Gjest Gjest Skrevet 30. august 2008 #1 Skrevet 30. august 2008 For en tid tilbake siden fikk jeg "vondt i magen". kan beskrive det som " om noe som er der" og hvis jeg har ekstra belastninger kan det føles som " noe som knyter seg og strammes".. ble lagt inn på sykehus, tok mye prøver men fant ikke noe gale, ble henvist videre til MR i dag tok jeg denne MR undersøkelsen og da jeg var ferdig spurte radiografen om jeg hadde opplevd ekstreme livsbelstninger den siste tiden det har jeg, men forstår ikke hvorfor det setter seg i magen og at han ev kan se det på ett bilde? skal snakke med legen neste uke da, får svar da
Sekretæren Skrevet 30. august 2008 #2 Skrevet 30. august 2008 Ja, det henger sammen uten at jeg er flink til å forklare hvordan. Det skorter rett og slett på kunnskapen. Men jeg får alltid vondt i magen når jeg gruer meg til noe. Skikkelig sitte-på-do-lenge-vondt. Min venninnes ryggvondt gikk over da hun ble bedre psykisk, gikk da til psykolog. Hun hadde gitt opp vanlige leger med tanke på ryggen. Det er mange eksempler. Så fint at du skal snakke med legen om dette, håper du blir bedre. Lykke til!
Gjest StoreSky Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 Ja det gjør det. Før jeg innså jeg var deprimert hadde jeg en lang høst med mye sykdom, forkjølelse med feber, kvalme, halsbetennelse med påfølgende penicillinkurer. Var knapt en uke frisk før det neste kom. Tilslutt brøt kroppen helt sammen, både fysisk og psykisk. Bare gråt og gråt og alt var tungt og forferdelig. Men sakte med sikkert ble jeg frisk. Nå er jeg ikke mer syk en andre vanligvis friske personer. Kanskje heller mindre - for nå har jeg det veldig bra! Så jo, det fysiske og psykiske henger tett sammen. Snakk med legen din, fortell om livet ditt generellt, ikke bare vondter og andre fysiske symptomer.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Det har jeg også opplevd. Jeg hadde en jobb jeg vantrivdes veldig i, lite nettverk og annet på tapetet enn nettopp den triste jobben. Fikk mye senebetennelser og betennelser i muskelfester, og masse knuter osv. Det kom tilbake uansett hva jeg gjorde, og etterhvert påpekte fastlegen det at psykisk stress gir negative utslag i kroppen. Også oftere enn man tror.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 Det har jeg også opplevd. Jeg hadde en jobb jeg vantrivdes veldig i, lite nettverk og annet på tapetet enn nettopp den triste jobben. Fikk mye senebetennelser og betennelser i muskelfester, og masse knuter osv. Det kom tilbake uansett hva jeg gjorde, og etterhvert påpekte fastlegen det at psykisk stress gir negative utslag i kroppen. Også oftere enn man tror. hm..lignende til meg ja, selv ble jeg utsatt for ondskap fra mennesker jeg respekterte og stolte på..gikk inn i en hektisk og stressende periode av mitt liv, godt det er over..men det har satt seg i magen, skal få henvisning til psykolog tenker jeg, vil videre:) Bra en har "galgenhumor"
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #6 Skrevet 31. august 2008 Har lyst til å komme med en tanke fra kinesisk medisin: Kroppen og psyken er som to sider av et papir. Hvis den ene siden blir krøllete, blir den andre også det.. --------------------- Også i vestlig medisin henger kropp og psyke sammen. Mitt inntrykk er at pendelen har svingt dithen for tiden at det er "in" å si at de to har en sterk sammenheng (mens i gamle tider, da kirken sto sterkere, hadde man en dualisme mellom "kropp" og "sjel").. I dag har man jo en mer avansert teknologi og kan f.eks. ta bilder av hjernen mens pasienten er under påvirkning av medisiner, og under påvirkning av placebo-medisiner. Jeg så noen slike hjernebilder på en forelesning - og de aktive områdene var nesten de samme under placebo- og medisin-påvirkning! (Mitt innlegg må IKKE forstås som at jeg ikke synes det er noe vits i å ta medisiner, altså..!) Men det det viser, er at "psyken" og "kroppen" ikke KAN skilles. Det som skjer når vi opplever "psykiske" fenomener, er jo at kjemien i hjernen forandres. Kjemien i kroppen forandres også (hjernen lever jo ikke akkurat et liv isolert fra resten av kroppen). Slik at psyke og kropp henger tett sammen. Uff, dette ble rotete forklart. Kanskje noen andre kan forklare det bedre. Men en mer praktisk synsvinkel; jeg har erfaring fra psykiatrien, og der ser jeg stadig hvordan pasienter får vondt i magen, hodet osv når de er ekstra stressede/har tunge/vanskelige perioder. Hvor i kroppen det såkalt psykiske setter seg, varierer fra person til person. Jeg har også kjent det selv - gikk i hvert fall og var kvalm i nesten to år, og legen sa det var psykisk, og det kan godt hende hun hadde rett.. (Det som hjalp _meg_ var akupunktur; det tok en del behandlinger, og jeg tenkte at jeg ikke kjente noen forskjell, men plutselig en dag "våknet jeg opp" og innså at jeg var helt symptomfri. Det gikk på under et halvt år. Akupunktur/kinesisk medisin skiller nemlig enda/mye mindre på psyke og soma (kropp) enn det vestlig medisin gjør; den behandler årsaken til begge. Men - jeg merker at dette blir litt off topic. Så, unnskyld ;-) ) Håper det ordner seg med både magen og det andre.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #7 Skrevet 31. august 2008 Jeg har lest en del om det og undersøkelser fra amerikanske elite universiteter viser at ens følelsesmessige tilstand er ansvarlig for fra 30-60% av imunsystemets funksjon. Måten kroppen er sturkturert på, altså om holdningen er korrekt, har også massivt å si på hvor godt den fysiske og psykiske tilstanden er. Har du en korsrygg med for mye innsynkning vil for eksempel organene og kjertlene i maveområdet bli liggende under press og deres funksjon hemmet. Det igjen påvirker psyken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå