Gå til innhold

barnløse er mer umodne.

Gjest barn er berikende

Anbefalte innlegg

I min omgangskrets var det de mest umodne som fikk barn først (av en eller annen grunn). Etter mitt skjønn gjorde dette at den naturlige overgangen fra ungdom til voksen fikk seg en kraftig krasj. De har ikke blitt modnere, de er bare enda mer umodne i alle situasjoner de kan være det! Såehhh, det ts mener stemmer dårlig.. Skjærer alle under én kam gjør du!

Akkurat det har jeg sett i noen henseender også. Folk på 40 som sitter fast på samme nivå som da de var 18. Ok, så har de en haug med unger, men heller ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Barn er berikende
Hvis man først skal bruke så ullene begreper som "moden" og "umoden", vil jeg mene at det mest modne er å innse sine begrensninger på omsorgsfronten og velger å ikke få barn.

At man får tilført noe i livet ved å få barn tror jeg de fleste er enige om, også de som er uten barn. Faktisk har jeg aldri reflektert over at modenhetsnivå hos de jeg kjenner justeres ved at de får barn. De som er umodne uten barn vil sannsynligvis være det også med barn. Og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets var det de mest umodne som fikk barn først (av en eller annen grunn). Etter mitt skjønn gjorde dette at den naturlige overgangen fra ungdom til voksen fikk seg en kraftig krasj. De har ikke blitt modnere, de er bare enda mer umodne i alle situasjoner de kan være det! Såehhh, det ts mener stemmer dårlig.. Skjærer alle under én kam gjør du!

:klappe: :klappe: :klappe:

Denne kan jeg signere. Himmel og hav. Og det verste er jammen meg at en del av disse som startet så tidlig med både mann og barn er på vei ut i skilsmissen allerede..og da skal du faen meg ha.... alle årene med barn og mann før man ble 30 skal jammen meg tas igjen for hver eneste helg....DET er modent det. Men kanskje det er sånn at når man egentlig ikke blir modnere som person, man bare setter opp den fasaden samfunnet forventer at man skal ha som ansvarlige foreldre :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barn er berikende
Vi har (foreløbig) helt frivillig valgt å leve livet vårt uten barn selv om vi har passert 30 år. Føler meg definitivt mer moden enn min kjære storesøster som har valgt å få barn, men som nekter å gi slipp på alt hun gjorde FØR hun fikk barn. Jeg sitter barnevakt hver eneste uke fordi hun skal på trening, korøvelser, jobbe overtid, gå ut med jobben, gå ut med vennene sine etc. Jeg klandrer henne ikke for jeg mener vi alle har behov for litt sosialt samvær utenfor bleier, spy og sur barnegrøt, men jeg mener nå jeg oppfører meg mer modent som velger å vente med barn til jeg selv er klar til å gi slipp på noen av aktivitetene mine fremfor å få barn og forvente at familien stiller opp i tide og utide....

Huff, her synes jeg du virker veldig fordomsfull Dersom du har et så forutinntatt syn på hva det vil si å få barn, er det ikke så rart at du vil vente litt. Men stakkars søsteren din, håper du ikke lar den typen holdninger skinne gjennom når du "ofrer" deg og er barnevakt. Det kan vel hende at hun faktisk lar deg være barnevakt for at du skal oppleve noe hyggelig med tantebarna dine, ikke fordi hun er umoden og "nekter å gi slipp på alt hun gjorde før hun fikk barn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barn er berikende
Jeg skjønner hva ts mener, og jeg synes kanskje enkelte her inne er litt vel kverulerende...

Foreldre gjør stort sett det samme som barnløse. Livet stopper ikke opp den dagen man får barn, og man blir ikke plutselig en annen person. Men i TILLEGG til alt det barnløse driver på med, så har foreldre fått et kjempeansvar som gjør at man er helt nødt til vokse opp i en susende fart, dersom dette ikke alt er gjort. Vet at mange foreldre glemmer den biten.

Så å diskutere hvem som shopper mest og reiser mest og har et mest innholdsrikt liv, blir helt meningsløst. Å få barn, fjerner ikke andre elementer fra livet, men legger til et.

Forøvrig kommer umodne mennesker i alle varianter. Både med og uten barn.

Ja, det er akkurat det jeg prøver å si :gjeiper: men du sa det mer velforulert enn meg- takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er ikke nødvendigvis umoden bare fordi om man ikke har barn. Og enig med hva andre skriver her; ofte var det de mest umodne som fikk barn tidlig og har stagnert litt - samtidig som at de GJERNE vil være mer modne og erfarne men faktisk ikke er det. Underholdende tråd, forresten! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man blir mer/mindre umoden av å få/ikke få barn. Det er snakk om en personlig utviklingsprosess som er ganske så uavhengig av sivilstatus, egentlig.

Men hvis jeg skal lese trådstarter med snille øyne, så er jeg enig i at det å få barn er den eneste erfaringen du kan ha der du ikke lenger er hovedperson i ditt eget liv. Og som med alle andre erfaringer, så kan man ikke tenke seg til den- den må oppleves, ellers skjønner du ikke hva det vil si.

Det å få barn endrer unektelig synet du har på verden. Eller, det bør gjøre det, og i de fleste tilfeller gjør det det også. Men det er ingen shortcut til å bli moden og vis. Man kan være dum som et brød og allikevel produsere unger på samlebånd. Likevel, erfaringen med å ha et annet menneske i livet ditt som betyr mer for deg enn hva du selv gjør, er nok noe som må oppleves. For de fleste- ingen regel uten unntak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg.

Men dette tør jeg ALDRI si rett ut til mine venner/søsken som ikke har barn og som jeg opplever som overdrevent egosentriske.

Presis. Mennesker uten barn er ofte veldig selvopptatte. De klamrer seg fast til tenåringslivet og oppfører seg som fjortiser til de er langt oppe i 30 åra. Plutselig oppdager de at barn er selve meningen med livet, men da er det ofte for sent fordi fruktbarheten har stupt. Så ender de opp som bitre, gamle mennesker som bor alene med ørten katter, og når de dør blir de liggende i ukesvis fordi ingen savner dem.

Samfunnssnyltere!

Ekte kvinner får barn. Heldigvis er dette noe mannfolk ser ut til å skjønne i større grad enn mange kvinner. Derfor velger de seg unge og fruktbare kvinner når de innser at kjerringa bare er opptatt av seg selv og karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presis. Mennesker uten barn er ofte veldig selvopptatte. De klamrer seg fast til tenåringslivet og oppfører seg som fjortiser til de er langt oppe i 30 åra. Plutselig oppdager de at barn er selve meningen med livet, men da er det ofte for sent fordi fruktbarheten har stupt. Så ender de opp som bitre, gamle mennesker som bor alene med ørten katter, og når de dør blir de liggende i ukesvis fordi ingen savner dem.

Samfunnssnyltere!

Ekte kvinner får barn. Heldigvis er dette noe mannfolk ser ut til å skjønne i større grad enn mange kvinner. Derfor velger de seg unge og fruktbare kvinner når de innser at kjerringa bare er opptatt av seg selv og karriere.

123 er iallefall en mann. Man kan ikke bli mer kvinne enn det man er når man er blitt unnfanget. Da er kjønnet allerede bestemt. Det er ingenting man kan gjøre for å bli mer kvinne etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva reagerer du på? Flertallet i tråden tror jeg reagerer på trådstarters angrep på voksne uten barn ;)

Mye sannhet i det TS sier, ikke sant. Er det derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppemor
Ja, det er akkurat det jeg prøver å si :gjeiper: men du sa det mer velforulert enn meg- takk!

Hm.. Da burde du virkelig omformulere med tanke på at du skrev : "Jeg mener bestemt at mennesker uten barn er mer umodne enn de som har fått barn."

For det virker absolutt ikke som milla-mor mener det. Siden hun skrev: "Forøvrig kommer umodne mennesker i alle varianter. Både med og uten barn."

Hvor gammel er du egentlig? Ikke for å bli for personlig men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er meningen med livet det å få barn, for andre er det å løse matematiske problem, mens andre igjen føler livet ville være meningsløst dersom de ikke fikk leve i sølibat og preke guds ord.

Mennesker er forskjellige. Det er faktisk ikke alle som føler at de ønsker og behøver dimensjonen som blir tilført i livet deres ved å få barn. Det er klar det ofte forandrer hvordan man ser verden på, men å gjøre det til et krav for å bevise modenhet blir en smule tøysete.

For min del har jeg opplevd at å bo noen år i utlandet har sendt meg igjennom en enorm runde med selvutvikling, på veldig mange plan, og jeg føler at jeg er istand til å se verden med nye øyne.

På samme måte som ts kunne jeg dermed fint ha sagt at folk som aldri har bodd i et annet land enn det de er vokst opp i er mindre modne, fordi det gir en et helt nytt verdensperspektiv som man kun kan oppnå ved å leve i en annen kultur. Men jeg er oppegående og reflektert nok til å forstå at selv om dette var livssforandrende for meg og har gitt meg en unik dimensjon er i livet, så er det ikke nødvendigvis noe som ligger for alle, og at selv om det gav MEG mange lærerike erfaringer, så betyr det ikke at folk som ikke har opplevd dette er mindre modne, ansvarsfulle, reflekterte og utviklet på det personlige plan enn meg.

Det er mange erfaringer man kan tilegne seg her i livet, men hva vi får ut av den som menneske er fullstendig individuelt. Er det virkelig så vanskelig å respektere og tolerere dette? Selv om det kanskje kan være vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest barn er belastende
Mye sannhet i det TS sier, ikke sant. Er det derfor?

Det er mye usannhet i hva TS sier. Det er derfor :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at noen som har fått barn opplever en dimensjon i livet som de barnløse ikke vil erfare. Med det kommer det ofte (men slett ikke alltid) en form for utvikling som barnløse kanskje ikke kan erfare. Men det er mange måter man kan utvikle seg som menneske på. Å få barn kan være en av dem. Det finnes mange andre måter man kan utvikle seg på, og det er ikke slik at den som har erfart èn slik faktor er mer utviklet enn alle andre.

Kanskje en barnløs har opplevd ting som den med barn ikke har opplevd, og har dermed utviklet seg mer på et annet område?

Akkurat.

Forøvrig, etter å ha jobbet i barneværnet må jeg virkelig legge til at man på ingen måte kan generalisere hvem som er modne eller ikke. Det er mange barn som ikke får den omsorgen de behøver fordi foreldrene blandt annet er umodne.

Og denne egoismen; jeg og mannen min har jobbet som støttekontakt i mange år, vært i diverse ungdomsorganisasjoner for vanskeligstillte barn, jobbet i barneværn og i ungdumspsykiatri, arrangert alkoholfrie arrangement for ungdom sammen med utekontaktene etc. Er vi fremdeles egoistiske fordi vi ikke har barn selv? Vi lever jo kun med hovedansvaret for oss selv, men egoistiske vil jeg på ingen måte mene at vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kellogg`s

Om du synes at de som ikke har barn er barnslige, Ok.

Men stå bak det selv, ikke trekk frem:

"Mange av oss som har barn synes det, dessverre" Da mister du egentlig autoritetn i hva du sier, spør du meg!

Og man burde egentlig passe seg for å kalle andre barnslige. Men du har vel dine grunner ser jeg! :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at trådstarter ikke klarer eller vil svare på alle de direkte svarene hun har fått på innleggene sine. Vil du ikke ha debatt da trådstarter? Da må du svare folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...