Gå til innhold

Har du en yorkshire terrier hann

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Krible_*
Skrevet (endret)

Innlegget er slettet iht. Kvinneguidens regler.

Fra reglene:

Du kan ikke poste innlegge som inneholder:

*Kontaktannonser.

*Kjøp og salg annonser, samt "gi bort" annonser.

Helen - mod.

Endret av Helen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå får jeg sikkert kjeft for ikke å svare på spørsmålet, men jeg blir så hoppende irritert over slike "parringsannonser".

Man søker ikke avlspartner på et forum som dette! Avlspartner finner man ved å vurdere linjer som passer mot linjene i tispen. Man finner en avlspartner som utfyller tispen - og det er ikke nødvendigvis "den peneste". Man reiser på utstillinger, besøker oppdretteres hjemmesider, man leser stamtavler, undersøker sykdomshistorikk, og er man ikke erfaren så snakker man gjerne med tispens oppdretter for råd - så sender man en forespørsel til hannhundeier.

Dette er sabla useriøst!

Skrevet

Hundre prosent enig med Frey.

Dette er kjøkkenavling på høyt nivå, selv om du får registrert dem renraset.

Avling gjør man for en grunn, ikke fordi det er søtt med valper eller "hunden fortjener det".

Skrevet
Nå får jeg sikkert kjeft for ikke å svare på spørsmålet, men jeg blir så hoppende irritert over slike "parringsannonser".

Man søker ikke avlspartner på et forum som dette! Avlspartner finner man ved å vurdere linjer som passer mot linjene i tispen. Man finner en avlspartner som utfyller tispen - og det er ikke nødvendigvis "den peneste". Man reiser på utstillinger, besøker oppdretteres hjemmesider, man leser stamtavler, undersøker sykdomshistorikk, og er man ikke erfaren så snakker man gjerne med tispens oppdretter for råd - så sender man en forespørsel til hannhundeier.

Dette er sabla useriøst!

Intet mindre! :klappe:

Blant miniatyrhundrasene har det vel dessuten vært avlet på alt som kan krype og gå for å dekke etterspørselen etter valper de siste årene, og det er enda en grunn til å gjøre en skikkelig jobb før man evt. bestemmer seg for å bruke et individ i avl.

Skrevet

Er enig med de over.

I tillegg bør du undersøke din egen tispe for diverse sykdommer og ta henne med på utstilling for å sjekke om hun er rasetypisk. Om du ikke allerede har gjort det... Det holder ikke at hunden er snill og verdens søteste.

Gjest Gjest_krible_*
Skrevet

Jeg er helt enig med dere.Nå er det ikke sånn at jeg har lyst til å parre henne med hvem som helst.Alt avhenger av at jeg finner en passende,med bra stamtavle.Selvfølgelig krever det også at begge foreldre har helseattest på at de er friske for sykdommer.Det er en stor påkjenning for hunden å gå drektig,samt keisersnitt.Disse påkjenningene ville jeg ikke påføre henne med mindre jeg er sikker på at det er rett.

Så...det Leo sier om å ta med hunden på utstilling for å se om den er rasetypisk er jeg uenig i.Ikke alle ønsker å bruke hunden sin til utstilling,selv om den er mye brukt til dette.Synes mange dømmer oss (miniatyrhund-elskere) fordi vi velger denne størrelsen framfor mellomstor og stor.Liten hund er absolutt ikke synonymt med veskehund som vandrer rundt med papilotter i håret og har tissekasse inne.Jeg er så lei av forutinntatte,"fornuftige" folk med nettopp disse argumentene.Poenget mitt med dette innlegget var ikke å finne den første og beste,men å komme i kontakt med et miljø i Norge da jeg snart skal flytte til Norge etter mange år i utlandet.

Til Ecolia: hvis du fortsatt kaller dette kjøkkenavling og engasjerer deg så sterkt så burde du kanskje også gå ut mot alle blandingsparringer også?Eller er det bare "eliten" av hundefolket som skal bestemme hvilke blandinger som skal gjøres og hva disse hundene senere skal brukes til.Så lenge hundene selges med en stamtavle,så kan folk bestemme hvorvidt de ønsker å kjøpe eller ei.

Skrevet

Skulle alle ha drevet og avle på hunder som ikke er rasetypiske vil jo rasen din bli "ødelagt" etterhvert. Er det det du vil oppnå da? Det er vel sånn at avlsdyr må ha en tilfredsstillende premiering på utstilling for å bli godkjent for avl? Ikke uten grunn det, man vil jo bevare rasen slik den er, sånn er det med alle raser.

Skrevet
Jeg er helt enig med dere.Nå er det ikke sånn at jeg har lyst til å parre henne med hvem som helst.Alt avhenger av at jeg finner en passende,med bra stamtavle.Selvfølgelig krever det også at begge foreldre har helseattest på at de er friske for sykdommer.Det er en stor påkjenning for hunden å gå drektig,samt keisersnitt.Disse påkjenningene ville jeg ikke påføre henne med mindre jeg er sikker på at det er rett.

Så...det Leo sier om å ta med hunden på utstilling for å se om den er rasetypisk er jeg uenig i.Ikke alle ønsker å bruke hunden sin til utstilling,selv om den er mye brukt til dette.Synes mange dømmer oss (miniatyrhund-elskere) fordi vi velger denne størrelsen framfor mellomstor og stor.Liten hund er absolutt ikke synonymt med veskehund som vandrer rundt med papilotter i håret og har tissekasse inne.Jeg er så lei av forutinntatte,"fornuftige" folk med nettopp disse argumentene.Poenget mitt med dette innlegget var ikke å finne den første og beste,men å komme i kontakt med et miljø i Norge da jeg snart skal flytte til Norge etter mange år i utlandet.

Til Ecolia: hvis du fortsatt kaller dette kjøkkenavling og engasjerer deg så sterkt så burde du kanskje også gå ut mot alle blandingsparringer også?Eller er det bare "eliten" av hundefolket som skal bestemme hvilke blandinger som skal gjøres og hva disse hundene senere skal brukes til.Så lenge hundene selges med en stamtavle,så kan folk bestemme hvorvidt de ønsker å kjøpe eller ei.

Jeg kan ikke forstå at valpene blir godkjente, om ikke begge foreldrene er godkjente. Det vil si at de ikke kan ha noen feil, og uten å ha 100 % kontroll på hvordan hunden skal se ut ville jeg tatt meg en tur på utstillingen med den hunden for å finne ut om den er som den skal være. Eller fått noen til å sjekke den, som ahr 100 % peiling på den type hund.

Man avler ikke på en hund som ikke er 100 %, for da er man virkelig ikke seriøs. Og dra ikke inn blandingshunder i dette, for det er noe helt annet. Skal man selge en renraset hund, skal man vite med 100 % sikkerhet at begge foreldrene er som de skal være.

Skrevet

Helt enig med dere!!

Det er så mange viktige faktorer som spiller inn for å kunne avle videre på hunden sin.

Er ikke hunden godt premiert på utstilling, så la heller være! Miniatyrrasene har ofte mange feil som er parret frem av ukyndige oppdrettere som ikke aner hva de driver med. vi trenger ikke flere!

Og til deg trådstarter... hadde du vært en seriøs oppdretter, så hadde du ikke brukt dette som kanal for å få tak i en hannhund. Du ville antakelig tatt kontakt med raseklubben. Men hvis du ikke har en premiert hund så kommer du vel ingen vei der, men det er vel kanskje det du vet.

Skrevet
Helt enig med dere!!

Det er så mange viktige faktorer som spiller inn for å kunne avle videre på hunden sin.

Er ikke hunden godt premiert på utstilling, så la heller være! Miniatyrrasene har ofte mange feil som er parret frem av ukyndige oppdrettere som ikke aner hva de driver med. vi trenger ikke flere!

Og til deg trådstarter... hadde du vært en seriøs oppdretter, så hadde du ikke brukt dette som kanal for å få tak i en hannhund. Du ville antakelig tatt kontakt med raseklubben. Men hvis du ikke har en premiert hund så kommer du vel ingen vei der, men det er vel kanskje det du vet.

nå syntes det ble mye uthengig her. og strengt tatt bør man ikke være premiert for å kunne bli parret. for å sette dette litt på spissen

-skulle de peneste og mest intelligente menneskene kun få avkom?

nei jeg syntes at en helsetattest samt en stamtavle bør kunne holde.

hvis kun premierte hunder skulle fått valper så hadde ventelistene vært derretter også.

jeg syntes det er for hardt å si at hun er useriøs og slenge sure svar.

hvem er vi til å dømme? bare fordi hun spurte her.

et vennlig svar hvor hun kanskje kunne hendvendt seg hadde vært mye bedre.

og kanskje hun hadde kommet i kontakt med en annen her som hadde en hannhund med disse kriteriene som hun stilte, helseattest og stamtavle.

la oss ikke konkludere at hun er useriøs bare fordi hun spurte her..

mener nå jeg..

Skrevet
nå syntes det ble mye uthengig her. og strengt tatt bør man ikke være premiert for å kunne bli parret. for å sette dette litt på spissen

-skulle de peneste og mest intelligente menneskene kun få avkom?

nei jeg syntes at en helsetattest samt en stamtavle bør kunne holde.

hvis kun premierte hunder skulle fått valper så hadde ventelistene vært derretter også.

jeg syntes det er for hardt å si at hun er useriøs og slenge sure svar.

hvem er vi til å dømme? bare fordi hun spurte her.

et vennlig svar hvor hun kanskje kunne hendvendt seg hadde vært mye bedre.

og kanskje hun hadde kommet i kontakt med en annen her som hadde en hannhund med disse kriteriene som hun stilte, helseattest og stamtavle.

la oss ikke konkludere at hun er useriøs bare fordi hun spurte her..

mener nå jeg..

Å sammenligne dyr med mennesker blir for dumt, for det er faktisk mange dyr som ikke får parre seg om de ikke er de beste. Alfa-hunnen er den som får parre seg, og det samme gjelder for alfa-hannen. Sånn er det i dyreriket, og det kan du ikke bare fjerne fordi hunden har blitt menneskes beste venn.

Det er faktisk menneskenes plikt å ikke avle på de som ikke er godkjente, spesielt når vi snakker om renrasete dyr. Hvorfor risikere å ødelegge rasen, fordi du mener at din hund skal få valper? I vill tilstand ville ikke den hunden fått valper, om den ikke var alfa-hunn.

Så ikke bland inn dyrelivet med menneskelivet, for det er to vidt forskjellige ting selv om enkelte mener at dyr er som mennesker. Men de er ikke det

Skrevet

Dette er sabla useriøst!

Jeg signerer denne.

Avl er alvorlige greier, og skal ikke tas lett på. Å spørre på et forum som dette bevitner lite kunnskap og lite seriøsitet.

Skrevet
Jeg signerer denne.

Avl er alvorlige greier, og skal ikke tas lett på. Å spørre på et forum som dette bevitner lite kunnskap og lite seriøsitet.

uff.. jeg bryr meg her fordi jeg føler veldig på TS sine vegne.. Syntes det er ille at alle skal gyve løs slik på henne. jeg kan ingenting om dette, derfor føler jeg med henne. men har lært endel ting på denne tråden. selvom jeg ikke skal drive med avl. skjønner at dette ikke er bare bare, men jeg tror vel TS har skjønt tegninga nå! så hun har sikkert lært en ting eller to nå..

have mercy!

Skrevet
uff.. jeg bryr meg her fordi jeg føler veldig på TS sine vegne.. Syntes det er ille at alle skal gyve løs slik på henne. jeg kan ingenting om dette, derfor føler jeg med henne. men har lært endel ting på denne tråden. selvom jeg ikke skal drive med avl. skjønner at dette ikke er bare bare, men jeg tror vel TS har skjønt tegninga nå! så hun har sikkert lært en ting eller to nå..

have mercy!

Slike ting må sies, fordi det er altfor mange som tar avl (på alle typer dyr) lite alvorlig. De det går utover er dyrene. Min lojalitet ligger hos dem, ikke hos uvitende mennesker.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

La oss bare avle på de peneste og mest intelligente menneskene!!! Er enig med girlypai.La de som vil drive med oppdrett gjøre det,også får andre gjøre som ønsker.

La oss vise litt vennlighet og medmenneskelighet.Ingen vits i å henge ut TS fordi hun ønsker kontakt med andre eiere av samme rase.

Gjest Gjest_krible_*
Skrevet

Mener du,Piper, at alle avlshunder(les:utstillingsgodkjente og med god stamtavle) ville vært alfa-hunn eller hann dersom de levde vilt??? Nei,og derfor var det et dårlig argument! :klaske:

Skrevet

Enig med de som sier at dette ikke er måten å gå frem på. Det finnes nok uregistrerte hunder der ute fra før av. Ikke at disse hundene er "mindre verdt" eller fortjener dårligere behandling enn renrasede, registrerte hunder, men nå er det nå engang slik at hundeavl ikke er noen lek. GENER er et viktig stikkord. Som oppdretter må du vite hvordan gener nedarves, og du må vite nok om sykdomer, arv, linjer, eksteriør osv til å vite hva som er en god match.

Som oppdretter er du med på å forme fremtidens hundebestand. Man leker jo faktisk litt "gud", og tar evolusjonen i egne hender. Da er det klart man ikke skal la avle i vei uten mål og mening.

Hunder som skal avles på, skal ikke bare være "søte og snille", de skal være SUNNE, og fri for arvelige sykdommer (en hund kan være bærer av sykdomsgener uten å være syk selv, så man må kjenne linjene på dyrene man avler på) og eksteriøret skal være rasetypisk.

Så kom deg på utstilling og bli kjent med noen erfarne oppdrettere du TS. Å finne "kjæreste" til hunden sin på internett, er IKKE måten å drive hundeavl på.

Hundeavl er ingen lek. Man gambler med fremtidige hunders helse, ved å avle på hunder man ikke kjenner linjene på.

Skrevet
Mener du,Piper, at alle avlshunder(les:utstillingsgodkjente og med god stamtavle) ville vært alfa-hunn eller hann dersom de levde vilt??? Nei,og derfor var det et dårlig argument! :klaske:

Det er et dårlig argument, fordi hunder er IKKE mennesker og vil aldri bli mennesker. Og et dårlig eksempel ville aldri fått valper i vill tilstand. Og hadde de fått det, så kunne de risikert at alfa-hunnen drepte alle valpene.

Naturen er tøff, og den sterkeste overlever.

Skrevet

Skulle man avlet på alt som kan krype og gå av hunder, ville det vært overflod!

Omplasseringssentrene rundt om kring i landet sliter allerede fordi det er for mange uønskede hunder som ingen vil ha. Hvordan tror dere det ville blitt hvis alle skulle avlet på hunden sin??

Mennesket har tatt evolusjonen i sin egne hender, og må derfor være veldig forsiktig og nøyaktig når vi velger ut hvilke dyr som skal få føre genene sine videre.

Trår man feil her, risikerer man å ødelegge en hel hunderase. Bare se hvordan engelsk bulldog, schæfere og mange andre i hjelavlede raser har blitt, fordi mennesker ikke var kritiske nok når de valgte ut avlsdyr. Arvelige og fysiologiske lidelser er et utbredt problem hos mange hunderaser, og årsakene bak dette er selvagt useriøs/dårlig avl.

Helse, gemytt og eksteriør. Alt skal være på plass hos de dyrene som skal spre genene sine. Det er ikke "slemt og kynisk", det er forsvarlig. Det er til det beste for fremtidens hunder.

Gjest Gjest_krible_*
Skrevet

Joda,såklart skal man ikke avle på alt som kryper og går.Jeg har tidligere hatt 3 tisper(av andre raser) som aldri har hatt kull.Så at jeg parrer i hytt og kanari skal jeg ikke ha på meg. Survival of the fittest fungerer nok i friluft,piper,men nå er det jo engang sånn at husdyrene våre nettopp er HUSdyr.Altså kan man ikke late som om det er de best egnede som overlever.Sånn er det ikke og kommer ikke til å bli i framtiden.Men jeg VIL at min hund skal få barn,dersom jeg finner en som er like flott og sunn som min kjære lille.

Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg synes det er forferdelig med alle dyrene som er til omplassering.Selvfølgelig ønsker jeg ikke at disse skal avlives fordi de ikke får noen ny eier.Men det er faktisk endel som ønsker en hund allerede fra valpestadiet,og kanskje de har sett seg ut en spesiell rase. Men jeg synes dette har blitt en diskusjon ut av dimensjoner,og jeg har ikke tenkt til å diskutere det videre.Jeg respektere meningene deres,men forandrer ikke min egen.

Fortsetter letingen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...