Gå til innhold

Enkel strikking - forslag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får et par ganger i året et skikkelig 'kick' hvor jeg bare mååå strikke.

Problemet er at jeg kan bare helt vanlig strikking, altså sånn bortover som man kan lage skjerf og grytekluter av. Jeg har et ganske bra tempo og det blir ganske jevnt og fint, men jeg har overhodet ingen tålmodighet eller lyst til å lære noe mer avansert strikking.

Er det noen som har noe forslag til hva jeg kan strikke som faktisk blir noe bruksvennlig eller pent? Det jeg gjorde i fjor var at jeg strikket vesker med hank som var ganske store og så kjørte jeg dem i vaskemaskinen og de ble faktisk aldeles nydelige og originale og kan brukes. Men det finnes grenser for hvor mange ulike farger jeg trenger på veskene mine. :)

Lappeteppe orker jeg forresten heller ikke.

Noen forslag?

(Jeg kan forresten også hekle helt vanlige masker og feste i hverandre sånn at det blir et trekantsjal, så hvis noen vet om noe jeg kan lage med standardhekling så kan jeg prøve det også!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tova tøfler.

De jeg har strikket er strikket fram og tilbake som en stor lapp som blir sydd sammen i helen og oppå foten. Vasker dem i maskinen og syr på skinnlapp under. De blir veldig varme og deilige og sklir ikke på underlaget.

Har en oppskrit du kan få om du ønsker.

Skrevet

Kan du å strikke vrangmasker. I så fal kan du lage mange fine mønster med det. Skal begynne på et babyteppe som jeg strikker fram og tilbake rett og vrang i perlestrikk :) i bomull:)

Skrevet

Du kan jo stikke votter? Det er veldig enkelt og du blir raskt ferdig. Jeg er omtrent sånn som deg, og har ikke allverdens tolmodighet eller ferdigheter. Når jeg får lyst til å strikke lager jeg enkle votter uten mønster i en fin farge, og fester små perler på de. Blir fine i tillegg til at det er noe som ingen andre har.

Skrevet

Tar gjerne i mot oppskrift på tøfler, høres vanskelig ut for min del. Jeg ville gjettet at man måtte 'avrunde' strikkestykket for å få det til å bli en tøffel?

Samme gjelder votter, hvordan får jeg det til? Er veldig interessert i dette.

Fryser stort sett hele vinteren og elsker tøfler og votter, men finner sjelden det jeg liker i butikkene. :)

Skrevet
Firkanttøfler da? Enkelt å strikke, gode på foten og med spreke farger blir de riktig så flotte.

Ja! Takk. :)

Skrevet

Hva med pulsvarmere - kan dekoreres med feks perler etter at de er ferdige.

Skjerf og/eller sjal i morsomt grovt garn på store pinner er jo også veldig flott da - fine julegaver :)

Skrevet (endret)

Sokker og votter er superenkelt, men det er et par fellinger du må lære deg. Har du noen du kjenner som kan vise deg? Ellers pleier de å være veldig behjelpelige i garnbutikker, det er bare å spørre der.

Lue er jo bare å strikke rundt og rundt på rundpinne, og så felle av jevnt oppover (stikk pinnen gjennom to masker og strikk dem på vanlig måte som én maske, slik at det totale antall masker reduseres).

Endret av Miel
Skrevet
Disse tøflene er forresten veldig enkle å lage, du strikker bare frem og tilbake på pinnen. Riktig nok må du øke og felle masker, men det får du garantert til. :icon_smile: Økingen kan du gjøre ved å legge opp nye masker på pinnen (slik det står i oppskriften), eller du kan plukke opp en tråd fra omgangen under og strikke denne som en maske. Felle gjør du slik jeg forklarte i forrige innlegg.
Gjest andungen
Skrevet

Jeg er egentlig ganske handicappet" i strikking, men fant en oppskrift på tøfler som var veldig enkel (skal toves). Starter bak ved hælen, og strikker frem og tilbake (glattstrikk) frem til vristen, da settes alt over på strømpepinner og man strikker rundt helt til tærne (feller innimellom, ved å strikke to masker sammen). Syr sammen bak ved hælen til slutt, før toving.

Send PM om oppskrift ønskes :)

Dessuten skal det være ganske enkelt å strikke feks vinflaskepose, har oppskrift på det også, men ikke testet selv ennå. Vurderer det som alternative julegaver :)

Kan forresten tipse om: Garnstudio

Mye flotte (gratis) oppskrifter!

Gjest Phoenix
Skrevet
Tova tøfler.

De jeg har strikket er strikket fram og tilbake som en stor lapp som blir sydd sammen i helen og oppå foten. Vasker dem i maskinen og syr på skinnlapp under. De blir veldig varme og deilige og sklir ikke på underlaget.

Har en oppskrit du kan få om du ønsker.

Oppskrift? :)

Skrevet
Jeg er egentlig ganske handicappet" i strikking

Nuvel, jeg fikk helt tomme øyne når jeg så ordene 'glattstrikk' og 'strømpepinner', så jeg tror fremdeles jeg, eh, vinner. :)

Skal se litt på forslagene deres, men noe av det virker litt for komplisert.

(hadde nok fått til alt med litt hjelp av mamma, men hun er ikke her og jeg har ikke tålmodighet til å sette meg inn i teknikk, jeg vil bare strikke og produsere!)

Skrevet
Nuvel, jeg fikk helt tomme øyne når jeg så ordene 'glattstrikk' og 'strømpepinner', så jeg tror fremdeles jeg, eh, vinner. :)

Skal se litt på forslagene deres, men noe av det virker litt for komplisert.

(hadde nok fått til alt med litt hjelp av mamma, men hun er ikke her og jeg har ikke tålmodighet til å sette meg inn i teknikk, jeg vil bare strikke og produsere!)

:ler: Jeg blokker ut når det står øk, eller fell, eller lignende. Men de tonestøfler eller hva det nå var, var veldig enkle. Jeg har ikke strikket i hele tatt, kun noen strømper i håndarbeidstimene på barneskolen, men disse fikk jeg til :Nikke: Og så fort, strikket et voksenpar på to dager, og et par til min sønn i går. Produsere ;)

Skrevet

Jeg strikker fisker. De er kjempeenkle, det er bare å øke og felle. Problemet er bare at jeg har begynt på dette i Smart fra Sandnesgarn, på pinne 3,5. Jeg kommer til å bruke evigheter på å få til et slumreteppe.

Oppskriften her er på engelsk, men den er rimelig enkel å oversette. Om man er usikker på forkortelsene og hva de innebærer, så er det faktisk så enkelt som å søke på f.eks. "knit kfb" eller "knit ssk" på google, så vil det dukke opp massevis av videoer som illustrerer hva det er snakk om.

Oppskrift: http://knittingarrows.blogspot.com/2006/04/fish-return.html

• 2 uker senere...
Gjest nybegynner
Skrevet

Jeg har innmari lyst til å strikke votter til venninner og andre i år til jul. Men kan ikke strikke. Eller. Jeg kan strikke rett. Og mamma kan lære meg vrang (glemmer det fordi det er to år mellom hver gang jeg prøver å strikke noe).

Men man må jo begynne med noe, og utvide ferdighetene etterhvert. ;)

Er det overkommelig å strikke votter? Jeg tenker på noe enkelt, i en farge. Jeg skjønner meg ikke på mønster, men det kan kanskje mamma. Og i butikker vet de vel noe? Kanskje naboen også, hun strikker litt.

Jeg skjønner at jeg med begrensede ferdigheter burde satse på skjerf som man gjorde på barneskolen, men det er jo så kjedelig.

Strikker forøvrig disse superenkle tøflene som bare var rett rett rett, og gå over på rundpinne og felle. Så det lærte jeg meg i det minste... Å felle altså. Hehe.

Jeg kunne tenke meg å strikke disse:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppsk...109&d_id=58

Men aner ikke om dette er vanskelig eller ikke... ?

Noen som kan gi meg noen tips på hva en nybegynner kan begynne med? Jeg har jo god tid fram til jul, og god tid forøvrig egentlig. Og har dermed tid til å lære meg dette en gang for alle.

Hilsen... uerfaren, men lærevillig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...