Chianty Skrevet 2. september 2008 #21 Skrevet 2. september 2008 Det må da være helt i orden at de som faktisk arrangerer festen velger hva de skal danse brudevals til og unnlater sanger ved middagen? :klø: klart det, men ikke når alle andre hadde sangen i hånden og skulle synge. da hun fant ut at sangen var til henne fra hennes veninner,ble hun flau og løp ut Eller da mannen sa at de skulle danse til "sangen deres" -ble hun sint og sa det ville hun ikke. (kan ikke skjønne det var noe å bli sint for)
Gjest Magica de Spell Skrevet 2. september 2008 #22 Skrevet 2. september 2008 klart det, men ikke når alle andre hadde sangen i hånden og skulle synge. da hun fant ut at sangen var til henne fra hennes veninner,ble hun flau og løp ut Eller da mannen sa at de skulle danse til "sangen deres" -ble hun sint og sa det ville hun ikke. (kan ikke skjønne det var noe å bli sint for) Hehe, ser den!
Gir Skrevet 2. september 2008 #23 Skrevet 2. september 2008 Dette gjør meg i dårlig humør: - For "stiv" stemning der ingen ting er lov fordi noe kan bli feil - Laaaaaange salmer (i kirken) - Sanghefte - Påtvungne selskapsleker - For lange taler (her får toastmaster gi beskjed på forhånd om MAX 5 minutter) Dette gjør meg i godt humør: - Humor og morro i fokus - God mat - Tilgjengelig drikke (i bar eller fri) - Musikk som passer alle gjestene, så mormor på 80 og tenåringene kan kose seg og danse til de kollapser hvis de ønsker det. - MYE nattmat (namnam )
Kara W Skrevet 2. september 2008 #24 Skrevet 2. september 2008 Syns også det er viktig at kakene står ute en god stund! Mange som ikke orker kake med en gang, fordi de er fortsatt mette etter middagen. Da er det skikkelig nedtur når man kunne tenkt seg et stykke og alt er ryddet bort Å, det minner meg om et bryllup vi var i. Var bare invitert til kaffen (ikke noe minus i seg selv). Da vi kom var middagen nettop ferdig og folk minglet og sto ute og røykte osv. Det var liksom ikke noe "velkommen til de nye gjestene" eller lignende. Følte at vi bare kom midt i et selskap som var godt i gang. Når kakene og kaffen kom var det aaaalt for lite av den. Selve brudekaken var en litt stor langpanne kake. Så var det en langpannekake til, og tre runde kaker i "vanlig" størelse. Jeg ville tippet på ca 100 gjester. Jeg hverken løp bort til kakebordet eller somlet veldig med det, men det var så vidt jeg fikk smake kaken, og kaffen ble tom like etterpå. Det var triste greier.
Veslejenta Skrevet 2. september 2008 #25 Skrevet 2. september 2008 (endret) Tråden er ryddet for avsporinger. Veslejenta - moderator Endret 2. september 2008 av Veslejenta
Gjest Nishiki Skrevet 2. september 2008 #26 Skrevet 2. september 2008 Jeg liker bryllup med god mat (nok mat), god drikke (her også nok), korte taler, middag som ikke varer i fem timer, bra organisering, fri bar, INGEN selskapsleker, nattmat, og at brudeparet ikke forlater selskapet kjempetidlig.
thapara Skrevet 2. september 2008 #27 Skrevet 2. september 2008 (endret) . Endret 5. mars 2009 av thapara
Daria Skrevet 2. september 2008 #28 Skrevet 2. september 2008 (endret) Et strålende eksempel på ting jeg ikke synes hører hjemme i bryllup og andre mer formelle sammenhenger. Jeg har ikke noe behov for å vite hvem av dem som ligger øverst... Man trenger sjelden å aktivisere voksne mennesker. Endret 2. september 2008 av Daria
Gjest Nishiki Skrevet 2. september 2008 #29 Skrevet 2. september 2008 Lurer bare, dere som snakker om selskapsleker, hva tenker dere på da? Mener dere det ikke burde være noe "underholdning"? Var i et bryllup hvor gjestene ble delt inn i lag (med andre folk enn man satt med ved middagen), også hadde vi en slags quiz, med en del spørsmål om brudeparet. I tillegg hadde brudeparet den leken hvor de sitter rygg mot rygg og må svare på spørsmål av typen: "hvem vasker opp", "hvem ligger øverst" Syntes det løste opp stemningen veldig, også fikk man litt flere folk det ble naturlig å snakke med utover kvelden.. (brudeparleken var bare morsom!) Men synes dere slikt også ødelegger dagen? Grusomt. Jeg måtte gått på do og blitt der til alt var over.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #30 Skrevet 2. september 2008 Lurer bare, dere som snakker om selskapsleker, hva tenker dere på da? Mener dere det ikke burde være noe "underholdning"? Var i et bryllup hvor gjestene ble delt inn i lag (med andre folk enn man satt med ved middagen), også hadde vi en slags quiz, med en del spørsmål om brudeparet. I tillegg hadde brudeparet den leken hvor de sitter rygg mot rygg og må svare på spørsmål av typen: "hvem vasker opp", "hvem ligger øverst" Syntes det løste opp stemningen veldig, også fikk man litt flere folk det ble naturlig å snakke med utover kvelden.. (brudeparleken var bare morsom!) Men synes dere slikt også ødelegger dagen? Var nettopp i et bryllup hvor dette var noe av det vi gjorde på "bli-kjent-festen" kvelden i forveien. To familier og vennekretser som ikke hadde truffet hverandre før, kvelden gjorde at vi iallefall ble på nikk med hverandre og det sammensatte "laget" vårt... Ungene i selskapet var også ivrige med på stafetter og quiz, koselig for alle og en fin måte å bli kjent på....
Fresi Skrevet 2. september 2008 #31 Skrevet 2. september 2008 Grusomt. Jeg måtte gått på do og blitt der til alt var over. Det må jeg si meg helt og fullstendig enig i.
Gjest nextlife Skrevet 2. september 2008 #32 Skrevet 2. september 2008 Var i et bryllup hvor gjestene ble delt inn i lag (med andre folk enn man satt med ved middagen), også hadde vi en slags quiz, med en del spørsmål om brudeparet. I tillegg hadde brudeparet den leken hvor de sitter rygg mot rygg og må svare på spørsmål av typen: "hvem vasker opp", "hvem ligger øverst" Syntes det løste opp stemningen veldig, også fikk man litt flere folk det ble naturlig å snakke med utover kvelden.. (brudeparleken var bare morsom!) Men synes dere slikt også ødelegger dagen? Ja, man har jo noe å snakke med fremmede folk om når man nettopp har fått vite at bruden rir brudgommen
-Alvildebrud- Skrevet 3. september 2008 #33 Skrevet 3. september 2008 Det aller viktigste i et bryllup, mener jeg, er at det ikke blir forsinkelser, uansett om det gjelder middag, bar, dans, kake, eller annet. Det er kjedelig som gjest å vente i flere timer fordi noe er dårlig planlagt. Derfor anbefaler jeg at man lager en kjøreplan og har noen som styrer festen etter denne så godt det lar seg gjøre. Men, det SKAL IKKE være BRUDEPARETS oppgave ettersom de har annet å tenke på... Ikke minst skal de slippe å stresse! En godt planlagt fest i hyggelige lokaler som faktisk er forberedt til fest gjør som regel stemningen god, opplever jeg. Det er ikke koselig om man går tom for dopapir eller at markblomstene visner. Det er bare shabby! Det handler ikke om penger eller om det er stivt/ikke stivt, men om tid, omtanke og planlegging. God mat er en selvfølge! Og nesten enda viktigere er det å ha GOD vin til maten. Ikke bare hvilken som helst vin, men en vin som smaker. Gode viner, trenger ikke å være eksklusive og dyre. "Åpen bar". Det trenger nødvendigvis ikke å være all slags drikke som er "gratis", men iallefall vin og øl. Inviterer man på bryllup så INVITERER man til bryllup. Det er MIN mening. Annen drikke; sprit, cognaq, likør osv kanskje kan kjøpes i en annen bar? Musikk man har valgt med omtanke. Ikke bare en (innleid og tilfeldig) DJ som spiller fritt sin egen stil, eller vanlig "radiomusikk". Gjerne liveband! Bordplassering er viktig. Ikke samle alle single og eldre på egne bord... Bland vennekretser og se an mennesketypene - men sørg for at de fleste kjenner noen ved siden av seg, slik at det blir lett å presentere hverandre og få samtalen i gang. Man MÅ ikke nødvendigvis ikke splitte kjærester/samboere/gifte. Se det an! Nattmat. Alle blir sultne igjen, etter noen øl. Pølser, pizza, hva som helst - bare det serveres noe. Sør for å beholde lokalet dere er i til minst i 3-tiden. Bryllup tar tiiid. Og det er ikke noe morsomt å måtte avslutte festen for tidlig. Man kan som regel lage egne avtaler på hotell selv om reglene er noe annet. Og det nesten viktigste er at man møter en glad og forventningsfull brud og likeså brudgom. Ingenting er så ille som en misfornøyd utstresset brud..... Det er det ingen som vil danse til iallefall. Og så er jo smaken som baken . Men dette er punkter jeg synes er viktig!
Vera Vinge Skrevet 3. september 2008 #34 Skrevet 3. september 2008 Lange og dårlige sanger ved bordet er drepende. Jeg er glad i å synge, men ikke på dårlige nødrim i 50 vers. Og dette med at kakene blir stående ute en stund. Jeg har bare vært i ett bryllup utenom mitt eget, og da var det et fantastisk kakebord, men fordi man lå etter skjema, ble det ryddet bort før jeg fikk sukk for meg. I bryllupet vårt hadde vi derfor kakene ute lenge (de som tålte det i det minste), og det gikk utrolig mye kake. Folk sa vi var gale som hadde over 20 kaker + jordbær, annen frukt og snacks på 60 personer, men det gikk veldig mye også, sikkert fordi det sto ute en stund. Og jeg syns det er et poeng at man får ta seg god tid til å smake på det meste.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #35 Skrevet 3. september 2008 Jeg trives ikke i bryllup hvor jeg som enslig blir et "problem". Hvor man -skal- sitte mann-dame hele veien, og jeg derfor blir "tvangsspleiset" med en eller annen enslig tremenning, helt uten tanke på om vi faktisk kommer i hop eller ei... Det er viktig at jeg får sitte sammen med folk jeg faktisk liker. Jeg kan ikke fordra selskapsleker.. Ikke har jeg lyst til å delta, og det å stå og se på at andre blir utsatt for slike leker er både kjedelig og pinlig. Jeg liker ikke bryllup hvor alle går rundt og er temmelig fulle. Jeg er også stor tilhenger av at kakene blir stående.. Jeg liker kake.. Det må være rikelig med drikke også til oss som ikke drikker alkohol. At jeg ikke drikker alkohol betyr ikke at jeg er storfornøyd med et glass vann... Det må ikke være for stiv dresskode. Jeg vil velge farge på kjolen selv, takk. Det bør respekteres at jeg ikke danser. Laaaange og pinlige taler vil jeg også helst bli spart for.
Gjest Elastica Skrevet 3. september 2008 #36 Skrevet 3. september 2008 Det er mange ingredienser i et vellykket bryllup. God mat og god og rikelig drikke er bra, og gir en fin ramme rundt en høytidelig dag. Stemningen rundt et bord er viktig, og skapes stort sett av menneskene og maten, mindre av blomster og matchende servietter. Jeg foretrekker at man skiller par ved bordplassering, men vet at det ikke blir praktisert alle steder. Imidlertid synes jeg det er viktig at man bruker omtanke i bordplasseringen, og plasserer par ikke så langt fra hverandre. Se alt an. Hos oss valgte vi å skille de fleste (fordi det er vanlig her), men ikke alle, fordi jeg vet at de foretrakk å sitte sammen med sine kjære. Selv synes jeg liveband skaper fantastisk stemning, og hadde strukket meg langt for å få til det. Jeg liker ikke selskapsleker, og blir bare flau av sånt. Videre er det viktig at man har en streng toastmaster som evner å planlegge middagen slik at talene blir en naturlig del av måltidet, og at det ikke blir så mye venting. Lange og kjedelige taler er ille. Stort sett det, og selvsagt et avslappet brudepar som kan kose seg. Jeg har vært i bryllup hvor bruden har sprunget rundt som en hysterisk høne, og det er ikke særlig gøy.
Gjest Magica de Spell Skrevet 3. september 2008 #37 Skrevet 3. september 2008 Jeg har vært i mange bryllup de siste årene, og har notert meg en del bak øret. Mye av det er nevnt allerede ("streng" toastmaster, korte taler, lite forsinkelser), kommer med et par add-ons og synspunkter her: Når det gjelder bordplassering synes jeg det er hyggelig om par plassereres sammen, men det er ikke noe must. Men man må se det an. Det første familiebryllupet min forhenværende samboer var med i ble vi splittet opp, og han som da ikke kjente en kjeft ble plassert langt fra meg. Ikke suksess, til tross for at han er en pratsom fyr. (Personlig foretrekker jeg å sitte sammen med kjæresten min, fordi det er så mange fine øyeblikk i et bryllup som jeg gjerne vil oppleve med ham ved siden av meg.) Ellers synes jeg man bør mikse venner og slekt samtidig som alle bør ha noen kjente i nærheten. Fri bar er ikke viktig for meg, jeg har full forståelse for at ikke alle har råd til å rive i det. Synes det er viktigere med god vin som passer til maten - som andre påpekte lenger opp er ikke det ensbetydene med eksklusiv og kostbar vin. Liveband har jeg egentlig aldri vært noen tilhenger av med mindre det er et kanonbra liveband. Dessverre er de fleste godt under middels, og da synes jeg det fungerer mye bedre med anlegg. Da står man også langt friere ved musikkvalg, og kan komme opp med tilleggsalternativer til de vanlige dansesviskene som vanligvis spilles. Noe jeg synes er veldig hyggelig og morsomt er at det sammen med festprogrammet/menyen/sangheftet legges ved en beskrivelse av samtlige gjester. Ikke bare "Anne - tanta til Beate", men en fyldigere beskrivelse man kan starte en samtale ut av, f.eks relasjon til brudeparet, yrke, hobbyer etc. Krever litt jobb, men det fungerer knallbra! Vedlegges også et bordkart får man plutselig stålkontroll over alle i bryllupet. De aller mest vellykkede bryllupene jeg har vært i har båret preg av at brudeparet har fokusert på helt andre ting enn detaljer i borddekorasjonen - de har fokusert på at dette skal være en gedigen fest der gjestene også står i sentrum. I tillegg har bryllupene vært avholdt på et slikt sted at gjestene overnatter i tilknytning til lokalet, og man har i tillegg hatt en uformell og enkel samling dagen før. Da er gjestene blitt litt kjent med hverandre, og snippen blir litt løsere på selve bryllupsdagen.
Gjest Elastica Skrevet 3. september 2008 #38 Skrevet 3. september 2008 Liveband har jeg egentlig aldri vært noen tilhenger av med mindre det er et kanonbra liveband. Dessverre er de fleste godt under middels, og da synes jeg det fungerer mye bedre med anlegg. Da står man også langt friere ved musikkvalg, og kan komme opp med tilleggsalternativer til de vanlige dansesviskene som vanligvis spilles. Dette er jeg egentlig helt enig i. Vi hadde et utrolig bra jazzband som spilte, og det var det jeg så for meg. Heller bra dj enn dårlig band.
Serenity88 Skrevet 3. september 2008 #39 Skrevet 3. september 2008 Har enda mindre lyst til å gifte meg nå jeg... *rømme til Vegas*
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2008 #40 Skrevet 3. september 2008 Jeg var i et bryllup for litt siden der det ikke var NOEN taler eller sanger, og ingen toastmaster, ingen som ønsket velkommen og ingen som sa velkommen til bords/at vi kunne sette oss. Da var det fler av oss som syntes det ble vel upersonlig, når det ikke ble sagt ETT ord verken til eller fra eller om brud og brudgom. Taler hører med!! Selv om jeg er enig i at kombinasjonen DÅRLIGE og LANGE taler er kjedelig. Jeg setter pris på bryllup som er personlige - dvs der alt er farget av at det er det paret som gifter seg. Og så er musikken viktig. Dansbar musikk som holder på leeeeeeenge (det er jo ofte først ut i de små timer at festen tar av), enten det er DJ eller live-artister. Fri bar er å foretrekke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå