Gjest lillesol i.i Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Hei! Vi skal pusse opp badet vårt. Regner vel med å bruke ca 100000 på det. Vi kjøpte leiligh i juni, fullfinansiert. Har lyst til å pusse opp badet neste sommer. Kan vel skaffe en del egenkapital, rundt 40000, så trenger et lån for å dekke resten. Vi har forholdsvis romslig økonomi, så klarer et lån på 60. Noen som har noen ideer? Er vel ikke mulig å låne med sikkerhet i leiligh når den er fullfinansiert, og med kun et år nedbettid? Vi har foreldre som stiller som kausjonister begge to, men hadde jo vært fint å slippe dette. Kan jo ta opp forbrukslån, men er så vanvittige renter.!
Alison Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Siden dere alt har bukt opp sikkerheten i leiligheten deres, har dere ikke så mange muligheter. Forbrukslån frarådere jeg dere på det sterkeste. Det blir fort et veldig dyrt bad. Dere må nok belage dere på å stille tilleggssikkerhet i form av kausjonister hvis dere skal ta opp lån, men det beste hadde vært at dere sparer til nytt bad.
Mamma1 Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Vi har også lån på 100% av boligen. Kjøpte den for 1,5 år siden. Så måtte vi ha ny bil, dette fikk vi bakt inn i huslånet. Pluss at vi slo ca 100 000 i andre lån inn i huslånet. SÅ vi har lånt til langt over pipa for å si det sånn. Det kommer nok litt an på banken.
Alison Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Vi har også lån på 100% av boligen. Kjøpte den for 1,5 år siden. Så måtte vi ha ny bil, dette fikk vi bakt inn i huslånet. Pluss at vi slo ca 100 000 i andre lån inn i huslånet. SÅ vi har lånt til langt over pipa for å si det sånn. Det kommer nok litt an på banken. I tider der boligprisene går oppover kan det kanskje være mulig, men slik som boligmarkedet er nå tror jeg at ts vil slite med å få til en slik ordning. I tillegg vil nok banken kreve at dere har veldig god likviditet for at dere skal få lånt så mye.
Nigo-san Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Vi skal pusse opp badet vårt. For meg høres det rimelig rart ut å si at man "skal" noe som man faktisk ikke har penger til? :klø: Hva med å pusse opp badet til neste år? Hvis ikke badet er en muggsoppbefengt, helsefarlig totalkatastrofe, lønner det seg jo virkelig å spare fremfor å låne når leiligheten allerede er fullfinansiert.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Trådstarter igjen. Jeg kan jo presisere. Vi _må_ ha en totalrenovasjon på badet. Utette fliser, utett vindu, mye fukt i veggene. (rørene lekker inne i veggen) Er rett og slett lite glad i at det renner brunt vann i hodet på meg når naboen dusjer. _Derfor_ skal vi pusse opp badet nå. Som sagt, vi kan spare en del selv, har relativt romslig økonomi, men er avhengige av å få gjort dette nå! Er snakk om et korttidslån (maks to år) på 60.000 ikke et 350`bad vi ikke har råd til. Jobber med økonomi og finans, så tror ikke vi havner på shopoholikerprogrammet til tv3 (?) ennå. Vi har kausjonister, kan evnt stille sikkerhet i bil. Usikker! (men igjen, ser grunnlaget for bekymring her. Leser endel "hvor mange kredittkort kan jeg få for å dekke opp gammel gjeld?tråder )
flickan Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 Hvis dere har så romslig økonomi som du snakker om, hadde dere vel ikke trengt å låne 100% med kausjonist, og bare klarer å spare 40 000 på ett år.. Det høres rett og slett ikke ut som dere har råd til dette enda.. Har dere vurdert privat lån hos noen? Dere kan jo uansett høre hva banken deres sier, er vel ikke så mange andre muligheter.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #8 Skrevet 2. september 2008 Trådstarter igjen. Skjønner ikke helt hvorfor jeg må sitte og forsvare meg ang dette? Vi kommer til, har planer om, ønsker, må og har råd til å pusse opp badet vårt, og vi kommer faktisk til å gjøre det. Punktum. Førstegangsetablerende har vel som regel ikke mye oppspart? Men jeg vil ikke forsvare meg ang dette. Jeg vet jo hvordan vi har det. Tusen takk for svar til dere som svarte på det jeg spurte om.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #9 Skrevet 2. september 2008 Trådstarter igjen. Jeg kan jo presisere. Vi _må_ ha en totalrenovasjon på badet. Utette fliser, utett vindu, mye fukt i veggene. (rørene lekker inne i veggen) Er rett og slett lite glad i at det renner brunt vann i hodet på meg når naboen dusjer. _Derfor_ skal vi pusse opp badet nå. Som sagt, vi kan spare en del selv, har relativt romslig økonomi, men er avhengige av å få gjort dette nå! Er snakk om et korttidslån (maks to år) på 60.000 ikke et 350`bad vi ikke har råd til. Jobber med økonomi og finans, så tror ikke vi havner på shopoholikerprogrammet til tv3 (?) ennå. Vi har kausjonister, kan evnt stille sikkerhet i bil. Usikker! (men igjen, ser grunnlaget for bekymring her. Leser endel "hvor mange kredittkort kan jeg få for å dekke opp gammel gjeld?tråder ) Hvis du jobber med økonomi og finans, så vet du vel at annengangs pant i bil ikke er gyldig? Hvis der har så god økonomi, så er det vel gjort i øpet av kort tid å spare opp kr 60.000,-?
LilleSol Skrevet 2. september 2008 #10 Skrevet 2. september 2008 Herlighet. Jeg trekker hele tråden jeg. Spurte ikke etter råd ang vår privatøkonomi, men spurte om råd ang hvilke muligheter vi hadde i forhold til finansiering. "økonomi og finans" er ganske bredt, ikke alle som jobber som rådgivere. Kutter denne tråden nå, føler den sporer helt av. Trådstarter.
flickan Skrevet 2. september 2008 #11 Skrevet 2. september 2008 Du har jo allerede bestemt deg og ønsker ikke råd herfra. Jeg har ikke sagt at dere ikke bør pusse opp, men dersom dere har så god råd bør dere klare å spare på forhånd. Det er jo faktisk en stund til neste sommer. Jeg anbefalte i tillegg å spørre noen om privat lån, evt spørre banken hvor dere har huslån. Om dere ikke får noene av delene, står dere igjen med forbrukslån. Og med den gode økonomien dere har, så er vel heller ikke det noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #12 Skrevet 2. september 2008 Jeg skjønner at badet må tas og har ikke tenkt til å angripe dere for dette, men må si meg enig i at det blir litt merkelig å spørre om råd, trekke hele tråden fordi du ikke liker de rådene du får og i tillegg forsvare deg med at du jobber innenfor økonomi og finans, når du åpenbart ikke har peiling på hvordan du skal finansiere badet ditt...
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Jeg skjønner at badet må tas og har ikke tenkt til å angripe dere for dette, men må si meg enig i at det blir litt merkelig å spørre om råd, trekke hele tråden fordi du ikke liker de rådene du får og i tillegg forsvare deg med at du jobber innenfor økonomi og finans, når du åpenbart ikke har peiling på hvordan du skal finansiere badet ditt... Kan jo hende hun jobber som kassadame på Rimi da. Eller kanskje det ikke heter kassadame, men økonomimottager?
AnetteR Skrevet 2. september 2008 #14 Skrevet 2. september 2008 Du har tre muligheter; - forbrukslån - ny takst på bolig og dermed mulighet for sikkerhet i denne - låne privat Med erfaring innen økonomi overrasker det meg at derre lånefinansierer 100% og kjøper noe med nødvendig oppgraderingsbehov. Da vi kjøpte vår første bolig så ventet vi til vi kunne skyte inn 20% selv, dvs et par år etter at vi var ferdige med studiene. Og det å kalle økonomien deres romslig er vel å overdrive en smule...
Gjest lillesol i i Skrevet 2. september 2008 #15 Skrevet 2. september 2008 Trådstarter igjen. Tja, forholdsvis romslig er vel ordene jeg brukte. I dette la jeg at vi fint får økonomien til å gå rundt, kan reise litt hvert år og ellers koser oss. Men vi er ikke millionærer som man åpenbart må være for å ha _forholdsvis_ romslig økonomi. Definisjonsspørsmål. Skjønner ikke hvorfor det skulle være nødvendig å forsvare meg, ref gjest tre poster over denne, på et forum der man skal kunne få gode råd ang ting man ikke kan så mye om. Nei, jeg jobber ikke i bank, eller med privatøkonomi overhodet. Ny takst på bolig var ikke dumt. Kjøpte for noe under takst, (lang historie) så mulig det kan ordnes. Tror vi satser på å spare så mye vi klarer jeg, og så får vi evnt se hvor mye som står igjen i juni! Privatlån hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang. Spørs om ikke jeg må være ekstra snill mot mor i år. Tusen takk for svar! Lillesol
Mamma1 Skrevet 2. september 2008 #16 Skrevet 2. september 2008 Det kan også hende dere får låne på huset, er jo ikke noe i vegen for å prøve:) Vi fikk og vi tjener sikkert mindre enn dere, ca 600 000 i året. Leiligheten vår var taksert til 1 120 000, har lån på den nå på 1 370 000.
Gjest _Leela_ Skrevet 2. september 2008 #17 Skrevet 2. september 2008 Vi er i en lignende situasjon, kjøpte nylig fullfinansiert bolig hvor badet måtte pusses opp. Banken ga oss uten problemer et ekstra lån på ca 100.000 med sikkerhet i boligen og med god rente. Så det kommer jo ann på banken. Et nytt bad vil jo øke verdien på boligen så en ide kan jo være å få ny takst. Og jeg ser ikke helt problemet med å kjøpe et hus som førstegangskjøper hvor man må pusse opp. Vi tok dette med i beregningen, fikk boligen under takst og har ikke lånt oss over hodet.
Gjest lillesol i.i Skrevet 3. september 2008 #18 Skrevet 3. september 2008 Tusen takk for svar! Da skal jeg høre med banken vår, kanskje de har noen lure løsninger for oss. Blir jo en verdiøkning på leiligheten. Noe av det som trakk ned var nettopp fukt på badet. Skal jammen se på takstpapirene når jeg kommer hjem! Kommer en rørlegger på befaring senere i dag, så spennende å høre hva han sier. Vi kjøpte leiligh til 1,1, så har ikke altfor mye lån vi heller. Tusen takk en gang til! Lillesol
Gjest Piper Skrevet 3. september 2008 #19 Skrevet 3. september 2008 Få en ny taks på leiligheten, for det kan være den ahr steget i løpet av tiden dere har bodd der. Snakk med de i banken, for de kan gi deg mye bedre svar enn enkelte her inne. Og hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke giddet å prøve å forsvare meg her inne, for de har ikke noe med hva dere må og ikke må gjøre.
thapara Skrevet 3. september 2008 #20 Skrevet 3. september 2008 (endret) .. Endret 5. mars 2009 av thapara
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå