Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Jeg skal i år ta et årsstudium i samfunnsøkonomi og vurderer av forskjellige grunner å ta 20 studiepoeng mer enn de 60 som kreves. Jeg skal ikke bruke disse studiepoengene i en bachelor/master-grad senere, men tar de rett og slett fordi de virker interessante, samt for å få flere studiepoeng. Jeg er imidlertid litt bekymret for om jeg kommer til å klare å få toppkarakterer med ett ekstra fag hvert semester. Får det konsekvenser dersom jeg stryker eller gjør det dårlig i de ekstra emnene? Kommer de på karakterutstriften uansett eller er det mulig å "skjule" dem dersom jeg skulle gjøre det dårlig?
Gjest Gjest_Lill_* Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Jeg gjorde som du skisserte her, tok ett valgfag ekstra fordi jeg ikke greide å begrense meg På mitt studie kunne jeg velge om karakteren kom på vitnemålet eller ikke. Men tenk deg nøye om, det kan godt hende at den ekstra arbeidsmengden slår ut på karakterene i de ordinære fagene, og ikke så mye på ekstrafaget. Det gjorde det hos meg i alle fall.
Supramundane Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Jeg gjorde som du skisserte her, tok ett valgfag ekstra fordi jeg ikke greide å begrense meg På mitt studie kunne jeg velge om karakteren kom på vitnemålet eller ikke. Men tenk deg nøye om, det kan godt hende at den ekstra arbeidsmengden slår ut på karakterene i de ordinære fagene, og ikke så mye på ekstrafaget. Det gjorde det hos meg i alle fall. Lill har nok rett. Hvis du gjør det bra i de opprinnelige fagene du skulle hatt, og dårlig i ekstrafaget du velger, så spiller ikke det noen rolle. Men hvis dette ekstrafaget gjør at du får dårlige resultater i de andre fagene også, så spiller det jo noen rolle.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Her jeg studerer kommer alle karakterer på vitnemålet, enten du vil det eller ikke. Det er også lite sannsynlig at du klarer å unngå at disse ekstrafagene stjeler timer fra de vanlige fagene dine, så karakterene i de vanlige fagene dine vil nok lide om du tar deg vann over hodet.
villen Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 (endret) Eller det å ta interessante emner i tillegg kan gi deg ekstra motivasjon for studiene og gjøre dem mer lystbetont, som er min erfaring... Hvis du merker at det blir for mye, kan du bare droppe de ekstra emnene, det får ingen konsekvenser. Endret 22. august 2008 av villen
Vera Vinge Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Jeg er usikker på om det du spør om, men før var det hvertfall sånn at man kunne trekke seg fra fag innen en viss frist om man ombestemmer seg. Jeg tok nemlig et ekstra fag for noen år siden, og da jeg fryktet at dette ville stjele for mye fokus fra det jeg egentlig holdt på med, meldte jeg meg bare av. Altså, det kan jo være en mulighet om du ser at det går rett vest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå