Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst på Vista på den stasjonære pc'n min, men jeg lurer på om det bare er mulgi å kjøpe det på CD?

Skulle gjerne hatt en versjon det går an å betale med kredittkort og så laste ned, men er det mulig fra noe sted?

Og finnes det butikker jeg kan kjøpe CD'n, eller må jeg bestille den på nettet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ha Vista forresten ?

Før var det slik at enkelte utgaver (kalt OEM versjoner, billigere) måtte anskaffes sammen med annet datautstyr. Vet ikke om det finnes slike versjoner for Vista, eller kravet om annet datautstyr fremdeles gjelder.

De andre (og vanlige versjonene) kan kjøpes alene - på cd/dvd.

Tror ikke det er mulig å laste ned Vista, men mulig ting har endret seg.

Se Microsoft's Vista hjemmesiden

Merk deg også at det finnes minst fem forskjellige versjoner, så ta deg tid til å finne den som passer dine behov best.

Det finnes sikkert flere lokaler dataforhandlere som selger Vista, men som regel kan du få det litt billigere via nett. Prøv å søke i Kelkoo.

Lykke til :)

Skrevet
Har lyst på Vista på den stasjonære pc'n min, men jeg lurer på om det bare er mulgi å kjøpe det på CD?

Skulle gjerne hatt en versjon det går an å betale med kredittkort og så laste ned, men er det mulig fra noe sted?

Og finnes det butikker jeg kan kjøpe CD'n, eller må jeg bestille den på nettet?

1. Hvorfor vil du deg selv så vondt?

2. Får også kjøpt det på DVD, tror jeg.

3. http://windowsmarketplace.com/content.aspx?ctId=390

4. Trodde Elkjøp etc. solgte pakker.

Skrevet

Vista er helt knall, det.

Skrevet

Du kan kjøpe det over nettet, men da har du bare tilgang til nedlastingen en viss tid. Så om pc'en din låser seg og du må innstalere på nytt så har du mistet det og må kjøpe på nytt.

Skrevet

Jeg er blitt kjempe fornøyd med Vista, tok litt tid å bli kjent med, men når jeg først kom igang så gikk det fort å lære :)

Skrevet

Jeg har Vista på laptopen, og jeg syns den er brukervennlig og bra. Jeg har derfor lyst til å ha det på den stasjonære også.

Men, grunnen til at jeg liker Vista er måten den håndterer filer på og oversikten i bildene. Jeg scrapper digitalt, så jeg har endel bilder og bildefiler som jeg syns er oversiktlig og ser bra ut i Vista.

Men, hvis noen har et program som er bedre (ikke bildebehandlingsprogram, for jeg har PS og Irfanview), men et program som erstatter windows utforsker, så kanskje det hadde vært et alternativ til Vista.

Jeg har sjekket om jeg kan konvertere til Vista, og det anbefales at jeg bruker Vista Business, men det tar vel mye mer resursser enn Home? Jeg har 3GB RAM på maskinen...

Skrevet
Jeg har sjekket om jeg kan konvertere til Vista, og det anbefales at jeg bruker Vista Business, men det tar vel mye mer resursser enn Home? Jeg har 3GB RAM på maskinen...

Tar ikke mye mer ressurser, samme kernel. Det som er forskjellen er at det følger med en del ekstra tjenester man kan kjøre om man ønsker, som f.eks. webserver. På den annen side mister man foreldrefilter og sikkert litt annet som er rettet mot småbarnsfamilier.

Hvis man ikke kjører disse ekstra tjenestene tar det heller ikke mer ressurser.

Med 3GB er du mer eller mindre på maksgrensen for hva du kan utnytte med 32-bit OS, enten du bruker XP, Vista eller noe annet. Hvis du regner med å oppgradere pcen med mer minne i fremtiden er det like greit å gå direkte til 64-bit nå.

Gjest padawan
Skrevet

det finnes fremdeles OEM-lisenser av Vista. kjøper du en av disse "bindes" installasjonen til den maskinvaren du har på maskinen. du kan bytte ut noe hardware med en OEM-lisens mens hvis du bytter ut mye hardware kan det hende du må kjøpe deg en ny lisens etterhvert. på grunn av disse begrensningene er OEm-utgaven av Vista endel rimeligere enn fullversjon. Utover dette er det ingen forskjell på en OEM-lisens og en vanlig lisens.

for en tid tilbake kjøpte jeg selv en OEM-utgave av Vista Ultimate til cirka 1400 kroner hos Netshop. jeg sjekket litt rundt på nettet før jeg kjøpte derfra og så å si alle andre lå på cirka 2000 kroner for tilsvarende OEM-lisens av Vista Ultimate. du kan se prisene på de forskjellige utgavene her

.

når det gjelder hvilken Vista-versjon er det nesten noe du må avgjøre selv. du kan se en sammenligning av de forskjellige utgavene her.

Skrevet

Takk for svar

Jeg trenger ikke noe mer enn Vista Home - det er filbehandleren jeg liker - at det ser fint ut og er enkelt. Brukervennlig.

Jeg har XP Pro fra før, og det var derfor jeg fikk beskjed om at Vista Business er den som lønner seg for meg, det var vel pga at hvis jeg skulle bruke Vista Home må jeg legge det inn som ren installasjon.

Men, det er vel bare å kjøpe en lisens og så legge det inn? Kan jeg bruke et program som f.eks. Partition Magic for å slette XP og så legge inn Vista (da må jeg kanskje ha CD? )

Uansett hvordan jeg gjør dette her, så må jeg ha en CD? Jeg får ikke betalt på nettet og lastet ned en fil jeg kan brenne ut på CD?

Jeg skjønner ikke forskjell på 32bit og 64bit...

Gjest padawan
Skrevet

for at du skal kunne bruke et 64-bits operativsystem så må du ha en 64 bits prosessor. det er to vesentlige forskjeller på 32 bits og 64 bits systemer. dette er at du kan ha mer RAM/minne ved å bruke 64-bits systemer. Mer RAM/minne gjør at maskinen slipper å mellomlagre så mye når den arbeider. dette gjør at informasjonsflyten i arbeidet går raskere og maskinen oppleves derfor som raskere. den andre viktige tingen er at prosessen kan arbeide med en veldig mye større datamengde iløpet av en gitt tid. dette gjør at maskinen utfører arbeidsoppgavene veldig mye raskere. du kan lese mer om forrskjeller og ulikheter i denne artikkelen som dinside.no har laget.

jeg har holdt på med IT i 10 år og jobbet med det de siste to årene. jeg har aldri vært borte i at Microsoft har tilbudt nedlasting av operativsystemene sine (eneste er BETA-utgaver men det er litt annerledes). hvis datamaskinen din kræsjer helt og installasjonsfilen(e) til Windows ligger på maskinen kan det dessuten bli problematisk å installere operativystsmet på nytt.

når det gjelder partisjonering så skal det ikke være nødvendig å gjøre dette i forkant. i installasjonsprogrammet til Windows (og alle andre operativsystem jeg har brukt) er det innebygget rutiner for å repartisjonere og formatere harddisker på nytt. hvis du feks har to partisjoner (eller fler) fra før av på systsmet kan du velge hvilken partisjon du vil installere operativsystemet på. har du bare en kan du velge om du vil partisjonere harddisken din eller installere operativsystemet på den ene partisjonen. Vista tar veldig mye mer plass enn Xp så du bør være påpasselig med å sette av nok plass.

Partition magic vil kun være nødvendig hvis du skal ha dual boot på systemet ditt og trenger å gjøre plass til Vista.

Skrevet

Takk for svar igjen.

Mulig jeg kommer til å utvide med mer RAM på denne maskinen, men jeg husker ikke hvor mange slots jeg har. Jeg har tre GB RAM nå, men jeg husker ikke hvordan de er fordelt. Mulig jeg ikke får brukt den ene brikka om jeg f.eks må ha to på 2BG hver... og da er det vel ikke noen grunn for meg å kjøpe 64-bits versjonen.

Jeg har brukt PM når jeg formatterer pc'n - tenkte at det var greiest å slette partisjonen helt før jeg la inn helt på nytt hver gang, jeg.. men det er kanskje overflødig det da?

Jeg har funnet en versjon på netshop til 650 kr, og det ser ut som det kan være en versjon jeg kan bruke, så jeg kan jo bare kjøpe den og prøve...

Eller finnes det en filbehandler som oppfører seg omtrent likt som Vista? Jeg har prøvd Dopus og xxxcommander (glemte hva det heter), men begge de er kjedelige...

Gjest padawan
Skrevet

jeg vil understreke at du må kjøpe 32- eller 64-bits system avhengig av hva slags prosessor du har i maskinen du skal installere det på. du får ikke installert et 32-bits operativsystem på en 64-bits prosessor for eksempel. et 32-bits system får ikke brukt mer enn cirka ~3.5 GB så hvis du har en 32-bits prosessor idag er det tilstrekelig det du har per idag.

jeg synes det er litt overflødig å bruke PM, men nå har jo ikke jeg oversikt over hvordan du har pleid å sette opp datamaskinene dine ;)

det finnes en haug med tredjeparts filbehandlere men de kjenner jeg ikke til da jeg altid har brukt den innebygde i Windows.

Skrevet

Vista fungerte så dårlig på lap-topen min at jeg måtte avinstallere hele greia og gå over til XP.

Som forfatter er jeg avhengig av at de to datamaskinene mine fungerer til enhver tid. Dessuten bruker jeg endel billedbehandling. Vista skapte hele tiden problemer for meg med feilmeldninger og ved at den i perioder nektet meg å lagre ferdig arbeid. Å legge bildene inn på Vista maskinen turte jeg ikke.

Vista tar veldig store systemressurser og er et temmelig uferdig program med en masse bugs. Men det løser ikke noe problem som jeg ikke kan løse enklere med XP. Det er ingen funksjoner på Vista jeg synes at jeg trenger eller som hjelper med med noe. Alt er bare tregere og vanskeligere. Og nei, det blir ikke bedre etterhvert.

Jeg vil anbefale alle som har mulighet til det å bruke XP så lenge som mulig. Om en tre-fire års tid kommer det sikkert en Vista-versjon som faktisk virker slik den skal. Da kan man bytte til den.

Gjest padawan
Skrevet
*snip*

du får ha meg unskylt men du høres ut som alle som klagde på Xp da det kom ut. hva var specsen på laptopen din?

Skrevet

Igjen takk for svar. Du er god på å forklare. :)

Jeg hadde hørt masse negativt om Vista, og da jeg kjøpte en laptop nå i sommer med Vista på så hadde jeg i utgangspunktet tenkt til å avinstallere og legge inn XP på den. Jeg har vært fornøyd med XP i mange år (ihvertfall i forhold til alternativet jeg hadde før, som var ME)

Men, nå har jeg prøvd Vista på laptopen min noen uker, og jeg syns Vista er bra. Til mitt bruk. Og jeg liker utseendet...

Jeg gleder meg til jeg får prøvd Vista på den stasjonære også. Den har litt mer ram og jeg tror den er bedre ellers også, siden jeg kjøpte en billig-laptop uten de altfor store utskeielsene i RAM og prosessor og plass etc.

Skrevet
jeg vil understreke at du må kjøpe 32- eller 64-bits system avhengig av hva slags prosessor du har i maskinen du skal installere det på. du får ikke installert et 32-bits operativsystem på en 64-bits prosessor for eksempel.

Feil. De fleste pcer solgt med AMD-prosessor de siste 4 årene har 64-bit prosessor og 32-bit operativsystem. Intel kom noe senere, men f.eks. alle Core 2 er 64-bit. En lignende situasjon hadde man for drøyt 20 år siden da Intel lanserte sin 386, den kunne kjøre både 16-bit og 32-bit operativsystemer, men de fleste fortsatte å bruke den med 16-bit systemer fordi det var det som var utbredt.

Motsatt kombinasjon er derimot ikke mulig, altså 64-bit operativsystem på 32-bit prosessor.

Mulig noen av de særere 64-bit prosessorene (Itanium, Alpha, SPARC) krever 64-bit OS, men forhåpentligvis er det ingen brukere av disse som spør etter datahjelp på kg.

Skrevet

Jeg skulle laste ned en driver til denne pc'n for en stund tilbake. Jeg skjønte ikke dette med 32 og 64 bit og lastet ned den første jeg så. Da jeg skulle pakke det ut og installere så fikk jeg feilmelding.

Det betyr da at jeg ikke kan bruke 64 bits, ikke sant? Eller?

Hvor ser jeg om jeg kan bruke 32 eller 64 bit av Vista?

Gjest padawan
Skrevet (endret)
*snip*

jeg ser nå at jeg skrev feil. det skal seøvfølgelig være omvendt slik du skriver.

Hvor ser jeg om jeg kan bruke 32 eller 64 bit av Vista?

hva slags prosessor har du?

Endret av padawan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...