Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Her har vi hatt ei flott jul ja.

Juleferien er bare halvveis, så vi har ikke noe stress enda. Harald har fått masse pakker, vi har fått masse pakker, og bilen kommer til å få det litt trangt på returen... Vi får se hvor mye vi får plass til, selv om mannen mente det var full bil på vei hit, så fikk da jeg plass til et par tre ting til etter han mente den var full, og fortsatt var den ikke FULL! Da snakker vi baggasjerommet altså, inni bilen var det selvsagt heller ikke fullt, men det vil vi ikke ha det, fordi det ikke skal være løse ting som kan flagre omkring og være skumle om vi bråbremser, så der ligger det bare ting nede på gulvet (som ikke kan komme frem under setet mitt og kile seg fast under bremsen eller noe da) Forøvrig var det ikke i nærheten av FULLT, bare opp til så høyt at det ikke sperret utsikten bakover... Vi skal nok få med oss alt tilbake på et vis.

Men i alle fall, masse flotte gaver, og en kjempekoselig kveld. Harald har lettere forvirrede dagsoverutiner, men sover veldig greit på natta likevel, legger seg som vanlig i 20-tiden og vi får likevel stort sett sove til rundtom 9 på morgenen. (så om bare vi hadde vært flinkere med å komme oss i seng i alle fall ikke så LENGE etter midtnatt, så hadde det ikke vært så ille...) Ikke alle dagene får han sove ute heller, i morgen er det meldt 15 minusgrader, da blir det å sove i gangen, tenker jeg... Det er kjølig i dag også, men ikke kaldere enn at det er greit, og babycallen viser et par plussgrader inni vogna, så... Dette er noe annet enn vestlandsvinter ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, siden du har så god erfaring. Hvordan er det å bruke lommebleier på en nyfødt? Er det best å bruke rispapir på innsiden, eller fleecepapir. Er den nyfødtes avføring mer flytende enn hos en større baby?

Hvor mange bleier er det lurt å ha? Hvilket vaskemiddel bruker du? Kan man tørke de i trommel? Vasket du ofte bleier i førsten? Hvor mange røk til i løpet av en vanlig dag?

Mange spørsmål her. :sjenert: Håper du vil svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vi se.

Lommebleier på nyfødt syntes jeg gikk helt fint. Vi har onesize-bleier, så de var litt store/tykke forran, men det gikk helt fint.

Vi brukte, og bruker fortsatt ikke, hverken rispapir eller fleesepapir. Fullammede babyer har relativt flytende avføring, så det er ikke så mye vits, det renner gjennom/rundt likevel, og havner på bleien (Jepp, har prøvd litt da, mest for å beskytte bleien mot salve et par ganger)

Det sies vel at rundt 20-25 bleier er det som skal til for at det går rundt. Vi startet med 10 lommebleier, 18 brettebleier og 18 lagsydde/prefoldbleier. De lagsydde fikk jeg aldr i helt til, men de e supre som ammeunderlag i senga da, og gulpeunderlag under hodet der gutten ligger, selv om jeg nok ikke trenger sååå mange :ler: Brettebleiene brukes også som kluter, underlag etc, men også som bleier. Og som innlegg i lommebleier.

I begynnelsen vasket jeg bleier daglig jeg, satte på maskina hver dag, puttet inn håndklær (han tisset jo på dem også) for å fylle opp maskina ved behov. Nå er jeg nede i annenhver dag, og så snart jeg skaffer en nattbleie eller to til, eller i alle fall noen flere innlegg til nattbruk, kan vi nok vaske tredjehver dag.

Jeg bruker flytende blenda sensitive (og aldri skyllemiddel på bleier, det reduserer tøyets evne til å oppta fuktighet, hvilket er greit for tørketiden på mange klær, men lite ideelt for bleier...) og jada, de kan stort sett tørketromles, selv om det i stor grad tar litt knekken på miljøargumentet da kanskje... Våre bleier tørketrommeltørkes nå i to uker på juleferie, går helt fint det, men brettebleiene blir litt mindre og litt krøllete da... Normalt sett tørker vi på snor. På sommeren har det den bonuseffekten at man kan tørke i sol, solen bleker flekker ;)

Hvor mange bleier vi brukte pr dag i begynnelsen aner jeg egentlig ikke, kansjke ti? Glemmer fort, det var mange skift pga stadige bæsjebleier stort sett hver gang han hadde spist, natt som dag...

Men nå, bare 4 mnd senere, har vi en nattbleie, og stort sett 4-5 på dagen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten har vi nå fått et helt nytt tøybleieforum, på tøybleier.no Det er helt i oppstartsfasen enda, men en god del brukere og et voksende antall innlegg og mye grunnleggende info på plass allerede. Anbefaler gjerne en tur inn der, om du har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. Har sneket litt på tettinntil også. :ler: Er nok litt tidlig ute. Barnet skal ikke melde sin ankomst før i august, nemlig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, på denne tiden i fjor var jeg godt igang med å snike jeg også... var vel på tettinntil i noen mnd før den tid...

Og Harald meldte jo sin ankomst i august!

Tviler på jeg har gratulert deg med spiren? Nylig offentliggjort? Kjekt det i alle fall, og august er en fin måned det. Og tøybleier er toppers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig offentliggjort, ja. Stille og diskret. ;) Vi ser frem til dette med skrekkblandet fryd, og tøybleier er omtrent et must for meg, hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel tilbake fra ferie.

Ja, ferie er deilig det, men det er godt å komme hjem også. Selv om det er et styr å pakke ut og vaske klær, og vaske klær, og vaske klær...

Men deilig å komme hjem til eget hus, egen seng (min svigerinnes seng på 120 går greit til meg og mannen altså, men noe trangt siste del av natta ettersom Harald sover sammen med oss fra første gang han ammes etter at jeg har lagt meg, fordi jeg ikke orker gå frem og tilbake med ham...) komme igang med klesvasken, husarbeide, nytt år og nye muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...