Helena Skrevet 4. juni 2003 #1 Del Skrevet 4. juni 2003 Er det noen av dere som har erfaring med dette? Jeg er plaget med stiv nakke, og har forsøkt vanlig fysioterapi og fysioterapi kombinert med akupunktur. Mot slutten av disse behandlingsperiodene har nakken vært ok, men det har ikke vart lenge. Stiv nakke er ofte koblet sammen med stress, så derfor vurderer jeg psykomotorisk behandling, men virker det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 4. juni 2003 #2 Del Skrevet 4. juni 2003 Hei, Helena, Jeg har ei venninne som har det som du, bare at det er skuldrene som krangler. I lange perioder har hun gått sykemeldt pga betennelser, men psykomotorisk fysioterapi har hjulpet henne. Det er ikke noen hokuspokus-behandling, og man trenger nok en god del behandlinger, men man blir samtidig bevisst på sin bruk av kroppen, årsaker til at man knytter seg osv. Hvis du vil vite mer, send meg en PM, så skal jeg spørre henne. Hdh? M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 4. juni 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 4. juni 2003 Takk for svar Ethereal. Har etter gjentatte behandlinger måttet innse at hohus-pokus ikke er noe å satse på nei. Tror jeg skal gi psykomotorisk behanling en sjanse, problemer er bare at det er opptil et halvt års ventetid her jeg bor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 4. juni 2003 #4 Del Skrevet 4. juni 2003 Det jeg VET er at man lærer å slappe av, så rart det enn høres ut. Slike muskelspenninger som du sannsynligvis sliter med, kommer ofte av mange års feilbruk av kroppen, og da er det ikke gjort over natta å forandre på det. Gammel vane, osv... Lykke til i behandlingen, håper du får hjelp! M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2003 #5 Del Skrevet 4. juni 2003 Jeg gikk til psykomotorisk fysioterapi en stund pga spente muskler i hele kroppen og smerter i en hofte. Som de andre nevner her, så blir du etterhvert veldig bevisst på hva slags holdninger du har gitt kroppen din, og det er utrolig hva de som behandler deg klarer å se av sånt. Ved at du lærer hvordan du bør sitte, stå, gå osv osv,kan du etterhvert få en mer korrekt kroppsholdning, og da er mye gjort. Men det tar nok lang tid å rette på dette, men jeg håper du får noe ut av dette. De går også litt inn på psyken din, hører med hvordan du har det psykisk og lignende, for å se om det også kan ha en påvirkning til smertene. Håper du slipper vente altfor lenge før du får en time! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2003 #6 Del Skrevet 22. november 2003 Hei! Ville bare gi et tips: Jeg har selv hatt absolutt best erfaring med mensendieck-fysioterapi for stiv nakke/skulder. De ser på sammenhengene i kroppen. Hvis du er svai ryggen f.eks. så får det konsekvenser for nakken osv. Det er en behandling hvor du lærer å bruke kroppen riktig. Hvis ikke er det som du sier at plagene kommer tilbake etter en periode med bedring. Psykomotorisk fysioterapi beskjeftiger seg ikke så direkte med de enkelstående vonde muskler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2003 #7 Del Skrevet 22. november 2003 Hei! Ville bare gi et tips: Jeg har selv hatt absolutt best erfaring med mensendieck-fysioterapi for stiv nakke/skulder. De ser på sammenhengene i kroppen. Hvis du er svai ryggen f.eks. så får det konsekvenser for nakken osv. Det er en behandling hvor du lærer å bruke kroppen riktig. Hvis ikke er det som du sier at plagene kommer tilbake etter en periode med bedring. Psykomotorisk fysioterapi beskjeftiger seg ikke så direkte med de enkelstående vonde muskler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 21. april 2004 #8 Del Skrevet 21. april 2004 Jeg gikk til psykomotorisk fysioterapi en stund pga spente muskler i hele kroppen og smerter i en hofte. Jeg dro opp denne tråden litt, søkte på muskelspenninger for å se om det var noen kloke hoder her inne vedr. dette. Og det var det jo! Det siste året har jeg slitt med mye udefinerbart, og trodd jeg har hatt alt mulig; fra eggstokkbetennelse til tarmkreft... Etter at jeg hadde levert alle mulige blod- og avføringsprøver, og til og med vært hos spesialist og fått undersøkt tarmen, måtte jeg prøve å slå meg til ro med at jeg faktisk er frisk. Uansett: Nå går jeg rundt og formelig VERKER i hele kroppen; har slitt en stund med vondt i venstre hofte. Har et grusomt ømt punkt på venstre side i korsryggen, og det stråler helt ned i foten. Men i går, og særlig i dag, har jeg hatt vondt framme på føttene, i hendene, i skuldre, nakke, skuldre, rygg - og gudene vet hvor jeg ikke har hatt vondt! Nå tenker jeg jo selvsagt leddgikt eller fibromyalgi eller noe. Mitt spørsmål er følgende: Kan man ha muskelspenninger som gir plager helt ut i fingre og tær? Jeg føler ting vokser over hodet på meg nå om dagen, så det er vel ikke rart at noe setter seg fast... Hadde vært fint med noen tanker om dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2004 #9 Del Skrevet 22. april 2004 Tips: naprapat! L Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 22. april 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 22. april 2004 Mitt spørsmål er følgende: Kan man ha muskelspenninger som gir plager helt ut i fingre og tær? Jeg føler ting vokser over hodet på meg nå om dagen, så det er vel ikke rart at noe setter seg fast... Ja det kan du! Nakkespennigene mine førte til utstrålende smerter helt ut i fingerspissene, ettersom muskelspenninger kan føre til dårlig blodsirkulasjon også i distale deler av ektremitetene. Jeg rykket forresten kraftig fram på ventelistene, og har nå gått til psykomotorisk fysioterapeut en god stund. Det hjelper! De konsentrerer seg om hele kroppen, i motsetning til vanlige fysioterapeuter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 22. april 2004 #11 Del Skrevet 22. april 2004 Kan absolutt anbefale Psykomotorisk behandling. P.g.a.migrene gjennom mange år hadde jeg tilslutt så mye muskelspenninger at jeg hadde vondt over alt... Trodde jeg omtrent var døden nær og hadde fått alle slags sykdommer. Dette blir jo som en vond spiral og bekymringene bare "baller" på seg. Tilslutt kom jeg til en fornuftig lege som sendte meg på psykomotrisk beh, og etter noen ganger begynte jeg å bli bedre. har lært masse avslapningsøvelser som er gode å bruke når ting "butter". Og det beste av alt er at jeg har halvert migrene anfallene. Lykke til uanstt hva du velger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 22. april 2004 #12 Del Skrevet 22. april 2004 Dette var da en god trøst! Trodde muskelspenninger satte seg mest i skuldre og nakke og kjeve og sånt. Så det er godt å høre at det går an. I dag har jeg vært på jobb, det gikk greit, faktisk. I går hadde jeg trodd at jeg kom til å måtte ta meg fri i dag. Jeg verker ennå i fingrene, og litt i beina. Har et skikkelig ømt punkt oppå hver skulder. Har aldri opplevd så ømme skuldre før!!! Skulle nesten tro det var et virus, så fort som dette kom i går. Kollegene mine mente det også var en mulighet. Men min kjære tror det er stress mht. alt som skal skje framover, både jobb, hus og familiegreier. Jeg har litt mye å tenke på. Kanskje jeg skal prøve å få litt hjelp til avslapning. Tusen, tusen takk for svar! Klem, sauen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 22. april 2004 #13 Del Skrevet 22. april 2004 Hei! Jeg har akkurat det samme som deg, sliter med nakke og skuldre. Jeg gikk hos fysioterapaut over tid, noe som ikke hjalp. Han prøvde akupunktur (strøm) på meg, dette hjalp heller ikke. Legen anbefalte da å prøve psykomotorisk behandling, noe som hjalp! Det viktige er at du er bevisst også etter behandlingene at du bruker det du har lært (pusteteknikker, øvelser, sittestilling osv). Jeg sliter fortsatt med det samme, men nå har jeg det iallfall ikke HELE tiden! Det eneste som hjelper for at jeg skal holde dette i balanse, er fysisk aktivitet, så jeg trener, og det hjelper mye... Lykke til! Stiv nakke og stive skuldre er grusomt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 22. april 2004 #14 Del Skrevet 22. april 2004 Nei, det er ikke noe godt, Andrine 21! Nå kan jeg ikke akkurat si at jeg har slitt med dette lenge, i hvert fall ikke i armer og bein! Hofte / isjaslignende smerter har jeg hatt, og det vonde punktet bak på venstre side av ryggen. Først i går var det hender og føtter som ble rammet, og nakke, rygg og skuldre! Ikke vet jeg helt hva det er, heller. Litt ekkelt i grunnen, for akkurat nå som jeg sitter her og skriver, så føles jeg helt nummen oppå hendene. Har litt vondt for å bøye fingrene, føles litt hoven. Kan ikke si jeg har opplevd stress på denne måten heller, så det er litt rart. Tenker jo selvfølgelig leddgikt, fibromyalgi og sånt, jeg. Til og med leddgikt kan komme over natten, har jeg lest. Men jeg har jo lett for å tro det verste. Kanskje det faktisk kan være et virus, også? Det er jo så mye rart som går... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå