Gå til innhold

P-piller - hva gjør jeg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok dagens p-pille, og 30 min. etterpå fikk jeg diarè. Ikke sånn skikkelig rennende, men ja...... ;)

Hva gjør jeg? Tar en ny p-pille på en annen "søndag" på brettet? Det er ikke likt hormoninnhold i alle pillene, så jeg kan ikke ta "hvilken som helst". Går forresten på Diane.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det har noe og si at du får diare... Om du hadde kastet opp derimot kan det være du ikke hadde fått i deg pillen. Hadde ikke gjort noen ting jeg. Er du veldig veldig usikker så ta en telefon til legekontoret og evt. bruk kondom resten av mnd dersom de mener pillen ikke har hatt sin virkning da.

Skrevet

Diane er faktisk ikke godkjent som p-pille som bruk som prevansjon. Den er ikke helt sikker, trudde ikke legene delte ut denne som prevansjon? Kun ved hudproblemer, siden den er så gunstig på dette området.

Med diare blir det som ved oppkast i følge bruksanvisningen, man må ta en ny pille. Men trifasiske piller kjenner jeg ikke til.

Skrevet

Hvis det faktisk er diaré og ikke bare litt løs avføring så regnes pillen som glemt akkurat som ved oppkast. I safall ville jeg tatt en ekstra pille.

Skrevet

Det er bare litt løs avføring ja. Vet ikke om dette går under diarè eller ei.

Og, Diane er et trygt prevansjonsmiddel på lik linje med alle andre p-piller.

Skrevet

Jeg gjentar: Det er IKKE godkjent som prevansjonsmiddel. Jeg har helt sikre medisinske kilder. Prøvde selv å få disse en gang i tiden...

Kopierer fra lommelegen;

Antiandrogene piller, Diane

Denne typen piller er ikke primært registret som prevensjon, men som et middel mot tilstander som kan skyldes androgener (mannlige kjønnshormoner), for eksempel kviser. De kan da samtidig brukes som prevensjon.

I Norge selges kun en type antiandrogene p-piller: Diane

Skrevet

Her er utdrag fra en annen artikkel om merket:

Diane ble lansert som p-pille. Men allerede etter kort tid ble bruken innskjerpet. I dag skal pillen bare forskrives til kvinner som har betydelige kviseproblemer eller enkelte andre typer hudproblemer. Hos dem kan den også fungere som p-pille. Men den skal ikke brukes utelukkende som prevensjon av noen, sier Madsen.

Skrevet

Da er det sikkert ikke så farlig :) . Diaré er jo veldig vannaktig, spruter og er i ganske store mengder, og opptrer gjerne flere ganger i løpet av en dag. Men hvis du er veldig usikker er det bare å ta en pille til :)

Skrevet

Ok, trodde man ikke skulle ta en pille til sånn for sikkerhets skyld jeg da... Men nå går heller ikke jeg på Diane..

Skrevet
Ok, trodde man ikke skulle ta en pille til sånn for sikkerhets skyld jeg da... Men nå går heller ikke jeg på Diane..

Ved Diane gjelder det samme som for alle p-piller;

Ved diare eller oppkast kan pillens virkemiddel være svekket, i og med at det kan være deler av pillen forsvinner ut av kroppen før den er "tatt opp i systemet". Ved for lavt nivå i kroppen, er det en viss risiko for eggløsning, og med det graviditet. Imidlertid er risikoen lav. I tillegg til å forhindre eggløsning er det virkestoffer i pillen som gjør at befruktede egg har vanskelig for å feste seg i livmoren.

For å være på den helt sikre side skal man altså ta en ekstra pille (uansett merke) om man opplever oppkast eller diare de første timene etter å ha tatt en pille. Med minipillen må man bruke tilleggsprevansjon.

(løs mage i seg selv er ikke diare...)

Skrevet

Anette: Du kan misforstått. Diane gir IKKE ut som prevansjonsmiddel i seg selv, fordi den:

- inneholder mye hormoner

- lite studier

- større fare for blodpropp

Diane gis ut som prevansjonsmiddel for dem som sliter med kviser PLUSS er seksuelt aktiv.

Jeg sier det igjen: Diane er like sikker som alle andre p-piller når man snakker om sjangsen for å bli gravid.

Skrevet
Anette: Du kan misforstått. Diane gir IKKE ut som prevansjonsmiddel i seg selv, fordi den:

- inneholder mye hormoner

- lite studier

- større fare for blodpropp

Diane gis ut som prevansjonsmiddel for dem som sliter med kviser PLUSS er seksuelt aktiv.

Jeg sier det igjen: Diane er like sikker som alle andre p-piller når man snakker om sjangsen for å bli gravid.

Hvis du hadde hatt brukernavn kunne jeg sendt deg PM om hvordan jeg vet dette. Kan si så mye som at jeg har en medisinsk bakgrunn. I medisinske miljøer er preparatet definert som et hudpleiemiddel, og ikke prevansjon. I legemiddelhåndboken anbefales det å bruke annen prevansjon parallelt. Etter at Feminil kom på markedet har også de fleste fastleger som holder seg oppdatert sluttet å skrive ut resepter på preparatet.

Men du har i alle fall fått med deg at pillen inneholder alt for mye hormoner samt at den gir forhøyet risiko for blodpropp og nedsatt sexlyst, så du er i det minste klar over risikoen ved å bruke den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...