Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst til å sudere grafisk design. Bor i Oslo.

Lurte på om hvor man kan studere, og hvilken erfaringer har dere som har studert dette her.

Hva det koster...

Hvor lenge...

Vil helst gå på 1-årig eller 2-årig skole pga min økonomi.

Og har ikke lyst til å gå et sted hvor jeg ikke lærer noen ting halve dagen. Altså intensiv kortere-varig studie.

Tilbyr BI studie innen grafisk design? Kunne ikke se det på nettsiden....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg vet iallefall at BI ikke har noen linje med grafisk design!

Men jeg vet næringsakademiet, MI og Noroff har, og westerdals kanskje?

Ellers tilbyr idefag skolen i tønsberg en ettårig grafisk design utdannelse. (mediedesign) Utdannelsen her koster 100 000 inkludert alt skolemateriell...

Hvis du søker litt rundt på nettet, så kan du bruke mediedesign som søkeord. Fagutrykket har nemlig utviklet seg til å bli mediedesign da grafisk design i disse dager også ofte inneholder kunnskap om web og levende bilder.

Jeg ønsker forresten også å høre andres erfaringer, da jeg nettopp selv har funnet ut at det er dette jeg vil,,, akkurat litt for sent til å rekke å begynne i år, sukk....

kunne dere mye om dataprogrammene fra før av for eksempel? Er det mye å sette seg inn i? Vanskelig å mestre?

Skrevet

Jeg tok grafisk design på MI for 7 år siden. I dag heter det Norges Kreative Fagskole Da jeg gikk der, var jeg ikke fornøyd med undervisningen. Det var mange dyktige fagfolk, men de var elendige på å formidle kunnskapen sin og å sette opp en konstruktiv fagplan. Det kostet meg ca 50 000 kr for ett år da. Vet ikke hvor mye det er nå for tiden.

Og Idefagskolen i Tønsberg har aldri hatt noe godt rykte. Dyrt og dårlig undervisning.

Kjenner flere som har gått på Westerdahls, mange av de jeg gikk på MI sammen med, søkte seg inn der, etter å ha opparbeidet seg en anstendig mappe. De er superfornøyde, så det tror jeg at jeg vil anbefale. En større utfordring å komme inn der, men det er bare å stå på.

Lykke til med valgene dine! :)

Skrevet

Westerdals er den skolen i Oslo innenfor grafisk design som har best rykte. Det er vanskelig å komme inn, (jeg har søkt to år, og kom ikke inn selv med endel erfaring), og kommer man inn, er man likevel nødt til å jobbe hardt. Jeg kjenner flere som har godt der, og de er veldig fornøyde.

Norges Kreative Fagskole kunne jeg ikke gått på. Her er det korte studiedager, og de som er utdannet herfra sliter ofte med å få jobb etterpå. Mye penger for et merkenavn på CVen som ingen ser etter.

BI tilbyr ikke grafisk design, men de tilbyr merkevarebygging/markedsføring osv, som kan være fint å kunne ved siden av, for å bli mer attraktiv i jobbmarkedet.

Gjest Peachbud
Skrevet

Jeg vurderte å studere dette faget, men tok en annen utdanning i stedet.

Hvis jeg skulle studert grafisk design ville jeg ha valgt å studere på et av disse stedene:

Mediedesign - Høyskolen på Gjøvik

Visuell kommunikasjon - Høyskolen i Buskerud (avd. Drammen)

Visuell kommunikasjon - Kunsthøyskolen i Bergen og Oslo.

Jeg ville foretrukket å gå på en offentlig skole, men ville også vurdert privatskolen Westerdahls.

NKF (tidligere MI) hadde jeg holdt meg langt unna.

Skrevet

Angående Visuell Kommunikasjon, så er ikke dette en linje for ren grafisk design. Her går det mye mer på konsept, og det er et mye bredere studium.

Gjest Peachbud
Skrevet
Angående Visuell Kommunikasjon, så er ikke dette en linje for ren grafisk design. Her går det mye mer på konsept, og det er et mye bredere studium.

Konseptkunst? Kan du fortelle mer? :)

Skrevet

Har selv gått på Westerdals, og kjenner flere som går eller har gått på kunsthøyskolen i Bergen eller Oslo. Har ikke inntrykk av at det er sååå forskjellig. Men på kunsthøyskolene er det vel bare 12 som kommer inn hvert år, og de har ganske mange søkere siden en ikke må betale studieavgift. På Westerdals er det 30 studieplasser de to første årene på Grafisk Design, så er det nytt opptak hvor 15 kommer inn på siste året, Studio3. Så det er fullt mulig å hoppe av etter to år, men arbeidserfaring fra Studio3 er veldig bra å ha når en skal søke seg jobb.

Hvis du er motivert og sikker på at det er grafisk designer du vil bli ville jeg hvertfall prøvd å komme meg inn på enten KHIO eller Westerdals. Det er viktig å sette av god tid till opptaksprøvene og vise at du er motivert. Dersom du ikke har noe erfaring fra før kan jo søke deg inn på Norges Kreative Fagskole. Var mange i klassen min som hadde gått på NKF (tidligere MI) før de begynte på Westerdals. Fin måte å få erfaring og litt basiskunnskaper.

Skrevet
Konseptkunst? Kan du fortelle mer? :)

Jeg mente ikke konseptkunst. Jeg mente at på KHIO går det mer på konsept/idé, sånn som i f.eks Art Direction på Westerdals. Det legges mindre vekt på utførelsen, og mer vekt på å ha en god og gjennomtenkt idé. :)

Skrevet
... Og Idefagskolen i Tønsberg har aldri hatt noe godt rykte. Dyrt og dårlig undervisning.

Måtte bare kommentere dette. Synes det var en fryktelig bastant påstand. Idefagskolen har et godt rykte og er også den eneste fagskolen som faktisk har fått alle linjene sine godkjent etter de nye reglene. Har gått på skolen selv (multimediafag) for noen år siden og gikk rett ut i jobb etter skolen og jobber med dette enda. Hva man får ut av et slikt år kommer mye an på en selv og hvor mye jobb man legger i studiet. Ja det er kanskje dyrt, men det koster mye å drive slik skole uten statsstøtte. Til gjengjeld har man tilgang til skolen og alt utstyr fra tidlig om morgen til sent på kveld og det er et veldig kreativt miljø hvor studentene sjelden går hjem etter "skoletid". Her går helst folk som er ordentlig engasjert og man lærer også masse bare av å være i et så kreativt miljø og lære av hverandre.

Har ikke gått grafisk design der, så kan ikke kommentere den linjen konkret, men måtte bare komme med en generell tilbakemelding på innlegget.

Skrevet
Måtte bare kommentere dette. Synes det var en fryktelig bastant påstand. Idefagskolen har et godt rykte og er også den eneste fagskolen som faktisk har fått alle linjene sine godkjent etter de nye reglene. Har gått på skolen selv (multimediafag) for noen år siden og gikk rett ut i jobb etter skolen og jobber med dette enda. Hva man får ut av et slikt år kommer mye an på en selv og hvor mye jobb man legger i studiet. Ja det er kanskje dyrt, men det koster mye å drive slik skole uten statsstøtte. Til gjengjeld har man tilgang til skolen og alt utstyr fra tidlig om morgen til sent på kveld og det er et veldig kreativt miljø hvor studentene sjelden går hjem etter "skoletid". Her går helst folk som er ordentlig engasjert og man lærer også masse bare av å være i et så kreativt miljø og lære av hverandre.

Har ikke gått grafisk design der, så kan ikke kommentere den linjen konkret, men måtte bare komme med en generell tilbakemelding på innlegget.

Fint at det har bedret seg. Kjenner et par fra et kull som var på nippet til å gå til sak mot skolen pga manglende undervisning. Masse detaljer jeg ikke kjenner til i den saken selvsagt, men jeg syns det kvalifiserer til "dårlig rykte". At det har blitt en bra skole er supert, det er vanvittig viktig med alternativer til høgskole og universitet, men det må være kvalitet. Og selv om pengene trengs til drift av skolen, er det en stor sum for en enkeltperson, og da forventer man å få det man leste i skolebrosjyren. Minst.

• 3 uker senere...
Skrevet

Slenger meg på her, jeg! Noen som går / har gått / kjenner noen som har gått Visuell Kommunikasjon ved HiBU?

Har gått i lære som mediegrafiker, og er sulten på mer kunnskap! Syns denne linja virker utrolig interessant, men hadde vært gøy å høre andres erfaringer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...