lommeboka..!!

Skrevet

vi har 16 nevøer & nieser.

da de ble konfirmert har dem alle fått likt. 1000.-kr

barn av veninner får 500.-kr.

vi har en stor familie, men har du først gitt tusen til en, får alle det med seg, så da må man fortsette!

Hadde vi vært mindre familie hadde jeg nok økt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...