Gå til innhold

Null matlyst og forvirrede smaksløker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært syk i en uke nå og smaksløkene mine har bestemt seg for at alt skal smake vondt, null matlyst som gjør at jeg lett blir svimmel, så trenger litt mattips.

Har du noen fine tips når alt smaker vondt?

Gjerne noe enkelt som ikke trenger tilberedning i det hele tatt, da jeg ikke har energi til det..

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Posesuppe er min redning når jeg er sånn syk. Det glir ned uansett, og med noe brød ved siden av så fyller det litt opp i magen.

Skrevet

De selger "komplett næring" på apotek, de kan være lett å få ned på slike dager, men de koster litt. Ellers går det jo an å sverge til glass med barnemat. De smaker ikke allverdens, men inneholder en del næring (mye mer næring enn f.eks. nudler ihvertfall) og er veldig lettvint. Bare husk at det egentlig ikke er beregnet på voksne. Så om dette er noe som pågår over lengre tid er det lurt å snakke med lege, slik at man unngår mangelsykdommer og unødig symptomer på grunn av det. Men for en kort periode fungerer det. ;)

Skrevet
Ellers går det jo an å sverge til glass med barnemat. De smaker ikke allverdens, men inneholder en del næring (mye mer næring enn f.eks. nudler ihvertfall) og er veldig lettvint.

Kommer ann på hva du mener med næring. Vitaminer og mineraler, men det er lite kalorier i barnemat, og når man er syk bør man få i seg noe kaloririkt. Kanskje ikke det helt opptimale heller om man sliter med matlysten. Most, enfarget mat er ikke så appetittvekkende :)

Hva med nøtter? Frukt? Salte kjeks med ost?

Da jeg var liten og slet med appetitten kjørte min mamma en boks med fruktcocktail gjennom blenderen som jeg spiste med skje. Utrolig nok godt :ler:

Skrevet
Kommer ann på hva du mener med næring. Vitaminer og mineraler, men det er lite kalorier i barnemat, og når man er syk bør man få i seg noe kaloririkt. Kanskje ikke det helt opptimale heller om man sliter med matlysten. Most, enfarget mat er ikke så appetittvekkende :)

Hva med nøtter? Frukt? Salte kjeks med ost?

Da jeg var liten og slet med appetitten kjørte min mamma en boks med fruktcocktail gjennom blenderen som jeg spiste med skje. Utrolig nok godt :ler:

For all del, jeg sier jo ikke at det er anbefalt å leve bare på barnemat over lengre tid (jeg pressiserte faktisk det motsatte, for å være helt korrekt). Men barnemat, imotsetning til f.eks. nudler, kjeks og frukt (ting som folk gjerne spiser når de er syk), inneholder både proteiner og fett og grønnsaker, og en moderat mengde kalorier (men samtidig lite sukker). Når jeg har vanskelig for å spise må jeg bare få noe ned og ingenting smaker godt uansett hva det er (slik jeg forsto det, var dette tilfelle hos TS også, men ikke skyt meg om jeg misforsto). Og da duger barnemat, for det glir lett ned og gir mye i forhold til mange andre ting. Og hva man synes er lett å få ned når man har dårlig er veldig individuelt, så jeg synes det er ganske smålig av deg å "angripe" på den måten.

Skrevet
Og hva man synes er lett å få ned når man har dårlig er veldig individuelt, så jeg synes det er ganske smålig av deg å "angripe" på den måten.

Smålig? Angripe?

Nei, vet du hva, nå er det du som er hårsår her. Jeg bare påpekte at det ikke er så mye kalorier i barnemat og førte til og med på en smiley.

Skrevet
Smålig? Angripe?

Nei, vet du hva, nå er det du som er hårsår her. Jeg bare påpekte at det ikke er så mye kalorier i barnemat og førte til og med på en smiley.

Ts ba om tips til noe å spise som var enkelt og lett å få ned, jeg kom med min erfaring om noe som funker for meg, og du protesterer? Jeg vet vel best hva som fungerer for meg! Og jeg satt nå det med angrepet i hermetegn (for jeg vet at det ikke var noe direkte angrep), men jeg mener fortsatt at du var ganske smålig i måten du formulerte deg på. Utover det gidder jeg ikke å gå videre i denne diskusjonen, du skal egentlig (når alt kommer til alt) få lov til å protestere alt du orker for min del, om det er det du ønsker. Og det er helt ok at du er uenig.

Men jeg holder fast på at det er viktig med en kombinasjon av fett, proteiner OG karbohydrater (og gjerne litt vitaminer og mineraler, om mulig) når man ikke er helt i form og synes det er vanskelig å spise, og da synes JEG at barnemat er enkelt og greit.

Skrevet

Ikke krangle så masse da ;) Har vært på apoteket og kjøpt med slike næringsdrikker nå, får se om jeg får tynt innpå noe etterhvert. ellers klarte jeg faktisk å spise et pizzastykke i stad som gjorde meg stappmett :ler:

Takker for alle tips, men takler ikke konsistensen på barnemat, men for andre kan det sikkert være et alternativ..

Skrevet
Ts ba om tips til noe å spise som var enkelt og lett å få ned, jeg kom med min erfaring om noe som funker for meg, og du protesterer?

Jeg protesterte da aldri på noe som helst, og i alle fall ikke på at det fungerte for deg. Da tror jeg du må lese innlegget mitt en gang til. Jeg kom bare med en kommentar om at kaloriinnholdet er litt lavt i slike glass, rett og slett fordi vi er på et diskusjonsforum og man må kunne kommentere det andre sier uten at det blir overdramatisert til et "angrep".

Men jeg holder fast på at det er viktig med en kombinasjon av fett, proteiner OG karbohydrater (og gjerne litt vitaminer og mineraler, om mulig) når man ikke er helt i form

Det er jeg helt enig i, derfor jeg nevnte nøtter og frukt.

Ikke krangle så masse da ;) Har vært på apoteket og kjøpt med slike næringsdrikker nå, får se om jeg får tynt innpå noe etterhvert. ellers klarte jeg faktisk å spise et pizzastykke i stad som gjorde meg stappmett :ler:

Takker for alle tips, men takler ikke konsistensen på barnemat, men for andre kan det sikkert være et alternativ..

Godt du får i deg noe :) Næringsdrikkene er absolutt bra om du ikke får i deg noe særlig annet, kroppen trenger jo noe å bli frisk på :)

Skrevet
Ts ba om tips til noe å spise som var enkelt og lett å få ned, jeg kom med min erfaring om noe som funker for meg, og du protesterer? Jeg vet vel best hva som fungerer for meg! Og jeg satt nå det med angrepet i hermetegn (for jeg vet at det ikke var noe direkte angrep), men jeg mener fortsatt at du var ganske smålig i måten du formulerte deg på. Utover det gidder jeg ikke å gå videre i denne diskusjonen, du skal egentlig (når alt kommer til alt) få lov til å protestere alt du orker for min del, om det er det du ønsker. Og det er helt ok at du er uenig.

Nå må du roe deg ned da. :roll:

Supergjest svarer utdypende på det du skriver og supplerer med viktig info. Tåler du ikke at folk går inn og svarer på det du skriver, bør du logge av nettet og spille kabal. Snakk om å være hårsår og hurpete.

Skrevet

Det er greit, jeg trekker tilbake den talemåten jeg brukte der jeg påsto at supergjest var smålig og "angrep", hvis dere tar slik på vei for det. Det var aldri ment så gravalvorlig som det ble tolket, så hvem som er hårsår her kan nok diskureres. Men for all del, jeg innrømmer gjerne at jeg kunne ordlagt meg bedre, slik at sjansen var mindre for at folk tok seg nær av det. Men det er det andre her som kunne her også. Og det å be meg om fjerne meg fra forumet synes jeg da var litt drøyt, jeg har da lov å utdype mine meninger selv om noen har protestert litt og kalt mitt valg av mat for "ikke så appetittvekkende". Kanskje jeg overdrev/overtolket litt, men det gjør da virkelig et par av dere andre her også.

Uansett er det bra at ts funnet noe å prøve, og har fått i seg litt mat. :)

Skrevet

Jeg kjøper meg det som kan friste.

Utover det så er hardkokte egg noe jeg klarer å få ned. Knaskegulerøtter.

Har tenkt å kjøpe meg en blender for jeg tror fruktdrikker kan være en ting.

Jeg spiser ikke noe som er søtt unntatt frukt. Jeg kjøper frukt som jeg vet er ok. Det vil si fersk ananas, jordbær osv, men ikke epler og bananer.

Næringsdrikker er uaktuelt for meg fordi de er søte. Synd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...