Malama Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #541 Del Skrevet 17. januar 2009 Harald er forøvrig blitt mobil. Ja, ikke at han krabber eller åler seg fremover på noe vis altså. Men i går forlot jeg ham på ryggen under babygymmen og gikk på badet. (Hadde jeg vært alene hadde han blitt med meg, men mannen var her oppe da) Når jeg kom tilbake stakk hodet frem fra under sofaen... Han hadde snudd seg på magen, og da vrier han seg lett rundt, og skur seg åpenbart bakover i tillegg, og hadde rygga under sofaen (lekeplassen hans er som nevnt bak sofaen nå) og der satt han liksom litt fast og kom seg ingen vei lenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #542 Del Skrevet 18. januar 2009 Etter siste omrokkering på stua (bytta plass på sofaene) har vi flyttet Harald sin lekeplass igjen, så nå er den ikke bak sofaen, men slik at jeg igjen ser ham fra sofaen, og følgelig også lenger unna trappa så han ikke risikerer å forsvinne under der med det første. Likevel har mannen festet en planke der som gjør hullet mye mindre, så han ikke lenger kan falle ned der. Ja, sakte men sikkert begynner ting å falle på plass. Vi har stappet inn de første stikkkontakt-sikringene også. (Fordi det er en på veggen rett der som Harald har sin nye lekeplass) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #543 Del Skrevet 19. januar 2009 Harald er 5 mnd gammel. Og jeg VET han ikke kan snakke enda altså, men han roper vitterlig mamma et par ganger for dagen når verden går ham litt i mot. Og etter lek med faren er utbruddet "baba" når verden går ham mot. Så det så! Så da gjenstår det bare at jeg må skjønne når han tilslutt sier det bevisst nok til at det kalleså ha sagt sitt første ord da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 19. januar 2009 #544 Del Skrevet 19. januar 2009 Rart å tenke på at din er like gammel som min bestevenninnes. Hun også ble 5 måneder for en uke siden bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 19. januar 2009 #545 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Gratulera med dagen til Harald! Endret 19. januar 2009 av Linn3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #546 Del Skrevet 21. januar 2009 I dag har Harald vært på 5 mnd kontroll og fått vaksiner. Han er 66,5 vm og 6850 gram, så han vokser som han skal. Ingen feber etter vaksinen, men litt utilpass. (Sist fikk han ikke feber før ved leggetid) Han har ikke fått dubben sin i dag, for jeg ville ikke legge ham ut i det veldig sure regnvåte, tåkeværet siden han hadde fått vaksine og jeg vil følge litt med feberen og sånn... så han sov inne, men der sov han jo ikke så lenge da. Nå sover han i senga si i stua, han sovna i armene mine så jeg la ham bort der. Litt unntakstilstand er det på vaksinedager, litt utilpass gutt, da koser jeg litt ekstra med ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #547 Del Skrevet 21. januar 2009 Men en ting jeg reagerte litt på på kontrollen... Hun spurte om han fortsatt bare får melk, eller? Ja, her er det melk og tran og intet annet, sa jeg. Hun virket nesten overrasket over at han ikke fikk grøt. Nei, planen er jo å fullamme til han er 6 mnd gammel, sa jeg. Så spurte hun om hvor ofte han spiser. Jeg svarte litt dumt, "titt og ofte og når han vil", men forklarte da hun spurte mer at det er vel sånn ca hver 3. time, jeg tar ikke tida, det er mer sånn før han legges ut for å sove, så sover han jo 2,5 time sånn ca, og så er det tørr bleie og mat når han kommer inn, og så mat igjen etter trilltur, og før middag og på kvelden og ved legging, ja og va hver 3. time gjennom natta (DA ser jeg mer på klokka) også. Jaja, om jeg merket han begynte å kreve mer/oftere, så var det bare å begynnemed grøt, jeg ville nok gjerne begynne med det før neste kontroll, så jeg fikk litt generell mat-veiledning. Jada, jeg skal begynne med grøt før neste kontroll, nja, grøt eller middag? Mat i alle fall, når han er 6 mnd gammel, det er 19. februar det. Og neste kontroll er 24. februar, så vi begynner så smått før neste time. Usikker jeg, på om det blir grøt eller most potet eller noe sånn, vi for se... greit med grøt kanskje, så kan vi ta middagen litt senere? Men denne grøten skal de ha på formiddagen, og det er lite aktuelt at jeg gir ham grøt på formiddagen 19. februar, det e jo en torsdag, far må da få være med på en slik milepæl... (ta bilde?) Vi får nå se når den tid kommer. Men, er det virkelig så RART å fullamme en unge som er 5 mnd gammel? Når anbefalingen i lesestoffet hun ga meg (og generelle nasjonale anbefalinger) er å fullamme i 6 mnd, så synes jeg ikke det er så merkelig at han fullammes nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 21. januar 2009 #548 Del Skrevet 21. januar 2009 Det er ingenting gale i å fullamme til barnet er 6 mnd. Det er du som kjenner Harald best, og veit kva han treng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #549 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg VET at det ikke er noe galt i å fullamme i 6 mnd, det er jo tvert imot det som er anbefalt (med mindre ungen trenger annen mat før) Jeg ville selvsagt gitt annen mat om han viste tegn på å trenge det, men han spiser ikke oftere (han spiser kanskje mer pr gang?) og vekta utvikler seg som den skal. Han er sterk og flink og en deilig gutt. Så han trenger ikke annen mat enda. Men om en måned, det er en annen sak... Det blir jo spennende det. Men jeg ser ingen grunn til å stresse med det enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 21. januar 2009 #550 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg tenker som så at mange synes det er ok/morsomt å la barnet prøve annen mat før 6 mnd. og at de da velger det. Noen ganger er det suksess, andre ganger ikke. Andre kan ikke amme/fullamme så lenge. Jeg synes du skal være glad for at du kan stå for maten til Harald helt på egenhånd jeg. Han utvikler jeg jo seg fint og har det godt. Da er det jo ikke noe i veien for å amme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #551 Del Skrevet 22. januar 2009 Jepp, mange synes det er spennende eller ok å gi mat før, og noen barn trenger det, og noen klarer ikke amme eller fullamme så lenge. Det er greit. Det jeg reagerte på var at helsesøster virket så OVERRASKET over at jeg fullammer, enda jeg har sagt at jeg planlegger følge det rådet hun som sto i brosjyren hun ga meg, og hun også snakket om, fullamming i 6 mnd. Hver kontroll har jeg sagt at jada, jeg fullammer fortsatt, og det planlegger vi å gjøre i et halvt år så lenge han vokser som han skal. Og ikke minst regaterte jeg på det jeg følte som nærmest en OPPFORDRING til å begynne med grøt. Jeg er sikker på meg selv som ammende mamma og vet at han slett ikke tar skade av å fullammes en måned til, han ligger fint på vekstkurven, og vekt i forhold til lengde er helt som det skal. Men hadde jeg vært mer i tvil, så hadde hun lett puffet meg i retning av å begynne med mat nå, for hun sådde på et vis et lite frø av tvil på om statens anbefaling om fullamming i 6 mnd egentlig er det beste... hos meg falt det frøet på steingrunn, jeg VET at han har det helt fint på bare melk, men om jeg hadde vært litt mer usikker... så hadde altså helsesøster sådd tvil om de nasjonale (og internasjonale) retningslinjene og hva all forskning viser er til det beste... Og hun hadde en sykepleierstudnt sammen med seg denne uka. Det syntes jeg var bare greit, og hun forklarte jo de tinga hun så etter når han lå på gulvet og sånn litt ekstra nøye da, for at studenten skulle vite hva de så etter, og det var jo greit for meg også det Men, så gir hun altså dette inntrykket av at det er merkelig å fullamme en 5 mnd gammel baby... og begynner å snakke om nattamming i forhold til tenner... Gutten har ingen tenner, og hun har da selv sagt at nattammingen bør babyene selv få justere til de er et halvt år... Jeg skal nok ikke amme ham hver 3. time hele natta i all evighet, men jeg har ikke lyst å legge restriksjoner på nattmaten hans før han er i gang med annen mat, som holder ham mett litt lenger. Og det er altså ikke helt enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #552 Del Skrevet 22. januar 2009 En ting jeg bare må skrive ned (tror jeg må gå gjennom dagboka og finne tilbake til alle disse tingene jeg har skrevet ned.. dato for første smil, latter, snu seg rundt etc...) I går fant Harald visst opp en helt ny lek, og lo for første gang AV SEG SELV! HAn har jo ledd lenge, det er ikke det, men da har han ledd av oss, av noe vi sier og gjør med ham. Men i går lå han på magen med et speil forran seg (disse bøkene fra bokklubben som står som en trekant med speil på ene siden er geniale...) Så strekker han armene helt ut så han kommer høyt opp (det har han begynt med den siste tiden) og så "knekker" han i albuene og faller helt ned på magen, mens han ser på seg selv i speilet. Og opp igjen. Og ned. Og ler høyt mens han gjentar dette helt til han blir sliten. Skjønne gutten min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #553 Del Skrevet 22. januar 2009 Skal vi se, da har jeg prøvd: 19.09: Smiler for første gang skikkelig. På stellebordet, av alle steder, han som hatet stellebordet som liten baby. Det var papp som fikk frem smilet... 09.11: Snur seg fra mage til rygg (Men hs sier det ikke er viljestyrt før om mange mnd) 14.11: Ler høyt. Det var pappa som fikk det til. 14.01: Snur seg fra rygg til mage. Det var pappa som så det. 16.01: "Rygga" under sofaen etter å ha snudd seg fra rygg til mage, uten vitner denne gangen. 21.01: Ler høyt av seg selv. DET var det mamma som så (og mormor hørte over telefonen) Ser vi et trekk om at denne gutten er pappa-gutt? Slekter på mamma'n sin som var så innmari pappajente at hun sa PAPPA før hun sa MAMMA? Er det flere milepæler jeg burde ha med i oversikten min? Han snakker jo ikke enda, så å sette opp denne "mamma" og "dada"-snakkingen han har for seg, første gang merket 15.01, er vel å dra det litt langt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #554 Del Skrevet 22. januar 2009 Så sliten. Så trøtt. Så rett og slett kaputt. Hvorfor er det sånn? I natt sov jeg ganske greit. Harald spiste når jeg la meg (22.30) og så igjen rundt 01. Han spiste så igjen rundt 3.30 og deretter 6.30. Vi sto opp klokka åtte, og han har sovet ute i to timer nå, mens jeg bare har sittet på sofaen og gjort ingenting. Likevel er jeg så trøtt og sliten, jeg orker bare ingenting. Jeg skulle egentlig gå på treff i dag, var bare så usikker på om jeg skulle vekke Harald for å dra eller ei, men så satt jeg her og lurte, også begynte jeg å lese på noe, og vips så rekker jeg det ikke. Og selv om jeg hadde veldig lyst, særlig på babysangen, så klarer jeg bare ikke finne energien til å reise meg engang. Jeg bare sitter her og sløver... I går gikk dagen superraskt, jeg aner ikke hva som skjedde. Vi var tilbake fra HS ca 11, og mannen hentet vi ikke før 17.30, men tida mellom der gikk superraskt. Harald lå ikke så mye på gulvet, han sutret en del, så jeg bar litt på ham, hadde ham mye på fanget, også sov han smålurer i sofaen eller i senga si. Og vips var dagen omme. Ikke gikk vi tur, ikke sov han den lange luren, og mannen kom senere enn vanlig, likevel føltes det som om dagen fløy. Og nå? Klokka er allerede 12 snart, jeg skulle komme meg til Åsane mellom 11 og 12 jeg, men sitter nå bare her. Jeg skulle til å spise frokost da jeg syntes Harald sutra sånn, og fant ut at det var to timer sidne han sto opp, så han var nok trøtt. Putta ham i vogna, og vips, så sovnet han. Glemte i farta at jeg skulle bytte bleie på ham før jeg la ham ut, så nå har han på seg en bleie han fikk på klokka ni, som er en brettebleie med bare litt innlegg, for den var bare ment til å sitte på i halvannen time, siden jeg pleier bytte før jeg legger ham ut... Hodet mitt henger ikke helt med, for tida... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #555 Del Skrevet 22. januar 2009 Bleien holdt utmerket forresten, den var godt våt forran, men ikke trukket bak, og ikke vått gjennom ullbuksa, så det var altså helt perfekt Bytta med en gang han kom inn da altså. Litt med helsesøsters prat om "å kreve mat mer hyppig" noterer jeg ned når han spiser i dag... og så langt har notatene blitt; 6.30 Ammes etter bleieskift og dentinox, mener forrige var rundt 3.30 9.30 ammes La ut rett før ti, med brettebleie fra 9... 12.30: våkner, får ny bleie, leker på gulvet 12:45 ammes igjen Tenker vi skal gå på tur om en liten time, da liker jeg egentlig å amme ham før vi går, men han begynner å bli utolmodig allerede. Sutrer. Prøvde atpåtår 13:10, men han ville heller gnage påbaksiden av smokken. Gulper dessuten oppigjen det meste av det han spiste i atpåtåren, så mat var ikke nødvengig nei. Tenker det blir trilletur jeg, om ikke så lenge. Få på yttertøy og rusle en tur. Hadde tenkt å vente til to, fordi da kommer posten (Jeg veeeeenter på pakke, ville vite om den skulle hentes på posten før jeg gikk) dessuten tenkte jeg et par timer våken før trilletur økte sjangsen for at han ville sovne på turen. Men nå vil han ikke ligge på gulvet, og ei heller sitte på fanget, så det blir vel trilling da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #556 Del Skrevet 22. januar 2009 Sånn ser dafen ut så langt: 6.30 Ammes etter bleieskift og dentinox, mener forrige var rundt 3.30 9.30 ammes La ut rett før ti, med brettebleie fra 9... 12.30: våkner, får ny bleie, leker på gulvet 12:45 ammes igjen 13:10 forsøker trøsteamming ved hyl, vil heller gnage på baksiden av smokken 14 går vi tur, han sovner og sover til 16:50 16:55 ammes, suuuuuuulten. Men ferdig etter 3-4 min... 18:30 er det amming igjen. Ikke mer enn halvannen time, men han forsøkte å spise opp genseren min da vi lekte på gulvet... Bare et kjapt lite måltid da, tror det var mest at han kom så nær puppen da bvi lekte og koste at han trodde han ville ha mat... Jeg synes han viser en grei 3 timers rytme, og at han vil ha en ekstragang på kvelden anser jeg ikke som urovekkende. Men her ser vi hva helsesøsters lille frø gjorde... jeg VET han får nok mat, men det var visst litt jord på den steingrunnen likevel, hun gjorde meg usikker på om han virkelig ikke trenger mer enn bare melka, men jeg ser jo at 1) vekta hans utvikler seg som den skal og 2) han spiser ikke urovekkende ofte. Følgelig HAR han nok med melka. Jeg har ikke lyst å begynne med mat før han er et halvt år. Ikke så lenge han virkelig vokser og utvikler seg som han skal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #557 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Gårsdagens kartlegging viste st gutten spiser hver 3. time døgnet gjennom, bortsett fra litt oftere på kvelden/tidelig natt, da var det to ganger han spiste "mellom" tretimersintervallene sine. Noe som henger fint på greip i forhold til at man gjerne harmindre melk på kvelden, og slik har han vært hele tiden. (Dessuten ammes han faktisk oftere når faren er hjemme, han anser nemlig puppen som "universaltrøst", og ber meg tilby den til gutten enten han er trøtt, sulten, trist, ensom, klør i tennene eller av andre grunner sutrer litt...) Men da har vi fastslått det, han spiser ikke unormalt ofte. Og utvikler seg som han skal. Da tenker vi ikke mer på det. Forresten midt oppi alt dette styret om næringsinntak, så glemte jeg å skrive at han skal til legen på neste fredag? HS syntes at en lege burde se på det, da jeg spurte om et røde, flassende, kløende greiene i hodebunnen hans. Så om ei uke skal Harald til legen. Men nå sover han ute i vogna si (har faktisk sovet nesten en time allerede, han bestemte seg for at dagen skulle strte allerede klokka sju i dag, så han ble tielig trøtt) å da får vel jeg komme meg ut av sofaen og komme igang med litt husarbeide. Få inn ei rapporteringsliste, kanskje? Starte vaskemaskina spise frokost Ta av bordet Legge sammen klesvask - Jobber med saken. Tømme oppvaskmaskina Det hadde mannen gjort Vaske opp Henge opp klesvask Starte maskina igjen Spise lunsj Henge opp klesvask Gå trilletur Hente posten Endret 23. januar 2009 av Malama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 23. januar 2009 #558 Del Skrevet 23. januar 2009 Virker som om dere har fått en fin rytme både på dagene generelt og på maten. Når jeg leser her inne klarer jeg liksom å tro at det kommer til å bli mest koselig med liten baby, selv om jeg skjønner at det naturlig nok blir en del slit også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #559 Del Skrevet 23. januar 2009 Selvsagt er det slitsom, men likevel, det er jo kjempekoselig, absolutt! Og deilig å begynne å få litt styr på rutinene etterhvert nå ja, så nå er det mindre slitsomt enn det var tidligere. Akkurat i dag er det noe annet jeg synes er sltsomt. Og det er at det åpenbart er så innmari uakseptabelt å følge retningslinjer. Jeg vil jo bare det beste for min sønn, og følger min magefølelse. Jeg aksepterer at andre gjør det annerledes, ingen unger er like, men er det virkelig nødvendig å angripe mine valg? Jeg ønsker å fullamme min sønn i 6 mnd, så lenge han får nok mat på den måte. Dette er de nasjonale og internasjonale retninglinejne, basert på at forskning. Han vokser og utvilker seg som han skal. Så derfor satser jeg på å fullamme den siste mnd også. Men da får jeg kommentarer som: "Du kan jo gi ham smaksprøver likevel da." HVORFOR? Jeg FULLAMMER! Jeg vil at han skal få annen mat om en måned, ikke nå. Ja, enkelte drar det lenger, og mener jeg BØR gi ham smakprøver nå, det er faktsik direkte skadelig å vente til han er et halvt år, for da vil han nok ikke ha det. At forskning viser at det er til det beste å vente i et halvt år, det skal vi ikke brys oss om, for da vi var små var anbefalingen mat fra 3 mnd. Ja, at forskerene sier noe annet nå enn for 30 år siden betyr ikke at de har kommet lenger i forskningen selvsagt, bare at dagens retningslinjer er bullshit... Ja, og i dag så kom jeg og hun jeg trille tur sammen med til å snakke om babystoler. Ja, hun gledet seg til å sette datteren (like gammel som Harald) i tripp-trappen. Ja, hun hadde sittet der en gang da, men hun kan jo ikke sitte der så lenge enda. Ja, til tripp-trappen hr vi ikke bøyker og sånn vi da, sier jeg, men vi har jo den høystolen som vi kan bruke, også tenkter vi skaffe bøyle da. Men, han skal jo ikke sitte der helt enda da, så det haster ikke. "Jammen, det er jo bare å putt ei pute i ryggen for ham det" sier hun. Ja, men... de skal jo ikke sitte sånn før de kan sitte da, sier jeg forsiktig... og får slengt tilbake at "man kan da ikke gjøre alt etter boka!" Neivel, nei... Ja, også er jeg så sær at jeg bruker tøybleier på guttungen jeg da. Jeg sier ikke at alle andre må gjøre det, jeg sier ikke at det er galt av dem å bruke papir, jeg sier bare at vi velger å bruke tøy. Jeg har ikke engang sagt hvorfor, men får slengt mot meg når bleiene nevnes at "det ER ikke mer miljøvennlig altså, med all den vasken!" (ehh, nei, ikke visst du leser undersøkelser sponset av papirbleieprodusenter. Enkelte slike undersøkelser legger til grunn ting som: Man kaster bleiene etter 15 gangers bruk, for da er de utslitt. Man bruker minst tre ganger så mye såpe som man i virkeligheten gjør. Man bruker tøymykner, hvilket man aldri gjør. Og man kokvasker bleiene, åpenbart bare med svært få i maskina om gangen. Og mange andre forutsetninger som er helt bak mål) Men så er det da også en god del andre årsaker til at vi bruker tøy enn bare miljø da (og det skal noe til å vaske sååå mye bleier at det overskrider det drøye TONNET med svært sakte nedbrytbart søppel bleiene fra en unge utgjør da...) Ja, altså, jeg har ikke angrepet noen for å gi mat til unger under et halvt år, sette dem opp med puter 5 mnd gammel, bruke papirbleier og mange andre ting jeg ikke ville gjort. Så hvorfor er det da slik at jeg skal angripes for å følge retningslinjer? Hvorfor er det så innmari uakseptabelt å "gjøre ting etter boka"? Åhh, det gjorde godt med en liten utblåsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 23. januar 2009 #560 Del Skrevet 23. januar 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå