Gå til innhold

Grov omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt omsorgssvikt.

Det er utrolig dumt at usunn mat er så mye billigere enn sunn mat, men man behøver jo ikke kjøpe enorme mengder selv om det er billig.

Skrevet

Helt klart omsorgssvikt.

Er også enig med Brunhilde mht matpriser og "sunn mat".

Skrevet

Jeg har store problemer med å se at det er så mye billigere å kjøpe fast food til en som er så stor og i de mengdene enn å kjøpe vanlig sunn mat!!!

Skrevet (endret)

Huff, stakkar jente. Utrolig at ting kan gå så langt, og at ingen griper inn? Det å stenge henne ute fra kantinen på skolen er da vanvittig, og det kan umulig hjelpe? Dette er omsorgssvikt både av foreldre og samfunnet rundt dem!

Endret av Rioja
Skrevet

Hvordan kan moren si at hun ikke har råd til å kjøpe sunn mat? Hun har tydeligvis råd til å kjøpe enorme mengder med usunn mat (det går vel ikke ann å bli så tykk uten å spise MYE mat?), så da må det vel gå ann å redusere mengden og heller kjøpe sunnere mat??

HELT klart omsorgssvikt.

Skrevet

Selv om det ikke er sunt går det jo faktisk fint an å ikke bli feit selv om man utelukkende spiser usunn mat; det er bare å ikke være i kalorioverskudd. Så det var en dårlig unnskyldning.

Gjest Nishiki
Skrevet

Ganske utrolig.

Å stenge en overvektig jente ute fra kantinen synes jeg er helt horribelt. Nesten like horribelt som å overfore ungen til hun faktisk dør av det.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det omsorgssvikt, men mangel på hjelp i en fortvilet situasjon!!

Det er ikke normalt å legge på seg såå mye, så her ligger det helt klart noe mer bak! Sykdom/psykisk lidelse. Også har det blitt en vond spiral ut av det. Det er ikke lett å nekte barnet sitt mat.... Og det er ett faktum at det er myyye billigere med junck food og snop enn sunn mat!

Jeg har vært sykelig overvektig, men har hatt værdens beste og snilleste foreldre. De har slitt og vært fortvilet for jeg la på meg uansett om jeg spiste lite eller mye eller fett eller sundt.... De prøvde alt for å hjelpe meg, men uten å lykkes.

Heldigvis fikk jeg slankeoperasjon i 2007 og er nå normalvektig.

Håper av hele mitt hjerte at både denne jenta og moren hennes kan få den hjelpen de trenger. Det hjelper ingen at folk beskylde henne for å være en dårlig mor.

Gjest Huldali
Skrevet

Moren sier at hun ikke klarte å stoppe jentungen fra å spise. Hun hadde jo ikke trengt å slutte å gi henne mat, hvis det er det hun prøvde på... Men kanksje grepet inn på et tidligere stadie og lagt om kosten? Kanskje det hadde vært en ide? uff...

Herregud, stakkars jente. Jeg syns det er helt grusomt, helt klart omsorgssvikt!

Skrevet

Naar et barn legger paa seg saa mye i saa ung alder saa er det mye sannsynlig at mye av det skyldes genene. For det er ikke normalt at barn legger paa seg helt ukontrollert paa den maaten. Ja, moren har nok 'skyld' i aa la henne forsyne seg altfor mye av maten, og i tillegg helt feil mat, men det er ikke noedvendigvis saa grov omsorgssvikt som man foerst vil tenke.

I Storbritannia er det helt vanlig at folk spiser mye usunn mat, det er det mange av dem ser paa som ordentlig mat. Jamie Olivers kamp for bedre skolemat er et eksempel paa hvor vanskelig det er aa endre folks forhold til mat, for paa de skolene som fikk sunnere mat saa smugler barna inn junk fra utsiden, ofte med hjelp fra velmenende foreldre.

Men, de fleste barna som spiser denne maten legger ikke paa seg saa mye. Det er godt mulig en stoerre andel av dem er overvektige enn det som er gjennomsnittet, men det uvanlig at en tenaaring veier 200kg, selv blant de som har det kostholdet.

Saa ja, denne jenta har nok et sterkt anlegg for aa legge paa seg, og mye mulig er det noe i kroppen hennes som gjoer at hun ikke foeler seg mett naar hun har faatt i seg mat, pluss at mye av maten hun spiser har i seg mye sukker og annet som gjoer at hun legger paa seg mer. Hun kommer nok til aa slite hele livet.

Forhaapentligvis laerer hun porsjonskontroll og hva hun skal spise mens hun er aa denne slankeleiren, og forhaapentligvis vil hun klare aa holde vekta nede paa et nivaa der den ikke vil hemme henne i aa leve et vanlig liv.

Skrevet (endret)

Jenta spiser seg gjennom 13,500 kalorier pr dag. Da er det helt klart at moren kunne valgt å kjøpe sunnere mat i stedet for en haug med kaker, chips og brus. Sakset fra intervjuet/reportasjen i the sun:

"A typical daily intake includes processed ready-meals, several sandwiches, multi-packs of peanuts and crisps, sausages, pasties, chips, chocolate and chunks of cheese — washed down with litre bottles of Coke or pints of milk." ( http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/woman...icle1499935.ece )

Håper jenta får hjelp i slankeleiren.

Endret av Saeria
Skrevet

Jeg har selv noen i nær familie som bedriver det jeg vil kalle omsorgssvikt. Kvinnen er ressurssvak og har tre barn med tre fedre. Moren er ekstremt sjuskete. Fet, møkkete hår, hullete og møkkete klær. Eldstedatter skal nå konfirmeres og har et midhemål på 120 cm. Mellomste gutten har bla ADHD og asberger. Han spiller dataspill når han har mulighet til det, selv om mor har fatt beskjed om at han ikke skal bruke PC hjemme (han er 8 år). Det finnes ikke vanlig mat der i huset - det går i Grandiosa, Mengder godteri og potetgull, og litersvis med Cola. Eldste er nå bortimot 50% hos sin far, men han bor såpass langt unna at det ikke er så lett. Mellomste er en del hos faren og har avlastningsfamilie hver 4. helg. Yngste er mye hos farens foreldre. At ikke barnevernet har gått inn og omplassert de barna er et mysterium for meg og alle rundt henne. Morens foreldre har bedt om at det skal skje. De har desverre ingen mulighet til å ta til seg barna. Ja, det ville være forferdelig for mor å miste omsorgen, men det som skjer er at tre barn blir ødelagte.

Skrevet
Jeg vil ikke kalle det omsorgssvikt, men mangel på hjelp i en fortvilet situasjon!!

Det er ikke normalt å legge på seg såå mye, så her ligger det helt klart noe mer bak! Sykdom/psykisk lidelse. Også har det blitt en vond spiral ut av det. Det er ikke lett å nekte barnet sitt mat.... Og det er ett faktum at det er myyye billigere med junck food og snop enn sunn mat!

Dette er jeg enig i. JA, moren eller foreldrene, har et stort ansvar, som de ikke har fulgt opp, men kan det være at denne jenta også lider av en sykdom? Husker ikke hva den heter, men de kjenner ikke metthetsfølelse og spiser selv i søvne. Man må faktisk låse kjøleskap osv ellers spiser de alt der.

Sier ikke at dette gjelder denne jenta, men man går ikke så mye opp i vekt av å bare spise junk-food. Hun må ha en form for "oksehunger" i tillegg.

Skrevet (endret)
Dette er jeg enig i. JA, moren eller foreldrene, har et stort ansvar, som de ikke har fulgt opp, men kan det være at denne jenta også lider av en sykdom? Husker ikke hva den heter, men de kjenner ikke metthetsfølelse og spiser selv i søvne. Man må faktisk låse kjøleskap osv ellers spiser de alt der.

Sier ikke at dette gjelder denne jenta, men man går ikke så mye opp i vekt av å bare spise junk-food. Hun må ha en form for "oksehunger" i tillegg.

Enig med deg Annie! Dette kan selvsagt være en sykdom!

Sønnen min har en i klassen sin som lider av en sykdom som gjør at om h*n ser mat så må h*n spise det!

Alle i klassen aksepterer dette og må passe på matpakken sin.

Om de skal på tur så vet de at h*n ikke kan gå inn i butikker! H*n kan ikke gå i butikken for da spiser h*n alt h*n ser!

Husker ikke helt hva slags sykdom det er, men mulig det heter Pica...kanskje!

(husker ikke helt om det er det det heter)

Om noen lurer skal jeg spørre sønnen min hva det heter!

Forøvrig er jeg enig med at foreldre må passe på vekten til sine barn!

Endret av Silmarill
Skrevet
Håper jenta får hjelp i slankeleiren.

Hva tror du jenta tenker når hun blir sendt til noe som heter eller som hun skjønner er SLANKELEIREN?

Ganske utrolig.

Å stenge en overvektig jente ute fra kantinen synes jeg er helt horribelt. Nesten like horribelt som å overfore ungen til hun faktisk dør av det.

Horribelt er fornavnet!

Kan vel hende at hun har en sykdom som gjør at forbrenningen=0

Kanskje hun har en sykdom.

Skrevet

Det finns de barna som legger på seg uten spesielt stort kalotiinnta.

Det å kalle tjukkr barns foreldre for omsorgssvikere er å ta i.

Sykdom kan være tilfelle.Ikke døm for lett.

Gjest Til Wadjet
Skrevet
Jeg har selv noen i nær familie som bedriver det jeg vil kalle omsorgssvikt. Kvinnen er ressurssvak og har tre barn med tre fedre. Moren er ekstremt sjuskete. Fet, møkkete hår, hullete og møkkete klær. Eldstedatter skal nå konfirmeres og har et midhemål på 120 cm. Mellomste gutten har bla ADHD og asberger. Han spiller dataspill når han har mulighet til det, selv om mor har fatt beskjed om at han ikke skal bruke PC hjemme (han er 8 år). Det finnes ikke vanlig mat der i huset - det går i Grandiosa, Mengder godteri og potetgull, og litersvis med Cola. Eldste er nå bortimot 50% hos sin far, men han bor såpass langt unna at det ikke er så lett. Mellomste er en del hos faren og har avlastningsfamilie hver 4. helg. Yngste er mye hos farens foreldre. At ikke barnevernet har gått inn og omplassert de barna er et mysterium for meg og alle rundt henne. Morens foreldre har bedt om at det skal skje. De har desverre ingen mulighet til å ta til seg barna. Ja, det ville være forferdelig for mor å miste omsorgen, men det som skjer er at tre barn blir ødelagte.

Og du som er i familie lar dette skure å gå? Sånn som du beskriver dette burde du for lengst tatt tak i dette Wadjet!

Om du har gjort det så hadde du ikke trengt å skrive om dette, for da ville myndighetene gjort noe med det for lengst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...