Gå til innhold

Humørsvigninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har veldige humørsvingninger. Spesielt i uka før og under mensen. Jeg har nettopp innsett sammenhengen (Ja, utrolig treg til å være 26 ;) )

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å unngå eller i hvertfall dempe disse grusomme svingningene?

Eksempel: Jeg kan være kjempeglad og supergod mot typen (kysse, klemme, skryte osv). Så: Han forteller meg feks at han skal treffe ungene (hos eksen). Dersom jeg føler han har vært mye sammen med eksen (egentlig ungene, men jeg henger meg opp i eksen), blir jeg kjempelei meg og lager masse styr om at han ikke elsker meg lenger og ikke bryr seg om meg.

Og dette skjer gjerne i løpet av 1 time kanskje. (Kjempefort hvertfall.)

På grunn av dette (humørsvingningene) er det nå slutt mellom oss. Jeg ønsker ikke å ha disse humørsvingningene uansett om det blir oss igjen, eller om jeg finner en ny.

Trenger virkelig tips her :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bruker p-piller eller annen hormonprevansjon kan det være verdt det å skifte merke. Jeg ble i hvert fall mer humørsyk og "pms"-monster på p-piller (Trionetta). Hva som funker for deg må du nesten prøve deg fram til selv, da det er veldig individuelt.

Ellers har kosthold endel å si. Hvis du får i deg mye sukker blir blodsukkeret ustabilt, samboern min ble mye mer jevn i humøret og energinivået etter at han kuttet ut sukkerbrus, og begge merker bedring pga sunt kosthold. Trening er selvsagt også en god idé. Om du tror du sliter med dårlig selvbilde, noe som KAN være tilfelle om du hadde lett for å bli sjalu, går det an å bedre på det også, enten vha terapi, eller ved å jobbe for å få det bedre i livet på andre plan; arbeid, utdanning, holde seg noenlunde i form.

Min erfaring er at det ikke er lett å forandre på alt av gangen, men at man kan begynne i en ende og ta en og en forandring. Det er en god start at du har blitt bevisst på problemet og ønsker å løse det :)

Gjest Emilia på besøk
Skrevet

Hei!

Så utrolig slitsomt for deg. Men det finnes så mye man kan prøve av alternativt for å stabilisere humøret.

Som det står i det andre svaret: kostholdet. Det har masse å si.

Et annet tips er omega 3 eller Udo`s Choice. Begge deler er helt fantastiske. Min eldste sønn har store humørsvingninger og det går på familien løs. Han tar daglig omega 3 og jeg kan merke på humøret hans om han har tatt omega 3 eller ikke.

Eller så hadde jeg vurdert p-pillebytte om du tar p-piller. Og på helsekosten har de et bra utvalg mot pms plager, for det er jo det du mest sannsynlig sliter med.

Ønsker deg masse lykke til.

Skrevet
Hvis du bruker p-piller eller annen hormonprevansjon kan det være verdt det å skifte merke. Jeg ble i hvert fall mer humørsyk og "pms"-monster på p-piller (Trionetta). Hva som funker for deg må du nesten prøve deg fram til selv, da det er veldig individuelt.

Ellers har kosthold endel å si. Hvis du får i deg mye sukker blir blodsukkeret ustabilt, samboern min ble mye mer jevn i humøret og energinivået etter at han kuttet ut sukkerbrus, og begge merker bedring pga sunt kosthold. Trening er selvsagt også en god idé. Om du tror du sliter med dårlig selvbilde, noe som KAN være tilfelle om du hadde lett for å bli sjalu, går det an å bedre på det også, enten vha terapi, eller ved å jobbe for å få det bedre i livet på andre plan; arbeid, utdanning, holde seg noenlunde i form.

Min erfaring er at det ikke er lett å forandre på alt av gangen, men at man kan begynne i en ende og ta en og en forandring. Det er en god start at du har blitt bevisst på problemet og ønsker å løse det :)

Jeg trener og drikker veldig lite brus. Jeg spiser generelt lite sukkertøy (også potetgull og slikt med sukker i)

Maten kan kanskje være sunnere. Er glad i saus, men det er vel mest fett og ikke sukker vel?

Sliter med selvtillitten pga dette ja. Tror jeg må jobbe litt med dette, men vet ikke om det hjelper på humørsvigningene :/

Omega 3 har jeg begynt såvidt med, men er dårlig til å huske det. Skal prøve å bli flinkere til det :)

Hei!

Så utrolig slitsomt for deg. Men det finnes så mye man kan prøve av alternativt for å stabilisere humøret.

Som det står i det andre svaret: kostholdet. Det har masse å si.

Et annet tips er omega 3 eller Udo`s Choice. Begge deler er helt fantastiske. Min eldste sønn har store humørsvingninger og det går på familien løs. Han tar daglig omega 3 og jeg kan merke på humøret hans om han har tatt omega 3 eller ikke.

Eller så hadde jeg vurdert p-pillebytte om du tar p-piller. Og på helsekosten har de et bra utvalg mot pms plager, for det er jo det du mest sannsynlig sliter med.

Ønsker deg masse lykke til.

Jeg har egentlig lite pms plager. Får litt vondt i magen av og til, men synes ikke selv det er en plage. Tror mange har det mye verre enn meg der.

Men bør jeg bytte likevel?

Skrevet

http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...rder?src=browse

Det er ingen grunn til å si at du er manisk depressiv bare fordi du har humørsvingninger, men hvis det er det du har så kan du sjekke denne linken. Der gir folk vurderinger av alle mulige tiltak, medisiner og behandlinger av bipolar disorder og andre plager. Selv om du bare har mindre svingninger vil nok noen av tingene der kunne gi ideer.

Uansett ville jeg kanskje vurdert akkupunktur. Det er bra for å bedre og stabilisere humørte og det er bra i forbindelse med menstruasjonsplager.

Skrevet

Disse tre tingene skal være bevist at virker bra i forhold til manisk depressivitet:

the 3 PROVEN bipolar dietary supplements: omega-3 (fish oil), inositol, and

folic acid.

Skrevet
Disse tre tingene skal være bevist at virker bra i forhold til manisk depressivitet:

the 3 PROVEN bipolar dietary supplements: omega-3 (fish oil), inositol, and

folic acid.

Omega 3 skal jeg begynne å ta hver dag (Bli flinkere til å huske det).

Hva er de andre 2? Og finnes det i naturlige produkter, eller er det kun medisin?

Gjest Emilia titter innom
Skrevet

PMS behøver ikke være smerter om du skjønner. PMS kan også være humørsvingninger, depresjoner, man blir lettere irritert..

Selv har jeg ingen smerter ubehag ved mens, men merker mye på humøret. Og det går også under PMS. Jeg kan ikke tenke meg at du er manisk dep.

Slik du forklarer det virker det som p-pillene kan ha en innvirkning og evnt at du kan slite tildels med svak PMS som påvirker dagsformen/humøret. Sett omega 3 glasset på badet eller kjøkkenet. Da husker du de :)

Skrevet
PMS behøver ikke være smerter om du skjønner. PMS kan også være humørsvingninger, depresjoner, man blir lettere irritert..

Selv har jeg ingen smerter ubehag ved mens, men merker mye på humøret. Og det går også under PMS. Jeg kan ikke tenke meg at du er manisk dep.

Slik du forklarer det virker det som p-pillene kan ha en innvirkning og evnt at du kan slite tildels med svak PMS som påvirker dagsformen/humøret. Sett omega 3 glasset på badet eller kjøkkenet. Da husker du de :)

Har alltid tenkt på "PMS" = "vondt i magen" ;-)

Men jeg har jo endelig sett sammenhengen, bare ikke at det går under PMS :P

Omega 3 har jeg hatt på kjøkkenet, og glemt det. Men tenkte faktisk i dag på at jeg skulle prøve å sette dem på badet. Tror det er lettere å huske når de står ved siden av tannbørsten eller noe som jeg bruker hver dag :)

Tror du det kan være en idè å bytte p-piller? Er så usikker siden jeg ikke har vondt i magen av de jeg bruker nå (yasmin). Er redd det blir verre hvis jeg bytter :/

Trenger jeg noe opphold ved bytte, eller er det bare å fortsette? Har jeg lik beskyttelse hele tiden under byttet?

Skrevet
Omega 3 skal jeg begynne å ta hver dag (Bli flinkere til å huske det).

Hva er de andre 2? Og finnes det i naturlige produkter, eller er det kun medisin?

Vet ikke, jeg bare fant det på nettet og klippet det over hit, men slik jeg forsto det så er det naturlige produkter og ikke medisin, men du får nesten sjekke selv.

Av andre ting som kan hjelpe deg så vil jeg sterkt annbefale yoga og meditasjon. Det er også en øvelse jeg gjør hver kveld som heter six healing sounds som har enormt å si for psyken min på alle plan. Googler du healing sounds og mantak chia så finner du instruksjonsbok om det. Det kan virke litt rart, men det er en teknikk som har blitt brukt i kinesisk medisin i flere tusen år, den virker fantastisk for meg og mange andre jeg har diskutert med på nettforum. Yoga og spesielt meditasjon har en utrolig gusntig effekt for folk med bipolar lidelse. Det finnes det allerede noen studier som viser og det nettstedet der folk rangerer terapier gir folk svært gode tilbakemeldinger på det. Om du ikke er helt bare bipolar, men har store humørsvingninger burde det hjelpe like bra, bare være en lettere jobb.

Lykke til

Skrevet
Vet ikke, jeg bare fant det på nettet og klippet det over hit, men slik jeg forsto det så er det naturlige produkter og ikke medisin, men du får nesten sjekke selv.

Av andre ting som kan hjelpe deg så vil jeg sterkt annbefale yoga og meditasjon. Det er også en øvelse jeg gjør hver kveld som heter six healing sounds som har enormt å si for psyken min på alle plan. Googler du healing sounds og mantak chia så finner du instruksjonsbok om det. Det kan virke litt rart, men det er en teknikk som har blitt brukt i kinesisk medisin i flere tusen år, den virker fantastisk for meg og mange andre jeg har diskutert med på nettforum. Yoga og spesielt meditasjon har en utrolig gusntig effekt for folk med bipolar lidelse. Det finnes det allerede noen studier som viser og det nettstedet der folk rangerer terapier gir folk svært gode tilbakemeldinger på det. Om du ikke er helt bare bipolar, men har store humørsvingninger burde det hjelpe like bra, bare være en lettere jobb.

Lykke til

Høres kjempeflott ut. Skal google litt og sjekke :)

Takk for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...