Gå til innhold

Hodeluskampanje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er det tid for den helgen i halvåret der alle på våre barns skole skal sjekkes for hodelus... Heldigvis er mine barn lusefri, men det er med et stort grøss jeg lurer på hvorfor ikke alle foreldre følger opp dette? Oppfordrer derfor alle med barn på skole og i barnehage til å ta en sjekk, og husk ihvertfall å informere hvis du skulle finne noe, slik at vennene til barna sjekkes ordentlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke gredd guttungen på to men jeg titter og ser så godt jeg kan. Får han rett og slett ikke til å sitte stille nok for å få gredd med lusekam

Skrevet

Har ikke fått med meg at det er noen kampanje på gang. Det har i alle fall ikke gått ut noe fra vår skole.

Jeg sjekker ikke så ofte, men barna våre vet hvordan lus smitter, og hva de ikke bør gjøre - dele luer etc.

Gjest StoreSky
Skrevet

Mitt barn er 9,5 år og vet godt hvordan lus smitter. Men har alikevel hatt det 2 ganger etter at hu begynte på skole..

Så ja, jeg sjekker ofte, for ofte i følge min datter. Sjekker sikker hvertfall annen hver dag! Men bruker fingrene, vet hvordan lus ser ut og hvordan eggene ser ut.

Skrevet

Jeg sjekker av og til, vi har vært heldige og sluppet så langt. Noen kampanje har ikke jeg hørt om heller, men kommer den så intensiverer jeg selvsagt sjekkingen.

Skrevet

Har ikke hørt om noen kampanje nå jeg heller, men hvis jeg ikke husker helt feil så var det i uke 38 eller noe sånt noe i fjor.

Sønnen min har hår som er så kort at hvis han hadde hatt lus hadde vi sett det omtrent på avstand om han hadde hatt noe lus - sjekker det innimellom.

Har heldigvis vært forskånet for lus - men sjekker innimellom...

Gjest Elastica
Skrevet

Hos oss er det kampanje. Jeg sjekker ungene relativt ofte og i kveld ligger det tre utfylte skjemaer i hver sine sekker.

Skrevet

Har fått infoen fra skolen, men har ikke fått kikket enda. Skal prøve å huske det senere idag.

Skrevet

Her er det ikke kampanje, i hvertfall har de ikke fått med seg noe hjem.

Har derimot sjekket hvert år, flere ganger i året, men vi har vært forskånet mot lusa. HELDIGVIS! :)

Skrevet

Lus vet jeg ingenting om, men det kommer vel litt info i bhg regner jeg med.

Noe man kan gjøre for å forbygge mot lus?

Eller er det bare å sjekke ofte? Grer man da med denne luse kammen, eller gjør man bare det om det er lus?

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg er så motstander av disse skjemaene vi skal fylle ut, men skjønner jo tankegangen bak.

Her sjekkes det for lus ofte, men heldigvis uten funn sålangt.

Skrevet

Hvorfor er du motstander av de skjemaene nextlife?

Skrevet

Jeg er ikke speslelt glad for disse skjemaene som skal fylles ut, synes det er mer enn nok papirer til og fra skolen som det er. Men jeg forstår godt meningen med det og om det er det som skal til for at foreldre faktisk følger opp så er det greit nok. Vi sjekker jevnlig uansett, lusekampanje eller ikke. Nå er det ganske greit med jenter som gjerne vil ha hjelp til fletting av hår, jeg er "i hodebunnen" på de flere ganger i uka uansett.

Gjest nextlife
Skrevet
Hvorfor er du motstander av de skjemaene nextlife?

For i min verden er det en selvfølge å følge opp slike oppfordringer, og synes det kommer hjem altfor mye unødvendige ting både vi og Lillemor (eleven) skal signere på. Jeg føler meg degradert til en slags ikke-selvtenkende idiot, og det er jeg aldeles ikke.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
For i min verden er det en selvfølge å følge opp slike oppfordringer, og synes det kommer hjem altfor mye unødvendige ting både vi og Lillemor (eleven) skal signere på. Jeg føler meg degradert til en slags ikke-selvtenkende idiot, og det er jeg aldeles ikke.

Men det er langt fra alle som gidder å følge opp, for om alle hadde fulgt opp hadde jo ikke LUS vært noe problem..

Noen ganger må man tenke litt lengre enn sin egen nesetipp.

Gjest nextlife
Skrevet
Men det er langt fra alle som gidder å følge opp, for om alle hadde fulgt opp hadde jo ikke LUS vært noe problem..

- og jeg sier jo lenger opp at jeg forstår tankegangen bak :gjeiper:

Skrevet

Ingen kampanje her heller, men jeg sjekker hodebunnen deres jevnlig. Ikke med lusekam og hele pakken, men løfter og leter litt.

Når det kommer skriv fra skole og barnehage, så følger jeg opp. Har aldri måttet fylle ut noe skjema vi :sukk:

Skrevet

Jeg sjekker jevnlig - jr har hatt lus to ganger etterhverandre, så jeg mistenker at det er noen i guttegjengen som har foreldre som ikke sjekket nøye nok når første luselapp kom (vi varslet skolen når han fikk lus, og da gikk det ut lapp til alle i klassen)

og etter de tilfellene der har jeg lært - så her sjekkes det for lus, mye oftere enn det kommer lapper fra skole og barnehage. Ungene synes det er no herk, men det er enda mer herk om de skulle få lus da..

Skrevet

Jeg sjekker stadig, selv om det ikke er noen lusekampanje på vår skole. Heldigvis har barna mine ikke fått lus, så langt.

Skrevet

Det hadde nok vært et problem uansett, fordi det tar en stund fra man er smittet til vi faktisk kan se det samme hvor nøye vi sjekker. I "gamle dager," da barna ble stilt opp på rekke og sjekket av helsesøster spredde likevel lusa seg. Lus er parasitter og har en formidabel evne til å overleve uansett hvor mye vi anstenger oss. Uttrykket "etter en atomkrig er det to ting som hadde overlevd; parasittene (evt. kakerlakkene) og Rolling Stones..." stemmer nok bra. :ler:

Klart at det hjelper med sjekking, og alle bør følge opp. Men kampen mot parasittene vinner vi neppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...