Gå til innhold

Hva er R2 og Slope?

Fremhevede innlegg

Gjest Ny i arbeidslivet
Skrevet

Hva betyr det i praksis, når man sammnlikner to sett av tallrekker, og finner R2 og Slope?

Hvordan forklarer man det?

Hjertelig tusen takk for svar fra en av dere smartasses!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, kan ikke komme med noe veldig fornuftig svar her, men i matematikk betyr i hvert fall "slope" stigningstall. Altså gjennomsnittlig endring, eller noe slikt.

Gjest Økonomistudent, BI
Skrevet

R2 og Slope brukes i regresjonsanalyse, men hva regresjon egentlig betyr, hva det forteller oss og hva R2 og Slope faktisk forteller oss, det vet jeg ikke...

Kanskje noen andre her kan forklare det.

Skrevet

Nå har jeg aldri hatt økonomi, men får vel prøve meg. Disse begrepene blir brukt når man snakker om linær regresjon. Ved linær regresjon analyserer man forholdet mellom to variabler i xy-planet. Deretter bruker man teknikker for å finne den beste "rette" linje gjennom en haug med data som ligger i planet.

Slope er stigningstallet til den rette linja man finner frem til, eller den deriverte om du vil.

R2 er et utrykk for hvor bra linær regresjonen passet i forhold til de aktuelle data.

Er meget usikker på om man bruker r2 i andre typer regresjon.... Dette er noe økonomijentene burde kunne fortelle deg

Skrevet (endret)

Er ikke økonomijente, men skal du bergne slope så vil du få noe slikt som dette:

slope = (y2-y1)/(x2-x1) der x1 og x2 er variabler på x-aksen i koordinatsystemet og y1 og y2 tilsvarende på y-aksen. (I praksis er naturligvis dette tall og ikke bokstaver.)

R2 er jeg faktisk usikker på hvordan regnes ut (får den bare opp i excel eller statistikkprogrammer og har for lengst glemt den manuelle beregningen), men mann23 har rett i at det er et uttrykk for hvor god regresjonen er. I statistikk er tommelfingerregelen at en R2 lavere enn 0,8 (eller 80%) om man vil, er å regne som usikker.

Endret av Cata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...