Gå til innhold

Quinoa


Gjest Arran

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd quinoa og har noen gode tips eller oppskrifter på lager? Har en pose liggende, og har aldri smakt det, men innbiller meg at det kan brukes og smaksettes litt på samme måte som bulgur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike

Jeg har forsøkt meg litt med quinoa, men har ingen favorittoppskrift så langt. Konsistensen kan minne mest om couscous, evt den fineste bulguren, men er samtidig noe for seg selv - smaken er ganske nøytral, noe nøtteaktig.

I oppskrifter ser man at noen går mot mot det arabiske, antakelig pga likheten med couscous, mens andre knytter an til det syd-amerikanske og bruker ingredienser som svarte bønner, lime og frisk koriander sammen med quinoaen. Smaksmessig er det mye som fungerer. Jeg liker kanskje særlig ristede pinjekjerner, som understreker nøttesmaken i quinoaen. Samt urter, og noe syrlig, som feks tomater, eller sitron i dressingen.

Resultat fra quinoa-søk på Epicurious - til inspirasjon.

Good Food har også endel quinoa-oppskrifter.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Kristine_*

Dette har blitt en favoritt for min vanligvis noe kresne sønn på 13 år:

Ingredienser:

- quinoa

- pinjekjerner

- sambal olek

- kyllingfilet / biff / pølse

- salt og pepper

Fremgangsmåte:

- kok quinoa som anvist på pakken

- rist pinjekjernene i tørr panne og legg til sides

- stek kylling eller biffterninger, eventuelt pølsebiter

- tilsett et par teskjeer sambal olek og la surre

- tøm deretter pinjekjerner, quinoa og krydder over

Dette er en oppskrift som kan varieres i det uendelige, kun fantasien setter grenser. Jeg ser alltid inn i kjøleskapet og ser hva jeg kan tilsette: en fløteskvett, lutenica (paprikasaus), tacosaus osv. Råstekt gulrot, løk, hvitløk går også med.

Dagen etter går resten i mikrobølgeovnen. Hjemme eller til lunsj på jobben. Nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...