Gjest Gjest Skrevet 27. august 2008 #1 Del Skrevet 27. august 2008 Har du eksempler på utrykk hvor to ord sammen betyr noe, men når ordene står alene for seg selv, betyr sjelden det ene ordet noe som helst (hvert fall for folk flest). Eksempler: Tort og svie Eder og galle Fryd og gammen Rubbel og bit Tant og fjas Hui og hast Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 29. august 2008 #2 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Forløpig liste: Hist og pist Jeg er forsåvidt for å bruke alle slike ord ute av sammenhengen for å skape ekstra krydder i hverdagen. Men de fleste av de uttrykkene har jo faktisk ordene en betydning som man ikke bruker så mye. "Du får ha det gammen på ferie!" Endret 29. august 2008 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 29. august 2008 #3 Del Skrevet 29. august 2008 Pomp og prakt. Det ville vært rart å feire noe med bare pomp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 29. august 2008 #4 Del Skrevet 29. august 2008 Pomp og prakt. Det ville vært rart å feire noe med bare pomp Jeg tar gjerne en stor pils med pomp, takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #5 Del Skrevet 31. august 2008 Undas. Og nei, jeg mener ikke "dundas". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #6 Del Skrevet 31. august 2008 Jeg tar gjerne en stor pils med pomp, takk! Ektepakten ble feiret med promp og pakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #7 Del Skrevet 31. august 2008 Undas. Og nei, jeg mener ikke "dundas". Mener du ad undas, uten ad? I så fall: ad og undas betyr ikke det samme. Ad = til undas=bølgene. Ad undas betyr altså at noe gikk "i bølgene" det vil si at det gikk dårlig, i stykker etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2008 #8 Del Skrevet 31. august 2008 ad og undas betyr ikke det samme. Nei, jeg vet det. Men det var da ikke noe kriterium heller? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå