Ecolia Skrevet 31. august 2008 #21 Skrevet 31. august 2008 Leste gjennom svaret mitt her, og ser at jeg kanskje er litt kjip i kveld. Men det får gå, avl er seriøse saker Jeg er helt enig med dere.Nå er det ikke sånn at jeg har lyst til å parre henne med hvem som helst.Alt avhenger av at jeg finner en passende,med bra stamtavle.Selvfølgelig krever det også at begge foreldre har helseattest på at de er friske for sykdommer.Det er en stor påkjenning for hunden å gå drektig,samt keisersnitt.Disse påkjenningene ville jeg ikke påføre henne med mindre jeg er sikker på at det er rett. Så...det Leo sier om å ta med hunden på utstilling for å se om den er rasetypisk er jeg uenig i.Ikke alle ønsker å bruke hunden sin til utstilling,selv om den er mye brukt til dette. Til Ecolia: hvis du fortsatt kaller dette kjøkkenavling og engasjerer deg så sterkt så burde du kanskje også gå ut mot alle blandingsparringer også?Eller er det bare "eliten" av hundefolket som skal bestemme hvilke blandinger som skal gjøres og hva disse hundene senere skal brukes til.Så lenge hundene selges med en stamtavle,så kan folk bestemme hvorvidt de ønsker å kjøpe eller ei. Det er godt du har fokus på helse hvertfall, det skal du ha. Kan jeg spørre hvorfor du allerede har bestemt deg for keisersnitt istedet for å ha en naturlig fødsel? Som jeg sa er det i mitt hode noen grunner til at man driver med avl. Hovedgrunnen er å tilføre sin egen rase noe positivt. Og det holder ikke at hunden er søt og har et fint gemytt. Hvor mange hunder har ikke det? Da kan jeg også avle, for min hund har stamtavle og er veldig grei. Bare for å sette det på spissen. Hva er grunnen til at du ønsker et kull etter henne? Hva er det som er EKSTRAORDINÆRT med akkurat din tispe, i forhold til de x antall YST som finnes i Norge? Jeg spør ikke for å være ekkelt, hunden din er sikkert verdens beste for deg (det er mine for meg også!). Jeg syns absolutt du burde stille ut tispen din, for minst tre-fire forskjellige dommere før du velger å sette kull på henne. Rett og slett for å se hva de mener om henne, og hvordan hun kommer ut av det hele. Det er vel en grunn til at du søker en hanne av samme rase, nettopp fordi du da får YST-valper som også ser ut som YSTs. Men se for deg, tispen din er ikke stilt ut og du finner en hanne som er ålreit. Hva om de da får et kull som er helt greit, ikke det helt store, men ok valper. Med stamtavle. Valpekjøperne kan da avle videre, selv om valpen kanskje ikke er rasetypisk. Jeg vet ikke hva slags avlskrav det er på YST, men man har jo også et lite ansvar videre når man har satt nye hunder til verden, tenker jeg? Ang. bevisst blandingsavl så er jeg totalt imot det, bare så det er sagt Ser ikke noe poeng i å med viten og vilje produsere hunder det allerede er problemer med å få omplassert her i landet. MERK: Jeg har ingenting imot blandingsHUNDER, de er fantastisk søte de fleste av dem, men når vi har flere hunder raser og tjuvparringer uansett vil forekomme, ser jeg på det som totaaaalt unødvendig å sette flere til verden med viten og vilje. Har kanskje også noe med mine generelle holdninger til avl, at det ikke er noe man gjør uten litt større grunner. Hvem er forresten "eliten" av hundefolket? strengt tatt bør man ikke være premiert for å kunne bli parret. for å sette dette litt på spissen -skulle de peneste og mest intelligente menneskene kun få avkom? nei jeg syntes at en helsetattest samt en stamtavle bør kunne holde. hvis kun premierte hunder skulle fått valper så hadde ventelistene vært derretter også. Det har ingenting med mennesker å gjøre! Fatter ikke hvorfor mennesker og spesielt barn skal dras inn i så mange hundediskusjoner? Rasene er skapt av mennesker (hvor sunne mange av dem er, er en annen sak, men YST er vel en ganske grei rase?), og det er en grunn til at vi har rasestandarder. Det er en grunn til at man kjøper seg en rasehund, og det er fordi da kan man (stort sett, om man ikke får et individ som er unormalt) vite det meste om hva man kan forvente seg av hunden man får! Høyde, bredde, pels, gemytt, bruksegenskaper osv. Men du mener kanskje at vi skal gå vekk fra dette, så lenge de ser nogenlunde ut som den rasen de skal være, så er det greit å sette på et kull? Mener du,Piper, at alle avlshunder(les:utstillingsgodkjente og med god stamtavle) ville vært alfa-hunn eller hann dersom de levde vilt??? Nei,og derfor var det et dårlig argument! Hva har det med saken å gjøre, vi har da ikke villhunder? Ei heller er det en hunds mentalitet som avgjør om den er god eksteriørt. ..så slenger jeg på at jeg syns en avlshund skal ha mer enn kun en pen kropp Men jeg VIL at min hund skal få barn,dersom jeg finner en som er like flott og sunn som min kjære lille. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg synes det er forferdelig med alle dyrene som er til omplassering.Selvfølgelig ønsker jeg ikke at disse skal avlives fordi de ikke får noen ny eier.Men det er faktisk endel som ønsker en hund allerede fra valpestadiet,og kanskje de har sett seg ut en spesiell rase. Bare for å være litt ekkel her nå ..hadde du stilt like få krav dersom du hadde f. eks en rase som var mindre populær enn en miniatyr? For du VET jo at du kommer til å få solgt disse valpene her uansett. Det er ikke så mange i kullet og miniatyrer er fremdeles meget populære.
girlypai Skrevet 1. september 2008 #22 Skrevet 1. september 2008 Leste gjennom svaret mitt her, og ser at jeg kanskje er litt kjip i kveld. Men det får gå, avl er seriøse saker Det er godt du har fokus på helse hvertfall, det skal du ha. Kan jeg spørre hvorfor du allerede har bestemt deg for keisersnitt istedet for å ha en naturlig fødsel? Som jeg sa er det i mitt hode noen grunner til at man driver med avl. Hovedgrunnen er å tilføre sin egen rase noe positivt. Og det holder ikke at hunden er søt og har et fint gemytt. Hvor mange hunder har ikke det? Da kan jeg også avle, for min hund har stamtavle og er veldig grei. Bare for å sette det på spissen. Hva er grunnen til at du ønsker et kull etter henne? Hva er det som er EKSTRAORDINÆRT med akkurat din tispe, i forhold til de x antall YST som finnes i Norge? Jeg spør ikke for å være ekkelt, hunden din er sikkert verdens beste for deg (det er mine for meg også!). Jeg syns absolutt du burde stille ut tispen din, for minst tre-fire forskjellige dommere før du velger å sette kull på henne. Rett og slett for å se hva de mener om henne, og hvordan hun kommer ut av det hele. Det er vel en grunn til at du søker en hanne av samme rase, nettopp fordi du da får YST-valper som også ser ut som YSTs. Men se for deg, tispen din er ikke stilt ut og du finner en hanne som er ålreit. Hva om de da får et kull som er helt greit, ikke det helt store, men ok valper. Med stamtavle. Valpekjøperne kan da avle videre, selv om valpen kanskje ikke er rasetypisk. Jeg vet ikke hva slags avlskrav det er på YST, men man har jo også et lite ansvar videre når man har satt nye hunder til verden, tenker jeg? Ang. bevisst blandingsavl så er jeg totalt imot det, bare så det er sagt Ser ikke noe poeng i å med viten og vilje produsere hunder det allerede er problemer med å få omplassert her i landet. MERK: Jeg har ingenting imot blandingsHUNDER, de er fantastisk søte de fleste av dem, men når vi har flere hunder raser og tjuvparringer uansett vil forekomme, ser jeg på det som totaaaalt unødvendig å sette flere til verden med viten og vilje. Har kanskje også noe med mine generelle holdninger til avl, at det ikke er noe man gjør uten litt større grunner. Hvem er forresten "eliten" av hundefolket? Det har ingenting med mennesker å gjøre! Fatter ikke hvorfor mennesker og spesielt barn skal dras inn i så mange hundediskusjoner? Rasene er skapt av mennesker (hvor sunne mange av dem er, er en annen sak, men YST er vel en ganske grei rase?), og det er en grunn til at vi har rasestandarder. Det er en grunn til at man kjøper seg en rasehund, og det er fordi da kan man (stort sett, om man ikke får et individ som er unormalt) vite det meste om hva man kan forvente seg av hunden man får! Høyde, bredde, pels, gemytt, bruksegenskaper osv. Men du mener kanskje at vi skal gå vekk fra dette, så lenge de ser nogenlunde ut som den rasen de skal være, så er det greit å sette på et kull? Hva har det med saken å gjøre, vi har da ikke villhunder? Ei heller er det en hunds mentalitet som avgjør om den er god eksteriørt. ..så slenger jeg på at jeg syns en avlshund skal ha mer enn kun en pen kropp Bare for å være litt ekkel her nå ..hadde du stilt like få krav dersom du hadde f. eks en rase som var mindre populær enn en miniatyr? For du VET jo at du kommer til å få solgt disse valpene her uansett. Det er ikke så mange i kullet og miniatyrer er fremdeles meget populære. regner med at TS sikkert har fått pm dersom noen er intr. jeg er ikke bastant i de meningene jeg kommer med angående avl, for dette er ikke mitt område. MEN grunnen for at jeg først sa noe var fordi jeg syntes at så mange var krasse mot TS. her kommer man når man trenger råd, tips og hjelp. så når jeg leste TS sin tråd her, trodde jeg mer eller mindre at folk skulle be henne hendvende seg til visse steder, sider, kontakter og lignende. og gjerne med litt informasjon om dette, siden det tyder på at hun trår litt feil her. så ble litt skuffa når jeg så den krasse kommentarene om useriøsitet og at hun må "skjerpe" seg. men en litt mer vennligere tone hadde vært på sin plass- mener nå jeg... men hører du ber henne om å stille ut hunden for en dommer- for at de skal se på henne. er det slik at hun skal opptre forran et publikum eller at hun bare står der? jeg tenker litt, en rase med helsepappirer og stamtavle tilsier vel at dette er da en rensaset hund? og en valp har ordinært mange helsetester og vaksinasjoner hos veterinær i løpet av valpestadiet, er ikke dette en form for sikkring mot at hunden er frisk i utgangspunktet? hva hunden kan få i ettertid er vel forårsaket av enten skader den pådrar seg eller svakheter ved rasen? ikke pågrunn av at hunden er en for dårlig hund til å parres med. og stamtavle sikkrer vel renrase? slenger ut noen tanker her, og vil gjerne høre mer. kan ikke helt skjønne at dommere skal være nødvendig for å sikre hunden som en god avslpartner...
Frey Skrevet 1. september 2008 #23 Skrevet 1. september 2008 men hører du ber henne om å stille ut hunden for en dommer- for at de skal se på henne. er det slik at hun skal opptre forran et publikum eller at hun bare står der? Det vil si at hunden skal delta på en utstilling hvor hundens eksteriør blir bedømt. Man viser da hundens bevegelser, samt at dommeren sjekker tenner og kjenner på kroppen. Hunden blir da bedømt i forhold til rasestandarden, og den blir premiert. jeg tenker litt, en rase med helsepappirer og stamtavle tilsier vel at dette er da en rensaset hund? Selv om en hund har stamtavle trenger den ikke å være rasetypisk. Er den ikke det bør den ikke avles på. F eks hvis en hund er for stor i forhold til rasestandard kan den få problemer med å utføre den jobben rasen er avlet fram for å gjøre. I tillegg bedømmes generell anatomi. Hvis hunden har steil skulder eller dårlige bakbensvinkler kan dette føre til belastningsskader osv. og en valp har ordinært mange helsetester og vaksinasjoner hos veterinær i løpet av valpestadiet, er ikke dette en form for sikkring mot at hunden er frisk i utgangspunktet? hva hunden kan få i ettertid er vel forårsaket av enten skader den pådrar seg eller svakheter ved rasen? ikke pågrunn av at hunden er en for dårlig hund til å parres med. og stamtavle sikkrer vel renrase? Det finnes mange sykdommer som ikke opptrer før hunden er eldre. Noen av disse er raserelaterte, og de forskjellige raseklubbene har derfor avlskriterier de mener er hensiktsmessige for rasen. Eksempler på dette kan være at hunden skal øyelyses uten anmerkninger senest et år før parring, at man ikke avler på linjer hvor det er kjent HD, patella luxasjon, hjerteproblemer osv. At en hund er renraset betyr ikke at man bør avle på den. Mange raser har også anbefalinger om mentaltesting. slenger ut noen tanker her, og vil gjerne høre mer. kan ikke helt skjønne at dommere skal være nødvendig for å sikre hunden som en god avslpartner... Bedømming av eksteriøret er bare en del av et avlsarbeid, og det fokuserer på å beholde et rasetypisk utseende. I tillegg må en oppdretter sjekke alt det helsemessige, både på sin egen hund, søsken og foreldre, besteforeldre osv. Dersom alt dette ser bra ut, så må man vurdere gemyttet. Hvordan er hunden mot andre hunder? Mot folk? SÅ til slutt, dersom man har en rasetypisk hund, med god helse (også i slekten) og som har godt gemytt - da først bruker man hunden i avl.
Ecolia Skrevet 1. september 2008 #24 Skrevet 1. september 2008 Trenger ikke gjenta bare for å svare det samme som Frey, hun sa det meste. Jeg sier ikke ting for å være ekkel, men jeg syns avl er seriøse greier. Mer enn bare at man ønsker hunden skal få barn som hovedgrunn! Litt on topic da, så er vel raseklubben det beste stedet å starte..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå