Gå til innhold

Veien fra to- til tre. Baby i magen!

mother_to_be??

Anbefalte innlegg

Hei alle der ute...

LITT dårlig og lite prøving om dagen, pga. fulle dager for oss begge.

Hehe!! Men i dag da jeg var på do merket jeg at jeg var veldig "slimete" der nede. Viste ikke helt hva dette var, men mulig eggeløsningslim?

Hvordan er det med dere? Noen nygravide der ute?

Endret av mother_to_be??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag hadde jeg litt smerter i magen (Stikksmerter på en måte...) pluss at det trykte veldig i underlivet... Noen som vet hva dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hadde jeg litt smerter i magen (Stikksmerter på en måte...) pluss at det trykte veldig i underlivet... Noen som vet hva dette er?

Det kan vel både ha vært EL, festesmerter eller begynnende mens det. Eller rett og slett luftsmerter. Vet du hvor i syklusen du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe om folk er mistenksome?

Neida, det gjør jo ikke noe. MEN jeg håper å holde det hemmelig før vi er gravide. Derfor tenkte jeg det :) hehe!

Uten om det:

Idag hadde vi andre prøving (Har ikke blitt noe siden vi har vært bortreist osv denne uken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløbig:

Uke 33: Siste gang jeg hadde mens

Fredag 15. august: Siste dag med mens, feiring av bryllupsdag, og tok første p-pille på nytt brett.

Onsdag 20. august: Vi hadde bestemt oss og jeg lot vær å ta p-pillen. Siste p-pille på meg i denne om gang.

Torsdag 21. august: Babydagbok opprettet!!!

Fredag 22. august: Fikk mensen!

Tirsdag 26. august: Ferdig med mensen! Da kan prøvingen begynne!

Torsdag 28. august: Første forsøk! :sengekos:

Torsdag 3. september: Merket at det kom litt "slim" ut nedentil. Eggeløsningslim kanskje?

Lørdag 6. september: Hadde litt "stikkesmerter" i magen, pluss følte det trykte veldig i underlivet. Usikker hva dette er.

Søndag 7. september: Andre forsøk!! Tjoho!! :sengekos:

Spørsmål til dere erfarene der ute:

1) Hva var det første dere merket av sympomer da dere var gravide?

2) Hvor stor sjane er det for at man kan miste barnet? Hva er det som utgjør slike ting?

3) Hva kan gjøre at et barn blir utviklingshemmet osv.?

... Hilsen ei som ikke er gravid enda, men begynner allerede bekymre seg for ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 08. september: Litt type "stikksmerter" i nedre mageregion. Høyre siden, langt nede. (Vet ikke om dette har noe sammenheng med noe av dette, men prøver å skrive ned mest mulig :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmål til dere erfarene der ute:

1) Hva var det første dere merket av sympomer da dere var gravide?

2) Hvor stor sjane er det for at man kan miste barnet? Hva er det som utgjør slike ting?

3) Hva kan gjøre at et barn blir utviklingshemmet osv.?

... Hilsen ei som ikke er gravid enda, men begynner allerede bekymre seg for ting...

:vinke:

Lykke til med prøvinga!

Eit lite tips: Viss du får moderatorane til å flytta boka di over til prøverdagbøkene, vil du nok finna fleire i din situasjon enn inne på graviditetsbøkene. ;)

Eg er ikkje akkurat erfaren, men kan svara på litt:

1) For meg var det første mensmurring, småkvalme og trøtthet. Eg ser mange har hatt ømme pupper som første kjennetegn, men det kom først seinare hos meg.

2) Eg har nettopp gått gjennom ein SA, og då meiner eg at gynekologen sa at ca 25 % av svangerskapa endar i abort. Eg syns det høyres mykje ut, men det er iallfall veldig vanlig med abort. Stort sett er det lite ein kan gjera for å forhindra det. Det vanligste er at det er feil ved fosteret, at det ikkje er levedyktig. Generelt er det viktig å leva sunt, ikkje røyka eller drikka alkohol, og ikkje få i seg store mengder koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel både ha vært EL, festesmerter eller begynnende mens det. Eller rett og slett luftsmerter. Vet du hvor i syklusen du er?

Trur jeg hadde eggeløsning rundt den 5.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar :)

Hvordan spør jeg moderatorane??

Ja, som du sier; Lurt å leve sundt og riktig. Kanskje ikke bare UNDER graviditeten men også før?:)

Takk for informativt svar!! :klemmer:

:vinke:

Lykke til med prøvinga!

Eit lite tips: Viss du får moderatorane til å flytta boka di over til prøverdagbøkene, vil du nok finna fleire i din situasjon enn inne på graviditetsbøkene. ;)

Eg er ikkje akkurat erfaren, men kan svara på litt:

1) For meg var det første mensmurring, småkvalme og trøtthet. Eg ser mange har hatt ømme pupper som første kjennetegn, men det kom først seinare hos meg.

2) Eg har nettopp gått gjennom ein SA, og då meiner eg at gynekologen sa at ca 25 % av svangerskapa endar i abort. Eg syns det høyres mykje ut, men det er iallfall veldig vanlig med abort. Stort sett er det lite ein kan gjera for å forhindra det. Det vanligste er at det er feil ved fosteret, at det ikkje er levedyktig. Generelt er det viktig å leva sunt, ikkje røyka eller drikka alkohol, og ikkje få i seg store mengder koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg hadde eggeløsning rundt den 5.?

Hvis EL kan ha vært den 6., så høres det jo sannsynlig ut at smertene var EL-smerter. Og da kan forsøket deres den 7. godt ha klaffet! Selv om sjansen vel er størst dersom dere har sex de innenfor de 3 dagene før EL. Men krysser fingrene for at spiren satt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært moro om det gikk på første forsøk :sjenert:

Hvis EL kan ha vært den 6., så høres det jo sannsynlig ut at smertene var EL-smerter. Og da kan forsøket deres den 7. godt ha klaffet! Selv om sjansen vel er størst dersom dere har sex de innenfor de 3 dagene før EL. Men krysser fingrene for at spiren satt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar :)

Hvordan spør jeg moderatorane??

Ja, som du sier; Lurt å leve sundt og riktig. Kanskje ikke bare UNDER graviditeten men også før?:)

Takk for informativt svar!! :klemmer:

Eg har aldri hatt kontakt med moderatorar sjøl, men du kan f.eks. gå inn på "Ris og ros" og be dei flytta boka. Eller du kan senda PM til rette moderatoren. Kven som faktisk flyttar dagbøker, er eg neimen ikkje sikker på. :klø:

Det kan vera lurt å leva sunt allerede før graviditet. Det kan gjerne vera enklare å bli gravid, om ein lever sunt, og dessuten veit ein aldri/sjelden at ein er gravid før ein står med testen i handa. Ein skal ikkje overdriva, men å kutta ned på både røyking, alkohol, koffein og usunn mat, er sjelden eit stort tap. Og dessuten er det sunt både for mor og barn. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt viktig tips er å begynne å ta folat. Dette hjelper mot ryggmargsbrokk, og anbefales å ta fra en begynner å prøve (helst to måneder før). På apoteket finnes det en egen omega3-kapsel med folat som er for prøvere og gravide (gul eske). Omega3 er viktig for utviklingen av hjernen.

Ellers er det jo lurt å spise sunt og unngå alkohol (hvertfall fra EL til IKM).

Lykke til og kos dere med prøvingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode tips alle sammen :) Jeg får ta turen innom apoteket imorra og kjøpe meg litt diverse :) Har forresten bestilt tester fra billig-tester nå :)

Et litt viktig tips er å begynne å ta folat. Dette hjelper mot ryggmargsbrokk, og anbefales å ta fra en begynner å prøve (helst to måneder før). På apoteket finnes det en egen omega3-kapsel med folat som er for prøvere og gravide (gul eske). Omega3 er viktig for utviklingen av hjernen.

Ellers er det jo lurt å spise sunt og unngå alkohol (hvertfall fra EL til IKM).

Lykke til og kos dere med prøvingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår bestilte jeg tester fra Billig-Tester, så da har jeg et lite lager som jeg gleder meg til å begynne å bruke fra :) Hvor ofte bør man ta graviditetstest?

Det beste er å venta til IKM før du tar test. Men det er ikkje lett, eg snakkar av erfaring. :sjenert: Eg klarte å svi av 8 testar på ein syklus/graviditet:

* 3 negative testar (eg trudde IKM var tidligare enn den faktisk var, men følte meg gravid)

* 1 svaaaaaakt positiv (ein måtte ha veldig positiv innstilling for å sjå den særdeles svake streken :fnise: )

* 2 positive testar

* 1 positiv test før eg turte å bestilla jordmortime

* 1 positiv test etter eg hadde vore på første svangerskapskontroll hos legen :sjenert:

Denne gongen skal eg prøva å styra nysgjerrigheten litt meir... :jepp:

Det anbefalte er å ikkje testa før etter IKM. Dei som har prøvd lenge, meiner det er verre med negativ test enn mens. Og det skal vera nok med ein positiv test. Er den tydelig positiv, viser den ikkje feil. (Mykje enklare sagt enn gjort! :jepp: ) Er du heldig, treng du altså berre ein test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei, og takk for svar!! :jepp:

Oi, det var mange tester!! Hehe! Artig! Trur jeg klarer å beherske meg LITT. Hehe, kjedelig å svi av så mange tester da, blir jo dyrt! Hehe!

Men hvorfor tok du så mange i grunn? Hehe! Etter du hadde vært hos legen f. eks? Da viste du jo at du var gravid? :fnise:

Det beste er å venta til IKM før du tar test. Men det er ikkje lett, eg snakkar av erfaring. :sjenert: Eg klarte å svi av 8 testar på ein syklus/graviditet:

* 3 negative testar (eg trudde IKM var tidligare enn den faktisk var, men følte meg gravid)

* 1 svaaaaaakt positiv (ein måtte ha veldig positiv innstilling for å sjå den særdeles svake streken :fnise: )

* 2 positive testar

* 1 positiv test før eg turte å bestilla jordmortime

* 1 positiv test etter eg hadde vore på første svangerskapskontroll hos legen :sjenert:

Denne gongen skal eg prøva å styra nysgjerrigheten litt meir... :jepp:

Det anbefalte er å ikkje testa før etter IKM. Dei som har prøvd lenge, meiner det er verre med negativ test enn mens. Og det skal vera nok med ein positiv test. Er den tydelig positiv, viser den ikkje feil. (Mykje enklare sagt enn gjort! :jepp: ) Er du heldig, treng du altså berre ein test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, og takk for svar!! :jepp:

Oi, det var mange tester!! Hehe! Artig! Trur jeg klarer å beherske meg LITT. Hehe, kjedelig å svi av så mange tester da, blir jo dyrt! Hehe!

Men hvorfor tok du så mange i grunn? Hehe! Etter du hadde vært hos legen f. eks? Da viste du jo at du var gravid? :fnise:

Mange unødvendige testar, ja. Men heldigvis kosta dei berre 180 kr for 10 stk. ;)

Eg tok nok så mange fordi eg syns det heile var litt uvirkelig. Eg stolte ikkje på testane. (Og dessuten hadde eg jo fremdeles igjen testar som kom til å gå ut på dato før barn nr. 2 skulle lagast, så eg kunne like godt bruka dei nå. ;) )

Og den etter legekontrollen... Legen sjekka jo ingenting, og eg syns det var pinlig å gå rundt med gravid-helsekortet viss eg faktisk ikkje var gravid. :sjenert: Dessuten hadde eg litt dårlig følelse. Sjølv om eg følte meg gravid og var kvalm som fy, var det som om noko som sa meg at det likevel berre var tull. Stolte nok ikkje heilt på dei testane eg hadde tatt, nei. ;) Men så mista eg jo også. Det var kanskje der den dårlige følelsen låg, ikkje i om eg faktisk var gravid? (Men eg var på ein UL etter eg hadde mista, så ein lege har iallfall bekrefta at eg var gravid. Nå stoler eg nå på at eg var det. :ler: )

Eg skal forresten kjøpa ny ladning testar, både EL- og graviditetstestar. 2 G-testar held liksom ikkje på meg... :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, ja jeg ser den med å "bruke opp testene". Jeg også kjøpte 10 stk for 180 kroner. Hehe! Men håper jo at jeg også bare må "bruke de opp", forhåpentligvis fordi jeg blir gravid fort :)

Can't wait!!

Mange unødvendige testar, ja. Men heldigvis kosta dei berre 180 kr for 10 stk. ;)

Eg tok nok så mange fordi eg syns det heile var litt uvirkelig. Eg stolte ikkje på testane. (Og dessuten hadde eg jo fremdeles igjen testar som kom til å gå ut på dato før barn nr. 2 skulle lagast, så eg kunne like godt bruka dei nå. ;) )

Og den etter legekontrollen... Legen sjekka jo ingenting, og eg syns det var pinlig å gå rundt med gravid-helsekortet viss eg faktisk ikkje var gravid. :sjenert: Dessuten hadde eg litt dårlig følelse. Sjølv om eg følte meg gravid og var kvalm som fy, var det som om noko som sa meg at det likevel berre var tull. Stolte nok ikkje heilt på dei testane eg hadde tatt, nei. ;) Men så mista eg jo også. Det var kanskje der den dårlige følelsen låg, ikkje i om eg faktisk var gravid? (Men eg var på ein UL etter eg hadde mista, så ein lege har iallfall bekrefta at eg var gravid. Nå stoler eg nå på at eg var det. :ler: )

Eg skal forresten kjøpa ny ladning testar, både EL- og graviditetstestar. 2 G-testar held liksom ikkje på meg... :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...