Gå til innhold

Hva serverer jeg svigers?


Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Svigers kommer på besøk og skal trakteres. De er "saus og potet"-mennesker og kan synes det er topp med rype i rødvinssaus på en varm sommerdag. Spises inne.

Vi liker salater og annen sommermat - på balkongen.

Det så ut til å bli en regnværsdag i morgen, så jeg tenkte å redde meg unna med an baccalao, men sånn som det ser ut nå, passer ikke det i varmen. Synes jeg.

Det skal også nevnes at dama har en elefants hukommelse på hva hun har fått før (kylling i div. varianter) og har en egen evne til å rynke på nesen - og si det - så det blir aldri bra nok. Men jeg tenkte jeg likevel skulle prøve da...

Har lyst til å servere stekt makrell. Det synes jeg er sommermat, med potetes og en grønnsalat til. Også liker ikke dama det, så jeg kan erte henne litt og si det er pølser til barna... :tunge1:

Men, men - noen forslag :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Skinkestek, surkål og karamellpudding med krem til dessert. Standard svigersmat.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant.

Kan du tenke deg noe mer grusomt - og det uavhengig av årstider altså!

Brr... nei, jeg får se an været til i morgen. Bare å lage mat i 25 varmegrader er jo feil feil feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Hva med grillet svinefilet, saltbakte poteter, rødløk- og tomatsalat, kryddersmør, mais, bbq sauce og bernaise?

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva m å grille skiver av lammestek som har ligget i sitronmarinade først (Fins en kjempegod ferdigkjøpt på markedet som vi testet ut på kalkunbryst forrige helg. D ble veldig godt; mørt og smakfullt). Passer veldig godt m hvitløksmør til, men du kan jo ha en sauseskvett på lut til svigers da. :wink: Salat passer godt til dette, og f.eks. bakte poteter. El annet godt potetalternativ er de frosne potetbåtene m skall som har kommet på markedet nå; der veldig gode, hvis du ikke vil ta jobben m å lage dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Er det i morgen? Det er jo en hverdag. Hmmm. Og svigermor er gjerne ikke så begeistret for hvitløk og ymse marinader (stakkers sjel). Hmm.

Hva med kjøttkaker, kålstuing/erterstuing, kokte poteter og brun saus? Og til dessert: hjemmelaget rabarbragrøt med fløtemelk.

Uansett Tusenfryd - du får ha lykke til. Mine svigerforeldre har også en tendens til å dukke opp når det er varm og klamt. Svinesteik er ikke min favoritt i 22 varmegrader heller...

Alternativt kan du jo smelle til med noe virkelig eksotisk og sært, om ikke annet så for gøyen sin del! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Eller koteletter i brun saus...

Mine tidligere svigers elsker det... :wink:

Da blir kotelettene møre og "detter" fra benet...

Lykke til.

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor stå på pinne for "svigers".....??

Det er da for f... ditt hjem og du som betaler for maten?

"Svigers" bør være glad for og være invitert på besøk,og ikke rynke på nesen av maten som blir servert.

Server grillmat du.

Helt hinsides å servere mektig mat i denne varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeboller i hvit saus og litt kokte gulerøtter til.

Jeg mener det seriøst! :D

Det er lett, det er enkelt, det er hverdagsmat! Hvis svigermor "tåler" det så kan du slenge opp i litt asparges og reker.

Enkelt og greit.

Good luck!

*Klapper Tusenfryden på hodet og sier at det kommer til å gå så bra så..*

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag :ler: Nei, jeg skal ikke stå på pinne, men det blir litt sånn likevel. De har invitert seg selv, fikk nei, det passer ikke, tok det ikke på alvor, og kommer likevel. (snart på samlivsforumet eller familie nå)

I dag regner det i Oslo, og da endrer jo ting seg litt. Lurer litt på grillet eller stekt ørret - evt bakt - og da kan jeg jo lage en eksotisk salat.

(eksotisk=ruccola, olje, fetaost og oliven :ler: ) - da kan vi grille hvis det blir sol, og bruke stekepannen om det regner.

Desserten blir bitet jordbær og melon i kuvertglass med smeltet hvit sjokolade over. Enklere blir det ikke - selv å ha is i en dessertbolle er mer arbeid.

Og til kaffe blir det gulrotkake.

Joda, dette går så bra så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Desserten blir bitet jordbær og melon i kuvertglass med smeltet hvit sjokolade over.

Når klokken skal jeg komme.......?

Lykke til Tusenfryd, det høres deilig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal tenke på deg. Dette går bra.

Jeg har faktisk kommet meg gjennom en middag med svigers jeg og (har bare hatt et forsøk), selv om min svigermor ikke ser ut til å akseptere at jeg foretrekker å handle (OG betale) selv. Mye enklere å bestemme da ;-)

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med spekemat? Sammen med nypoteter og lage litt tykk hvit saus som du har grønnsaksblanding i. Passer best med erter og gulerøtter. Kjempegodt og veldig enkelt! OG passer perfekt i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

Jeg har servert mine (ikke så veldig snobbete, men veldig tradisjonelle i matveien) svigerforeldre grillspidd med kyllingkjøtt og grønnsaker, med hvitløks- og basilikumsmarinade. Til dette bakte poteter med hjemmelagd hvitløkssmør, salat og basilikumsaus.

Til helga blir det tradisjonell mat; hjortestek med viltsaus og grønnsaker, desserten er ikke helt bestemt enda, men noe lett, siden det er ganske heavy mat...

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann

Synes menyen din med grillet fisk høres helt topp ut. Må være noe svigers kan forstå og nyte...

Desserten din hørtes bare skjønn ut. Går det an å spørre hva slags melon du bruker og hvilken og hvordan ang. sjokoladen...???

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg serverte mine svigerforeldre spekeskinke, nypoteter, nykål og tjukk hvit saus med en dæsj løkpulver i en gang. Det var veldig velykket.. Til dessert fikk de jordbær og forskjellige melonsorter med is. Veldig enkelt og greit.

En alternativ superkjapp dessert er butterdeigsplater som du kjevler og deler i to og fyller med litt lett eplesyltetøy og steker noen minutter i ovnen og serverer med is. Det er faktisk godt!!

Lykke til med middagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La oss få vite hvordan det gikk da...

Men jeg støtter de som rynker litt på nesen av svigermora di her.

Synes det er litt uforskamma jeg, å komme på besøk til noen også stille krav til hvordan maten man får servert skal være.

Usj og esj.

Det høres ut som du er mer en kompetent nok til å lage god og velsmakende mat... og dama har da virkelig ikke rett til å indirekte kreve at du skal lage "gammaldags mat" fordi hun liker det best.

men det er kanskje enklest å svelge kameler som er strøket med hårene... eller no sånt.

her i huset er forrige generasjon heldigvis strålende fornøyd når de kommer på besøk og får servert "moderne mat".

Fordi de synes det er gøy å smake nye ting som de ikke får til å lage selv. mistenker dem for å synes det er litt stas å reise hjem og brife i syklubben med kunnskap om satayspyd og hvit pizza. :D

Lykke til i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desserten blir bitet jordbær og melon i kuvertglass med smeltet hvit sjokolade over. Enklere blir det ikke - selv å ha is i en dessertbolle er mer arbeid.

Og til kaffe blir det gulrotkake.

Joda, dette går så bra så.

Den desserten skal jeg jammen kopiere!! Hvilken sjokolade bruker du?

Håper det gikk bra med middagsgjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit kokesjokolade kanskje? Selv om jeg ikke syns den er knallgod akkurat passer den sikkert sammen med melon og jordbær..

Herregud nå ble jeg sulten :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Skjønner helt hva du mener -alltid dilemma hva svigers skal spise her i gården også!

Joda, jeg skjønner de av dere som sier "er det ikke ditt hus og dine penger, du må da gi dem det du bestemmer", men det ER faktisk ikke alltid så enkelt.

Grillet fisk høres ut som et veldig godt alternativ! Hadde vært mitt forslag også!

Håper du forteller oss hvordan det går. Og desserten din--mmmmm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...