Gjest ts Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 ja, det har jo blitt noen nå. jeg starter på uio i januar, og har dermed god tid til å gruble på om jeg kommer til å passe til det eller ei(jeg passer visstnok til det ifølge mange..), noe jeg selvfølgelig ikke vet før jeg har begynt. så jeg lurer på to ting; er et semester(altså frem til sommeren) nok til å bedømme om man liker jus, slik det er lagt opp i oslo(altså, har man nok jusfag?) ooog, er det kun de to eksamene i slutten av året du får karakterer på, eller er det andre innleveringer man får karakterer på underveis?
*snuppis* Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Vel, jeg vil kanskje ikke akkurat påstå å si at du vil kunne gi et konkret svar på om du liker juss etter et enkelt semester. Det du må huske på med jussen er at det for hvert år er helt ulike emner. Feks i første året er det mye arverett og familierett, det er kanksje spennende for noen og gørr kjedlig for andre, mens det i år to og tre er veldig mye offentlig rett og skatterett og diverse.. Det er heller slik med jussen at det er noe for alle og enhver. Kanskje du liker det ene emnet,men hater det andre som pesten. Det er veeeldig mange emner du skal gjennom og derfor kan du umulig like dem alle sammen. Noen er tørre og kjedlige mens andre er mer alminnelige og spennende. Tror ikke du skal bedømme om du liker juss ut fra det enkelte fag på den måten. Nei det er fakultetsinnleveringer underveis men det har ingenting å si for karakteren din. Ja du får en karakter men den er ikke betydende for deg.
Gjest Ts Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 skjønner! jegtenkte på om man liker måten å tenke på osv i jssen. ingenting i veien for å prøve litt mer enn et halvt år, jeg bare lurte:) er det mange innleveriger? synes deter litt betryggende, ville blitt litt "skummelt" om eksamen var den første karakteren man fikk:)!
*snuppis* Skrevet 21. august 2008 #4 Skrevet 21. august 2008 Ja klart det er en måte du kan finne ut av om du liker juss. For det går igjennom hele studiet, nemlig å tenke på den riktige måten. Det er veldig praktisk anlagt hele studiet, i form av at oppgavene baserer seg på en "case" og ikke rene teorispm hele veien. Tja, vil ikke kalle det sykt masse innleveringer, men du får anledning til å teste deg selv opptil flere ganger i semesteret, dersom det er ønskelig. husk ingenting er obligatorisk;)men det lønner seg..
Gjest TS Skrevet 21. august 2008 #5 Skrevet 21. august 2008 kjenner jeg meg selv rett vil jeg få levert alle de oppgavene om mulig:)! hvilken avdeling går du på? har du noen tips å komme med til en ny student?
*snuppis* Skrevet 21. august 2008 #6 Skrevet 21. august 2008 Jeg holder på med masteroppgaven jeg da, det vil si at jeg er på siste semester. Vel, noen råd: les masse jevnlig, gjør for all del oppgavene, det gir deg gode tilbakemeldinger på hvordan du ligger an! Et annet litt kritisk råd rettet mot UIO, du må finne ut av alt selv, du er selvstendig student nå og ingenting faller i fanget lenger. UIO har vist seg å være litt vanskelig synes jeg og mine kollokviestudenter.
Gjest TS Skrevet 21. august 2008 #7 Skrevet 21. august 2008 har også hørt dt med UiO, så tenkte litt på bergen, men så høre eg at det nye systemet der ble "sett litt ned på" av arbeidsgere. senere har jeghørt det er motsatt.. uansett passer det bedre for meg å studere i Oslo, og var i bunn og grunn derfor jeg valgte det.. har kjøpt meg en bok som heter "introduksjon til jusstudiet" allerede, og gleder meg til den kommer i posten:) hvordan ser du på fremtiden mtp jobb og krakterer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå