Gjest Elastica Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 (endret) Jeg vet det finnes mange av disse, men drister meg utpå likevel. Hvor mye er normalt å gi i konfirmasjonsgave til nevø? Det skal være fra hele familien vår, det vil si meg og mann og tre små barn. Han ønsker seg penger, så vi har avfunnet oss med at det blir det, selvom jeg foretrekker å gi en ting. Endret 2. september 2008 av Elastica
lolita90 Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 siden det er nevø ville nok jeg gitt rund 500 kr
Gjest Nishiki Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 Til en nevø fra hele familien ville jeg nok gitt en gave rundt 1000-1500, så i penger sikkert 1000.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #5 Skrevet 2. september 2008 Jeg har ikke råd til mer enn 300 kroner.....
Bomull Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 (endret) For 15 år siden fikk jeg 1000 kr av min tante og onkel med familie. De er også mine faddere, de andre tantene og onklene gav 500. Jeg aner ikke hva jeg ville gitt nå, men minst 2000 hvis jeg hadde god kontakt med nevøen. Hadde det vært en stor familie kunne det kanskje holdt med 1000-1500 kr. Endret 2. september 2008 av Sunshine
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 500 kroner er jo helt utrolig kjipt, er vel grenser for hvor gjerrig man kan være? Jeg synes også 2000 kan være passelig så lenge dere er fem stykker bak gaven. Men siden det er en nevø, så har dere vel kanskje fått noen pekepinner i forhold til tante/onkel-gaver i tidligere konfirmasjoner (hvis dere har hatt noen da).
L@dy Skrevet 3. september 2008 #8 Skrevet 3. september 2008 1000 kanskje.. kommer litt an på hvor god råd en har så klart.
thapara Skrevet 3. september 2008 #9 Skrevet 3. september 2008 Skulle til å si minst tusen, men det kommer an på hvor mange nieser og nevøer dere har! Jeg hadde to onkler og fikk tusen fra hver da jeg konfirmerte meg, og om det holder seg med bare ett tantebarn hos meg kommer hun til å få ganske mye mer.. (men om man har 20 tanteunger blir det fort litt dyrt! Da er 500 helt ok )
AnetteR Skrevet 3. september 2008 #10 Skrevet 3. september 2008 Jeg fikk 1000 fra alle tanter og onkler for 10-20 år siden. Men trur det fortsatt er standarden å gi dette i vår familie. Til mine og min manns søskenbarn gir vi 500. Men nå er jo vi voksene med egen økonomi, så om barna dine bor hjemme eller er studenter kan du sikkert gi en felles gave.
LukaFrost Skrevet 3. september 2008 #11 Skrevet 3. september 2008 Jeg har ikke råd til mer enn 300 kroner..... Da gir du 300 kr.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 3. september 2008 #12 Skrevet 3. september 2008 500 kroner er jo helt utrolig kjipt, er vel grenser for hvor gjerrig man kan være? Jeg synes også 2000 kan være passelig så lenge dere er fem stykker bak gaven. Men siden det er en nevø, så har dere vel kanskje fått noen pekepinner i forhold til tante/onkel-gaver i tidligere konfirmasjoner (hvis dere har hatt noen da). Nå er det snakk om en familie som skal gi en gave her, ikke fem enkeltpersoner som har slått seg sammen. Skulle jeg ha tenkt slik hadde det jammen blitt dyre gaver her i gården, da vi er 6 stykker i familien. Jeg synes et sted mellom 500 og 1000 er passe. Vi har hatt tre konfirmasjoner nå, og der har ikke gavene fra onklene oversteget 500 kr, og vi har en helt normal familie ang økonomi. Det skal ikke være slik at man skal grue seg for kommende selskaper pga av at gavene er så dyre at det blir et problem økonomisk. Dessuten synes jeg at du kan gi gave og ikke penger hvis du føler for det. Jeg gir av prinsipp ikke pengegaver, men gir heller gavekort som kan brukes i kule butikker.
Alvelin Skrevet 3. september 2008 #13 Skrevet 3. september 2008 Hos oss er det vanlig med 500 kr fra tanter og onkler m familie. Jeg har 19 søskenbarn, så det er greit å ha en fast sum. Nå som jeg har egen husstand så gir vi 300 kr eller en gave for tilsvarende fra meg og samboer.
megseg Skrevet 3. september 2008 #14 Skrevet 3. september 2008 Vi kommer til å gi 500.. Og det er søskenbarn... Så 1000 kanskje..
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #15 Skrevet 3. september 2008 Nå er det snakk om en familie som skal gi en gave her, ikke fem enkeltpersoner som har slått seg sammen. Ja? Var det noe i det jeg skrev som gjorde at du tolket det dithen at ejg ikke forstod det var snakk om en familie? De er FEM personer, og jeg synes derfor kr 2000,- er passe. Skulle jeg ha tenkt slik hadde det jammen blitt dyre gaver her i gården, da vi er 6 stykker i familien. Ja, dere er nok en billig fornøyelse å ha i selskap siden dere er seks personer i familien. Dere er så mange at du iflg deg selv ikke kan tenke på antallet når du skal gi gave, betyr det at vertene ikke trenger å tenk på hvor mange dere er når de kjøper inn mat heller - og at noen av dere helt droppe å spise og drikke i selskap? Å gi kr 500,- som i forslaget jeg siterte, betyr kr 100,- pr pers - noe som rett og slett ikke går an i et selskap hvor man skal bli servert mat og drikke.
Gjest Elastica Skrevet 3. september 2008 #16 Skrevet 3. september 2008 Takk for innspill. Det ser ut som de fleste tenker som meg, og det er jo greit når det gjelder slike ting. Jeg hadde allerede sett for meg tusen kroner. At man ikke skal være kjip er jeg forsåvidt enig i - vel og merke dersom man har råd til å være rundhåndet. I vår familie er det heldigvis ingen som kalkulerer med å få gaver for å tjene inn kuvertprisen, vi synes alle det er hyggelig å møtes. Den innstillingen vet jeg at vertskapet også har. Samtidig synes jeg det er greit å lande på et beløp som hverken signaliserer det ene eller det andre. Det kan fort løpe helt løpsk i forhold til gaver også. Forresten, er det virkelig noen som tenker at de skal "ha igjen" utgiften ved et selskap? Selv tenker jeg personen er gjerrig eller har dårlig råd dersom en gave fremstår som billig og kjip, og ingen av delene gjør meg noe. Eller forresten, jeg har aldri reflektert over en gaves verdi, men hvis jeg skulle gjøre det, ville jeg nok ikke tenkt at det gjorde noe. Hvis folk ønsker å være gjerrige, så gjerne for meg, jeg går ikke konk av det. Jeg synes igrunn det er mye mer smålig å regne på dette i utgangspunktet.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 3. september 2008 #17 Skrevet 3. september 2008 Okei så det du sier er at vi som gjester betaler for å få lov å komme i selskap. Jaja.. Jeg trodde at det var for å få feire dagen sammen med jubilanten at man inviterte til selskap jeg. Ikke for å få økonomisk kompensasjon for utgiftene til selskapet. Jeg har som sagt holdt tre konfirmasjoner, og en 18 årsdag i løpet av de siste årene, og jeg har da aldri tenkt over at gavene skal dekke opp for utgiftene til selskapet. Gavene skal være en hyggelig påskjønnelse til jubilanten. Og har man ikke penger til en stor gave, skal ikke det være avgjørende for om man går i selskapet eller ikke. Hvis dette er en rådende oppfatning blandt folk, kommer iallfall jeg til å tenke meg om flere ganger før jeg sier ja til et selskap. I mine øyne er det mitt nærvær ved selskapet som er viktig, og ikke hvor stor gaven jeg kommer med er.
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 3. september 2008 #18 Skrevet 3. september 2008 Og det var selvfølgelig svar til gjest i innlegg nr 15. :=)
Gjest Elastica Skrevet 3. september 2008 #19 Skrevet 3. september 2008 Da ser det ut som vi er veldig enige, Zellica. En hyggelig påskjønnelse til jubilanten. Nettopp. Og ikke et forsøk på å tjene inn kuvertprisen.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #20 Skrevet 3. september 2008 Fra meg, mann og 2 barn: 1500,- til nieses konfirmasjon. Er kun tante og onkel til 3 barn (foreløpig), så det tar vi oss råd til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå