Gjest kenneth Skrevet 26. august 2008 #1 Del Skrevet 26. august 2008 I.f.m. ny jobb har jeg begynt å bil-pendle, og møter stadig vekk biler som kjører med parklys. Mitt spørsmål til de som gjør det: Hvorfor? Hvor mange kræsj inntreffer i.l.a. en dag fordi man ikke fikk med seg at bil X tilfeldigvis var på kollisjonskurs? Mitt anslag: Ganske mange. Blir man mer eller mindre synlig med kjørelys? Nettopp, mer synlig. Hvordan dette relativt enkle resonnementet ikke automatisk fester seg til hjernebarken på samtlige bilister - og gjør at man vrir bryteren ett hakk lengre - undres jeg på. Ser man bort fra rånerne som må spare strøm fordi de trenger de "amp'ene" de kan få for å spille svadamusikken sin, er det vel ingen som faktisk taper på å sette på kjørelysene? Så da sitter vi igjen med et lite paradoks. Bruk av kjørelys på bil under alle lysforhold skal redusere antall flerpartsulykker der bil er innblandet ved å øke bilers synbarhet og dermed gjøre dem lettere å oppdage i tide. http://tsh.toi.no/index.html?22387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 27. august 2008 #2 Del Skrevet 27. august 2008 Fordi det ser kult ut.. Jeg kjører kun med parkeringslys på biler som jeg kan ha på tåkelys med og. KUN parklys er ulovlig å kjøre med nettopp fordi man ikke blir sett med kun denne lyskilden. Og mange glemmer faktisk å sette på kjørelys/bytte tilbake til kjørelys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå