Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Hei! Jeg er student og bor i kollektiv med tre andre. Vi leier privat. Vi har fått mus på kjøkkenet, som kommer inn fra utette vegger. Den kommer seg også lett inn i skapet der søpla står, for det ikke er tett. En av romkameratene mine har sett den i søppelposen. Husverten ga oss to musefeller, og nå har vi fått en mus i den ene fella. Det virket ikke som om han hadde tenkt å gjøre noe mer enn det. Vi bor i andre etasje, og en av de som bor i etasjeon under sier at han har hørt det kravle masse inne i veggene, og at han anslår antallet til rundt 30! Det er jo ikke sikkert han har så godt grunnlag for det, men jeg tenker at hvis han tror det, så er det i hvert fall sannsynlig at det er mer enn EN? Og når kan man egentlig føle seg trygg på at de ikke er der lenger? Jeg lurer på om vi kan kreve at huseieren tetter igjen hullene i veggene her? Det er synlige hull, jeg har sett musa klemme seg ned i ett av dem med mine egne øyne, og de skyldes blant annet at listene ikke er satt på overalt, men ligger ved siden av veggen mange steder.. Hva har vi rett til å be om her? Vi leier jo ikke sånn superbillig. Jeg syns ikke det er noe hyggelig å bo her hvis jeg ikke kan være sikker på at kjøkkenet blir musefritt. Jeg er nok litt overhysterisk også, er liksom ikke noe vant til mus, syns det er kjempeekkelt og går konstant rundt og bekymrer meg for smittefare, å finne mus i klesskapet, oppvaskmaskina, komfyren osv... Beroligende innlegg mottas altså også med takk!
Mosefruen Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Jeg vil anta at dette teller som en feil /mangel. Huseier bør i såfall utbedre dette. Eier huseier hele huset eller er det ett boretslag/sameie? Dersom han ikke eier hele ville jeg ha kontaktet styret og opplyst om at det er skadedyr i bygget, så vil trolig styret ta seg av saken (det vil si enten hyre inn skadedyrsbekjempelse eller pålegge eierene å gjøre noe med det). Feller er jo greit nok, men er det en stor koloni så bør man tenke på gift. (ps har dere kjeledyr så for all del ikke legg ut vanlig rottegift på skåler, få åtestasjoner som er kjeledyrsikre) Det hjelper ikke serlig å tette hullene, musa lager bare nye...
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Det er ikke noe borettslag eller noe sånn, huseier og broren hans driver og leier ut sammen. Men hvis man legger ut gift inne i huset, vil vi da finne døde mus rundt omkring og evt at de dør inne i veggene og det begynner å lukte? Vi har ingen kjæledyr, så sånnsett er det ikke noe problem. Men jeg tenker at det er litt fåfengt hvis man IKKE tetter hullene, for da kommer det vel bare nye mus utenfra om noen uke eller noe sånn? Hvis det først finnes en vei inn i huset liksom. Det burde jo gå an å få tettet det SKIKKELIG, med materiale som ikke er så lett å bite seg igjennom. Mamma snakket om noe som var laget av glass, sånn at de skjærer seg på det hvis de går gjennom, for da holder de seg visst unna. Men dette bør vel være huseierens ansvar å jobbe med? Jeg regner med at det vil ta endel tid..
Gjest Utleier Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 Museplage er å anse som en mangel ved leieforholdet. Det gir deg rett til å kreve at utleier fjerner musene. Om han nekter, kan du få fjernet dem selv og kreve at han betaler. I praksis vil det si at du holder igjen husleie inntil dine utgifter er refundert. Du kan også holde tilbake husleie som kompensasjon for at det er mus i huset, f. eks. 5-10%, inntil musene er fjernet. Om det virkelig kravler 30 mus rundt inni der og du har fobi for mus, vil jeg også tro du kan heve kontrakten, dvs. du trenger ikke forholde deg til oppsigelsesfristen, men bare flytte ut med en gang. Men du kan selvfølgelig ikke bo der ett år og så si at du er livredd mus... Start med å sende et vennlig brev til utleier der du ber om at musene blir fjernet. Forklar forholdet godt, spesielt at musene går i søppelkassen. Legg ved kopi av husleielovens § 2-0 og § 2-11 andre ledd. § 2-10. Krav på retting av mangel Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren. Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting. Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det. Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det. § 2-11. Avslag i leie [...] I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.
Mosefruen Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 anngående å tette hull. Jeg missforsto og trodde det var hull fra vegg og inn i leilighet du ønsket tettet, det hjelper lite. Men det er derimot viktig å sørge for at man ikke frister flere hus inn i huset og da er det viktig å tette alle mulige adkomster utenfra. Men musa som allerede er der kommer jo ikke til å forsvinne av seg selv. Så, jatakk både hulltetting og musedrap. Ellers så ser jeg du har fått godt konkret råd over. Lykke til med jakten.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 du trenger katt Enda verre... Neida. Men ikke så langt ifra! Men som sagt, hvis det er mange mus og man legger ut musegift, samt tetter alle utvendige hull - vil det ikke begynne å lukte noe helt forferdelig etterhvert da?
Ce'Nedra Skrevet 27. august 2008 #9 Skrevet 27. august 2008 Jeg ville ikke brukt gift, nei. Sett heller opp musefelle. Du får disse i plast som er litt enklere og mer hygieniske enn de vanlige i tre.
Gjest Glør Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 Men som sagt, hvis det er mange mus og man legger ut musegift, samt tetter alle utvendige hull - vil det ikke begynne å lukte noe helt forferdelig etterhvert da? Man må nesten velge, enten leve med musene, eller bli kvitt dem og ta risikoen på at det begynner å lukte en periode. En død mus begynner bare å lukte i 1 av 100 tilfeller, siden ett muselik vanligvis tørker inn, fremfor å råtne. Men denne risikoen er like stor med feller, siden ungene til de musene som går i fella vil ligger og dør inni veggen. Som regel er det også langt flere mus enn det man ser/hører. 2 feller er heller ikke tilstrekkelig med så mange mus, mest sannsynlig vil en tredjedel av musene gå i fellene, også vil resten lære å holde seg unna. Med så mange mus må man ha en 10-15 feller, og disse må evt settes ut på riktig måte, på riktige steder, for at de skal ha noen effekt, og de må også sjekkes flere ganger daglig. Og du har krav på at huseier fikser dette, og du skal egentlig ikke trenge å tenke på hvordan. Du skal ikke behøve å sette ut feller, det skal han gjøre. Dersom problemet er så stort som du beskriver har han ikke lov til å leie ut huset i det hele tatt, med mindre det pågår en aktiv bekjempelse der. Det innebærer at det bør forebygges med å tette huller, og legges ut midler eller settes opp feller. Og dette skal ordnes så fort som mulig. Huseier bør egentlig ringe ett skadedyrfirma, når problemet er så stort, for å få fikset det så effektivt som mulig. Han bør også fikse det for sin egen del, siden mus ødeleger bygningsmasse, skaper brannfare ved å gnage på ledninger og det er forbudt å leie ut huset dersom det er skadedyr i det, siden det lovmessig er nulltoleranse på skadedyr i Norge. I tillegg til smittefaren det innebærer for leieboerene. Anbefaler deg å kontakte folkehelsa for å skjekke detaljene i hva du har krav på, i forhold til hvor lang tid det tar å fikse det, og hva slags økonomisk kompensasjon du eventuelt har krav på.
Gjest Yihaa Skrevet 27. august 2008 #11 Skrevet 27. august 2008 Muselig i veggen lukter - forferdelig! Og når lukta begynner å forsvinne kommer de fine, store fluene som sannsynligvis har spist seg fete på musa. Jeg hadde lagt ut gift ute i en bod - så det kan hende den hadde fått det i seg eller at noen naboer også hadde lagt ut (inn). Den kan jo selvfølgelig ha dødd en naturlig død også. Jeg tettet alle åpninger rundt rør (badet) og ventilator (i skapet man gjerne har over stekeovnen, det var sannsynligvis der de kom inn hos meg) med stålull og/eller aluminiumsfolie. Hvis du i tillegg har sett de klemme seg ned i sprekker/hull, gjør du det samme der. Etter mine tiltak har det ikke vært spor av hverken muselort noe sted eller løpende mus over stuegulvet (!).
Mosefruen Skrevet 27. august 2008 #12 Skrevet 27. august 2008 hmm, ikke tett huset sånn at det ikke kommer luft inn/ut da. Da får du et fukt og inneklimaproblem i stedet...
Mamma1 Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 (endret) Vi bodde i England en periode..Der kom det plutselig masse mus. Vi kontaktet huseieren og han kontaktet sånn som utrydder skadedyr. Han sa "You've got plenty" la ut gift og musene var borte. Var ikke noe lukt eller noe som helst. Endret 28. august 2008 av Mamma1
Gjest Elize Skrevet 28. august 2008 #14 Skrevet 28. august 2008 Da jeg fikk mus på den hybelen jeg bodde for lenge siden, pekket jeg sakene mine og flyttet. Ringte huseieren og hadde en skikkelig diskusjon med han om at der ble jeg ikke boende. Han gjorde ingenting med det, men vi ble enig om at jeg slapp halv husleie mot at jeg ikke sa noe om dette til de i andre etasje. Jeg betalte det jeg skyldte og så sa jeg til de i andre etasje hva som hadde hendt og gjett om de var snare med å flytte ut de å.
Vera Vinge Skrevet 28. august 2008 #15 Skrevet 28. august 2008 Jeg hadde ikke blitt boende der lenge, nei, sånn som forholdene er nå. Som de andre sier, dette må du klage på.
Gjest ts Skrevet 30. august 2008 #16 Skrevet 30. august 2008 Ja, nå har vi hatt dem her i to uker, og fått tre mus i en musefelle som står inne i skapet sammen med kjøkkensøpla. Veldig delikat. Huseier har ikke gjort noe annet enn å forsyne oss med disse to fellene, selvom jeg sa fra til han om problemet for mer enn ti dager siden, og en av romkameratene mine sendte mail og sa at vi vil ha hull tettet for omtrent en uke siden. Da svarte han visst at han skulle "se på det" eller noe sånt noe, men det har ikke skjedd noe mer! Jeg for min del føler det er lurest med skadedyrfirma som vet hva de driver med. Syns det er kjedelig at vi som bor her skal måtte bruke masse tid og energi på noe som ikke er vårt ansvar... Er det mye smittefare ved å ha mus i huset? Veldig ekkelt i hvert fall!
Gjest Glør Skrevet 30. august 2008 #17 Skrevet 30. august 2008 Jeg for min del føler det er lurest med skadedyrfirma som vet hva de driver med. Syns det er kjedelig at vi som bor her skal måtte bruke masse tid og energi på noe som ikke er vårt ansvar... Er det mye smittefare ved å ha mus i huset? Veldig ekkelt i hvert fall! Ring folkehelsa og spør etter noen som har med skadedyr å gjøre. De kan fortelle deg hvor lang tid huseier har på utbedre slike ting. Så ringer du utleier og forteller han hvilke frister han har og informerer han om at med en gang det går over denne tidsfristen ringer du ett skadedyrfirma og ber dem ta saken, og sende regning til huseier. Denne situasjonen er ikke holdbar, og utleieren din bryter loven.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2008 #18 Skrevet 1. september 2008 Ring folkehelsa og spør etter noen som har med skadedyr å gjøre. De kan fortelle deg hvor lang tid huseier har på utbedre slike ting. Så ringer du utleier og forteller han hvilke frister han har og informerer han om at med en gang det går over denne tidsfristen ringer du ett skadedyrfirma og ber dem ta saken, og sende regning til huseier. Denne situasjonen er ikke holdbar, og utleieren din bryter loven. Ja nå har jeg ringt folkehelsa, men der hadde de ikke så god oversikt over det juridiske, de visste mer om selve hvordan man bekjemper mus og sånn. Så hvem kan jeg spørre da? Andre ting som har skjedd i kollektivet tyder på at huseieren min er en sleip slyngel, så jeg føler ikke for å ringe han og "spørre pent" før jeg kjenner til regelverket. På folkehelsa sa de forresten at utleier og leietaker har et felles ansvar for å utbedre det, men her virker det jo som at de fleste av dere mener at dette kun er huseier sitt ansvar. Hvor kan jeg finne ut av alle lovene rundt dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå