Pusemor Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Min mann har to barn fra tidligere. Vi har vært sammen/gift i mange år nå. Barna var forholdsvis små da foreldrene gikk fra hverandre (4 og 8 år). I alle år har barna vært hos oss mye, fra torsdag til mandag annenhver helg og en dag/natt midt i uka. De har også vært hos oss uker av gangen fordi de vil selv. Mor har vært imot samvær for barn og far i alle år og har gjort sitt for at det ikke skal funke, men pappan og barna har fått det til. Det har vært mye tull hos mor, med drikking osv og det har vært barnevern sak på henne ett par ganger. Nå er det ene barnet voksen og det andre barnet har ett par år igjen til 18 år. Konfirmasjonen til eldste ble vi ikke bedt i (ingen fra pappa sin side, ikke engang far). Vi holdt et lite selskap for barnet selv (lite fordi vi viste at vi fikk regningen for selskapet holdt hos mor). Siste konfirmasjon var nå i år, vi ble ikke bedt her heller og vi har nå fått regning fra NAV på over 8000 kr! Hjelper ikke om vi klager dette inn, de hører overhodet ikke på far. Dermed har vi nå ikke råd til å holde eget selskap for konfirmanten. I tillegg har mor plutselig fått det for seg at yngste barnet nå ikke skal ha mer samvær med far og har søkt om forhøyet bidrag og fått dette gjennom, selv om far har vært i møte med NAV osv....Mor sier at barnet ikke lenger er hos far og har tom fått tilbake bet for flere måneder! Min mann har altså blitt pålagt bidragsgjeld på flere tusen kroner! Er det mulig??? Hjelper ikke å forklare at barnet er med på ferie, er her annenhver helg osv., de tror kun på barnemor. At barnemor er samboer og har vært det fra min mann flyttet ut, hører de ikke på. Lurer seg til å ha forskjellige adresser disse to. Alt er lyv fra ende til annen. Noen som har noen tips. Min mann er helt nedkjørt og det tærer jo på oss også. Vi har desverre ingen fellesbarn, da vi føler at vi ikke har hatt råd til det. Vi tjener ikke så godt noen av oss, men min inntekt blir lagt til i hans utregning, men det slipper jo barnemor. Hun får i pose og sekk. Ønsker tips om hva vi kan gjøre med dette? Min mann betaler gjerne for barnet, men føler seg slaktet hele tiden og vi har jo heller ikke råd til å ha barnet her nå som han må betale fullt bidrag. Hva gjør han?
Far til 2 Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 (endret) Min mann har to barn fra tidligere. Vi har vært sammen/gift i mange år nå. Barna var forholdsvis små da foreldrene gikk fra hverandre (4 og 8 år). I alle år har barna vært hos oss mye, fra torsdag til mandag annenhver helg og en dag/natt midt i uka. De har også vært hos oss uker av gangen fordi de vil selv. Mor har vært imot samvær for barn og far i alle år og har gjort sitt for at det ikke skal funke, men pappan og barna har fått det til. Det har vært mye tull hos mor, med drikking osv og det har vært barnevern sak på henne ett par ganger. Nå er det ene barnet voksen og det andre barnet har ett par år igjen til 18 år. Konfirmasjonen til eldste ble vi ikke bedt i (ingen fra pappa sin side, ikke engang far). Vi holdt et lite selskap for barnet selv (lite fordi vi viste at vi fikk regningen for selskapet holdt hos mor). Siste konfirmasjon var nå i år, vi ble ikke bedt her heller og vi har nå fått regning fra NAV på over 8000 kr! Hjelper ikke om vi klager dette inn, de hører overhodet ikke på far. Dermed har vi nå ikke råd til å holde eget selskap for konfirmanten. I tillegg har mor plutselig fått det for seg at yngste barnet nå ikke skal ha mer samvær med far og har søkt om forhøyet bidrag og fått dette gjennom, selv om far har vært i møte med NAV osv....Mor sier at barnet ikke lenger er hos far og har tom fått tilbake bet for flere måneder! Min mann har altså blitt pålagt bidragsgjeld på flere tusen kroner! Er det mulig??? Hjelper ikke å forklare at barnet er med på ferie, er her annenhver helg osv., de tror kun på barnemor. At barnemor er samboer og har vært det fra min mann flyttet ut, hører de ikke på. Lurer seg til å ha forskjellige adresser disse to. Alt er lyv fra ende til annen. Noen som har noen tips. Min mann er helt nedkjørt og det tærer jo på oss også. Vi har desverre ingen fellesbarn, da vi føler at vi ikke har hatt råd til det. Vi tjener ikke så godt noen av oss, men min inntekt blir lagt til i hans utregning, men det slipper jo barnemor. Hun får i pose og sekk. Ønsker tips om hva vi kan gjøre med dette? Min mann betaler gjerne for barnet, men føler seg slaktet hele tiden og vi har jo heller ikke råd til å ha barnet her nå som han må betale fullt bidrag. Hva gjør han? Ja dette er ille, og viser til fulle hvilket vanvittig løp politikerene har lagt opp til mht likeverd og barns rettigheter mht samvær. Jeg kan ikke gjøre annet enn å be dere sende klage på avgjørelsene. De lokale NAV kontorene har fra tid til annen besatt stillingene med uegnede medarbeidere som er preget av personlige mening uten ønske til å ivareta alle (og aller minst flertallet av de innvolverte). Samtidig bør dere legge frem bevis på samvær om mulig. Dette kan være uttalelser fra skole, fritidsaktiviteter, naboer, etc vil jeg tro. Barnet som ar fyllt 18 kan kansje også bekrefte noe av samværet med det minste barnet og far ? Endret 25. august 2008 av Helen
Gjest Tigress Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Det var ei side av saka, tru korleis ho høyrest ut på andre sida av bordet?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Det har vel ingenting å si om hvordan det er for andre parten? Her beskriver TS hvordan dem ser saken og spør om hjelp. Hvis det viser seg å være tull så har jo denne hjelpen ingen verdi. Når det er sagt så er det ikke så mye å gjøre. Ifølge loven så er vedkommende med hovedomsorg den med alt vett ifølge min erfaring. Har man "kun" samvær så er man på lik linje med en barnevakt bare at man får regningen i tillegg.
Tusenfryd Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Det var ei side av saka, tru korleis ho høyrest ut på andre sida av bordet? Men man kan vel bare legge frem sin egen side av saken? Dessuten er vel synsing og fakta to ulike ting. Kommentarer somd et der blir bare helt teit - da kunne man vel aldri legge frem en eneste problemstilling her inne da.
liv Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Dere må på et eller annet vis dokumentere at dere har barnet - og sende dokumentasjonen til nav. Eventuelt klage til fylke på avgjørelsen.
Helen Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest huuff Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Far til min venninnes barn prøvde seg på å få satt ned barnebidraget med det påståtte utgangspunkt at han hadde barnet annenhver helg og i ferier. NAV tok kontakt med mor fordi mors opplysninger om samvær stemte ikke overens med fars. Far i dette tilfellet har ennå ikke hatt barnet på overnatting (barnet er 7 år), og det er ikke mor det står på. Far ble så konfrontert med dette fra NAV og måtte krype til korset og tilstå. Enden på viset for far var at det barnebidraget han hadde betalt i 7 år var for lite i forhold til samvær så bidraget ble fordoblet. Det er synd at det er barna det går utover i sånne saker. Og fælt at voksne folk som engang var så glade i hverandre at de laget barn nå plutselig ikke klarer å samarbeide.
Far til 2 Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Min mann har to barn fra tidligere. Vi har vært sammen/gift i mange år nå. Barna var forholdsvis små da foreldrene gikk fra hverandre (4 og 8 år). I alle år har barna vært hos oss mye, fra torsdag til mandag annenhver helg og en dag/natt midt i uka. De har også vært hos oss uker av gangen fordi de vil selv. ... Jeg forsøkte å svare deg ved å fortelle hvordan jeg tidligere opplevde NAV og hvordan jeg løste det, men dette ble muligens regnet som for sterk kost fra moderator. Uansett vil jeg si at din oppfatning av NAV er riktig og at de desverre håndterer slike problemstillinger på den måten du beskriver. Ettersom min beskrivelse av hvordan det ble løst ikke var akseptert kan jeg ikke hjelpe deg mer enn å si at dere må klage.
Pusemor Skrevet 25. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 25. august 2008 Takk for svar til alle. Til Tigress: Jeg vet at saken ville hørt annerledes ut fra den andre siden. Særlig ikke når hun lyver om alt både til sine barn og til min mann. Har mengder av papirer og dokumentasjoner på at ting hun sier ikke stemmer, men kommer ingen vei med dette heller. Ja, synes det er ille at de ikke kan samarbeide. Far i saken har gjort det han kan med å ringe og be om møter, men mor nekter å snakke med han. Til Fartil 2: Lei for at du ikke når fram med dine svar, tusen takk for støtte. Vi legger inn klager og får barnet på over 18 år til å være vitne. Noe av saken har NAV tatt seg av, da det viser seg at mor har fått for mye ut av systemet. Så både hun og samboer blir til slutt nødt til å betale tilbake masse penger til staten. Mulig du kan sende meg svaret på mail, på en eller annen måte. Vet ikke hvordan det funker her jeg. Takk uansett.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 "Vi tjener ikke så godt noen av oss, men min inntekt blir lagt til i hans utregning, men det slipper jo barnemor. Hun får i pose og sekk. " Dette lurer jeg på... hvordan får hun med din inntekt i utregningen? sånn fungerer det ikke hos oss eller på nav sin utregningsside... tor ikke det det bare er en som lyver her..
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #12 Skrevet 25. august 2008 Hvorfor er alle biomødre så "gale"? Hvorfor har de så vanskelig for å sende fra seg barna sine? Kanskje det er forskjell på menn og kvinner? Kanskje det er noe i kvinner som gjør det vanskelig for de å bli skilt fra barna? Dette var bare en tanke jeg fikk!
Pusemor Skrevet 25. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 25. august 2008 Det er jo ikke hun som regner ut dette da ....smil..... Det er NAV, som legger til at barnefar er gift/samboer og deler utgifter med meg.....Mens hos barnemor, som har samboer, og også har en å dele daglige utgifter med (da mener jeg ikke utgifter til barna), får ikke hans inntekt lagt på sin inntekt. ....skjønner??? Jeg hadde ikke brydd meg om å legge dette fram, hvis jeg ikke hadde snakket sant! Hva er da vitsen? Hvis du ser slike skjemaer eller ser slike utregninger, forstår du det nok. Dessuten oppgir ikke barnemor at hun har samboer, de bruker en annen adresse til han. Dette er vel ikke helt rederlig??????
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #14 Skrevet 25. august 2008 Vi legger inn klager og får barnet på over 18 år til å være vitne. Noe av saken har NAV tatt seg av, da det viser seg at mor har fått for mye ut av systemet. Så både hun og samboer blir til slutt nødt til å betale tilbake masse penger til staten. Mulig du kan sende meg svaret på mail, på en eller annen måte. Vet ikke hvordan det funker her jeg. Hvorfor må barnefaren betale penger til staten fordi mor har fått for mye ut av systemet? Jeg forstår heller ikke hva du mener med at dere skal legge inn klage og få barnet på 18 til å være vitne. Det dere i så fall må gjøre er å saksøke moren og ta ta saken til retten. Da er det 16-åringen som blir innkalt til samtale med dommeren. Da får 16-åringen spørsmål om hvor ofte han/hun ønsker å være hos dere.
Pusemor Skrevet 25. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 25. august 2008 God tanke. Forstår at det er vanskelig å sende fra seg barna sine, særlig om de ikke har det bra hos far. Mødre er jo glad i barna. Men det er jo faktisk far også Jeg kjenner mange flotte, mødre som er skilt jeg. Som samarbeider med barnefar osv....har vel bare vært litt uheldig her. Barna har hatt det bra hos oss og har faktis prøvd å få flytte til oss flere ganger. Da blir de fortalt at de ikke får med seg tinga sine (pc, klær, sykkel osv....), ikke får komme på besøk hjem til mor osv...enden på det er at barna ikke tørr. De er jo lojale.......og veldig glad i sine ting.
Gjest Tigress Skrevet 25. august 2008 #16 Skrevet 25. august 2008 Det har vel ingenting å si om hvordan det er for andre parten? Jau, fordi mora kan ha sine grunner til å gjere som ho gjer, og det bør med i likninga. Ikkje for at ho høyrest så truverdig ut, men det veit vi jo ikkje. Har aldri skjønt folk som ikkje kan samarbeide, men det ser ut til at dokumentasjon må vere løysinga her, ja.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #17 Skrevet 25. august 2008 Det er jo ikke hun som regner ut dette da ....smil..... Det er NAV, som legger til at barnefar er gift/samboer og deler utgifter med meg... Da tror jeg NAV gjør en feil. Dette kan barnefaren klage på.
Pusemor Skrevet 25. august 2008 Forfatter #18 Skrevet 25. august 2008 Barnemor og hennes samboer, må betale tilbake en del penger til staten. Mor har fått dobbel barnetrydg og stødnader, som hun ikke skulle ha. Disse pengene må betales tilbake. Barnet på over 18 må vitne om hvor lenge mors samboer virkelig har bodd der og om samvær for barn under 18. Barnet under 18 må også vitne, ja, om hvor ofte samværet med far er. Så ja, dokumentasjon er viktig i slike saker.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #19 Skrevet 25. august 2008 Barnemor og hennes samboer, må betale tilbake en del penger til staten. Mor har fått dobbel barnetrydg og stødnader, som hun ikke skulle ha. Disse pengene må betales tilbake. Barnet på over 18 må vitne om hvor lenge mors samboer virkelig har bodd der. Ok, så NAV har anmeldt mor for trygdesvindel og det blir rettsak? Også har 18-åringen blitt stevnet som vitne?
Far til 2 Skrevet 25. august 2008 #20 Skrevet 25. august 2008 ... Til Fartil 2: Lei for at du ikke når fram med dine svar, tusen takk for støtte. Vi legger inn klager og får barnet på over 18 år til å være vitne. Noe av saken har NAV tatt seg av, da det viser seg at mor har fått for mye ut av systemet. Så både hun og samboer blir til slutt nødt til å betale tilbake masse penger til staten. Mulig du kan sende meg svaret på mail, på en eller annen måte. Vet ikke hvordan det funker her jeg. Takk uansett. Det var bl.a. disse tingene jeg nevnte i tidligere innlegg som ble moderert bort. Fint at dere forøvrig får igjen penger. Nav kunne ikke få tilbake pengene jeg hadde betalt for mye sa de (selv om det var NAV som hadde gjort en feil i beregningen), og jeg turte ikke be mor om å få pengene tilbake ettersom jeg viste det ville skape ytterligere konflikt og jeg risikerte å få treffe barna mindre. Jeg hadde på dette tidspunktet akkurat avsluttet noen år med 3000,- ekstra som "svart" betaling utover bidraget for at mor ikke skulle flytte langt. At myndighetene forsvarer et system som er så råttent som det vi ser i veldig mange saker, er helt utrolig. Det viser dessverre at fokuset ikke er på barnet (eller flertallet av de berørte). Dere må bare fortsette å jobbe. Etterhvert får jeg sikkert lov til å ha min mening på dette forumet selv om det ikke er dette de ønsker å høre, og stadig flere situasjoner av det dere og jeg har opplevd vil bli bekreftet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå