KristiAmalie Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Jeg er helt seriøs.. Hvor ofte skal man vanne potteplanter??
pittie Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Det kommer jo ann på hvilke planter det er Jeg holder meg til enkle grønne planter i relativ like typer. (lettstelte) De vanner jeg litt hver 2 dag, har holdt seg i 1 år nå, så gjør noe rett
KristiAmalie Skrevet 2. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2008 Hmm vet ikke hva det er. Har en stor grønn plante, en liten grønn, og en liten med blomster.. Og jo har 3 små søte kaktuser
Mamma1 Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 Jeg vanner alt fra en gang i uka til hver fjortende dag, de er fine. Tror det er verre å vanne for mye enn for lite. DU ser jo viss de blir tørre, verre viss røttene råtner. Katus skal vel ha vann bare et par ganger i året?
Humleblomst Skrevet 2. september 2008 #5 Skrevet 2. september 2008 Hvor ofte du må vanne plantene dine, kommer an på hvilke planter det er, hvor store de er, og hvordan temeratur og luftfuktighet er hjemme hos deg. En regel for de fleste planter er at de ikke skal stå i vann. Dvs at det aldri skal være mye vann i potteskjuleren. Det heller du vekk så fort du oppdager det. Mange planter liker å tørke såvidt opp på toppen av jordlaget før de får vann igjen, slik at hvis du kjenner lett på jorden med fingeren skal den ikke føles våt, er det tid for å gi vann igjen. Da er det mest sansynlig litt fuktighet i bunnen av potten, men det øvre laget er relativt tørt. Mengden vann du gir må du føle deg fram til, det varierer. Gir du lite vann må du vanne ofte, gir du mye kan du vanne litt sjeldnere. Men igjen, aldri la vannet ligge i potteskjuleren! Er jorden knusk tørr og har begynt å "trekke seg vekk" fra potten (blitt en tørr potteformet jordklump), har du ventet for lenge med å vanne for de fleste planter. Men det finnes unntak. Palmer og planter med tykkere blader f.eks. ildtopp trenger litt mindre vann, de liker gjerne å få litt luft til røttene også. Planter i blomst trenger gjerne litt mer vann enn en grønn plante, men igjen kommer det an på typen plante. Og noen planter, f.eks. Flittig-Lise, henger fort med med hode om du ikke vanner veldig ofte. Så når man ikke vet konkret hvilke grønne planter du har, er det vanskelig å si noe mer om hvordan de bør stelles. Kaktuser kan vannes ca en gang i uken om sommeren, gjerne litt sjeldnere om vinteren. Og de tåler å ikke få vann over en lengdre periode også. Står de kaldt om vinteren skal de ikke ha vann i det hele tatt. Du kan lese mer om stell av kaktuser her. Håper du ihvertfall er litt klokere!
AnetteR Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 De fleste grønne plantene mine skal "tørke" mellom hver gang de får vann. Disse gir jeg en god slump en gang i uka. Orkideer gir jeg bittelitt vann en gang i uka, samt at jeg sprayer røttene på toppen med sprayflaske 1-2 ganger i uka. Om det er god kvalitet i utgangspunktet. opplever jeg ofte at de står i 6-8 måneder. Mange planter med blomster skal være konstant fuktige. Disse vanner jeg annenhver dag. Både tørke og for mye vann er et problem. Kaktus for eksempel, råtner om den står konstant fuktig. Som allerede poengtert må man derfor sørge for at det aldri står vann i pottesjuleren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå