Gå til innhold

Slutte å røyke

Fremhevede innlegg

Gjest *lucky*
Skrevet

Sliter med å kutte ut røyken..

Har holdt opp en uke men i dag tok jeg en røyk..

Har holdt på sånn frem og tilbake i over to år. Hva skal jeg gjøre for å bli kvitt denne j røyken???

Trenger gode råd og erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har planer om å bli gravid. Gå til legen og be om Champix! Det reddet min søster. Pillene fungerer slik at de gradvis tar bort den velværefølelsen røyken gir, ved å blokkere det området i hjernen som sender ut "velværestoffene". Du må fremdeles takle den psykiske kampen, men når du ta bikker over og tar en røyk, smaker den drit!

Dessuten kan du røyke en liten stund inn i behandlingen. Etterhvert vil du merke at du ikke har et fysisk behov, og hva er vitsen med å gi etter for det psykiske når det smaker bæsj og blæ?!?

Så begynner gleden ved bedre kondis, bedre smaks- og luktesans å overta, og lysten på røyk er ikke fremtredende lenger. Selvfølgelig vil en få sånne stikk av lyst og sug, men da takler en det fint.

Gjest *lucky*
Skrevet

Ja kanskje medisiner er tingen! Skal høre med legen min.

Jeg vil jo ikke røyke.. Men blir helt satt ut når jeg har gått noen dager uten røyk..

Må nok innse at jeg kan ha godt av litt hjelp for å klare dette!!

Takk for svar:)

Skrevet

Den første uka så er det nikotin suge som er drepen....jeg begynte med Nicotinell røyketyggis 4 MG. Disse hjelper VELDIG på røykesuget(har kjederøyket min. en 20 pkn. per dag i 10 år(!) Etter andre uka, så er faktisk ikke nikotinsuget det verste takket været tyggisen, men så er det vanen. Hver gang du har lyst å ta en sigg, så aktiviser deg selv. Den første tiden er det også lurt å bryte gamle vaner...pleier du å ta lunsj med noe som røyker, hold deg unna dem en liten periode. Prøv å holde deg unna fest relaterte sammenkomster den 1.mnd....er lett å tenke "Jaja...er jo bare et par røyk i dag fordi jeg drikker" Det blir alltid verre dagen etter da.

Tygg nikotintyggis som en gal, og før du vet ordet av det så er det faktisk ikke så ille...plutselig tar du deg selv i å IKkE tenke på røyk...

Kondisen blir bedre, huden penere, smaksløkene sterkere...er bare en herlig følelse å lukte friskt fra morgen til kveld....ikke ha en stinkende røykeånde....

Lykke til!

Klarer jeg, klarer du!

Skrevet

Jeg var storrøyker, det vil si mellom 20-40 per dag, i 15 år, og holdt på med sånn 'liksom-slutting' i mange år.

Det som 'berget' meg var et veddemål, og at jeg sluttet på dagen. Ikke har jeg spist nikotintyggegummi, ikke plaster, ikke medisiner... Men jeg sørget for å ha mye å gjøre, jeg begynte å jogge, gå turer og hadde pastiller uten sukker på lur for å ha noe å tygge på innimellom.

I forkant begynte jeg å tenke negativt om røyking og det som er assosiert med røyk. Så for meg situasjoner og tenkte hvor teit det så ut og lignende. I tillegg la jeg bort 1000 kroner hver måned, da det var det jeg hadde regnet ut at jeg brukte på røyk. De pengene sløste jeg bort på noe jeg hadde ønsket meg i lengre tid etter et halvt år..

For meg har det å tenke negativt om røyk samt viljen til å slutte vært nok. Jeg har ikke røkt en eneste røyk nå på 5 år, men skal innrømme at jeg innimellom har lyst på, men jeg har det så mye bedre som ikkerøyker enn røyker :)

Lykke til!!

Skrevet
Sliter med å kutte ut røyken..

Har holdt opp en uke men i dag tok jeg en røyk..

Har holdt på sånn frem og tilbake i over to år. Hva skal jeg gjøre for å bli kvitt denne j røyken???

Trenger gode råd og erfaringer.

Begynn med å si til deg selv at du skal ta en pause. Da blir det ikke et nederlag å ta seg en røyk igjen.

Skrevet

Jeg røykte i 17 år og slet en del de siste årene med å slutte. Jeg tenkte mye på det og fikk meg ikke til å slutte skikkelig. Men plutselig en dag bare bestemte jeg meg for å aldri røyke mere. Og jeg har ikke hatt noe store lyster eller noe. Sluttet på dagen og har holdt meg. Har ikke røykt på over 8 mnd og vil aldri røyke igjen. Og jeg brukte ikke noen hjelpemidler som plaster og tyggis. Jeg har absolutt ingen tro på nedtrapping, for det virket aldri hos meg. Kan godt hende det gjør det for noen men hos meg var det bortkastet. Jeg bestemte meg hundre prosent for å slutte. Om du ikke har hundre prosentene der så går det rett og slett ikke. Man må være beintøff. Jeg har prøvd å slutte før så jeg visste da jeg sluttet denne gang, svakhetene mine og hva som fikk meg til å starte igjen før. Jeg går ikke i samme fellen nå.

Så stå på og bestem en dato, og kutt hele driten ut. Det er ikke verdt helsen og ikke pengene.

Skrevet

Bare slutt å bestem deg for det. Er så lei av røykere som ikke klarer å slutte, skjønner det er vanskelig men bare gjør det. Eller fortsett å betale drittmye penger for å få svarte lunger, stygg hud og gule hender.

Skrevet

Det er like vanskelig og slutte å røyke som å slutte på heroin. Det er ikke bare å si slutt. Men selv måtte jeg det. Jeg måtte bare bestemme meg for det og har ikke rørt røyk siden. Jeg syns røykere stinker som dritt, herlighet klarte jeg å holde ut så lenge?

Slutt på dagen og bestem deg. Om suget kommer så tar du deg en tur, spis noe. Heller noen ekstra kg enn å kaste bort penger og helse på noe så ekkelt som røyk.

Gjest *lucky*
Skrevet

Tydeligvis mange som har hatt det som meg.

Så godt å høre at dere andre har klart å slutte!

Jeg vil så gjerne men når suget setter inn blir jeg som en liten ynkelig svamp som bare må ha en røyk.. Gir en ellendig selvfølelse..

Må kanskje leite mer i meg selv for å finne motivasjonen.

Har holdt meg unna røyk under svangerskap og når jeg amma(slutta å amme i vår) men nå er jeg ferdig med det og da er det så lett å røyke..

Lurer litt på om hypnose kan være lurt for å få temmet røykemonsteret som sitter i hodet mitt.

Skrevet

Bare slutt og ikke røyk mere. Selv om lysten kommer. Spis heller noen drops. Jeg gjorde det. Når suget kommer så spiser jeg drops uten sukker. Jeg la på meg men gikk masse ned igjen. Det er så verdt det. Pusten din blir fantastisk og smakssansen er ubeskrivelig. Tennene blir hvite og du føler deg generelt frisk. Røyking er generelt så ute, det ser stygt ut, du får gule tenner, rynker rundt leppene, hoster og det stinker. Tenk på alt det negative, jeg kan ramse opp men jeg tror du selv vet .

Skrevet

Etter jeg sluttet å røyke, blir jeg faktisk dårlig når jeg går bak noen som røyker. Og dette kommer fra en som i sin tid røykte Eventyrblanding i rizla! :overrasket: Nå røykte jeg utelukkende Marlboro før jeg sluttet, men dog!

Gjest *lucky*
Skrevet
Etter jeg sluttet å røyke, blir jeg faktisk dårlig når jeg går bak noen som røyker. Og dette kommer fra en som i sin tid røykte Eventyrblanding i rizla! :overrasket: Nå røykte jeg utelukkende Marlboro før jeg sluttet, men dog!

Sånn vil jeg også ha det! Må finne ut hvordan jeg kan slutte å være så pinglete, blir så irritert på meg selv og min dårlige selvkontroll!

Skal lese innleggene her flere ganger, tror det kan hjelpe!

Skrevet

Det kan saktens være en lur ide å henge med folk som ikke røyker, for det er litt kjipt å være den som drar andre med seg ut i sureværet bare for at en selv skal få seg en blås. ;)

I tillegg så likte jeg ikke å føle meg så dum som røykte. For jeg visste jeg var mye smartere enn som så. Så det gikk litt på stoltheten løs også. Det må jeg ærlig innrømme! :sjenert:

Skrevet

Jeg sluttet ved hjelp av å lese bok, Allen Carr, og det fungerte veldig bra. Det høres kanskje teit og meningsløst ut, men du får virkelig et nytt perspektiv på røykingen av å lese den boken. Og den består ikke av skremselspropagangda, slik mange tror. Du må gjerne røyke mens du leser boken, og så slutte etterpå når du har "lært deg hvordan". Men du må være innstilt på i lese ut boken, og ikke bare utsette det. Den største fellen folk går i med det er at de utsetter å lese slutten av boken og bruker det som unskyldning for å ikke slutte å røyke. Men av de som faktisk har lest ut boken, har de jeg kjenner klart å slutte. Inkludert meg selv.

Skrevet

Jeg sluttet for ca 5 mnd mnd siden. Satte en dato der jeg skulle slutte, og røyker ikke selv om jeg drikker alkohol.

I begynnelsen brukte jeg røykeplaster av og til, dette hjalp en del.

Jeg melte meg inn i slutta.no, som også var veldig motiverende.

For meg hjalp det faktisk og holde på de gamle røykevanene. Jeg gikk på skole når eg sluttet, men fortsatte å være med vennene mine ut når de gikk for å røyke. Da vi gikk inn igjen hadde jeg lurt meg selv til å tro at jeg hadde tatt en røyk og røyksuget var borte :)

Jeg syns det har gått helt overaskende lett egentlig, det handler nok mest om det å rett å slett bare ta valget om at man ikke skal røyke mer, ikke tenke "men bare en i dag siden det er helg..." eller lignende. Late som at man aldri har røykt.

Jeg begynte også å trene en del så for hver uke såg jeg forandinger med kroppen. Bedre kondis, finere tenner, bedre lukt, friskere hud osv osv..

Ønsker deg lykke til med sluttingen og vet at du klarer det om du vil!

:)

Gjest *lucky*
Skrevet

Da er jeg igang med å kutte røyken igjen.

Jeg har ikke røyka i dag og det har gått greit!

Antagelig vil det gå greit i ca en uke, da blir jeg vanligvis litt desperat..

Men jeg velger uansett å være opptimist:)

Skrevet

Da har du kutta røyken, og her vil du få masse oppbacking. Livet uten røyken kan du glede deg til! :-D

Gjest *lucky*
Skrevet
Da har du kutta røyken, og her vil du få masse oppbacking. Livet uten røyken kan du glede deg til! :-D

Tusen takk:) Jeg kommer sikkert til å trenge hjelp etterhvert.

Skrevet

Vel. Da skal jeg gjøre mitt for å svare deg her (har lang skoledag på onsdager da), for jeg vet hvordan en røyker lett kan tenke. Er jo eks røyker selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...