Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Nå er det jo ikke som om jeg gjør ALT etter boka jeg heller da... vi hqadde ham på biltur til Ålesund og tilbake to måneder gammel. Og til Gjøvik og tilbake nå i jula, 4 mnd gammel. Ettersom fysiomannen mente 20 minutter om gangen sikkert var ok, når vi var der 17. desember må jeg nok innrømme at vi lot ham sitte lenger enn 20 minutter allerede 2 måneder før...

Og smokk ga vi ham vel når han var bare et par uker gammel, før vi hadde hjemmebesøk av HS i alle fall, og da var han ca 3 uker.

Jaja, vi gjør nå ting som best vi kan, alle og enhver.

Men hvorfor det er "akseptabelt" å kritisere de som "gjør ting etter boka", mens det er helt "uakseptabelt" å si noe om de som gjør ting på tvers av enhver retningslinje eller anbefaling? Jeg holder meg fra å si så mye mot det å gi grøt til unger på tre måneder (fordi de våkner om natta) eller å støtte dem opp med puter lenge før de kan sitte, og alle andre ting de finner på, de får gjøre som de vil. Men ikke pokker om de kan la MEG gjøre som jeg vil nei, jeg skal kritiseres for at jeg "gjør ting etter boka", for det er visst GALT det!

Sånn er livet.

Jaja. I morgen er det ny dag og nye muligherter. Og livet går videre likevel da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt sliten mamma, og litt sliten Harald også...

Harald har lagt seg til en tendens til å våkne tidelig. Og da mener jeg ikke tidlig morgen, jeg mener natt. Når klokka har et 4-tall først, da er det natt. I dag klarte jeg å få ham til å spise og etterhvert sove videre, men de siste nettene har han rett og slett ikke roet seg før faren ga opp og sto opp med ham. Men vi kan jo ikke la ham lære at han skal stå opp så tidelig, så jeg insisterte på å holde ham i senga, i natt (til han trengte bleieskift, men da bleieskift, ikke lek) for om natta sover vi. Vi spiser om vi må, men vi leker ikke. Ingen respons på lek, men nærhet, trygghet, jeg er tilstede (Han ligger mellom oss i senga, så ingen fare for ensomhet nei) men jeg svarer ikke med pludring og lek.

Og vi sovna nå igjen begge to, to ganger. Men litt sliten er jeg nå likevel. Lillegullet forsøker å ta igjen litt på formiddagen. Og så vil han gjerne legge seg stadig tidligere på kvelden, men nei, du ikke aktuelt å legge seg en time tidligere og våkne en time tidligere og vri natt til dag og dag til natt nei. Men å drøye leggetida? Greit det, da går vi på badet til vanlig tid, og tapper i badekaret, så får Harald BADE, og det er gøy, og tar jo lenger tid enn vanlig kveldsstell, men det er GØY, så da glemmer man at man er trøtt, når man kan plaske og strekke seg etter badeender, må vite.

Men nå er han altså overmoden for vognluren sin. Vi sto opp litt over halv åtte i dag, og nå har han slukna i vogna, jeg skal hente babycallen og sette den ut nå. Litt tidlig, rett og slett en konsekvens av litt begrenset nattesøvn (men egentlig sov han bra i natt da, bare starta litt tidelig på dagen, pleier å sove over åtte) Og så skal mamma'n hvile litt tror jeg.

Ja, sette på vaskemaskina, så snart jeg har tatt av sengetøyet så jeg kan putte det inn, og legge sammen bleier, men ellers så tror jeg at i den grad jeg gjør noe "fornuftig" så er det mer strikking og evt scrapping (lyst å komme igang med babyalbumet...) i stedet for ørten punkter med husarbeide. Litt må jeg jo gjøre, men det er sannelig godt å hvile litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda... en time sov han ute nå. Våkna, jeg tenkte jeg fikk putte inn smokken da, men den VAR på plass... ville ikke sove, så jeg bestemte meg for å gå på butikken. Han sovna, men våkna på butikken, sovna på vei opp, men våkna når vogna stoppa.

Ingen annen råd, han fikk komme inn da. Så nå ligger han på gulvet og leker og sjarmerer sin mor ed et stort glis når jeg sier "hei gullet"... men sove? Nei,se det vil ikke gutten. Så strikke? Scrappe? Nei, mamma skal helst sitte på gulvet og leke med gutten hun. Ja, ikke det at hun trenger gjøre noe altså, det er forstyrrende med en mamma som synger, snakker og tar på meg hele tiden når jeg vil leke i fred. Men hun skal være der altså, i alle fall ikke langt unna, og snakke og smile bekreftende til meg hver gang jeg ser på henne for kontakt, må vite. Sånn vil Harald ha det, og sånn skal det være da. Sove? Nei, hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart, men samtidig undervurdert. Tid for LAAAAAANG trilletur tenker jeg. Og siden ingen kunne være med, da får jeg bruke julegava mi (ønska meg, og fikk, mp3 spiller til alene-trilleturer, har nesten ikke trillet alene siden jul...)

Så håper jeg han sovner, han har jo begynt å ligge våken i vogna på trilletur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Change in plan.

Jeg kledde på en sutrete gutt, og håpet han ville sovne på tur.

Jeg la ham i vogna og registrerte at han snudde hodet litt til siden og lukket øynene med en gang. Jeg tenkte at her er det håp om at han sovner ja. Jeg begynte å pakke rundt ham posen og lukke den, og reagerte på at han slett ikke brydde seg i det hele tatt. Jeg sjekka litt nøyere, gutten SOV.

Så da satte jeg ut vogna med babycall, og gikk inn for å spise lunsj, så kan vi trille litt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi for ei uke siden var på helsestasjonen, og hun anbefalte en tur til legen med det hodet hans, så fikk vi en time på fredag. Blir det akutt får du ringe om morgenen og få en time samme dag, sa hun i luka.

Jaja, tenkte jeg, som om en mulig eksem som har bygget seg opp siden han ble født skal bli akutt på halvannen uke?

Nå har jeg akkurat lagt på telefonen etter å ha ringt og fått timen flyttet til hestetime i dag klokka 13.20. For i natt har junior klødd seg så kraftig i hodebunnen at han har sår rett og slett. For det første tørr jeg ikke smøre ham med olje sånn som jeg pleier, når han har klødd seg til blods, jeg vet ikke om det er lurt med olje på sår... For det andre så tenker jeg som så at NOE plager jo åpenbart gutten, antakelig er det vel eksem, og om vi kan få noe som kan smøres på som stiller kløen så han får det litt bedre, så er greit å få det så fort som mulig.

Så joda, tørt flass man har hatt i noen uker KAN plutsleig bli akutt over natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen mente det så ut som sopp, og ga oss resept på dakatcort, mot sopputslett. Da håper vi det er det, for det er jo ikke en så varig greie som eksem. Smøre to ganger for dagen til to uker etter bedring inntraff, eller om ingen bedring innen en uke, så må vi tilbake.

Håper det hjelper lille gullet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg skrev da nettopp et svar her... hvor ble det av?

Uansett, ja, jeg håper det ikke er eksem, en soppinfeksjon virker mer ufarlig, og ikke så langvarig...

Og jeg håper det var tilfeldig at gutten sutra og skreik fra jeg smurte ham inn litt etter tre, frem til leggetid... Heldigvis sovna han greit da, selv om jeg ga ham dagens andre smørring ved kveldsstellet, så jeg håper det ikke var kremen som fikk ham så sutrete.

Men for å være på den sikre side la jeg ham med votter, for jeg tror ikke det er mer behagelig å smøre på oppkloret hud i alle fall...

Så håper jeg gullet blir bra igjen og slipper mer plage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag to av soppkuren.

Han var noe sutrete etter smøring i dag morges også, men ikke sånn som i går ettermiddag. Han har definitivt klødd i hodet i natt også, jeg har sett han har kavet med hånden oppå hodet der, men siden han sov med votter har han ikke skrapet seg opp videre.

Jeg synes det ser litt bedre ut, men det er vanskelig å si, for når jeg smurte ham to ganger for dagen med olje som jeg masserte inn så det også bedre ut, fordi å smøre og massere fjerner en del av flasset. Og det med rødheten det varierer fra dag til dag. Men jeg syyyyynes han ser litt bedre ut, så jeg hååååper dette gjør susen. Vi skal nå i alle fall samvittighetsfullt smørre morgen og kveld i minst to uker (I to uker etter bedring inntraff, sa legen, så vi måp bare fastslå om bedring har inntruffet)

Jeg håper han slutter å klø snart, for det er litt frustrerende for å ham å sove med votter, han får ikke tak på smokken, og siden han klær i gommen pleier han gnage på fingrene sine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger Harald ute og sover for andre gang i dag, for første gangen sov han bar en halvtime, og det er litt lite, men han fikk komme inn, leke, spise, leke mer, og enda mer, og så bytta vi bleie og han fikk ut og sove. Søvn trenger han jo. Etterhvert skal vi trille tur, tenker jeg, men først skal jeg få meg lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo hende det er sårene som gjør at salva er litt ubehagelig, så det hjelper forhåpentligvis når de får gro litt. Håper han blir raskt bra, og at dere slipper å plages :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, jeg anser det ikke som usansynlig det, at det hjelper at sårene gror. Håper det, for han virker urolig.

Men det klør åpenbart fortsatt også, han vil jo gjerne krafse oppi der. Jeg lar ham sove med votter på natta, og han gjør jo alltid det ute, og på dagtid holderjeg borte hånda hans fra hodet når jeg oppdager det. Det er særlig når han spiser, merkelig nok.

Håper han snart blir bedre, og at det forblir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klør jo ofte når det gror også, så det er vel ikke så rart han er oppi der med hånda stakkers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant det, så derfor vil jeg så godt jeg kan hindre ham i å klore seg opp, sånn at det ikke er mer som må gro.

Jeg har jo litt vondt av ham, gullet mitt, når han ikke har det så bra. Men det er jo ikke såååå ille da, så det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, om det skulle vise seg at det likevel er eksem så tenkte jeg at jeg skulle tipse deg om eksemskolen UNN sine nettsider. Ikke sikkert jeg husker det dersom det blir aktuelt og jeg er midt i ammetåka, så nå vet du om den ;). Mange fine tips og råd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom der i går jeg.... "De fleste bekymringer blir det ingentign av" sier min far, men det hindrer meg ikke i å bekymre meg en del likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i alle fall lurt å kjenne til symptomene, sånn at du vet hva du skal se etter. Bekymringer hjelper ikke, men det gjør kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...