Sandra Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Har hørt at man får barnehageplass etter søknadens ansinitet, og at en derfor bør søke så tidlig som mulig. Nå har jeg fått personnummeret til babyen og er derfor klar for å søke.. Men jeg lurer på en ting. Jeg trenger jo ikke barnehageplass før i august til neste år. Risikerer man å få plass i det løpende opptaket dersom det er ledig plass før august 09? Er det da mulig å takke nei til plassen og fortsatt stå på ventelisten med samme ansinitet?
Lula Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Det er ansiennitet som gjelder når det er snakk om barnehageopptak i Oslo. Jeg hadde derfor søkt så tidlig som mulig. Jeg fikk barn i juni 2007, og la inn søknad da hun var ca. 7 uker om plass året etter. Når du søker setter du opp når du ønsker plass fra, i ditt tilfelle aug. 2009. Da vil du ikke få tilbud om plass før dette så vidt jeg vet. Dersom du får plass i en annen barnehage enn den som er førstevalget ditt kan du akseptere denne plassen, men likevel opprettholde søknaden til førstevalget med din ansiennitet. Takker du nei mister du plassen i "ansiennitets-køen"
Susan Sto Helit Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Det er ansiennitet som gjelder når det er snakk om barnehageopptak i Oslo. Jeg hadde derfor søkt så tidlig som mulig. Jeg fikk barn i juni 2007, og la inn søknad da hun var ca. 7 uker om plass året etter. Når du søker setter du opp når du ønsker plass fra, i ditt tilfelle aug. 2009. Da vil du ikke få tilbud om plass før dette så vidt jeg vet. Dersom du får plass i en annen barnehage enn den som er førstevalget ditt kan du akseptere denne plassen, men likevel opprettholde søknaden til førstevalget med din ansiennitet. Takker du nei mister du plassen i "ansiennitets-køen" Det siste er faktisk ikke helt riktig... Du kan få lov til å stå med ansenitet på førstevalget uansett. (Har hatt et sånt tilbud i hånda i sommer.) Men du står ikke lenger på liste til noen av de andre du hadde søkt på. (Og søker du på nytt, mister du anseniteten din også på førstevalget.) Ellers sier vel jeg det samme. Søk med en gang, siden opptaket går etter ansenitet. Sett opp ønsket startdato. Det er mulig du KAN få tilbud tidligere, men da vil et evt. nei ikke ha noen som helst betydning for videre søknad eller ansenitet. Vi fikk barn og søkte før disse reglene kom, men visste at de skulle komme, så søkte så fort personnummer var klart. Desverre er lillegutten født så sent på året at vi var heldige som har fått en plass i det hele tatt.
Sandra Skrevet 29. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. august 2008 Takk for svar begge to Da er det vel bare å søke da. Litt sprøtt å søke barnehageplass for en 3 uker gammel gutt, men.. Vi er så "heldige" at lillebror i all fall er født før 31. august. Storebror kom ikke med på hovedopptaket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå