Gå til innhold

Malamas nye liv

Malama

Anbefalte innlegg

Jepp, sjefen min er kjempegrei han. Vi "klikker" godt, og har jo felles interesser i form av dette med barnehager og sånn, også har vi hatt kontor ved siden av hverandre med åpen dør mellom, så vi skravla en del da ja... (Nå har visst "jeg" byttet kontor til lit uti gangen, så da blir det annerledes når jeg kommer tilbake, dersom kontorkabalen ikke endres igjen innen den tid da... :ler:

Det har ikke kommet så innmari godt igang på denne jobbelista mi, men jeg har gjort en del sånn hallveis...

Her er jobbelista mi.

*Rydde spisebordet mandag

*Rydde på skapet i spisestua (nesten ferdig)

*Rydde på det lille skapet i stua Tirsdag

*Rydde salongbordet og sofaene Tirsdag

*Rydde hobbybordet med "omgivelser"

*Rydde kjellergangen

*Rydde kjøkkenbenkene (tatt litt sånn innimellom, men "grodd igjen" atter en gang)

*Rydde kjøkkenbordet med "omgivelser" (papirinnsamlig unger bordet etc) (papirinnsamlinga tar jeg definitivt i dagslys, lyset er gått inne i søppelhuset...)

*Tømme kjøleskapet for det som kan kastes fredag

*Fjerne kassene ved trappa (for store/små babyklær, kan lagres annet sted enn på stua) (Hvorfor er ikke det gjort enda? Det er jo den letteste oppgaven av dem alle!)

*Rydde badet nede

I tillegg er det noen shoppingoppgaver:

*julegaver torsdag

*svange, bog/lår og "ribbe" torsdag

*nattbleier mandag

Ja, jeg har gjort en stor innsats på "klesvask", hvilket er en del av "rydde badet nede", for vi har vaskemaskina på badet, så det er der klesvasken samles opp i massevis, og det ser rotete ut da, men jeg har vasket masse, og lagt sammen og bort masse, så da har det blitt bedre. Gjestår litt rydding til, men altså jobbet med det.

I morgen blir det altså å ta "resten" av arbeidet på punktene slik at de kan strykes. Og dessuten re opp på gjesterommet, fjerne tørkestativet som står der, se til at der er håndklær og sånn på gjestebadet...

Men nå har jeg gitt meg for i dag, jeg er trøtt og sliten. Det er en dag i morgen også, mamma kommer ikke før utpå ettermiddagen, og mannen har lovet å hjelpe meg (gitt at han er i bedre form enn i dag da...) Det går så bra så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dåpsforbeedelsnee går da fremover

*Fylle ut skjemaet til kirka (Derved: BESTEMME FADDERE)

*Sende skjemaet

*Lage invitasjoner

*sende invitasjoner

*Lage bordkort

*Lage bordplan så snart vi vet hvem som kommer

*Dåpssamtale i kirka 6. november

*Få tak i svange, fårebog, og svineribbe, gjerne "ribbe"-delen uten bein. (Ingredienser til syltaflesk og fårerull, pålegg jeg ellers lager til adventstiden, men nå lager vi det ei uke tidligere og lar det være en del av koldtbordet)

*Bestemme hva koldtbordet skal bestå av

*Ordne påleggsfat til maten

*Handle inn alt av maten

*Bestemme pynt av bordene

*Kjøpe

-lys

-Servietter

-blomster

-pynt til dåpskaka

*Skaffe glass (utgår, de har fine nok glass der vi skal være)

(Servise og bestikk bruker vi mitt penservise og mamma sitt som pappa tar med i bilen når han kommer. Meget mulig de har noe der altså, men dette er ei kantine, så der er ikke PENservise og bestikk og glass akkurat vil jeg tro)

**skaffe hvite duker også antar jeg

Dessuten er bunaden min sydd ut til å passe, dåpskjolen er ferdig, lokalet er inspisert... ja, vi er i rute.

I dag er Harald 3 måneder gammel, veid til 5775 gram, målt til 61,5 cm og 39,9 rundt hodet. Han var flink å løfte hodet når han lå på magen, fulgte henne med blikket når han lå på ryggen, hoftene var fine, og han jobbet med magemusklene når hun sjekket "hvor sterk du er". Og han har fått vaksine, ei sprøyte i hvert lår. Litt gråt da, det var jo vondt, men roet seg greit med sutten. Og enn så lenge fortsatt ikke fått noe feber, og virker heller ikke nevneverdig plaget av smerter eller noe.

Nå sover han. Han har vært lite interessert i mat i dag, allerede fra før vi var på kontroll, men han har da spist såpass at det er greit.

Lille, gode, gullet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par timer siden kom feberen, så dette kan bli en spennende natt... Han er roligere igjen nå da, etter en paracet, men skikkelig "kveldsmat" har jeg egentlig ikke fått i ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, langt bedre i dag. En paracet før legging, men ikke noe kveldsmat. Men et skikkelig kveldsmåltid, og et godt et på morgenen. Han sov godt i natt, og ikke noe mer feber. Så formen er bra i dag den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre seint enn aldri :sjenert:

:gratulerer: med 3 månder :danser:

Godt å lese at lille Harald er mye bedre.

God helg :hug:

Endret av Kamille86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det den store dagen vi har forberedt den siste uka (og litt før det)

I dag skal Harald døpes.

Jeg har en uvanlig fredlig stund her for meg selv, mens jeg skal forsøke å få i meg noe frokost, som kroppen slett ikke har lyst på. Det er enda noen timer til vi trenger starte. Jeg sier at vi sikter på å dra herfra klokka 10, da rekker vi det kanskje inne kvart over, og har vi da ikke glemt noe vesentlig (dvs, plastposen med dåpskjolen etc) så bør vi rekke å ha pakket ut gutten, ammet ham (det krever han sikkert) og evt byttet bleie om han kommer med sin sedvanlige morgentømming etter at vi drar herfra, og fått på kjolen og være klar til fem på 11 som vi har beskjed om å være.

Min mann ligger nå i senga, nydusja og nybarbert, og holder junior med selskap, dvs putter inn sutten i ny og ne, slik at han skal sove seg gjennom litt til av denne morgenen, mens jeg har pakket sammen det vi skal ha med oss, og altså prøver å spise frokost.

En ting er jeg i alle fall VELDIG glad for, og det er at vi ikke skal ha det hjemme. Huset står på hodet, de siste folkene dro vel herfra halv tolv i går, jeg var i seng før midtnatt i alle fall, og mannen bare et par minutter over. Svigermor vasket opp før hun dro, så kjøkkenet ser ikke så ille ut (men tomaltene som skal være sammen med karbonadene på koldtbordet lå igjen, så de tar vi med oss til kirken, da kommer de tilslutt frem dit de skal...) Men vi har strykebord på stua, symaskina også. Her er vel og merke tørket støv og vasket gulv for noen dager siden, men det ser ikke slik ut. Her er gulpekluter, babyklær, huskelister, fat som sikkert ingen visste hvor de skulle sette etter vask, gaver vi må huske å ta med...

Jaja, heldigvis er det ikke lange biten fra lokalet og hjem, så alt som er glemt kan hentes her ved behov.

Og mens jeg sitter her og skriver har jeg da klart å få i meg litt mat, så innen jeg har vært gjennom mine faste sider på nett (som jeg ikke har sett på et par døgn, og ikke sett skikkelig på ei uke), så er vel frokosten unnagjort, så får jeg ta min sønn opp fra senga, stelle ham og kle på han to lag med ullundertøy (som vi enda ikke har fått sjekka at ikke synes under kjolen (altså oppe i utringingen i halsen) for så vidt jeg vet har vel faktisk ikke kjolen vært prøvd etter at den er ferdig heller...), amme, og se om han etterhvert finner seg i å ligge litt på gulvet (vippestolen er fraktet ned på lokalet, han skal sitte på bordet der mens vi spiser (om han ikke sover eller griner da...)) mens min elskede hjelper meg å få på meg bunaden.

Bunanden min er lettere modifisert. Dvs, bunaden er bare sydd ut (der var ikke plass til "meieriet" i den som var tilpasset meg til konfirmasjonen, gitt), men skjorta har vi rett og slett "ødelagt". Den skal egentlig trekkes over hodet, men det er innmari lite ammevennlig, så min er nå åpen i front som en annen skjorte, og lukkes med hekter. Det synes nok ikke, for i hovedsak er dette under bunaden, men den må være skikkelig tett lukket, ellers vil det synes likevel. Det går nok bra, ei "ammeskjorte" til bunad behøves, og jeg trenger uansett ny bunadsskjorte, for den er litt slitt (Jeg arvet mamma sin da jeg fikk bunad til konfirmasjonen, for den passet meg da, så fikk hun ny).

Jaja, alt har da falt på plass til slutt. Det var hektisk til tider, men, det ordnet seg, og nå er dagen kommet. Bordet er dekket, maten er laget, gjestene er ankommet. Dette blir nok en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var dagen over.

Huset står fortsatt litt på hodet, men jeg begynner å finne ut av ting og tang. Enkelt ting dukker nok opp merkelige plasser om lenge, men alt jeg hadde med meg ned på lokalet er i alle fall kommet hjem så vidt jeg ser, utfra opptelling av finserviset, bestikk, sølvtøy etc.

Vi har kjøleskapet fullt av mat og kaker, så vi kan spise rester i dagevis, og noe må nok fryses.

Men dagen gikk kjempeflott. Han skreik litt i kirka, men ikke uoverkommelig, og sovna tilslutt.

Vi ankom kirka meget tidliglig, det var EN bil på parkeringsplassen, og folka satt enda inni den.. Men krika var åpen, så vi gikk inn. Siden Harald sov, så lot vi ham sove, så vi slapp amming og bleieskift i kirka, bare tok på kjolen i passe tid til vi skulle være klare. Det var 7 dåpsbarn, så det vesle sakrestiet var trangt, men noen barn kom ferdig pyntet (Hvordan klarer de egentlig det? Putter de ikke ungen i bilstolen, eller fester de ikke stroppene, eller? En kom i vognbaggen, som de har en festeløsning til oppi der da, slik at den brukes som bilsikriring da, men ellers vet ikke jeg...

Jaja, rommet var lite, så det var godt noen kom pyntet. Vi slapp å gå ut, bare rusla ned midtgangen og stilte opp inne i kirka, ikke ute i den kalde gangen, hvilket nok var greit i så mange kalde grader... :fryser:

Dåpen gikk greit, jeg holdt ham selv, svarte rett på spørsmålene, og gutten ble døpt.

Festen etterpå var koselig, alle koste seg, han fikk masse fine gaver, sjarmerte alle gjestene sine, fra den yngste, vesle onkelen sin på 15 måneder, til den eldste, oldemor på over 80 år. Maten var god, og kakene både lekre og smakfulle. (Og vi har altså rester av begge deler i kjøleskapet!) Kjolen passet fint, bunaden min også, når vi bare strammet den litt inn etterhvert (Som mamma sier, ta aldri bort en hekte selv om du syr ut (eller inn), det er greit å kunne stramme litt inn her og der av og til, den var sydd for mye ut, så jeg følte den slang litt...)

Ja, alt i alt en kjempeflott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om dere har hatt en fin dag ja.

Da er det bare å begynne å spare til konfirmasjon ;-)

noen barn kom ferdig pyntet (Hvordan klarer de egentlig det? Putter de ikke ungen i bilstolen, eller fester de ikke stroppene, eller?

Hos oss har 2 av 3 blitt pyntet ferdig før vi dro til kirka.

Og de ble kjørt i bilstol - med stroppene festet ;-)

Har funnet ut at vi har en "rynkefri" dåpskjole, så om den krølles opp mellom/rundt fotene til babyen under frakt, så er det ikke noe problem uansett.

Heldige der ja ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok genialt. Et av barna hadde jo en strikkakjole eller noe sånn, den er nok relativt rynkefri. Det er derimot ikke den vi har, så her ble det omskifting i kirka. Men det gikk så fint så :) (Siden vi kom tidelig, hade vi kommet når der var 4-5 andre unger hadde det vært hakket mer utfordrende... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Og oi! Gratulerar så masse med overstått dåp! Eg var så sikker på at det var neste helg... *skamme seg* :sjenert:

Eg lurer på ein liten ting... Skal me gje kvarandre julegåver i år? Me vaksne? Eller berre til ungane? Alle saman? Eller ingen? *planlegger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, julegaver har jeg egentlig ikke tenkt på enda, annet enn de jeg måtte få unna før dåpen.

Jeg er åpen for de fleste alternativene jeg. (Ungene dine skal i alle fall få, og jeg HAR en dåpsgave til E liggende, sånn skamfult på ettertid, men akkurat nå har jeg rotet den bort. Det er så lenge siden hun kan kanskje nesten bare få den til jul :ler: )

Her sitter jeg i dag og er en "dårlig mor".

Jeg har stappa guttungen i vippestolen, enda han sikkert burde ligge på magen på gymmatta. Jeg satte vippestolen forran tv'n også. Han er ikke kresen på hva som er på, ikke noe krav om disneytv her nei, godmorgen norge fungerer greit.

Og han skal få sitte der så lenge han orker, og litt til. Deretter håper jeg han sovner uten trilletur. I dag har jeg egentlig ikke tenkt meg ut.

Frokosten så langt har bestått av en halv klementin og to paracet.

I går hadde jeg vondt i halsen og undret meg over hva jeg skulle gjøre om jeg smittet ham. (Kan jo ikke gi ham repsils akkurat) I dag har forkjølelsen min videreutviklet seg, og febermålet viste 38.5. For meg som normalt sett er hlavveis i koma i det det krabber over 38, så er det en aldri så liten utfordring å være mamma samtidig. Men det er som de sier, man klarer det man må. Som enslig kunne jeg sove på sofaen under pleddet om jeg hadde feber, som samboer eller gift kunne jeg dessuten forvente oppvarting, i alle fall etter arbeidstid. Som mamma kan jeg ikke annet gjøre enn å ta meg av min sønn som best jeg kan, mens jeg knasker paracet og håper det går. Jeg gjør så godt jeg kan med å være en god og omsorgsfull mamma, men helst uten å smitte ham. (Han har enn så lenge i alle fall ikke feber, det er sjekka)

Min elskede er i Stavanger på dagstur, men er ventet hjem på fly i femtida eller noe sånn, og har sagt han tar flybuss og tog (og sikkert rusler siste stykket) slik at jeg skal slippe å hente ham. Og i dag får min 3 måneder gamle sønn se så mye tv han bare orker i vippestolen sin. Magetrening på badegulvet utgikk, det samme gjorde tranen (kan prøve å minne mannen på å ta den i kveld, men jeg var usikker på om jeg klarte gjennomføre stellet uten å kaste opp, jeg ble kvalm, og da begynner jeg ikke å styre med tran altså!)

Jeg elsker ham, og gjør så godt jeg kan. Jeg bare orker ikke så mye, så å ligge på sofaen og vippe litt på stolen hans er egentlig helt passe, inntil paracet'en kicker inn i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...