Gå til innhold

Abort. syv uker på vei.

Fremhevede innlegg

Gjest Smelt På Tjukken
Skrevet

Hei, jeg er en jente på nitten år som er gravid i syvende uke.

Er utrolig kvalm og kaster opp hele tiden.

Jeg reiser til syden for førtse gang på fem år på tirsdag og fikk ikke time før etter reisen.

Er det noen som vet om det er mulig å hente "pillen" å gjøre det hjemme? Hele syden ferien kommer til å bli ødelegat visst jeg skal drive å spy hele tiden og være kvalm.

Jeg er sikker i min beslutning, og trenger derfor ikke noe veiledning eller tenktid når jeg er på kk.

Litt rotete innlegg, men det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å hente den abort pillen selvom jeg ikke har time, og hvor lenge en har blødninger etter aborten.

:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søkte litt på nettet fordi dette gjorde meg nyskjerrig og fant dette på klara-klok.no

Abort kan utføres på to forskjellige måter:

1) Kirurgisk abort (utskrapning).

Man møter til dagbehandling på sykehuset. Etter å ha blitt klargjort blir man trillet inn på operasjonsstuen. Det blir gitt en lett narkose under inngrepet. Inngrepet skjer gjennom skjeden. Livmortuppen åpnes med et lite instrument slik at det kan føres inn en liten sugeslange. Livmorinnholdet blir så sugd ut. Deretter skrapes livmorslimhinnen som oftest bort med et lite instrument. Dette for å sikre at hele svangerskapsproduktet kommer ut. Hele inngrepet varer ca 10 minutter. Etter en stund på intensiv/oppvåkningsavdeling blir man noen timer på sykehusets dagavdeling. Hvis alt går greit, kan man reise hjem etter noen timer.

2) Medisinsk abort.

På en del sykehus kan man, før utgangen av 9. svangerskapsuke, få tilbud om medisinsk abort. Da møter man opp på sykehuset og får en medisin som stopper videre utvikling av svangerskapet. 2 dager senere møter man på sykehusets dagavdeling. Der blir det ført noen tabletter inn i skjeden som får livmoren til å tømme seg. Dette skjer uten narkose. Det hele tar vanligvis fra fire til seks timer, og minner om en kraftig menstruasjon. Man må da en sluttkontroll på sykehuset tre til fire uker etterpå.

Dermed så tviler jeg på at det er mulig å bare hente pillen og ta den - du skal jo tømme livmoren også..

Skrevet

Nei du kan nok ikke hente pillen för ferien desverre.

Men om du maser skikkelig på sykehuset, så får du nok time för ferien.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Du kan ikke hente pillen og ta den med hjem.

Her utføres hvertfall medisinsk abort sli: du kommer inn og får noen tabletter, kommer så tilbake to dager seiner og fullfører.

Og om du mener dette vil ødelegge ferien din, så burde du tenkt litt på det før....

Skrevet

Man får en pille på sykehuset ,og kommer tilbake to dager etter og får to nye som setter det igang.Så tror ikke det er mulig å få tatt den hjemme nei.Men hvis du skulle tatt de før ferien så kan ferien bli ødelagt uansett pga.blødninger etter aborten.Hvis man blør mye.Ellers så blir det som å ha mensen.Hvis man er heldig kan man slippe unna med blødninger på noen få dager.

Gjest Milaoine
Skrevet (endret)

Til trådstarter: Ta kontakt med legen din og forklar situasjonen, så order det seg sikkert :klem:

Endret av Trampe
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Trampe -mod-

Skrevet

Siden prosessen tar tre dager (dag 1 inn for å ta pille som stopper fosterveksten, dag 3 for å få piller som fremprovoserer utstøtning), rekker du ikke å få gjort det før du reiser til Syden.

Skrevet
Til trådstarter: Ta kontakt med legen din og forklar situasjonen, så order det seg sikkert :klem:

Hei, jeg underskriver denne.

Skrevet

unnskyld meg, men hele innlegget ditt virker så ufølsomt.

Det virker som at årsaken til din abort er fordi fordi du skal reise til Syden, og i forbindelse med svangerskapet så er du fryktelig kvalm. Derfor så velger du å fjerne fosteret!

Du har sikkert helt andre grunner for å velge abort, men jeg måtte bare kommentere innlegget ditt.

Skrevet
unnskyld meg, men hele innlegget ditt virker så ufølsomt.

Det virker som at årsaken til din abort er fordi fordi du skal reise til Syden, og i forbindelse med svangerskapet så er du fryktelig kvalm. Derfor så velger du å fjerne fosteret!

Du har sikkert helt andre grunner for å velge abort, men jeg måtte bare kommentere innlegget ditt.

Hun har da helt sikkert bestemt seg for å ta abort uten at denne ferien er inn i bildet! Men skjønner kjempe godt at ikke det er noe gøy å reise på ferie med denne graviditeten på slep når du spyr og kaster opp.

Skrevet

Det som undrer meg er hvordan du klarer å reise på ferie og ha det koselig etter noe slikt som en selvvalgt abort. Ikke for å dømme deg, et slikt valg er ekstremt vanskelig, men selv hadde jeg nok blitt hjemme og sørget en stund istedet tror jeg, og roet ting litt.

Skrevet
Og om du mener dette vil ødelegge ferien din, så burde du tenkt litt på det før....

Etterpåklokskapen er den eneste sanne vitenskap. Det er lett å dømme, ja..

Skrevet
Det som undrer meg er hvordan du klarer å reise på ferie og ha det koselig etter noe slikt som en selvvalgt abort. Ikke for å dømme deg, et slikt valg er ekstremt vanskelig, men selv hadde jeg nok blitt hjemme og sørget en stund istedet tror jeg, og roet ting litt.

Og du har vært i situasjonen selv, skjønner jeg? Hvorfor er det sunnere å bure seg inne enn å gjøre noe som får tankene over på noe annet enn det man har gått igjennom? Det er slett ikke alle som sørger etter en provosert abort. Mange kjenner rett og slett en lettelse. Det er ingen rett måte å reagere på etter noe slikt. Heldigvis er helsepersonellet på avdelingen det provoserte aborter foretas hakket mer ematisk og forståelsesfull enn deg.

Skrevet

Nei, hva vet vel jeg... Syns det bare er litt... Kaldt og ufølsomt å bare reise og kose seg på ferie når man har gjort noe sånt.

Gjest Gjest_Miriel_*
Skrevet

Håper du aldri kommer til å jobbe i eller rundt helsevesenet, Tanita. Så slipper man å føle seg dømt for avgjørelser som garantert ikke er det letteste.

Skrevet

Det jeg mente, var at jeg syns det er litt hardt å først måtte ta en abort (ja, det er et esktremt vanskelig valg. Jeg VEt da det.) og så reise på ferie og så prøve å kose seg og ha det gøy og alt uten å bli påvirka av det som nettopp har skjedd. Hadde det vært meg, så hadde ikke jeg vært i stand til å reist og kost meg like etter noe sånt. Ikke kom og si at når man tar abort så har man ikke masse masse følelser inni seg! Og ikke kom og si at det er et enkelt valg å gjøre noe sånt! Det er nettopp derfor jeg undres over hvordan hun klarer å gjøre det rett etter en abort. Jeg dømmer ikke. Jeg vet hvor vanskelig et slik valg er å ta og det er nettopp derfor jeg undres over hvordan hun vil klare å leve som vanlig og kose seg som om det ikke har skjedd rett etterpå. Jeg mener hun bør være forberedt på at hun kan få masse følelser og alt rett etter en abort.

Gjest Nishiki
Skrevet
Det jeg mente, var at jeg syns det er litt hardt å først måtte ta en abort (ja, det er et esktremt vanskelig valg. Jeg VEt da det.) og så reise på ferie og så prøve å kose seg og ha det gøy og alt uten å bli påvirka av det som nettopp har skjedd. Hadde det vært meg, så hadde ikke jeg vært i stand til å reist og kost meg like etter noe sånt. Ikke kom og si at når man tar abort så har man ikke masse masse følelser inni seg! Og ikke kom og si at det er et enkelt valg å gjøre noe sånt! Det er nettopp derfor jeg undres over hvordan hun klarer å gjøre det rett etter en abort. Jeg dømmer ikke. Jeg vet hvor vanskelig et slik valg er å ta og det er nettopp derfor jeg undres over hvordan hun vil klare å leve som vanlig og kose seg som om det ikke har skjedd rett etterpå. Jeg mener hun bør være forberedt på at hun kan få masse følelser og alt rett etter en abort.

Så stedet for å komme seg videre i livet skal man sitte hjemme å straffe seg selv?

Har man først tatt valget om abort så er man vel ganske så sikkert på at dette er det rette valget. Dersom man da blir sittende hjemme å sørge vil jeg tro man burde ha tatt et annet valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...