Gå til innhold

Wok - hvordan lager dere?


:-) anna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min favorittwok:

gulrøtter, paprika (forskjellige farger), brokkoli, løk, squash, sukkererter, hvitløk, chili... wokes og krydres med salt og pepper. koker nudler. blander nudlene sammen med grønnsakene, og har på litt fløte og soyasaus! Det blir kjempegodt (smak deg frem for å finne riktig mengdeforhold). denne er også god med biffstrimler i, men mange år siden jeg har hatt det ettersom jeg spiser lite kjøtt nå for tiden.

Ellers er det godt å woke grønnsaker (f.eks. samme som over, eller en ferdig wokblanding), og koke tortellini eller ravioli, blande sammen og servere. Trenger ikke noe saus til denne retten, men krydre med salt, pepper, evt chili...

noe jeg også synes er godt som saus, er rett og slett bare en buljongterning med litt vann, og noen dråper soyasaus.

Endret av Markjordbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer opp alt først, så det ikke blir noe stress. Selve wokinga skal jo gå raskt og med høy temperatur.

Pleier å steke kjøttet først, storfe, svin eller kylling i strimler. Tar det ut av woken og har i

* gulrøtter i strimler

* løk (kepaløk, purre, vårløk el rødløk) i strimler

* paprika i strimler

* brokkoli i små buketter

* hele eller halve minimais

* vannkastanjer

Så juksar me litt... Har i et par poser ferdig woksaus, har totalt dilla på oyster and garlic-varianten. :) Blander i kjøttet og serverer med ris, soyasaus og chilisaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Jeg syntes alltid før at sausen var et problem, da det virker så avansert å lage den selv, og jeg ikke syntes ferdigposene er noe gode. Har funnet ut at det blir veldig godt å bruke kjøttbuljong løst opp i litt vann, og litt soyasus eller østersaus! :Nikke:

Ellers pleier jeg å bruke litt forskjellige grønnsaker, svin, biff eller kylling, og gjerne kokte nudler.

Pleier også å knuse et egg oppi woken, og røre det fort inn. Har sett kinesiske kokker gjøre det. Vet ikke om det gjør så mye med smaken, men konsistensen blir litt annerledes, og jeg liker å gjøre det :sjenert:

Wok er godt! Og jeg har også lært meg å lage friterte bananer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier også å knuse et egg oppi woken, og røre det fort inn. Har sett kinesiske kokker gjøre det. Vet ikke om det gjør så mye med smaken, men konsistensen blir litt annerledes, og jeg liker å gjøre det :sjenert:

Dette har jeg aldri hørt om før... Gjør du dette før eller etter at du har i sausen?

*Må prøve*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt dilla på den, som jeg kaller fattigmannswok, for tiden. som da består av:

-paprika

-squash

-ris

-kjøttdeig/kjøttstrimler av elg(hjemmefra)

-ris

kryddrer med salt og pepper og har soyasaus ved siden av(kickoman).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...