Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Oioioi! Måtte berre inn til Saeria og gratulera før eg kunne skriva noko her! :danse:

Gler oss til i ettermiddag, Malama! Har de sett Varg Veum? Eller har dåke lyst til det, kanskje? Koss er leggetida til smårollingen no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nok ikke sett varg veum nei. Har nesten ikke sett noe siden Harald ble født... Da jeg skulle se skomakergata på dvd 1. des tok mannen ut den plata somsto i og lo... det var oceans thirteen (eller er det tolv? husker ikke i farta, mener det er 13) som vi så ti minutter av 18. august, før han satte på pause når jeg bare skulle en tru på toalettet....

Harald legger seg stort sett i åttetida, da blir han nemlig trøtt. Men er fleksibel med hvor han legger seg, vogna eller magen til pappa fungerer like godt som senga (bare ikke like lenge, og så er det mer mas å legge ham skikkelig etter sånn magesoving...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet av mine nyttårsforsetter går det ikke så bra med, men det om sosial aktivitet lover jo godt, om enn takket være initiativ fra Linn3c og mannen da, ikke oss, men det er da et skritt på veien.

Så var det bare det med trilleturene (så dårlig trilleføre...), strame-opp-magen-øvelsene (ehh, ja, dårlig med unnskyldninger her) og husarbeidet da...

Men det kommer seg da, skritt for skritt, så det blir vel en ordning.

I dag tror jeg vi må på trilletur, for Harald sov bare en liten time ute før han våkna, og ikke roa seg igjen, han trengte bleieskift viste det seg, og har nå fått det, og mat, og pludrer fornøyd på gulvet med noen leker, men han trenger mer søvn, så om ikke så lenge skal jeg kle på oss begge godt med varme klær, og se om ikke vi klarer å trille oss en tur. Det blir godt for meg å røre på meg igjen, og han trenger absolutt mer søvn enn en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har lille frøkena funnet ut at det er helt ok å sove kun en halvitme om gangen... Men sover lengre hvis jeg legger henne ut i vogna og hun sovner uten trilletur, og så triller jeg henne når hun holder på å våkne. Men blir jo litt stress for meg, må jo nesten være klar for å komme meg ut døra i det jeg hører henne. Og det er ikke lett med det drittværet som er her for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble lang trilletur på meg i går, sammen med et par andre, koselig å komme seg ut.

I dag er et uaktuelt å gå tur, med det føret som er her er det med liv og lemmer som innsats om man beveger seg ute, is med vann på! Men Harald sov i 2,5 time utenfor døra han, helt fint. Og når han ble trøtt igjen, ja så la jeg ham ut igjen, og nå har han sovet en time til, og ligger enda ute. Han sover absolutt best ute.

Regner med han våkner snart, men i mellomtiden har vi voksne fått spist middag mens gutten sov :) (Mannen har hjemmekontor, så han kunne ta middagspause når det passet, og jobber nå videre)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var ute og gjekk i dag... Gjekk heimefrå klokka ett, og var heime igjen klokka halv seks... Måtte faktisk kjøpa meg nye sokkar på vegen :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow. Lang tur, og modig du.

Her var det i alle fall slik at det å hente posten føltes som en polfarertur med livet som innsats, så vogna lot jeg stå stille.

Vi får se i dag, jeg tror jeg skulle vært en tur på apoteket. Min elskelige lille gutt klør sånn der tennene ikke er, så jeg vurderer å kjøpe dentinox eller hva det heter, for å se om det hjelper. Ingen tegn til tenner, men åpenbar kløe.

I tillegg har han begyt med noe frustrerende i dag. Han slår seg selv. Ja, altså, ikke sådd dunker til se i iveren, men bevisst, gjentatta ganger. I går derv han og slo nevene (knyttet sammen bgge, eller foldte hendene) mot munnen eller smokken, det antok jeg var kløe. Men i dag begynta han å slå mot tinningen? Oppdaga det først når jeg ammet en gang i morges. Litt mot kjevebeinet og litt mot tinningen omtrent. Han var en frustrert kar i morges, og dette holdte han på med lenge. Forsøkte etterhvert å legge meg på andre siden og ame for å se om han gjorde det da også,og det gjorde han ikke.

Jeg har ikke funnet ut hvorfor, men han er for ung til selvskading for fysiske smerter mot psykiske, så det må jo være noe fysisk som plaget ham, tenker jeg.

I tillegg har gutten med de lange neglene virkerlig klødd seg i hodet, kloret seg til blods i hodebunnen. Jeg har skjønt at de tørre flasset klødde, for han reot ofte sutring om jeg ga hodebubbsmassasje der... Regelmessig massasje med olje har dessuten nesten fjernet, i alle fall godt redusert, det synlige problemet, men jeg SÅ at han krafset målbevisst der i morges (i et avbrekk fra dunkingen) og nå har han røde sår.

Stakkars lille gutten min har det litt vondt. Han har holdt det gående siden før 6 i dag, men nå har han sluknet på fanget mitt. Vi fikk ut en skikkelig masse fra magen, rett i vasken (så sparte jeg en drittbleie...) det gjorde nok godt.

At jeg hverken har fått gredd håret eller spist frokost får stå sin prøve, jeg er redd han våknder om jeg legger ham bort, og han trenger en liten dubb, så da sitter jeg her og skriver med en hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det.

Men nå har vi fått oss en lang trilletur, kjøpt sånn tann-kløe-stille greier i tilfelle det trengs, han fikk litt mat på ammerommet på senteret, og så gikk vi hjem, lang, deilig tur, og nå storkoser han seg på gulvet med babygymmen, mens jeg spiser.

Mannen kommer ikke hjem før om et par timer eller så, såp vi skal ha "taco og en film" i kveld en gang, kanskje etter Harald har lagt seg. Derved må jeg ha et måltid nå også.

Han er helt vittig å se på, beina rett til værs så DE leker like mye med lekene som hendene... den i midten har han visst revet ned, men nå vil jeg ikke forstyrre leken ved å henge den opp igjen, han koser seg med de andre, lager lyder, men koselyder, ikke gråtelyder.

Så akkurt nå er det ganske greit å være både mamma og Harald, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag lager jeg ikke en liste over alt jeg skal gjøre, men derimot en liste over hva jeg ønsker å gjøre mens Harald sover (Han er akkurat lagt ut i vogna for å sove)

Det som er, er jo at tidsrommet jeg har til rådighet er høyst uvisst. Noen ganger sover han en god time, men somregel mellom 2 og 3 timer. Men noen ganger ringer mamma mens han sover, da går det fort en time i telefonen (jeg kan gjøre en del ting mens jeg snakker i telefon da, god på multitasking) Og noen ganger kommer det sms fra en av våre trillevenner om vi vil være med og trille tur, og da gjør vi jo det.

Men derfor setter jeg opp ei liste over hva jeg håper å få gjort. Så begynner jeg på toppen, og ser hvor langt jeg kommer

*Henge opp klesvasken

*Starte ny vaskemaskin

*Legge sammen bleiene

*Sprette opp innlegg (sabla irriterende ene innlegget jeg sydde til bleiene la jeg ei ekstra stripe inni som jeg ikke festet godt nok, den er vridd og ekkel)

*Rydde av salongbordet

*Rydde av spisebordet

*Legge sammen annen klesvask

*Spise lunsj

*kjøkkenrydding

*Rydde frem symaskina, og sy innlegget

So, go to work!

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg innser at jeg nok må fortsette på denne lista senere i kveld, men det går da fremover.

*Henge opp klesvasken

*Starte ny vaskemaskin

*Legge sammen bleiene

*Sprette opp innlegg (sabla irriterende ene innlegget jeg sydde til bleiene la jeg ei ekstra stripe inni som jeg ikke festet godt nok, den er vridd og ekkel)

Her ble jeg litt avbrutt av at telefonen ringte, og den virker ikke som den skal. Det bare hakker så jeg hører bruddstykker av det den i den andre enden sier. Mannen foreslo jeg skulle sjekke at alle ledningene er skikkelig inne, etter at vi flytta litt om i går, så de gjorde jeg.

Jeg tok UT en og en ledning og puttet dem inn igjen, med det resultat at vi ikke hadde summetone.

Så jeg gjentok prosessen, med de ledningene som har med telefonen å gjøre, inntil summetonen var tilbake.

Men fortsatt hakker lyden, så telefonen er ubrukelig.

Vel, en "times telefontid" ble sånnsett spart, men på den annen siden brukte jeg en del tid på å forske på det med telefonen da...

Og så måtte jeg bare inn på TI og se etter treff-info... Men så har jeg fortsatt, og straks er salongbordet (som ble et salig kaos etter nevnte omflytting på stua i går) lokalisert. Litt småting gjenstår, så skal jeg finne en duk, evt stryke den (strykebordet står fremme, så det er lett å ordne. Vi byttet vekk julegardinene på stua i går, men de på kjøkkenet henger enda, derfor står strykebordet her, for jeg SKAL ta dem i dag altså. Siden jeg ikke forventer å komme i mål med denne lista før han våkner (eller jeg går lei, vi har invitasjon til "lekebesøk" hos ei av dem jeg pleier trille med, så vi kan jo rusle dit når jeg ikke gidder mer) kan jeg likegodt sette opp gardinene på lista også, det blir ikke tatt før i kveld da, regner jeg med. Eller neste soveperiode, kanskje. (Han har begynt med en noe lenger ettermiddagsdubb også nå, ikke bare sånn masse småsoving)

Det gjenstår:

*Rydde av salongbordet

*Rydde av spisebordet

*Spise lunsj, er straks klar

*Legge sammen annen klesvask

*kjøkkenrydding

*Bytte kjøkkengardiner

So, go to work again!

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald våkna akkurat i det maten var klar, så nå har både han og jeg fått oss mat.

Så da tenker jeg det er tid for bleieskift og en trilletur i retning "lekebesøk", med handling på vei hjem.

Jeg kom da et stykke på vei, så får jeg ta fatt på resten av lista senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble jo ikke helt ferdig i går da, men resten overføres skamløst til dagens liste, også legger jeg til noen nye (og noen repterende) punkter, så har vi dagens liste her:

*kjøkkenrydding/oppvask

*tømme oppvaskmaskina

*Bytte kjøkkengardiner

*Legge sammen klesvask

*Henge opp kelsvask

*Sette på igjen vaskemaskina

*Spise lunsj

*rydde litt på stua

Gullungen har sovet i en god halvtime, og jeg har fått STRØKET kjøkkengardinene i alle fall, så nå er det bare å henge dem opp som gjenstår før det punktet kan strykes :)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...