Gå til innhold

Bare bedt til kaffe i min beste venns bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke helt vennskapsbåndene i denne saken.

Om jeg hadde vært forlovervenninnen hadde jeg vært så flau over brudens oppførsel at jeg hadde overtalt henne til å invitere fadderen samtidig som hun serverte en skikkelig unnskyldning. Hvis ikke hadde jeg truet med å trekke meg fra forloverrollen. I allefall om vi var tre bestevenninner...

Gjest Nishiki
Skrevet
Trådstarter: Det at hun som ikke var fadder ikke ble invitert i barnedåpen forteller jo at dette ikke er en glipp - bruden er rett og slett ikke klar over normal folkeskikk. Jeg ville nok revurdert dette "bestevenninne" forholdet kraftig. All den tid man velger at den ene venninnen skal ha den rollen og den andre skal ha den andre rollen synes jeg det er direkte frekt å ikke invitere den uten rolle i settingen til middagen i begge anledninger.

Jeg er veldig overrasket over at man deler opp vennskapet i roller. Har man ikke vanligvis plass til de fleste vennene vis man vil?

Jeg ville aldri delt opp mine venner og gitt de forskjellige roller i mitt liv. Du kan dit og du dit og så må dere tilpasse dere meg-holdingen er ikke bare overraskende, men også litt skremmende. Hun virker fryktelig overfladisk, og hun ser vel ikke på venner som de fleste andre :forvirret:

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Om jeg hadde vært forlovervenninnen hadde jeg vært så flau over brudens oppførsel at jeg hadde overtalt henne til å invitere fadderen samtidig som hun serverte en skikkelig unnskyldning. Hvis ikke hadde jeg truet med å trekke meg fra forloverrollen. I allefall om vi var tre bestevenninner...

DET hadde jeg også gjort. Aldri i livet om jeg hadde giddet være forlover for en som oppfører seg sånn. Vet ikke om jeg hadde giddet utdrikingslaget ...

Gjest hyggelig
Skrevet

Forlovervenninnen forsøkte å ta det opp med X, hun hadde sagt ifra hva hun mente, og sagt at det var forkastelig å ikke invitere meg og at hun burde virkelig revurderer avgjørelsen sin osv. Forloveren tok det også opp med meg etter at hun hadde fått høre (av X) at jeg ikke skulle bli bedt til middagen. Så jeg mener forloveren har gjort alt hun kunne i denne sammenhengen. Forloveren er en ordentlig godjente, så henne har jeg absolutt ingenting "imot". :)

Skrevet

Men forloveren aksepterer likevel at det er slik det blir...

Skrevet
Forlovervenninnen forsøkte å ta det opp med X, hun hadde sagt ifra hva hun mente, og sagt at det var forkastelig å ikke invitere meg og at hun burde virkelig revurderer avgjørelsen sin osv. Forloveren tok det også opp med meg etter at hun hadde fått høre (av X) at jeg ikke skulle bli bedt til middagen. Så jeg mener forloveren har gjort alt hun kunne i denne sammenhengen. Forloveren er en ordentlig godjente, så henne har jeg absolutt ingenting "imot". :)

Men vil du virleig gå i et bryllup hvor du nesten tvinger deg med?

Og er hun virkelig din beste venn? Eller er du bare en hun kan bruke når det passer henne? Bestevenner oppfører seg ikke sånn.

Gjest hyggelig
Skrevet
Men vil du virleig gå i et bryllup hvor du nesten tvinger deg med?

Og er hun virkelig din beste venn? Eller er du bare en hun kan bruke når det passer henne? Bestevenner oppfører seg ikke sånn.

Nei det ønsker jeg ikke. Som sagt tidligere er skaden allerede skjedd for min del, i allefall er det slik jeg ser på det akkurat nå.

Ble bare så skuffa da jeg ble spurt om det var ok at jeg bare ble bedt til kaffe...

Nei, jeg trodde heller ikke at det var slik en bestevenninne skulle oppføre seg. Jeg tør si med hånda på hjertet at jeg aldri ville ha funnet på noe lignende... Men folk er tydeligvis forskjellige...

Skrevet

Bara en tanke från mitt håll:

det är ju inte helt säkert att bruden är ensam om att planera bröllopsfesten. Kanske finns det en man, en svärmor, en mor och någon annan som ställer krav och önskemål på festen? Kanske svigers betalar festen och styr lite över vem som kan och får komma till middagen? Kanske är det bara korttänkt av bruden att då inte sätta ner foten och kräva att bägge väninnorna får vara med vid middagen?

Jag hoppas det - och att ni alla tre kan vara vänner och närvara vid bröllopsmiddagen.

Skrevet
Bara en tanke från mitt håll:

det är ju inte helt säkert att bruden är ensam om att planera bröllopsfesten. Kanske finns det en man, en svärmor, en mor och någon annan som ställer krav och önskemål på festen? Kanske svigers betalar festen och styr lite över vem som kan och får komma till middagen? Kanske är det bara korttänkt av bruden att då inte sätta ner foten och kräva att bägge väninnorna får vara med vid middagen?

Jag hoppas det - och att ni alla tre kan vara vänner och närvara vid bröllopsmiddagen.

Som en normal oppegående venninne burde hun da forklart det slik, i stedet for å bare si at det blir for dyrt. Hun har ikke bare klaget på kostnaden en gang, men to, siden hun også forklarte det slik til den andre venninnen. Et eller annet sted midt i dette, før hun kom med en slik forklaring til en av de, burde hun ha klart å gi en slik forklaring om det var slik det lå til.

Jeg trodde man snakket med vennene sine, og da burde man ikke ha problemer med å forklare at alle klager og at hun ikke ahr noe hun skulle ha sagt. Men det må være forferdelig å måtte gifte seg, uten å ha noe en skulle ha sagt om bryllupet.

Men vi vet at 60 personer er invitert, og TS mener at de ikke har en så stor familie. Det vil si at de da har invitert andre venner ol, så da kommer jo TS langt bak. Så jeg står fortsatt for det jeg sa tidligere, bruden har satt en pris på vennskapet, og den verdien er ikke høy for å si det slik.

Skrevet

60 personer kan godt være familie hele gjengen, hvis tanter, onkler, søskenbarn, og barna til alle som har det, er invitert.

Hvis jeg hadde vært TS, (og jeg ikke hadde blitt bedt om å hjelpe, vel å merke), så hadde jeg ikke reagert på at jeg ikke var invitert til middagen. Jeg går utifra at TS ikke blir kastet ut med det samme kaffekoppen er tømt, men at hun får være med på resten av bryllupsfesten. Og jeg går utifra at alle de andre vennene også kun er bedt til kaffe og ut kvelden.

Gjest blåmobil
Skrevet

det høres desverre ut som hun bruker deg..

Hun vet du fikser henne opp på bryllupsdagen gratis, men vil nok egentlig ikke ha deg i bryllupet, derfor er du kun kaffegjest..

Blir for dumt!

Skrevet
60 personer kan godt være familie hele gjengen, hvis tanter, onkler, søskenbarn, og barna til alle som har det, er invitert.

Hvis jeg hadde vært TS, (og jeg ikke hadde blitt bedt om å hjelpe, vel å merke), så hadde jeg ikke reagert på at jeg ikke var invitert til middagen. Jeg går utifra at TS ikke blir kastet ut med det samme kaffekoppen er tømt, men at hun får være med på resten av bryllupsfesten. Og jeg går utifra at alle de andre vennene også kun er bedt til kaffe og ut kvelden.

Du kan ikke bare fjerne det hun har blitt spurt om å gjøre, så ville du syns det var helt greit å invitere en god venninne til kaffe, når den samme venninnen skal fikse omtrent hele deg den samme dagen? Det er det du mo forholde deg til, for det er slik situasjonen er. Den er ikke uten alt det hun ahr blitt spurt om.

Ville du syns det var helt greit?

Skrevet

Nå har jeg lest bare første side av tråden, men jeg synes du har all grunn til å bli lei deg. Om jeg var deg ville jeg snakket med henne, og kanskje vurdert å droppe hele greia. Man reiser ikke i et bryllup til sin beste venninne, for så å måtte sitte og vente på kaffen. Ærlig talt.

Ei veldig god venninne av meg skal gifte seg snart, og der blir jeg kaffegjest. Ganske enkelt fordi de skal ha kun familie og forlovere til middag. Det synes jeg er helt i orden. Men om jeg måtte reise laaaangt og sitte og vente på et hotellrom hadde jeg kanskje ikke synes det var like kjekt.

Skrevet (endret)

Piper:

Jeg har lengre oppe skrevet at jeg synes det er en selvfølge at TS ble bedt til middag pga alt hun skulle gjøre (og jeg trodde det var tydelig også i siste posten min). Bruden har jo spart mange tusen på dette, noe som tilsvarer 2-3 middagsgjester bare det! Men videre i tråden, synes jeg diskusjonen gled litt over i at besteveninner generelt bør bli invitert til middag uansett hvem som ellers inviteres til middag.

Jo, jeg skal ha min besteveninne til middag, men så er hun jo forlover også. Vi skal kun ha familie og forlovere (med følge) til middag.

Og hadde TS vært min veninne, så hadde hun blitt invitert i middag + fått en kjempefin gave som takk for hjelpen.

Endret av Jade
Skrevet
Piper:

Jeg har lengre oppe skrevet at jeg synes det er en selvfølge at TS ble bedt til middag pga alt hun skulle gjøre (og jeg trodde det var tydelig også i siste posten min). Bruden har jo spart mange tusen på dette, noe som tilsvarer 2-3 middagsgjester bare det! Men videre i tråden, synes jeg diskusjonen gled litt over i at besteveninner generelt bør bli invitert til middag uansett hvem som ellers inviteres til middag.

Jo, jeg skal ha min besteveninne til middag, men så er hun jo forlover også. Vi skal kun ha familie og forlovere (med følge) til middag.

Og hadde TS vært min veninne, så hadde hun blitt invitert i middag + fått en kjempefin gave som takk for hjelpen.

Ok, da er vi enig :)

Gjest Mrs Smith
Skrevet

Det høres veldig urettferdig ut at du må bruke mase penger på å komme deg til bryllupet, mens hun ikke engang vil ha deg på middagen. Jeg hadde blitt veldig skuffet og vurdert ike å dra. Er det verdt det?

Skrevet

Jeg synes det er vanlig etikette at tilreisende som må bo på hotell blir bedt i middag.

Synes dette høres ut som enda et tilfelle der bruden har satt seg selv i sentrum, og glemmer andre hensyn. Dessverre noe jeg har sett hos alt for mange bruder i vennegjengen og jobben gjennom de siste årene. I det de blir forlovet er det mange som oppfører seg som om de blir verdens sentrum, og alle andre skal ta hensyn til at det er bruden som er hovedpersonen. Andres følelser og tidsbruk er irrelevant så lenge de får konstruere sin dag etter egne ønsker...

Skrevet
Det høres veldig urettferdig ut at du må bruke mase penger på å komme deg til bryllupet, mens hun ikke engang vil ha deg på middagen. Jeg hadde blitt veldig skuffet og vurdert ike å dra. Er det verdt det?

Ikke bare det at hun skal bruke masse penger på å dra dit, men hun skal også bruke masse tid på å fikse håret, sminken og neglene til bruden før den store begivenheten. Og det er det jeg reagerer sterkest på.

Bruden burde faktisk betalt reisen hennes, siden hun ønsker at det er hun som skal fikse alt dette. Bruden burde i alle fall ikke være så frekk å si at det blir for dyrt å invitere henne til middag, når hun sparer mange tusen på hår, sminke og negler.

Jeg blir faktisk mer og mer provosert, og bruden burde be kjempe masse om unnskyldnig for at hun i det hele tatt har tenkt som hun har gjort. Og selv om hun gjorde det, ville jeg tenkt meg godt om før jeg brukte masse tid på å fikse en så utakknemlig person.

Skrevet

Jeg er veldig enig med sistnevnte her! Det vil koste henne mye mer i tid, flyreise og hotell å komme nedover enn det vil koste bruden å ha en ekstra gjest i bryllupet. Jeg synes også generelt sett at det er ufint å invitere noen kun til kaffe hvis de bor så langt unna at de må fly for å komme seg dit.

Skrevet

Skaden er allerede gjort, så enkelt er det. Så det du må prøve nå er å finne den løsningen på problemet som skaper minst mulig skade for deg videre. Og for å være helt ærlig synes jeg ikke at de løsningene som du ser på som "enklest" vil være de beste løsningene i lengden. For slik jeg har forstått det vurderer du to alternativer: La være å dra uten å fortelle henne hvorfor, eller å dra i bryllupet og gjøre det hun har bedt deg om og så sitte på et hotellrom og vente på kaffen mens du føler deg trist og såret.

Hvis du lar være og dra vil dette bli noe som kommer mellom dere. Du kommer i brudens øyne til å bli hun som sviktet og ble fornærmet uten grunn. For hadde bruden forstått hva som er "riktig" å gjøre når man ber en venninne om å reise langt for å hjelpe til med så mye, hadde du ikke vært i denne situasjonen i utgangspunktet.

Hvis du velger å bare danse etter brudens pipe forteller du henne en ting: Hun kan gjøre akkurat hva hun vil og du vil bare finne deg i det uansett. Det vil si at selv om du kommer deg gjennom bryllupet hennes og livet går videre og dere fortsatt er venner som før, vil du nok mest sansynlig føle deg overkjørt og ha problemer med å forholde deg til henne, og hun kommer nok dessverre til å fortsette å kjøre over deg i andre situasjoner.

Det tredje alternativet, som jeg tror er det beste, er at du forteller henne at du føler deg utnyttet når du skal bruke så mye penger på reise og så mye krefter på å hjelpe henne før bryllupet, for så at hun lar være å invitere deg til hoveddelen av bryllupsfeiringen fordi hun vil spare penger. Forteller du henne dette vil hun ihvertfall ha forutsetningene til å forstå hvor det hele har gått galt. Dermed vil hun kunne prøve å rette opp igjen på skaden, hvis hun er en virkelig venninne. Det vil kunne føles rart en stund, men vennskapet vil kunne vokse seg sterkere på dette når dere har kommet dere gjennom det hele. Hvis hun bare har vært ute etter å utnytte deg, vil hun nok bli sur og vennskapet vil ikke bli det samme igjen, men isåfall var hun vel ikke noe å samle på i utgangspunktet?

For om hun bare vil være bestevenn med deg når det passer henne og behandler deg som en "noen" i resten av situasjonene, vil ikke dette vennskapet vare særlig lenge uansett. Da vil hun nok bare beholde deg som "bestevenn" fram til hun har funnet en annen som fyller tittelen bedre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...