Gå til innhold

Ned i vekt for en "muskeldame"...

Fremhevede innlegg

Gjest Skøyteløperlårene
Skrevet

Er en ganske kraftig type,får muskler bare jeg ser et helsestudio. Men ønsker lange,smalere muskler, for å få en nettere linje. Spiser veldig sunt, og er aktiv - men hvordan kan jeg endre treningsmønsteret mitt for å oppnåde resultatene jeg ønsker? har alltid trent mye, og en typisk uke for meg ser gjerne slik ut (slik trente jeg forrige uke, dette er vel "standard"for meg) - mandag: 2 timers fjelltur tirsdag: syklet 2 mil onsdag: syklet 1,5 mil - jogget 5 km torsdag:ingen trening fredag: fjelltur 2 timer lørdag: kajakk tur - ca 3 timer søndag: ingenting.

kondisen er god og kroppen sterk, men vil så gjerne slippe "skøyteløper lårene.."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge det du beskriver så driver du jo ikke med anabol (muskeloppbyggende) trening, så da vil det høyst sannsynlig ikke ha noen effekt å endre noe på treningsmønsteret ditt. Faktisk så trener du omtrent slik som jeg ville ha anbefalt en bodybuilderjente som hadde ønske om å trene seg ned. Enten så har du (i likhet med veldig mange andre jenter) ekstra fettansamlinger på lårene, og/eller kort og kraftig fasong på lårmusklene. Fasongen på musklene kan du dessverre ikke gjøre noe med, fortsett med den treningen du driver med, den er perfekt for å få/beholde sterke og spenstige lår. Jeg har vært borti mange jenter som selv synes de har store lår uten at de egentlig har det - uten at jeg vet om det gjelder for deg! Har selv drevet med tung vekttrening for hele kroppen og det å bygge muskler er en langsom og slitsom affære. Bestemte meg for å bygge ned bena for ca. 8 mnd. siden og gikk da over til løping, sykling, stepping o.l. På et par måneder var bena mine nærmest strømlinjeformede, men da var kroppen min ribbet for fett i utgangspunktet! Konklusjon: enten får du slå deg til ro med at fasongen på lårene dine er slik den er og heller sette pris på at du er sprek og veltrent, eller så må du nok gå ned i vekt. Det siste anbefales ikke da det høres ut som om du har en fornuftig vekt!

Hvorfor synes de fleste jenter at det er så stygt med litt muskler i bena forresten? Synes muskler er vakkert jeg...

Gjest Madley
Skrevet

Varme godt opp og tøy!!!

yoga er glimrende.

Skrevet

Det er forskjell på sykling og sykling da! En kan få veldig kraftige lår av dette om en trener hardt. Min "medisin" er å alltid avslutte sykkelturen i rolig tempo, og heldst uten oppoverbakker på slutten. Spinning er det værste du kan gjøre dersom du vil ha slanke lår.

Skrevet
Spinning er det værste du kan gjøre dersom du vil ha slanke lår.

Og så spinninginstruktørene der jeg går som har SÅ slanke og pene lår, da! Vi som sitter der og tråkker ser lengselsfullt på dem, men så sitter vi altså der og gjør vondt verre :blunke:

Skrevet

Sykling er faktisk IKKE noen oppskrift for å få store lår, særlig ikke om øktene varer så lenge som en time eller mer. Siden jeg har drevet med bygging vet jeg godt hva som er oppskriften for å bygge muskler: tung belastning over kort tid= anabol (oppbyggende) effekt på musklene

Å sykle er ikke en treningsform som gir store lårmuskler. Se på Monika Valvik og Anita Valen f.eks. de har ikke akkurat store lår...(enda tunge knebøy og annen tung vekttrening for bena er en del av treningen deres)Bodybuildere unngår trening som sykling, løping o.l. fordi slik trening virker katabolt (muskelnedbrytende) på personer som har bygd opp mye ekstra muskelmasse.

Og spinning var faktisk en av treningsformene jeg bytta ut den tunge vekttreninga med når jeg trente ned bena mine. Det eksisterer dessverre mange myter rundt det med trening, spesielt blant jenter! Det skal MYE mer til å bygge muskler enn dere tror!

Forslaget om yoga og tøying er ikke så dumt. Man kan som sagt ikke forandre fasongen på musklene, men å sørge for at de er så flesksible og myke som mulig kan ha litt effekt sies det! Selv har jeg i alle år sørget for å være myk i kroppen, og går fremdeles ut i spagaten. Muskelfibrene blir lengre og mer tøyelige av det, men om de visuelt vil fremstå lengre og smalere er vel kanskje ikke sannsynlig (muskelfestene forandrer seg jo ikke)...Hvis jeg var deg ville jeg unngått trening med vekter for underkroppen, men etter det du skrev driver du heller ikke med det.

Synes du er kjempeflink som har så gode treningsvaner! Fortsett med det!

Og til deg Lula: fortsett med spinningen du, det er ikke uten grunn at spinninginstruktørene har slanke lår!

Skrevet

Ja, jeg spinner og løper og stepper så godt jeg kan om dagen. Likevel går jeg jo OPP i vekt :-? Noen mente i min tråd om dette at det var fordi muskler veier mer enn fett. Men å bygge over 3 kilo muskler med kondisjonstrening i løpet av 2 måneder er ikke akkurat sannsynlig.

Men jeg har aldri vært spesielt redd for å få kjempelår av å spinne, nei. Heller tvert i mot :ler:

Og at det skal være stor forskjell på å sykle vanlig ute og å spinne inne, kan jeg ikke forstå. Det er da nøyaktig samme bevegelsen. Intensiteten velger man jo selv, enten man sykler inne eller ute :-)

Skrevet

Om en får store lårmuskler av sykling kommer an på hvordan en sykler. Belastning (oppoverbakke eller justert på spinningskykkelen) og tempo avgjør alt. Det er jo det som er så fantastisk med syklin, at treningen kan være utrolig variert :) Jeg kjenner flere som har kraftige lår på grunn av mye sykling. Men som dere sier, det er også de som ikke har det.

Skrevet
Sykling er faktisk IKKE noen oppskrift for å få store lår, særlig ikke om øktene varer så lenge som en time eller mer. Siden jeg har drevet med bygging vet jeg godt hva som er oppskriften for å bygge muskler: tung belastning over kort tid= anabol (oppbyggende) effekt på musklene

Å sykle er ikke en treningsform som gir store lårmuskler. Se på Monica Walvik og Anita Valen f.eks. de har ikke akkurat store lår...(enda tunge knebøy og annen tung vekttrening for bena er en del av treningen deres)Bodybuildere unngår trening som sykling, løping o.l. fordi slik trening virker katabolt (muskelnedbrytende) på personer som har bygd opp mye ekstra muskelmasse.

... Eller liten bellastning over mange rep, der man tar ut abolutt alt.. det gir også muskelvektst... Se på spurtere blandt syklistene, de har kjempelår de... Må ikke glemme at syklistene er ute 3-5 timer på en økt... I salen er vi inne i en time... Med stor belastning gir det mer styrkeeffekt enn utholdenhetstrening faktisk ( sier en fyr fra Agder som er forsker i utholdenhet/fysiolog i Tyskland. Sats brukte han som kursleder...

skøyteløperne bruker også mye sykkel, og de har jo lår så det holder...

Videre må vi vel skille mellom de vanlige mosjonist og en kroppsbygger. en mosjonist synes h*n får store lår når det kommer muskler, en byger ville bare kimset av den lille effekten...

Konklusjonenmin er at en må sykle med relativt liten motstand mao det skal ikke svi i musklene for at man ikke skal få styrkeeffekt og større muskler av spinning.

Skrevet
. Intensiteten velger man jo selv' date=' enten man sykler inne eller ute :-)[/quote']

Vel, lett å gi mer på når instruktøren roper, og musikken gearer deg opp da... :wink:

Skrevet

Er ikke så relevant å sammenligne med proffe syklister eller skøyteløpere da, siden begge bruker tung vekttrening som en del av treningsopplegget.

Du har rett i at man har et litt annet syn på muskler når man har drevet med bygging, jeg ser jenter som fortviler når quadricepsene begynner å få litt bue selv om det er mye finere enn slappe og flate quadriceps (musklene på fremsiden av låret). Faste muskler er ikke det samme som store muskler! Har også truffet jenter som fortviler over lårene sine som er så altfor "muskuløse", og så er det 3 cm. med spekklag utenpå det lille som er av muskler. Kan ikke skylde på musklene da...

En annen ting er at alle studier viser at trente kvinner har vesentlig mindre cellulitter enn utrente kvinner. Er vel MYE bedre med faste og spenstige lår med mindre cellulitter, enn slappere lår med mere cellulitter...

Skrevet
Er ikke så relevant å sammenligne med proffe syklister eller skøyteløpere da' date=' siden begge bruker tung vekttrening som en del av treningsopplegget....[/quote']

Tja Kompis Husovd gjør ikke det... men ellers er vi på nett.!!.. :wink:

Men sier seg selv at en kan trene tyngre med en times økt enn 3-5 timer da... da MÅ det bli roligere og mer aerobt da...

Skrevet

Lasse: Sykkeltrening med tung motstand gir selvsagt mer styrkeeffekt enn utholdenhet men det er ikke det samme som at den har anabol effekt på musklene. Nettopp fordi treningen foregår over for lang tid. Varer en økt mer enn en time (selv om treningsformen er anabol) vil lengden på økta gjøre at treningen virker katabolt. Fordi etter en viss tid begynner kroppen å bryte ned muskelfibrene. Hvis man da ikke sørger for minst 48 timers hvile for den aktuelle muskel vil den heller ikke vokse stort...

Skrevet

Ja, derfor må vi skille mellom anabol effekt og generell, vanlig hypertrofi, ... særlig for den vanlige mosjonsit som ikke har lista så høy i utgangspunktet... :wink:

Vi er enige vi!

Igjen... :wink:

Skrevet

Joda du har jo rett i det! :P Blir bare litt frustrert av vanlige mosjonister som tror de blir seende ut som små Swartzeneggers (gjelder ingen i denne tråden altså!) av litt trening når jeg vet hvor mye blod og svette det koster å bygge litt muskler.

Du Lasse, han Husovd - han er syklist ikke sant? Jeg vet at syklister pleier å bruke bl.a. knebøy og annen vekttrening som en del av treningen. Husovd gjør ikke det han altså? Jeg trodde syklistene hadde mer kraft å gi (og dermed sykler fortere)jo sterkere lårmuskler de har? Vet at Anita Valen bl.a. driver slik trening.

Skrevet

Jo, men ikke TUNG trening, jeg tenker da som jeg gjorde som sprinter bla med 80/90/100/110 % av maks. 1-3 rep. Det bygger jo rimelig. Lettere bygger jo ikke så mye... de trener vel mer 50-70% og flere rep. Videre trener de styrke og kraft på sykkelen...

Både Armstrong og mange flere har jo føst blitt virkelig gode som profesjonelle når de har blitt tynnere og lettere... Amatørene er gjerne tyngre. Borstett fra sprinerne/spurterne, de er ofte rimelig store..

Er forøvrig enig i at alle mosjonistene som er så redde for å bli driiitstore overdriver en smule ja... :wink:

Skrevet

ehm...jeg drister meg inn i diskusjonen mellom to autoriteter på treningsområdet her på KG :oops: :

Og for ordens skyld: Jeg er ikke redd for å bli en muskelbunt av å trene løping, step og spinning ;-) Vil bare få bedre kondis, og en kropp som er frisk og sterk i tillegg til å gå ca 6 kg. ned i vekt.

Kan jeg kanskje få noen råd om hvordan jeg skal få maks ut av treningen rent forbrenningsmessig? Som nevnt spiser jeg sunt og trener jevnlig, men vekten går altså opp (og jeg nekter å tro at det er "nye" muskler som gjør det)!

Jeg trener alltid før frokost. Bør jeg kanskje endre på dette feks?

Skrevet

Ok... Vekten går opp? Går størrelsen opp også?.... er jo det som er avgjørende...

Skrevet

Hei Lula!

Mange av de proffe trener konsekvent før frokost så sa får vi jo tro at det har noe for seg (litt motstridende meninger om det). Så lenge ikke morgenøkta di overstiger 1 time så tror jeg det går bra (etter 1 time er lagrene dine tomme og du trenger påfyll for ikke å tære på muskelvevet)

Tror nok ikke det er kun økt muskelmasse som er skyld i vektøkninga di. Mange legger på seg når de begynner å trene ganske enkelt fordi de får økt apetitt og inntar flere kalorier enn de strengt tatt trenger. Det er jo mulig å spise litt for mye selv om man spiser sunt. Dette med vektøkning/-minking er jo enkel matematikk. Inntar man færre kalorier enn man bruker går man ned i vekt, inntar man flere kalorier enn man bruker går man opp i vekt. Enkelt i teorien da, man blir VELDIG sulten av å trene da...Men det er nok dessverre det eneste som hjelper, å spise litt mindre altså. Jeg synes det er lurt å spise litt færre karbohydrater og litt mer proteiner. Det er lettere å holde vekta/gå ned ivekt hvis man intar færre karbohydrater. Det er fordi karbohydratene får blodsukkeret til å stige, når blodsukkeret stiger skilles det ut insulin som gir kroppen beskjed om å lagre fett. Enkelt forklart...

Mange legger forresten på seg fordi de spiser for sjelden, da rekker blodsukkert å bli så lavt mellom måltidene at insulinet stiger tisvarende når de først spiser. Lite og ofte (gjerne 6 ganger pr. dag) er det som gjelder!

lykke til!

Skrevet

Takk for gode svar dere to treningsguruer :-)

Vekten går opp, og det gjør størrelsen også (*grem*)

Jeg spiser ikke mer enn normalt, (det er jeg helt sikker på og ikke noe jeg bare innbiller meg ;-)) og jeg spiser lite raske karbohydrater.

Det er derfor jeg syns det er så rart. I følge "matematikken" burde jeg gå ned. Med samme energi-inntak UTEN trening holder jeg vekten uten problem. Men MED trening og dermed høyere energiforbruk, så går jeg altså opp.

Men jeg skal opprettholde treningen, og legge inn noen ekstra økter i tillegg, så får jeg jo se.

Det med langt mellom måltidene kan kanskje være en forklaring?

Når jeg trener før "frokost" (mellom 7 og 8), spiser jeg som regel ikke før kl.11. Dvs at jeg ikke spiser noe mellom middag (ca. 6-8tiden) og frem til 11 neste dag. Kan det være at jeg har slått krøll på forbrenningen pga dette, og at det er årsaken til vektoppgangen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...