Gå til innhold

Å kjøre med parklys


Gjest kenneth

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth

I.f.m. ny jobb har jeg begynt å bil-pendle, og møter stadig vekk biler som kjører med parklys. Mitt spørsmål til de som gjør det: Hvorfor?

Hvor mange kræsj inntreffer i.l.a. en dag fordi man ikke fikk med seg at bil X tilfeldigvis var på kollisjonskurs? Mitt anslag: Ganske mange.

Blir man mer eller mindre synlig med kjørelys? Nettopp, mer synlig.

Hvordan dette relativt enkle resonnementet ikke automatisk fester seg til hjernebarken på samtlige bilister - og gjør at man vrir bryteren ett hakk lengre - undres jeg på.

Ser man bort fra rånerne som må spare strøm fordi de trenger de "amp'ene" de kan få for å spille svadamusikken sin, er det vel ingen som faktisk taper på å sette på kjørelysene? Så da sitter vi igjen med et lite paradoks.

Bruk av kjørelys på bil under alle lysforhold skal redusere antall flerparts­ulykker der bil er innblandet ved å øke bilers synbarhet og dermed gjøre dem lettere å oppdage i tide.

http://tsh.toi.no/index.html?22387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det ser kult ut..

Jeg kjører kun med parkeringslys på biler som jeg kan ha på tåkelys med og. KUN parklys er ulovlig å kjøre med nettopp fordi man ikke blir sett med kun denne lyskilden.

Og mange glemmer faktisk å sette på kjørelys/bytte tilbake til kjørelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...