Gjest Gjest_Jon Are_* Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Hei alle sammen! Her om dagen slo jeg på tv`n og fikk se et program om mennesker med sykdommen el-allergi. Dette er altså mennesker som ikke kan være i nærheten av elektriske apparater, ja noen som er ekstra hardt angrepet må faktisk bo ute i en hytte i skogen! Jeg skal innrømme jeg ble meget paff da jeg så dette programmet. Hadde aldri hørt om denne sykdommen før! Jeg skal også innrømme at jeg ble litt skeptisk. Så hva tror dere folkens, finnes det virkelig noe som kalles el-allergi? Med hilsen fra Jon Are
Gjest StoreSky Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Vanskelig å si. I utgangspunktet er jeg skeptisk, men på en annen side hadde det jo vært ekstremt trist om masse folk ER allergiske og ingen tror på de. Men må jo vær en grei sak å finne ut av? Sette de i et EL tomt rom/sted. Så føre ulike gjenstander nær personen, noen ganger Ikke-elektriske artikler, andre ganger elektriske artikler. Rare er jo at dette er noe nytt, og elektrisitet har jo funnes en god stund. (gamle el-artikkler avgav sikkert mer strøm enn nå?)
Bellatrix Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Folk kan være allergisk mot det meste annet, så hvorfor man skal tvile på at folk har el-allergi skjønner jeg ikke.
Bellatrix Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Rare er jo at dette er noe nytt, og elektrisitet har jo funnes en god stund. (gamle el-artikkler avgav sikkert mer strøm enn nå?) Hvordan vet du at det er nytt? Folk har vært syke i alle tider, men det er ikke alltid man har visst hvorfor.
Gjest Portis Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Uff ja, kjente en med el-allergi. Når han var på besök så måtte jeg passe på å skru av TV`n helt og ikke ha på unödig med strömförende ting. De gangene vi var steder hvor det var mye ström så gikk det så langt at han ble svimmel og kastet opp og klarte nesten ikke stå på beina. Ellers er han en meget oppegående og aktiv mann og drev med alt fra fjellklatring til skilöp - og det sier seg vel selv at han ikke bor i byen =)
Gjest antigartner Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Sykdommen kalles vel strengt tatt for el-overfølsomhet, og ja - jeg tror at det finnes noen som har dette. Det har vært omtalt i årevis, også i forskningskretser. Første gang jeg leste om det var i en NOU fra 1995, der tidligere forskning om elektromagnetiske felt og helse var sammenfattet. Vi er nok enda mer utsatt for elektromagnetiske felt idag enn før, Store Sky, da det er enda flere apparater rundt oss, og det finnes trådløse nettverk, mobildekning, nedgravde høyspentledninger og mye mer som vi ikke ser så lett.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Ja, jeg tror i grunnen det er mulig. Men har ikke noe vitenskapelig belegg for å tro det.
Gjest Gaia Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 (endret) Ja, jeg tror helt klart at dette er en reell overfølsomhet/allergi. Som at man faktisk har større risiko for å få kreft hvis man bor tett på høyspentmaster. Endret 28. august 2008 av Gaia
Varsia Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 Klart jeg tror på det, og det forundrer meg at TS ikke har hørt om det før i dag. Første gangen jeg lærte noe skikkelig om det var for 8 år siden - da var jeg 13. Leste en artikkel for ikke så lenge siden i Teknisk Ukeblad om en elingeniør som hadde utviklet el-allergi. Ikke så heldig for yrket hans, men han hadde jo heldigvis nok peiling til å gjøre hjemmet sitt tryggere for seg selv - men han måtte også flytte ut av byen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå